2.19 Desemmascarar la violència

 

Motiu: a classe, al pati, al carrer, a la llar, a la TV, entre veïns, nacions... arreu trobem actituds violentes. Més que parlar de “bons i dolents”, de tenir o no raó, ens cal conèixer la violència, el seus orígens i les alternatives que tenim. Crec que convé desemmascarar la violència, separar-ne el fons de les formes, i acceptar que tots tenim una part violenta que alimentem a base de falses creences, programes de TV, estrès... i que hem d’anar polint, rebaixant i limitant a zero.

 Crec que quan deixem de confrontar “bons” i “dolents” , “els meus” i “els altres”, “els d’aquí” i “els de fora”... només aleshores podrem començar a construir la pau. Voler construir-la  abans no és res més que un miratge.

  Les propostes van dirigides a conèixer la violència, poder parlar d’ella i a trobar alternatives.

 

Propostes:

 

 

1.    Reconèixer la violència i poder parlar-ne a classe.

 

 

Quan ens sentim violents?

§         A casa: entre germans, amb els pares

§         A classe: ridiculitzant amics, criticant, molestant, volent passar   per davant dels altres...

§         Al pati: rivalitats entre equips, vandalisme...

§         Durant una activitat: quan tinc una frustració, quan se me’n poden riure...

§         En l’esport: rivalitats entre equips, excessiva combativitat, baralles, insults, vandalisme

§         Al carrer: violència entre bandes, vandalisme...

§         A la TV: programes, esports  i dibuixos violents.

 

 

2.    Quines actituds hi ha al darrera de cada acte violent?

§         Gelos (“em sento inferior a..”)

§         Rancúnia (“M’ha insultat, atacat,  m’hi tornaré...”)

§         Crítica ( “el  deixaré com un drap brut”)

§         Egoisme de grup (“els meus són els millors”, “els altres que es fotin”)

§         Exclusió ( “si ets del Barça, no pots ser del Madrid”)        

 

 

 

3.    Quines actituds profundes revelen?

§         “Em sento inferior a... els altres em passen al davant... sóc una misèria...”

§         “Em sento ferit, atacat, en el fons, inferior a...”

§         “El vull fer sentir inferior perquè jo vull ser més que ell”.

§         “Necessito ser d’un grup perquè sol no em sento ningú”

§         “Trencant coses demostro que sóc fort, que sóc algú”

§         Por a ser “menys que”, por “a perdre”

 

 

4.    La violència com a solució

§         No és el mateix força que violència

§         L’ús de la força es justifica en comptades ocasions (emergències, grans perills...)

§         La violència sempre és la solució dels qui no ho saben fer d’altra mena.

§         La violència és la “solució dels inútils”.

 

 

 

5.    Què puc fer com a alumne, com a persona?

-          Aprendre  a pensar abans que a actuar: comptar a 10, fer dues o tres respiracions profundes... aquests segons ens donaran temps per a actuar millor.

-          Comprendre que en moltes ocasions la violència ha estat ocasionada per la por a ser marginat, inferior, por a perdre...                     

-          Aprendre a parlar assertivament (veure capítol 2.7 sobre l’assertivitat).

-          Aprendre a acceptar els altres (curs, equip, grup...)

-          Aprendre a transformar la competició en col·laboració, no ser tan competitiu. Què hi guanyo en la competició?

-          No és el mateix la força, que l’oposició, que la violència.

-          Expressar els meus sentiments de la forma correcta i conèixer els sentiments dels altres (veure capítol  1.4 sobre l’expressió de sentiments)

-          .

 

 

 

6.    Què cal  fer com a educadors/es?

 

o       Parlar de la violència del seu origen i de les alternatives.

o       Crear situacions de “role playing” on tractem problemes i mostrem diferents solucions.

o       Poder parlar de resultats, d’equips, d’aficions esportives... de forma oberta i sense fanatisme.

o       Mostrar un exemple de neutralitat esportiva, que no es contradiu amb el fet de ser simpatitzant d’un equip, portar-ne un escut al xandall, esperar un determinat resultat... però sempre amb respecte.

o       Ensenyar que el fet de portar una insígnia d’un grup o equip no exclou forçosament  als altres ( portar una samarreta del “Club Alpí francès” vol dir excloure l’”Alpine Club” anglès? Per què existeix la creença que portar la samarreta del Barça ha de voler dir excloure la idea de portar la del Madrid?

o       Desautoritzar els programes i esports que tenen un contingut violent, i diferenciar-los clarament dels que usen la força i l’oposició d’una forma controlada.

o       No deixar que la competició desemboqui en violència.

o       Parlar de les notícies positives i negatives dins l’àmbit esportiu.

o       Estar atents al que succeeix en hores d’esbarjo; estar atents als comentaris/queixes dels alumnes per raons de violència  en els patis.

o       Controlar els casos de violència encoberta o de “bullying”. 

