Mòdul 4
La calculadora Wiris com a recurs didàctic
Enrera Pràctica
1
2
3
4
5
6
 
 
   
Exercicis
Exercicis
 
Annex: La Wiris al Web123
   
Ús de taules en una pàgina web combinades amb pantalles de la Wiris


En aquesta pràctica s'estudia el muntatge amb el Dreamweaver d'una activitat (o potser millor, un esquema d'una activitat) que s'ha ideat amb l'objectiu de fer una recopilació de les diverses possibilitats d'inserció/enllaç de pantalles de la Wiris. S'inclouen: una pantalla activa de la Wiris que no es veu i s'obre automàticament; una pantalla que es veu amb l'aparença habitual de la Wiris, i finalment una tercera pantalla a què es pot accedir mitjançant un enllaç.

En el context de l'anàlisi de com està dissenyada la pàgina web que conté l'activitat es presenten les taules del llenguatge HTML.

Les persones que ja han fet anteriorment pàgines web, ja saben que l'ús de taules és un recurs molt interessant per a la correcta estructuració d'una pàgina web. Aquelles altres per a les quals aquest és el primer contacte amb el disseny de pàgines web poden considerar aquesta pràctica com d'ampliació d'alt nivell en el context del curs D112.

Però tant les unes com les altres, si s'animen a presentar el treball del curs en l'entorn web (tot i que, recordem-ho, no és imprescindible per al curs D112), tindran en les taules un bon auxiliar.

   
Engegueu l'activitat
   
 

L'activitat que servirà de fil conductor d'aquesta pràctica és l'última que s'ha comentat en la pràctica anterior, que hem anomenat exemple4.htm. La podeu veure novament si cliqueu a la imatge següent.

Recordeu, per una banda, que potser trigarà una mica a engegar-se, perquè s'obren dues pantalles actives, i, per l'altra, que si després de mirar l'activitat voleu tornar a aquesta pàgina ho heu de fer amb l'Enrere o Atrás del navegador.

Una pàgina web que aprofita recursos de la Wiris

Vegeu com funciona l'activitat. Analitzeu-ne bé tots els detalls (sobretot, en aquest moment, els aspectes de presentació).

   
Estructuració d'una pàgina web en taules
   
  Com ja s'ha comentat en la presentació, un dels recursos més interessants per al disseny de pàgines web són les taules.

Ara que ja heu mirat bé l'activitat que volem analitzar en aquesta pràctica, no us costarà de pensar que la pàgina està estructurada així:


Una pàgina web estructurada amb una taula

Atenent a les facilitats que ens dóna el Dreamweaver per construir taules des de la Vista de diseño, pràcticament no necessitarem treballar amb el codi. Ara bé, pot ser interessant saber que, per definir una taula en un document HTML, els senyals són els següents:

<TABLE> ... </TABLE> per indicar el començament i el final de la taula.

<TR> ... </TR> per indicar que comença/acaba una fila.

<TD> ... </TD> per indicar el principi i el final del contingut d'una casella de la taula.

Abans d'obrir la pàgina de l'activitat exemple4.htm i analitzar-la, comentarem alguns aspectes sobre la generació de taules amb el Dreamweaver. A títol de prova:

  • Obriu un document nou, amb Archivo | Nuevo.
  • Escriviu un títol i modifiqueu-ne, per exemple, el color i la mida. Ja podeu imaginar que això és el que s'ha fet en l'activitat que heu vist.
  • A la línia següent de la del títol, feu Insertar | Tabla:
    Veureu que apareix un reticulat que és l'esquema de les cel·les de la taula.
  • Després podeu modificar manualment l'amplada de les cel·les perquè tinguin les dimensions que interessin, amb el benentès que l'alçada de cada cel·la s'ajusta automàticament en funció del contingut que s'hi posi (que pot ser text o imatges o miniaplicacions, etc.), però també es pot ajustar manualment.
  • Feu proves de modificar les mides de les cel·les de la taula i escriviu textos en alguna de les cel·les que heu creat. Després de les proves, guardeu el document. Visualitzeu-lo com una pàgina web i podreu entendre com funcionen les taules.

Tot seguit, s'expica quin va ser el procés que va servir per elaborar l'activitat el que heu vist a partir de l'esquema que ha mostrat una imatge anterior.

   
Introducció i primera pantalla de la Wiris
   
 

Obriu, ara sí, amb el Dreamweaver, la pàgina HTML de l'activitat, que és la següent: ../d112/d112m4/wirisweb/exemple4.htm (o bé, si feu aquestes pràctiques d'introducció a les pàgines web en una altra carpeta, ja l'haureu copiada allà en la pràctica anterior).

Després del títol, veureu l'esquema d'una taula HTML ja plena; quelcom semblant al que mostra la imatge següent:

Després de dissenyar-la i donar a les cel·les l'amplada que ha semblat l'adequada, hem fet això:

  • Hem fet clic amb el ratolí a la primera cel·la i hi hem escrit el text introductori que hi podeu veure.

  • Llavors, hem passat a preparar la sessió de la Wiris que hem indicat a la imatge com a "Applet de Wiris inserit (1)". Aquesta serà la pantalla que fa que, automàticament, en accedir a la pàgina web s'obri el tauler gràfic amb la representació de la funció.

    • Hem pensat quina funció podia ser interessant per a l'activitat que té com a objectiu que els nois i les noies sàpiguen veure quina ha de ser la factorització de la funció a la vista dels punts de tall i, posteriorment, si cal per tempteig que enteguin que l'han de dividir per un nombre fins a obtenir la gràfica exacta.
    • Hem escrit en una pantalla de la Wiris l'expressió de la funció (que hem donat operada, no fos cas que algun alumne o alguna alumna volguessin "fer trampa") i l'ordre per dibuixar-la.


      La pantalla que hem amagat en l'activitat

    • Ja sabeu com s'ha de fer per obtenir el codi de la miniaplicació d'una finestra de la Wiris i també sabeu que hi ha diferències, en aquest punt, si treballeu en línia o amb la versió local. Sigui com sigui, amb la icona hem gravat la pantalla perquè s'activi i es calculi en carregar i s'amagui la barra d'eines, i llavors, amb els elements auxiliars que escaiguin segons com treballem, hem pogut obtenir el codi que interessa; imaginem que ja tenim seleccionat des de <applet> fins a </applet> i hem fet Control + C i ja sabem que, alhora, hem de tenir oberta la nostra pàgina de exemple4.htm.

  • Una vegada preparada la sessió de la Wiris, hem accedit al document exemple4.htm, hem col·locat el cursor a la cel·la indicada amb (1) -que encara estava en blanc- i hem clicat a la icona per veure el codi.
  • Fent-ho així, el cursor ha quedat entre <TD WIDTH=200>...|</TD>. Llavors, hem fet Control + V i la miniaplicació ha quedat inserida al lloc que havíem previst.
  • Tot seguit, hem modificat les línies que deien
    WIDTH=100%        HEIGHT=100%
    i hi hem posat
    WIDTH=60        HEIGHT=60
    perquè aquesta és una mida escaient perquè es vegi encara la fletxa de calcular, cosa que ens interessa per refer la gràfica si cal.

    Però, us recordem que també s'hauria pogut posar una mida més petita, per exemple
              WIDTH=1         HEIGHT=1
    i no s'hauria vist, a la pantalla, que hi hagués en aquell lloc cap finestra de la Wiris
    .

  • Una vegada inserit el codi de la miniaplicació, hem tornat a la Vista de diseño i en la mateixa cel·la que la miniaplicació hem escrit el text que explicava què calia fer si es volia tornar a veure la gràfica de la funció.
   
Segona pantalla de la Wiris
   
  Per incloure la miniaplicació corresponent a la pantalla on imaginem que l'alumne o l'alumna ha d'escriure l'equació que pensa que és la correcta, primer l'hem hagut de preparar.
  • Hem escrit a la Wiris els comentaris i les comandes de la pantalla tal com l'heu pogut veure en l'activitat, és a dir:

  • Hem clicat a la icona per guardar la pàgina (però ara sense activar que s'activi i tampoc que es calculi en carregar).
  • Quan ja hem tingut el codi a punt, com sempre, hem seleccionat des del senyal <applet> fins a </applet> i hem fet Control + C.
  • Amb el cursor en el lloc (2) del document, hem passat a veure'n el codi. I llavors hem fet Control + V.
  • Tot seguit, hem modificat les línies d'amplada i alçada de la finestra activa i hem posat
    WIDTH=390         HEIGHT=350
    perquè, després d'algunes proves, hem vist que era la mida adequada. Com ja s'ha comentat, també ho hauríem pogut fer des de la finestra de Propietats quan està seleccionat el requadre de l'applet.
   
Enllaç a la pantalla-solució
   

 

A part havíem preparat la finestra per mostrar la solució i l'havíem guardat directament com una pàgina web (Sólo HTM). La teniu en el material del curs i si escau la podeu copiar a la mateixa carpeta on feu aquesta pràctica.

Llavors, a la cel·la inferior dreta hem escrit un comentari final, que inclou un enllaç (ja sabeu com s'ha de fer) amb la finestra solució.

   
   
 
Amunt