Hi ha diferents propostes d'activitats, depenent de l'edat dels nens i nenes:

Cicle Inicial
Cicle Mig
Cicle Superior

Cicle inicial de Primària:

En Jordi, que treballa a cicle inicial, ha treballat el tema amb els seus alumnes. I han fet tot això:

Primer els ha proposat de traslladar un dibuix senzill d'una quadrícula a una altra.

Després els ha donat el mateix dibuix invertit perque el traslladessin a una quadricula deformada.

 

Podem tenir un conjunt de làmines per poder veure al cilindre l'imatge reflexada. Al llibre que us recomanem en surten 3 d'acolorides i 15 més per acolorir. També en podeu trobar per internet, buscant imatges anamòrfiques, o anamorfismes. N'hi ha de diferents autors i de diferents èpoques. I fins i tot amb programes d'edició de gràfics com el photoshop podeu passar les vostres imatges a coordenades polars i distorsionar-les.

També els agrada molt pintar-ne. Els de segon han dit que els agradava molt "les coses aquestes", es miraven la imatge distorsionada i quedaven meravellats al veure'ls reflexats. Els que han pintat els han deixat en un racó de la classe per poder-se'ls mirar.

 

Cicle mig de primària

Podem fer làmines per acolorir o traslladar dibuixos a les noves coordenades fent servir quadricules de 5x5, per exemple. Distorsionar figures simples, lletres...

I podem fer dibuixos de creació lliure amb text i imatges senzilles omplint la quadrícula.

 

 

Cicle Superior de Primària

Amb alumnes més grans podem fer un petit treball d'investigació, deixant-los el cilindre i demanant-los que esbrinin com modifica la imatge. El que pretendrem serà que explorin fent servir formes simples, linees.. igual que a l'explicació de l'autor del llibre.

Amb els de cinquè primer hem construit el cilindre amb cartrons de paper higiènic i paper d'embolicar regals platejat (és com un plàstic de floristeria).

Hem vist que distorsionava algun objectes que posàvem davant seu damunt la taula (el llapis semblava una U) i ens hem posat a dibuixar grups de línies i copiar com les veiem reflexades al cilindre.

La dificultat està en fer un pas més, en mirar de dibuixar al paper línies"deformades" de manera que al mirall siguin paral·leles verticals, horitzontals, una quadrícula...

Han estat fent hipòtesis com ara que si reflexavem la imatge que ens tornava el mirall, tornaríem a tenir la original.

Per aconseguir línies verticals rectes proven de fer corbes, i els costa de fer "radis". L'horitzontal els resulta més fàcil. Sempre se'ls pot donar un cop de mà o deixar-los experimentar amb les que proposa el llibre.

 

Un cop ens haguem acostat al model de coordenades polars podem donar-los dibuixos perquè els passin a les noves coordenades, comentant les dificultats amb les que ens anem trobant. Fixeu-vos que cal posar al centre els punts de dalt del quadrat, i

Surt molt millor si són ells els que proposen els dibuixos. També els podeu proposar que facin la seva propia graella fet servir linies que surten del centre i el compàs des del centre a intervals regulars sobre una de les línies.

Això és el que hem fet nosaltres, dibuixant primer alguna cosa a la quadrícula de dalt, i passant i invertint a coordenades polars:

   

El treball es fa més difícil quan les linies són grans diagonals que travessen perque la distorsió es nota molt més. Cal anar buscant punts de referència intermitjos. Fixeu-vos en aquest com canvia:

 

També podem copiar dibuixos com els que proposa l'autor del llibre.

Aqui teniu la plantilla per fer-la servir. Imatge en pdf