Si voleu veure les fotos del dia que la Vera ens va mostrar l’aula d’acollida de l’Institut Severo Ochoa, cliqueu aquí:
Notícies
No passa dia que en els mitjans de comunicació, en els debats dels polítics —reflexa del que passa en la nostra societat— no es faci referència, d’una manera o altra, a el impacte que el fet immigratori ha comportat a casa nostra, a les noves necessitats creades a partir d’aquest fenomen o a les respostes que s’intenta donar-hi. Seguidament afegim – sense cap pretensió de exhaustivitat – un breu llistat de exemples de propostes culturals o iniciatives socials (publicacions, jornades, congressos, tallers, cicles, documentals, obres de teatre, exposicions, produccions audiovisuals, programes i iniciatives de televisió, etc..) diverses i alhora paral·leles al nostre projecte, en el sentit que responen a les mateixes inquietuds . Es evident que les qüestions sorgides en els darrers anys arran de la immigració preocupen, interessen i que – des de molts sectors- s’hi dediquen esforços que val la pena tenir en compte.
Artícles principals
-
ELS JOVES I LES NOVES TECNOLOGIES
Jornada TICJoves
Les TIC ens han proporcionat canals de comunicació que no fa gaire temps eren impensables. Aquests nous canals de comunicació incideixen en la manera de relacionar-nos socialment, en el nostre aprenentatge i en l’adquisició de coneixements.
Però... quins usos fan els joves de les TIC?
El proper 22 d’abril, al Citilab de Cornellà de Llobregat, intentarem donar resposta a aquesta pregunta en el marc de la jornada TIC i Joves 2008, un esdeveniment organitzat amb el suport de la Generalitat de Catalunya i la Fundación Vodafone España que pretén apropar-se a la visió que tenen els joves de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i als usos que en fan en la seva vida quotidiana, tant des del punt de vista educatiu com d’oci:
- Usos tecnològics
- Usos socials
- Usos lingüístics
La jornada estarà protagonitzada pels alumnes de tres instituts de Catalunya, que han reflexionat prèviament sobre aquests tres àmbits temàtics, i per reconeguts experts en els mateixos. Junts debatran per tal d’aprofundir en els usos que fan els joves de les noves tecnologies i com influeixen en tots els aspectes de la seva vida, des de la manera d’aprendre a l'escola fins a com es relacionen amb els seus amics.
-
Aprofitant el suggeriment de la Montse Palou, proposem el dimecres 30 de abril per celebrar una reunió de tots els voluntaris participants en "El meu país d'allà". El lloc de trobada serà a les 10 al Parc Güell. Hi hauran jocs preparats, esmorzar i filmacions.
Serà una manera de ritualitzar la conclusió de aquesta fase actual del projecte.
-
La última setmana del curs abans de Setmana Santa, una periodista de la Xarxa de Televisions Locals va contactar-nos perquè estava interessada en elaborar un reportatge sobre el nostra projecta per incloure en el seu programa "Solidaria" que es passa per 30 televisions locals. Com que el IES Bernat Metge s'havia ofert prèviament, es va rodar allà, i a mes dels estudiants de l'Anna Moreno, varen participar'hi el grup del IES Infanta Isabel, acompanyats per la Elena Gallego. Al final va haver-hi una petita festa o trobada per celebrar la trobada entre els alumnes del dos instituts. La Montse Palou, del IES Pedraforca va col·laborar enviant a la periodista material filmat per els seus estudiants. Ahir es va passar el reportatge ( de uns 4 minuts de durada) a la TV Vilafranca i avui (28 de març)a les 4:30(i dilluns a les 12:30) es passa a la TV Hospitalet. De totes maneres aconseguirem una còpia del programa per penjar-la a la nostra Web i - si interessa- utilitzar la per el nostre projecte.
-
El SMAV (Servei de Medis Audiovisuals) del Baix Llobregat s'ha interessat per el nostre projecte i ha proposat al IES Severo Ochoa de Esplugues (correspon a la seva zona) la realització conjunta de un programa de "Bona Pràctica" ,una de les propostes educatives d'aquest servei, que després pengen a la xarxa de Edu3.cat. Es comprometen a passar-nos el material filmat per si volem utilitzar-lo per el nostre projecte. Tenint en compte que un dels objectius de "El meu país d'allà" era generar nous projectes relacionats amb immigració i i noves tecnologies, ens dona satisfacció comprovar que ja abans de haver finalitzat el nostre projecte, ja s'estan cumplint alguns dels objectius.
-
En Jonathan del Severo Ochoa fa uns dies va fer aquestes fotos de la seva família i de menjars de l'Equador que tenen molt bona cara.
