Aplicacions de gestió amb Access

Objectius

L'objectiu d'aquesta pràctica és crear consultes d'acció per a la modificació de les dades de taules ja existents.

Activitats

Les consultes són una eina molt potent de les bases de dades, i són especialment útils per modificar, d'una manera ràpida, dades existents a les taules. Un situació concreta és actualitzar el contingut del camp d'una taula per un contingut diferent, i que es pot recuperar d'una altra taula, segons determinats criteris, o procedir a l'increment de les quotes que satisfan els alumnes segons l'IPC.

Consulta per actualitzar quotes

Com s'ha dit, una de les aplicacions de les consultes d'actualització és la modificació de les quotes que satisfan els alumnes segons l'augment de l'IPC.

• Creeu una nova consulta on intervingui només la taula QUOTES, afegiu-hi tots els camps i executeu-la per observar el contingut:

• Interessa incrementar en 0,3% les quotes que els alumnes satisfan en concepte de viatge de fi de curs (amb codi 3) i de colònies escolars (amb codi 6). Caldrà doncs establir els següents criteris de selecció:

• Modifiqueu el tipus de consulta amb l'opció Consulta|Consulta de actualización i, a la línia Actualizar a: del camp I_QUOTA, poseu l'expressió [QUOTES]![I_QUOTA]*1,03 (us podeu ajudar del generador d'expressions accessible amb el botó dret del ratolí), que consisteix en multiplicar per 0,3% el contingut del camp I_QUOTA de la taula QUOTES, sempre que el camp CODI_QUOTA sigui 3 o 6:

• Guardeu la consulta amb el nom AUGM_IPC i executeu-la per comprovar les modificacions efectuades a la taula QUOTES.

Si consulteu l'ajuda de l'Access trobareu noves possibilitats d'aplicació de les consultes de modificació de dades, amb diferents exemples d'expressions possibles.

Consulta per actualitzar pagaments

A partir de la consulta PAGAMENTS, dissenyada a la pràctica anterior, es farà una modificació per actualitzar registres dins la taula PAG_QUOTES, indicant el tipus de quota que correspon a l'activitat extraescolar de l'alumnat de 6è de primària.

• Obriu en vista de disseny la consulta de selecció PAGAMENTS creada a la pràctica anterior i afegiu un nou filtre per recuperar els alumnes de 6è de primària que no tenen informat cap pagament al camp C_QUOTA:

• Guardeu els canvis fent clic a i tot seguit modifiqueu el tipus de consulta a consulta de modificació de dades amb l'opció de menú Consulta|Consulta de actualización.
  • Dins la nova línia Actualizar a: indiqueu, per al camp C_QUOTA de la taula PAG_QUOTES, el codi "6":

• Executeu la consulta fent clic a la icona i confirmeu l'actualització dels registres.
  • Tanqueu la consulta PAGAMENTS sense guardar els canvis.
  • Obriu la taula PAG_QUOTES i comproveu el resultat de l'actualització de les dades.

Activitats complementàries (opcional)

Es tracta de modificar la taula creada a la pràctica 1 d'aquest mòdul NOUS_ALUMNES_2002 per incorporar dos nous camps que incloguin el nom dels pares.

• Obriu en la modalitat de disseny la taula creada anteriorment NOUS_ALUMNES_2002, afegiu dos nous camps de text i amplada 50, amb el nom TUTOR1 i TUTOR2 i guardeu els canvis.
  • Tanqueu la taula anterior i creeu una nova consulta incorporant les taules DADES_PERSONALS, NOUS_ALUMNES_2002, creada anteriorment, i dues vegades la taula TUTORS. Modifiqueu les relacions existents entre les taules d'acord amb la imatge següent:

• Afegiu a la consulta únicament els camps TUTOR1 i TUTOR2 de la taula NOUS_ALUMNES_2002 que cal actualitzar, executeu-la fent clic a per comprovar el resultat (els camps estan encara vuits) i guardeu-la fent clic a amb el nom de MOD_NOUS_ALUMNES.
  • Modifiqueu el tipus de consulta amb l'opció Consulta|Consulta de actualización.
  • A la fila Actualizar a: dels camps TUTOR1 i TUTOR2, poseu les expressions [TUTORS]![NOM] i [TUTORS_1]![NOM] respectivament (us podeu ajudar del generador d'expressions accessible amb el botó dret del ratolí) per tal d'actualitzar aquests camps amb la informació de les taules TUTORS i TUTORS_1 que intervenen a la consulta:

• Guardeu els canvis i executeu la consulta per tal d'actualitzar les dades de la taula NOUS_ALUMNES_2002.
  • Tanqueu la consulta i obriu la taula NOUS_ALUMNES_2002 que s'acaba de modificar: s'han incorporat els noms dels pares dels alumnes a partir de la informació de la taula TUTORS.