Àrea Tic
Durant la última dècada s’ha imposat un nou escenari tecnològic que ha revolucionat els nostres hàbits i cada cop més es fa imprescindible un coneixement de la tecnologia comunicativa. És una nova responsabilitat de l’escola la d’educar l’alumne en la societat de les pantalles. El catedràtic Manuel Castells, prestigiós expert en temes de noves tecnologies i autor d’estudis sobre el tema, considera que internet és un instrument clau per a la autonomia de les persones però que allò important no és saber navegar, sinó on anar, on buscar i què fer amb allò que es troba. Castells és el responsable del projecte Internet Catalunya que des de fa sis anys estudia els canvis que internet introdueix en la cultura i l’organització social. Segons aquest estudi, a Espanya utilitzen la xarxa un 9% de la gent més gran de 55 anys i un 90% de menors de 25 anys. Es produeix l’hiat intergeneracional, és a dir, que els joves en saben més que els grans, sovint els nens ajuden els pares a manejar-se doncs són ells, els més joves, els experts en xats, messenger, skype i photologs. Per tant, no es tracta tant d’ensenyar a utilitzar les noves tecnologies —ja en saben— com d’ensenyar a utilitzar la informació per crear coneixement, valorar-ne l’ús ètic per damunt del lúdic i reivindicar aquestes tecnologies per impulsar una innovació educativa. Nico Torres, professor de secundària de l’Institució Montserrat de Barcelona, té molt clars els avantatges d’introduir les noves tecnologies a l’aula: “Agilitza els processos d’aprenentatge, l’alumne pot interactuar d’una manera més directa i creativa, i millora la relació entre l’alumne i el professor”.
El llistat que segueix a continuació ens mostra la presència creixent de les Tic a la nostra vida quotidiana en diferents contexts i àmbits socials: com ho aprofiten els artistes, els educadors, o com els teòrics ho analitzen en jornades i congressos:
Del 19 al 23 de novembre del 2007, la XXII Setmana Monogràfica de la Educació que organitza cada any la Fundació Santillana va tractar el tema de “Las tecnologías de la información y la comunicación (Tic) en la educación: Retos y posibilidades”. Experts i estudiosos d’arreu del món (Brasil, Gran Bretanya, Mèxic, Estats Units, Argentina, etc., varen presentar ponències i experiències diverses al voltant de les tic i les pràctiques educatives. Els mateixos títols ens indiquen la importància que es concedeix a aquestes qüestions i les inquietuds que susciten: “Tecnologies de la informació i docents: una aliança pendent”, “Impulsant la educació en la xarxa: reptes i realitats”, “La innovació en l’ensenyament en suport Tic. Una mirada al futur des de les condicions actuals”, etc.
La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) ha endegat un programa sobre “Immigració i societat de la informació”. Adela Ros, responsable del programa ha analitzat el paper de les noves tecnologies entre els immigrants. El 34% de les “famílies transnacionals” (separades per l’Atlàntic) utilitza internet i Ros senyala que els immigrants tenen coneixements sobre productes tic superiors als autòctons. El mòbil i la xarxa enforteixen els lligams amb els països d’ origen i el seu ús és massiu.
“Mans Unides” ha ideat un joc educatiu virtual: “un joc perillós”, per sensibilitzar els joves de les injustícies del món. L’eix central del joc són les relacions Nord –Sud. Amb aquesta iniciativa Mans Unides pretén obrir els ulls als joves davant la globalització i les seves conseqüències. Es un joc on-line, on al començament de la partida s’ha d’escollir un dels personatges, que representen cultures diferents. Utilitzar l’àmbit d’internet va semblar el més adient a Mans Unides tenint en compte que és al que els joves hi dediquen més temps.
“La vida a través del mòbil” és un projecte de l’artista Antoni Abad. Col·lectius variats: motoristes de Sao Paulo, immigrants de Nicaragua a Costa Rica, gitanos de León i Lleida, discapacitats de Barcelona, etc., fotografiaven, filmaven i publicaven les seves experiències a través de la xarxa, deixant constància de la seva quotidianitat. Abad ha volgut donar veu a col·lectius que habitualment no tenen presència en els mitjans de comunicació. Com a resultat del seu projecte Abad ha presentat l’exposició www.zexe.net al Museu Municipal de Girona.
“El Llibre Virtual” és un espai a la xarxa d’internet per introduir o trobar experiències personals d’immigració. El Centre Cívic Banyoles considera que el coneixement de les diferents cultures i tradicions és un aspecte bàsic per possibilitar el diàleg entre els residents autòctons i els immigrants i que “conèixer ens pot servir per revisar els nostres valors.” www.centrecivicbanyoles.net
“El Racó de l’Energia” ( www.gasnatural21.net) és una iniciativa de Gas Natural que convida, per sisè any consecutiu, els alumnes dels centres educatius de Catalunya a reflexionar sobre l’ús eficient dels recursos energètics. Ho fa amb eines innovadores, doncs es tracta de sis activitats multimèdia interactives. Les temàtiques van des de les energies alternatives fins al periodisme on-line. Els escolars catalans tenen la possibilitat d’entrar en contacte amb alumnes de la resta d’Espanya, així com de l’Argentina, Xile, Mèxic i Perú. Durant el curs passat van participar en les activitats un total de 278 centres educatius de cinc països i s’espera que aquest any augmenti el nombre de participants.
Al novembre del 2007 la XI sessió de treball de l’OETI (Observatori Europeu de la Televisió Infantil) portava per títol “L’imaginari audiovisual, quins valors?”. La OETI des de l’any 1997 treballa per assolir que els programes de televisió destinats als infants i joves siguin formatius, educatius i entretinguts. Valentí Gómez, president de la entitat destaca la necessitat de la “literacitat mediàtica”: “Un ha de poder utilitzar tant la lectura crítica dels mitjans com l’escriptura creativa mitjançant aquests objectes multimèdia, perquè el coneixement, la recerca i l’aplicació de les narratives dels mitjans i de les noves tecnologies solament es poden fer amb ells, des d’ells i a través seu.”
Els alumnes de primer de batxillerat de l’institut Ramón y Cajal de Hosca rebran aquest trimestre un ipod de 80 gigues per a les seves classes d’anglès. Es tracta d’un projecte pilot del Govern d’Aragó per explorar els avantatges del ipod com a eina per a l’aprenentatge d’idiomes.
-
www.laxarxa.info La xarxa d’Educació en Comunicació aglutina un grup de persones interessades en l’Educació en Comunicació, amb l’objectiu de donar un nou impuls a la implementació de l’Educació en Comunicació. A la xarxa estan també adherits grups i col·lectius que treballen en l’Educació i la Comunicació Audiovisual. La xarxa ha endegat una campanya: “Contra l’analfabetisme mediàtic!” per denunciar la situació d’inoperància en què els actuals currículums d’ensenyament deixen l’alumnat davant els mitjans de comunicació audiovisuals, respecte a la capacitat de comprensió, l’anàlisi crítica dels continguts i la producció amb els llenguatges audiovisuals. La Xarxa exigeix entre altres que l’Educació en Comunicació tingui un caràcter obligatori, que es formi professorat i que s’impulsi la figura de l’educomunicador als centres educatius.
-
www.aulamedia.org AulaMèdia és una revista digital de periodicitat mensual i accés lliure, impulsada per educadors i comunicadors. Es una eina de reflexió sobre la necessitat d’una educació en els nous llenguatges comunicatius del segle XX. Aulamèdia ha editat una sèrie de dvds, “Educar en Comunicació”. A “Educació i Pantalles” trobem entrevistes a experts en aquest tema.
-
www.transeducamundi.org TransEducamundi és una plataforma virtual d’ensenyament i aprenentatge multimèdia i plurilingüe que pretén crear un pont entre la societat i l’educació i acostar els nens i els joves al món que els envolta d’una manera crítica.
-
www.euromedialiteracy.eu A la “Carta europea per a l’alfabetització en mitjans” consideren que les persones han d’esser capaces de saber accedir a la gran diversitat de mitjans que existeixen i de saber utilitzar aquests mitjans amb creativitat per expressar i comunicar idees, informació i opinions. Es comprometen a contribuir al desenvolupament de l’educació en comunicació de la població europea.