 

 

 

 

7.    El “Fair Play”

 

El Fair Play s’entén normalment com el “joc net”. Però si només ens quedem amb aquest objectiu dins l’activitat física crec que estem lluny dels objectius òptims. Ara bé, segons la definició del Diccionari de les Ciències de l'Esport (1992) el fair play és quelcom més:

  • Reconeixement i respecte per les regles de joc (joc net)
  • Relacions correctes amb l'adversari o adversària (que implica saludar, tenir un tracte empàtic, comprensió, ajuda en cas d’accident...)
  • Manteniment de la igualtat d'oportunitats i de condicions per a tothom
  • Rebuig de la victòria a qualsevol preu ( absència de faltes “tolerades” per a poder gaudir d’avantatge).
  • Actitud digna tant en la victòria com en la derrota (respecte pel contrari si perd, una actitud correcta si perd el nostre equip, felicitar el contrari...).
  • Compromís real de donar tot el que es pugui d'un mateix

 

Molts esports adopten sistemàticament rituals de “fair play”. Molts jugadors mediàtics són famosos per la seva cortesia en el joc; d’altres en canvi, ho són precisament per l’actitud contrària. La tasca del mestre hauria de ser parlar-ne, donant importància al “fair play” i als jugadors d’elit que el practiquen.  

Hi ha històries  de “fair play” que poden ser molt interessants  de cara als alumnes. En cito unes quantes[1]:

Eugenio Monti. Innsbruck. Jocs Olímpics d’hivern de 1964. El seu adversari en curses de bobsleigh no pot competir perquè se li trenca una peça de l’aparell. Monti li deixa una peça del seu i gràcies a això no té la medalla d’or sinó al de plata.

Andrzeg Bachleda. Copa del món d’Esquí 1968. Se li adjudica el primer lloc, però ell explica  que s’ha saltat una “porta” que el jurat no havia vist. Això provoca la seva desqualificació.

Laurent Jalabert . Vuelta ciclista a España 1995. L’alemany Bert  Dietz encapçala la posició durant 150 quilòmetres, però poc abans d’arribar a la meta és adelantat pel francés Laurent Jalabert, però aquest, en un gest molt cordial, l’anima a seguir i deixa entrar primer l’alemany  a la meta en reconeixement a l’esforç que ha fet en tota la cursa.

 

 

Ensenyar els alumnes a jutjar, arbitrar ells mateixos el seu joc crec que pot ajudar a entendre que l’actitud positiva dels participants -i la pròpia, quan em toqui jugar-  és important. Aquest aspecte està explicat a l’apartat 2.12 “Saber jutjar i ser jutjat”.

 

8.    Proposta d’activitat:

 

Practicar jocs de lluita/oposició

 


D’entrada sembla una contradicció parlar de la violència i proposar practicar jocs de lluita. Precisament parteixo de la idea de la necessitat de conèixer la força, l’oposició i la violència, i veure que no són el mateix. Sovint s’identifica l’esport de combat o l’art marcial amb violència, i aquesta és una creença falsa, de la mateixa forma que no podem identificar el bomber amb el piròman pel sol fet que tots dos remenen el foc.

 

 

L’aikido és una art marcial no competitiva  que cerca la no-confrontació

 


El practicant d’arts marcials “juga” amb la força, amb l’oposició, però mai des d’una actitud violenta.  La filosofia que envolta la major part d’arts marcials consisteix més aviat en conèixer el perill que hi ha en l’actitud violenta per a evitar-la i defensar-se d’ella en cas extrem, mai per a buscar, provocar o usar la violència.

Un coneixement mínim sobre esports de lluita i els principis més elementals de les arts marcials seria desitjable per als professors d’educació física, ja que les nocions de temps, espai, reflexes, atenció, control de la força, respecte... hi són presents  des de l’inici fins al final de cada activitat.

  Hi ha esports de combat molt discutits per les seves formes i resultats, com ara la boxa. Hi ha arts marcials i disciplines reconegudes com a molt educatives  com el karate, esgrima, judo o aikido.  De totes en podem extreure activitats aptes per a totes les edats; en presento una relacionada amb l’esgrima i l’altre amb el judo:

 

Esgrima: les línees generals d’activitats per a fer amb esgrima parteixen de la noció de “guàrdia” ( la ment en atenció, el cos controlat, a punt de reaccionar en totes direccions, no oferir parts sensibles a l’atacant...). A partir d’aquí es pot treballar l’esgrima amb espases d’espuma, o d’una forma més simple, amb “xurros” de piscina partits per la meitat. Les variants són múltiples; es poden fer duels en una zona reduïda (amb 6x 3 metres n’hi ha prou), a sobre d’un banc suec, dos contra un...

Presento un joc interessant d’esgrima per a treballar la guàrdia, la rapidesa de reflexos i l’atenció a múltiples bandes.

 

 

 “ Un contra tots”              Veure vídeo de l’activitat

 

 

Cal un espai rectangular de  10 x 6 metres com a màxim.

 

És interessant delimitar l’espai clarament, i col·locar-hi quatre senyals a les cantonades (cons, banderoles...).

 

En el centre de l’espai, un jugador té l’espasa d’espuma

 

A cada cantonada, un alumne/a, sense espasa, espera  el senyal per

començar.

 

A un senyal de l’alumne del centre, tots els altres poden entrar a l’espai de joc amb la intenció de tocar- li l’esquena .

 

El jugador del centre es “defensa” tocant als altres amb l’espasa. Si algú és tocat, ha de sortir de l’espai de joc,  i  després de tocar el con, banderola o senyal d’una cantonada, pot continuar jugant.

 

Si algun alumne toca l’esquena del que porta l’espasa, el joc s’atura. Tots els alumnes tornen a les seves posicions, i qui tenia l’espasa passa a una cantonada i l’alumne que ha “tocat”  rep l’espasa i es col·loca al centre de l’espai de joc.

 

Quan l’alumne central dóna el senyal, es reinicia el joc.

 

Aquest joc es pot jugar en grups de 5, 6 o més alumnes, tot depèn de la facilitat o dificultat que tinguin en  tocar a l’alumne central.

Si el joc forma part d’una sèrie d’activitats per estacions és convenient que hi juguem en grups  de 5, 6 alumnes, però quan s’explica per primera vegada ens interessa que tota la classe  participi i vegi com funciona; aleshores el millor és que a cada cantonada hi hagi una fila de 3-4 alumnes, de forma que quan algun alumne sigui tocat, passarà a la part de darrera de la fila d’espera i el primer/a de la fila serà qui sortirà per a intentar tocar l’esquena de l’alumne de l’espasa.

 

 

Diagrama:

 

 

adversaris que volen tocar l’esquena          jugador central, amb “espasa”

                   

              Alumnes que entraran a jugar, per ordre de torn.

 

                                          

 

 

 

Judo fàcil: la idea general del judo és la flexibilitat, el saber aprofitar la força de l’altre en benefici propi, la oposició. Com a l’esgrima, és important tenir la ment en atenció, el cos controlat, a punt de reaccionar en totes direccions, i estar “a l’escolta” dels moviments de l’altre. Si bé el judo autèntic es treballa en un tatami ( la major part d’escoles no en tenen ), un parell de matalassos de gimnàs ens aniran bé per a cada parella.  El judo parteix de la posició dreta, però en el nostre cas ho farem des de la posició de genolls perquè així ens estalviarem el perill d’una mala caiguda. El domini de les caigudes porta temps d’aprenentatge i una vigilància molt propera que a classe d’educació física no crec que podem sempre assegurar.

L’activitat descrita la porten a terme els aprenents tant del judo, com del karate, com de l’aikido; és una forma lúdica que necessita poc espai i que ens ajuda a entendre molts conceptes.

 

 

“Judo de genolls”                   Veure el vídeo de l’activitat

                           

 

Cal un espai de dos matalassos, disposats un al costat de l’altre

 

Els dos alumnes contrincants es disposen davant de cada matalàs, de genolls.

 

Fem un “ritual” inicial de salutació ( inclinem el cos endavant, les dues mans formen un triangle en el terra i després aixequem el cap).

 

Fem un segon ritual : comptem “un,dos,tres”, picant amb les mans a les cuixes, i després  agafem els muscles del contrari amb les mans.

 

Cal agafar suaument, no estirar. Hem de parlar del perill que hi ha d’esparracar la samarreta del company si estirem massa fort.

 

A partir d’aquí es tracta de desestabilitzar el contrari, fent-lo caure d’esquena al matalàs.

 

És molt important la idea del respecte a l’altre: no estirar, no picar, no esgarrapar...

 

És interessant inculcar la idea d’aprofitar la força de l’oponent: si m’empeny, jo el deixo passar i el faig girar; si m’estira, jo vaig endavant i el faig caure en la seva direcció; és important que els alumnes vegin que no cal força bruta, sinó astúcia en aprofitar els senyals físics del que el contrari ens vol fer.

 

Si fem l’activitat en grups, quan un jugador és tombat s’acaba la partida. Els dos contrincants es tornen a posar de genolls, es tornen a saludar i surten del matalàs i comença el cicle la primera parella que s’esperava.

 

 

Com el joc d’esgrima, pot formar part d’una sèrie d’activitats per estacions. Si hi juguem en grups  de 5, 7  o 9 alumnes,té l’interès que a cada canvi les parelles seran sempre diferents (amb nombres parells d’alumnes les repetiríem )

 

 

                                                    

 

 

 

 

NOTES :

 

1-      Respecte als possibles accidents que podrien sorgir en activitats d’aquesta mena, depenen en gran mesura del coneixement que té el mestre en aquest camp i del grau de “seny” del mestre i dels alumnes. Realment cal ser molt atent a diversos factors, com ara la confiança que podem arribar a tenir en els nostres alumnes, el coneixement que tenim dels exercicis ( hi ha llibres que exposen exercicis realment perillosos) i el missatge que donem a entendre. Uns missatges del tipus “tot és vàlid” no ens poden portar a res més que al dolor i a l’accident. Per tant, aquestes activitats van molt lligades a l’apartat 2.14 “controlar els riscos”.

 

2-      Deixaré de banda la polèmica que podria encetar una activitat com la boxa, perquè hi ha opinions de tots els gustos. Però com a mestre d’educació física, entenc que és vàlida i no violenta una activitat si té per objectiu :

      • tocar un punt del cos de l’adversari (esgrima)
      • posar l’adversari d’esquena al terra (judo)
      • simular rebre un atac i fer la defensa corresponent, sense noció de competició (aikido)
      • simular rebre un cop i fer la defensa corresponent (karate)

 

En canvi, em costa molt defensar un esport que té com a objectiu deixar KO al contrari (o siga, físicament “discapacitat” ).

 

  Criteris i ítems d’avaluació sobre l’apartat 2.19

 

Cites d’autors sobre el tema 2.19

 

Per a saber-ne més:

GUILLERMO TORRES, “1000 juegos de lucha y oposición”.  Ed Paidotribo : presenta moltes activitats d’oposició, en les quals és bàsic el control de la força. Cal, però, tenir en compte que molts exercicis són difícils per a alumnes no entrenats en les caigudes i si aquest és el cas poden presentar un cert risc.

SERRABONA, MANEL i altres (2000) “1001 ejercicios y juegos de calentamiento.”  Barcelona, Ed. Paidotribo. Presenta molts exercicis de parella en els quals cal controlar la força.

SOLIVELLAS, MARI / CABANES, TEO ( 1997)  “Violència a l’esport”. Quadres tècnics de l’esport del Consell de Mallorca.  Palma de Mallorca, Ed Jorvich

 

UNIVERSITAT AUTÒNOMA DE BARCELONA . Observatori Crític de l’Esport

( modificat el 4 juny 2008) , recuperat per darrer cop el  4 de juny de 2008 des de  http://antalya.uab.es/observatoriesport/redirect.php?pagina=portada Conté recursos, bibliografia, marc teòric...  Un lloc web  de l’Observatori de l’Esport de la UAB en el qual se’ns parla del “fair play” com a antídot contra la violencia a l’esport.

 

FUNDACIÓ FC BARCELONA i FUNDACIÓ CATALANA PER A L’ESPORT (2005) “ El Joc net i l’Esport. Guia Didàctica per al profesor/ Guia per a l’alumne/ Guia per a la familia” . Barcelona

 

PRAT , MARIA /SOLER, SUSANNA (2003)  “Actitudes, valores y normas en la Educación Física y el Deporte” Barcelona, INDE

 

RETORN A L’INICI

 



[1] Exemples extrets de  PRAT , Maria /SOLER, Susanna (2003) : “Actitudes, valores y normas en la Educación Física y el Deporte” Barcelona, INDE,  planes 147-149 , citant a UNISPORT (1993) “Juego limpio en el deporte”. Málaga.