Per veure-les feu clic a l'adreça web que surt aquí a sota
http://picasaweb.google.com/montseval/JonathanElMeuPai -
El dia 5 del mars, visita dels alumnes del IES Pedraforca al Parlament de Catalunya.Els alumnes de la Montse Palou entrevisten (i graven, fotografien) el parlamentari originari de Uruguay, Sr. Labandera. Podeu veure més fotos en: http://picasaweb.google.com/montseval/VisitaAlParlament?authkey=pYFj4ZjbH_g
-
El 6 de mars, a l'IES Pedraforca, passi de "El meu país d'Allà" (el primer) amb la participació de Umu Rodón, la protagonista, 9 anys després. Els alumnes entrevisten i fan gravacions i fotografies de la Umu, que actualment te divuit anys i estudia dret a la Pompeu Fabra.
-
El dijous 6 al vespre, al programa del canal 33 "L' hora del lector", a les 23, entrevista amb la escriptora d' origen marroquí Najat El-Hachmi.
-
La Montse Palou proposa una trobada a un parc (Ciutadella, Güell,.. s'admeten propostes)de tots els alumnes participants en el projecte, degudament acompanyats dels professors participants.
Seria un mati de la darrera setmana d'abril, entre el 24 i el 30. Els nois i noies tindrien ocasió de conèixer-se; hi haurien jocs preparats i l'esmorzar correria a càrrec de Aigua per el Sahel. Obvià ment també hi hauria filmació i fotos (les últimes del projecte). Seria una celebració del final d'una part del projecte.
-
Avui una periodista i un fotògraf del diari El Periódico han anat a l’institut Severo Ochoa d’Esplugues de Llobregat. Han parlat amb l’Andrei, l’Alina, en Ramiro, en Philip, la Joselyn, en Johnatan i altres que s’hi ha afegit després.
Podeu veure les fotos d’alguns d’aquests nois i noies i també d’altres que intervenen al projecte al següent àlbum:
http://picasaweb.google.com/montseval/Alumnes?authkey=nnc0_PkLXx0
Oh, ara veig que un noi no té el nom posat: és en Ramiro.
El reportatge tant pot sortir demà com divendres que ve, quan els periodistes de
La Vanguardia i de l’Avui facin també els seus reportatges a l’institut de la Montse Palou -
Durant 10 dies diversos espais barcelonins acullen la cinquena edició del Festival Audiovisual de Creació Jove, VisualSound. El 19, al Centre Garcilaso (Joan de Garay,116) a les 17.30 hores es podran veure les primeres projeccions sobre Filmets de mòbil i Càmera de Fotos. A les 19.30 hi haurà una taula rodona titulada L'Audiovisual com a recurs educatiu. Per més informació:
www.bcnvisualsound.org
-
“Educar en sociedades pluriculturales”, coordinat per Xavier Besalú (Cuadernos de Pedagogía),2007 ofereix una bibliografia comentada molt completa sobre temes interculturals .( també inclou molts webs de interès).
-
Teresa Serra, una professora del Ceip del Raval Collaso i Gil ha rebut el premi Ciutat de Barcelona 2008 per la seva feina i dedicació a la integració de l’escolar immigrant.
-
La Vanguardia ha iniciat una sèrie en la que cada dilluns analitzaran polítiques d’acollida i d’integració en diverses localitats.
-
L’obra social de la Caixa, detectant la necessitat d’afavorir la participació ciutadana de la immigració i treballar per el seu apropament ,va crear la xarxa de mediació intercultural. En el darrer any ha passat de formar 64 a 114 mediadors i el pressupost ha passat de 4,8 a 7,8 milions de euros.
-
El Centre d’Estudis Africans ha publicat, amb el suport de la Comissió Europea “Safi...y otras historias”, un còmic amb histories de emigrants ambientades a cinc països europeus amb l’objectiu d’intentar contrastar els prejudicis i la manca de coneixement que caracteritzen l’imaginari entorn de la immigració.
-
L’Editorial Mediterrània ha publicat “Immigrants als instituts. L’acollida vista pels seus protagonistes” de Miquel Àngel Alegre, Ricard Benito i Sheila González. Aquesta recerca inclou com a novetat la veu dels mateixos protagonistes, els nois i noies immigrats, els grans absents de les recerques desenvolupades fins avui.
-
La Fundació Jaume Bofill va publicar al 2005 “Pioneres i Pioners. Trajectòries biogràfiques de filles i fills de famílies immigrades a Catalunya” de Laura Torrabella i Elisabet Tejero.
-
El Fòrum de la llibreria Altaïr ha iniciat el segon cicle titulat “El meu país” en el que una persona arribada a Catalunya des d’un altre país ens parla de la terra on va néixer. Arrelada en la seva cultura autòctona, i, a la vegada, coneixedora de la societat que l’acull, informa sobre el lloc on prové des de la seva sensibilitat i la experiència que ha viscut.
-
Al museu de Gavà es pot veure fins el 24/02/o8 l’exposició “Trajectes. La veu de les dones immigrants. Gavà, 1939-1979” que recull el testimoni que arribaren a Gavà provinents de diversos llocs de la geografia del país.
-
A la oficina principal de l’oficina de correus de Barcelona es pot veure l’exposició “Inmigración e infancia: la generación del futuro”, en la que més de 30 nacionalitats retraten la manera de viure de les noves generacions d’immigrants a Espanya.
-
Al Setembre del 2007 el grup “Emigra” del Departament de Antropologia Social i Cultural de la UAB va organitzar un Congrés sobre Migracions i Ciutadanies.
-
La fundació Viure i Conviure, subvencionada per Caixa Catalunya , ha elaborat l’estudi “Capital social, immigració i convivència”
-
”Una altra mirada”: exposició itinerant, pensada per dur-la a diferents municipis de tot Catalunya. S’adreça a sensibilitzar la població autòctona i estrangera sobre el fenomen de la immigració. L’objectiu és fer entendre que el fet migratori és un dret universa de les persones que, en un moment o altre de la seva vida, han de prendre aquesta decisió.
-
“Welcome to Catalonia”, DVD educatiu produït per la Generalitat de Catalunya, en el que els populars personatges de Les tres bessones expliquen què és Catalunya als nens immigrants nouvinguts.
-
A mitjans de novembre, durant 4 noies i coincidint amb el Dia Internacional de la Infància l’Obra Social de la Caixa i ADDIA varen organitzar el tercer Congrés Mundial sobre els drets de la infància. Varen assistir-hi més de dos cents adolescents provinents de una vintena de països, majoritàriament Amèrica Llatina i Europa. Les preocupacions d’aquesta adolescents varen quedar reflectides a la Declaració de Barcelona, en la que els nois i noies reclamen la creació de ,és espais de participació a nivell local, nacional i internacional.
-
TV-3 subtitularà dos programes al àrab i al castellà per apropar-se a la població immigrant i en el futur pensen ampliar-ho a altres franges horàries i altres idiomes como el xinès i el romanès. A més han començat a negociar els drets de les lligues de futbol d’Amèrica Llatina i del Magreb per elaborar un programa amb els resums de les millors jugades.
-
“Vosaltres els blancs” Documental produït per la realitzadora de TV3 Lala Gomà en el que un grup de nens de un poble de Uganda ens parla de la seva visió dels blancs.
-
”El mundo que queremos cambiar”, obra de teatre produïda per la Fundació Save the Children amb finalitats didàctiques. Representada a les escoles pel grup de teatre Taller 22 de Poblenou, la representació intenta conscienciar l’alumnat sobre el fet de que ningú abandona el seu país i cultura per caprici. La experiència dura uns 40 minuts durant els quals els estudiants es veuen immersos en les situacions per les que passa l’emigrant quan se’n va del seus país d’origen.
-
”Karakia”, programa televisiu en el que immigrants de diferents països fan una demostració de l’elaboració de menjars típics del seu país.
-
“Los Hijos de Babel”, nou programa de caire popular de televisió espanyola en el que immigrants de diferents països participen en un concurs mitjançant demostracions de cant i ball.
-
“De Nador a Vic” de Laila Karrouch i “Jo també sóc catalana” de Najat El Hachmi, relats autobiogràfics editats per la editorial Columna, aborden en primera persona la experiència de ésser immigrant i ajuden a entendre com són els nous catalans del segle XXI. Najat el Hachmi, nascuda a Nador l’any 1979 ha guanyat el premi de novel·la Raimón Llull aper la seva novel·la “L’últim patriarca”, sobre una immigrant a Catalunya.
-
El novel·lista guineà Donato Ndongo descriu a la novel·la “El metro” les peripècies de un camerunès que sobreviu a Espanya commovedor ambulant convertit en un “esser estrany mig animal i mig humà”.
-
”El Raval de Barcelona. Immigració. Històries d’Anada i Tornada”, publicació destinada a “joves de 10 a 95 anys”, amb la participació dels joves del taller de còmic del barri del Raval, professors de diverses escoles del barri, el Centre Cívic, el CCCB,etc.
-
“Emigrantes” , de Shaun Tan, novel·la gràfica sense paraules es la història és la història de qualsevol emigrant, refugiat, desplaçat, i un homenatge a tots aquells que han realitzat el viatge.
-
Val molt la pena veure el vídeo del treball d'algunes escoles e Instituts l'any passat sobre l'immigració que es diu "de Nador a Vic". El podeu veure a:
http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=26946&p_ex=nador%20a%20vic
entre les professores que surten està la nova companya que s'ha afegit: Montse Rovira
-
S'ha penjat en materials la proposta de la Vera i la Montse per treballar a l'aula.
-
Confirmada una entrevista amb el Román Gubern (Professor emèrit i antic degà de la Facultat de Comunicació de l'Autónoma i que ha escrit sobre les noves formes de comunicació)
-
Fotos de l’aula d’acollida de l’Institut Severo Ochoa
-
Vídeos de qualitat
Una web del CSIC on es pot fer una visita virtual per tots els seus centres d’investigació. Són vídeos de molta qualitat. Si voleu mirar-ho és: