0. Introducció

El dossier de documentació que teniu a les mans és un material de suport per treballar el teledebat PEDROLO, que girarà entorn de la novel·la de Manuel de Pedrolo Joc brut. Aquesta vegada, per tant, el teledebat no porta el nom d'una obra literària sinó el d'un autor. I és així perquè, tot i que el debat se centrarà en la novel·la, hem pensat que aquesta podia ser una bona oportunitat per apropar els nostres alumnes a l'univers pedrolià.

Seguint aquests dos criteris, el dossier, com podeu veure, s'estructura de la manera següent:

Tres grans apartats que si bé junts conformen tota una unitat que pot ajudar a fer una lectura global i aprofundida de la novel·la, poden tractar-se també independentment.

En un primer moment el dossier s'endinsa en la vida i l'obra de Manuel de Pedrolo hem utilitzat el capítol que Vicenç Riera Llorca li dedica dins 9 obstinats. La raó és ben simple: ens ha semblat un estudi gairebé perfecte per a la finalitat que ens proposàvem. És un text que si d'una banda és encertat, planer, documentat i sintètic, d'altra, té aquell to d'admiració, calidesa -i potser de subjectivisme- que, juntament amb la prosa de Riera Llorca, fa que la seva lectura sigui d'allò més agradable. Era absurd que, coneixent-lo, l'espoliéssim i el citéssim a peu de pàgina. Per tant, per no reinventar, i de ben segur, empitjorar, un text que ja existia, l'hem utilitzat i hi hem afegit alguns fragments de les obres de Pedrolo que Riera Llorca comenta. Són uns fragments escollits -que en algun cas són introduïts una mica amb calçador, com ara el cas de la poesia i el teatre- amb l'intent de donar una visió de conjunt de l'obra de Manuel de Pedrolo. Si de la composició resulta un text diferent al que hagués fet l'autor de Tots tres surten per l'Ozama, creiem que Riera Llorca ho hauria sabut perdonar.

Pel que fa a les obres esmentades per Riera Llorca de les quals hi hem inclòs algun fragment, tres formen part de les nou que, l'any 1983, Manuel de Pedrolo va escollir entre tota la seva obra en el programa de Joaquim M. Puyal Vostè pregunta, una gravació en vídeo del qual vam adjuntar en aquest dossier. La xifra i les coincidències són importants ja que el text de Riera Llorca és de 1970, per la qual cosa del seu text quedava exclosa tota la producció pedroliana posterior. Tanmateix, cinc de les sis restants van ser: Mecanoscrit del segon origen (1973) , Sòlids en suspensió (1974) , A casa amb papers falsos (1976-78), Cròniques colonials (1981-82), els Apòcrif (u i dos) (1978 i 1979) i Elena de segona mà (1949), obra que Pedrolo considera digna de tenir en compte d'entre les primeres que va escriure, i novel·la que, curiosament, Riera Llorca no cita en el seu treball. D'aquestes n'hem inclòs alguns fragments dins l'Annex 2: Altres fragments; val a dir, però que n'hem exclòs Mecanoscrir del segon origen per considerar-la una obra prou coneguda de tothom.

Quant a la gravació de Vostè pregunta, cal dir que és l'única aparició televisiva de Manuel de Pedrolo i que si es va avenir a intervenir en aquell programa va ser perquè li van ser acceptades les dues condicions que va posar-hi: exposar la seva opinió sobre el futur polític de Catalunya i no ser censurat. És, per tant, un document únic que ens permet veure i escoltar, a més de l'escriptor, l'intel·lectual Manuel de Pedrolo.

D'altra banda, hi hem volgut incloure també una mostra de l'experimentació de Pedrolo en un camp poc usual i poc conegut: la Poesia experimental. Aquests poemes -dos dels quals eren inèdits en el moment de l'elaboració del dossier- ens ofereixen una altra, i nova, visió de l 'obra de l'autor del Mecanoscrit... que creiem que cal tenir en compte.

En un segon moment, el dossier tracta de Joc brut i ofereix:
    Primer, les crítiques a la novel·la en el moment de la seva aparició.

Segon, els fets més significatius de la dècada dels seixanta (no hem d'oblidar que Riera Llorca la qualifica de "novel·la de costums" i que, a diferència de la majoria de les novel·les escrites per Pedrolo fins en aquell moment, la data d'escriptura i de publicació de Joc brut són coincidents. Aquest apartat de Contextualització ens pot permetre posar en marxa un treball d'investigació, a més de sobre la situació sociopolítica del moment, sobre els canvis estètics i les transformacions que pateix una societat quan passa de ser una societat podríem dir-ne preindustrial a una altra d'industrial, uns canvis que apareixen al llarg de la dècada dels seixanta, quan el règim franquista comença a emergir de la llarga postguerra, i en les quals els plans de desenvolupament, el turisme i els moviments migratoris jugaran un paper fonamental. Aquesta és l'època en què s'insereix Joc brut

Tercer, una situació de la novel·la dins del seu gènere: la novel·la policíaca. Pel que fa a l'estudi de Jaume Fuster Manuel de Pedrolo i la novel·la policíaca en llengua catalana, no ens podem estar de dir que pensem que continua essent, avui dia, una síntesi excel·lent sobre aquest gènere. A més de presentar, també, altres valors afegits: la convicció i la sinteritat amb què s'expressa l'autor de l'estudi.
Ramon Salvo
Elena Vicioso

Barcelona, octubre de 1993
El material didàctic generat pel teledebat -el Dossier de documentació i el Dossier de recull d'intervencions- s'ha pogut consultar als CD ROM Sinera 1996 i Sinera 1997