Mòdul 4
La calculadora Wiris com a recurs didàctic
Enrera Pràctica
1
2
6
4
5
6
 
 
   
Exercicis
Exercicis
Annex: La Wiris al Web123
 
La comanda desplaçador
   

Una de les novetats de la versió 2008 de la Wiris és la incorporació d'un recurs que permet modificar de forma molt àgil un valor numèric que intervingui en els càlculs d'una activitat Wiris. En aquesta pràctica en coneixereu la sintaxi i us en presentem alguns exemples.

   
Sintaxi de la comanda desplaçador
   
  El recurs que ara presentarem, concretat en la comanda desplaçador(...), té com a objectiu poder modificar de manera interactiva els valors d'una variable numèrica i observar les variacions en els càlculs o les construccions gràfiques que en depenguin.
   
 

Conseqüentment a això que acabem de dir, sempre que vulguem fer ús d'aquesta comanda haurem d'assignar-la a una variable numèrica

a := desplaçador(....)

Ho hem de fer mitjançant el signe :=, el que permet l'actualització interactiva, perquè volem que la variable prengui el valor que en cada moment indiqui el desplaçador.

   
 

Què hem d'indicar com a arguments a la comanda desplaçador?

  • Valor mínim i valor màxim que volem que pugui prendre la variable. El valor mínim i el valor màxim es donen com un recorregut de la Wiris.
  • Opcional: Salt entre un valor i un altre dels que volem per a la variable. Si el volem indicar es farà incorporant-lo al recorregut que s'acaba de comentar. Si no indiquem salt la variació d'un valor a un altre correspondrà al valor decimal corresponent a un píxel segons el dibuix del desplaçador.
  • Opcionalment: valor inicial que volem que tingui la variable (si no l'indiquem s'assigna a la variable el valor mínim)

   
 

Vegeu tres exemples:
            

  • El primer donarà valors a una variable a compresos entre 1 i 10. Com que no li diem res en contra seran valors decimals. Inicialment serà a=1.
  • El segon donarà valors a una variable b compresos entre 1 i 10, que varien de 1 en 1 (salt). Això és el que caldrà fer si volem valors enters per a una variable i en aquest cas, com que no s'ha indicat valor inicial, seria b=1.
  • El tercer donarà valors a una variable c entre 1 i 15 variant de 2 en 2, és a dir valors del conjunt {1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15}. Com que així ho indiquem el valor inicial serà c=3.
 

Com ho farem per visualitzar el desplaçador en el tauler gràfic interactiu?

  • Mitjançant una comanda dibuixa.
    Si el desplaçador té de nom a posarem dibuixa(a) i apareixerà al tauler gràfic un element de dibuix semblant al següent, que correspon a l'últim dels exemples anteriors:
                                     

  • Naturalment per tal de modificar el valor de la variable associada al desplaçador caldrà moure la peça pentagonal.

  • La presentació que fa la Wiris dels desplaçadors, de moment, queda molt fixada.
    • La mida és fixa, amb un nombre de píxels determinat. Si fem zoom aquesta acció no s'aplica al desplaçador.
    • Podem variar el color de la "peça mòbil", posant un argument a la comanda dibuixa.
    • Podem variar el punt del tauler gràfic on es dibuixarà el desplaçador, indicant-ho també en el lloc oportú de la comanda dibuixa. La referència és el punt de l'esquerra, on es comença a escriure l'etiqueta que dóna en cada moment el valor del desplaçador. Vegeu un exemple:
                      
Alguns exemples d'activitats Wiris amb l'ús de la comanda desplaçador
   
  En la pràctica 1 del mòdul 3 es donaven les idees fonamentals per a elaborar una activitat que dóna una idea molt clara de què representa la gràfica d'una funció. Allà ja anunciàvem que, una vegada coneguda la comanda desplaçador se'n podria elaborar una altra versió. Ara és, doncs, el moment!
 
 
El desplaçador serveix per a moure el punt sobre l'eix de les x
i observar, d'aquesta manera, el valor de la imatge i el punt sobre la gràfica
   
 

Podeu obrir una finestra activa Finestra Activa i analitzar com s'ha elaborat el codi.
Pel que fa al desplaçador:

  • observeu que s'ha definit perquè la variable pugui variar entre -10 i 10. Com que no s'ha indicat res en contra, a pren "tots" els valors decimals entre aquests dos.
  • observeu també que s'ha indicat en quin punt de la pantalla el volíem situar.
  En segon lloc teniu accés a un altre exemple en el qual el desplaçador només pot prendre valors enters superiors o iguals a 3. S'insereix en una activitat Finestra Activa que dibuixa un polígon regular inscrit en una circumferència del qual es pot anar variant el nombre de costats amb el desplaçador. Mitjançant la divisió del perímetre d'aquest polígon entre el diàmetre de la circumferència es fa visual una aproximació del número p.
   
 

Us suggerim una altra possibilitat d'ús d'un desplaçador amb valors enters per copsar què representa la idea d'esfera polièdrica, que és la forma com la Wiris representa el que de vegades se'n diuen "cossos rodons". Mireu el codi següent i practiqueu:

 

   
 

Per acabar un exemple més elaborat: Finestra Activa construcció d'un triangle conegudes les longituds dels tres costats, que s'entraran mitjançant tres desplaçadors.

  • Estudieu el codi, amb el benentès que algun detall convindrà que el consulteru a l'índex alfabètic de la Wiris (per exemple la comanda arc) i d'altres (especialment el tractament de la intersecció de figures) heu de saber que es treballaran més a fons en el mòdul següent.
  • Imagineu variants didàctiques d'aquest exercici però, sobre tot, penseu com aprofitareu la possibilitat de variar les longituds dels costats amb els desplaçadors.
  • Alerta!!! Estudieu què passa quan volem construir un triangle amb tres longituds de costats que no ho permeten. La manera de treballar de la Wiris fa que la figura no es dibuixi però en canvi no apareix cap missatge d'error. (Queda dibuixada la figura anterior i a continuació podem passar a fer un cas amb solució sense cap problema.)
 
  Convé recordar que l'actualització interactiva de gràfics és molt més àgil ("en temps real") si es treballa amb la Wiris Desktop. Si es fa així el gràfic s'actualitza en cada moviment del desplaçador; en canvi si es treballa en línia no s'actualitza el gràfic fins que es deixa de prémer el botó del ratolí. Si ho mireu amb el primer i l'últim d'aquests exemples que acabem de donar constatareu clarament la diferència de resposta entre un programa i l'altre. Per si ho voleu provar podeu descarregar-vos la versió per a la Wiris Desktop de les tres activitats que acabem de proposar.
 
Amunt