Aplicacions de gestió amb Access

L'objectiu d'aquesta pràctica és treballar amb consultes de dades agrupades.

L'objectiu d'aquesta activitat és conèixer i utilitzar les consultes de dades agrupades per tal d'obtenir registres agrupats per un determinat valor i també realitzar operacions amb els agrupaments definits. Així doncs, podem agrupar els alumnes d'una determinada etapa educativa i alhora comptar-los per tenir constància del nombre.

Consulta de dades agrupades

Es crearà una nova consulta que servirà per comptar els alumnes d'una determinada etapa o nivell. Es farà servir únicament la taula DADES_ANYALS, que és la que conté la informació relativa a les dades acadèmiques anuals dels alumnes.

• Creeu una nova consulta amb la taula DADES_ANYALS.
  • Afegiu a la consulta els camps CURS_ACAD, ETAPA i NIVELL.
  • Guardeu la consulta fent clic a amb el nom COMPTADOR:

• Seleccioneu l'opció Ver|Totales, o feu clic a la icona , per passar a la modalitat de consulta de dades agrupades i apareixerà una nova línia Total a la consulta per definir el tipus d'agrupacions i les operacions possibles a realitzar:

• Dins aquesta línia es podrà definir per quins camps volem agrupar les dades i quin serà el camp per realitzar operacions. Així doncs, si el que interessa és saber quants alumnes hi ha inscrits enguany al batxillerat, els valors que caldrà indicar a la consulta seran:

• Executeu la consulta i observeu el resultat: apareix el nombre total d'alumnes de batxillerat del curs 2002-03.
  • Passeu a la modalitat de disseny fent clic a i modifiqueu la consulta per comptar alumnes no només per etapa, sinó també per nivell, afegint a la consulta el camp GRUP i modificant la línia Total tal com es mostra a la imatge:

• Executeu la consulta i veureu com ara es fa el recompte dels alumnes inscrits al batxillerat per cursos:

• Tal com s'havia explicat a la pràctica 5 del segon mòdul, també es poden afegir paràmetres a la consulta per tal de fer-la més flexible i adaptable a qualsevol situació. Així doncs, si interessa tenir un comptador per saber en cada moment quants alumnes hi ha inscrits per etapes educatives, el disseny de la consulta podria ser el següent:

• Tant si s'entra un valor per al paràmetre corresponent a l'etapa com si no, obtindreu un recompte dels alumnes inscrits a cada nivell.

Suma de pagaments efectuats

Encara es pot filar més prim i es poden aprofitar les consultes de dades agrupades per sumar quantitats, per exemple, les quotes que satisfan els alumnes per diferents conceptes al llarg del curs (AMPA, colònies, activitats extraescolars...). Per sumar quantitats, o realitzar altres tipus d'operacions amb les dades agrupades, es poden fer servir les operacions Suma, Promedio, Var,... disponibles al desplegable Total de la consulta:

• Modifiqueu la consulta COMPTADOR dissenyada a l'activitat anterior fent clic a i afegiu, fent clic a , les taules PAG_QUOTES i QUOTES, mantenint les relacions existents:

• Afegiu a la consulta els camps T_QUOTA i I_QUOTA de la taula QUOTES, indiqueu un paràmetre per al camp T_QUOTA, i a la línia Total del camp I_QUOTA, trieu Suma:

• Guardeu els canvis fent clic a i executeu la consulta. Observareu que el resultat és el nombre d'alumnes de l'etapa indicada amb el total de les quantitats satisfetes al llarg del curs pel concepte indicat: