Enrera
Mòdul 7
Les TIC aplicades a les necessitats educatives especials
  Pràctica
3
4
   
Exercicis
Exercicis
 
 
 

LLENGUATGE ORAL. COMPRENSIÓ ORAL

L'EXLER

   

L'objectiu d'aquesta pràctica és veure els exercicis que treballa el programa Exler sobre diferents aspectes del llenguatge.

 

 

 

  Contingut de la pràctica:
 
 
 
 
  Llenguate oral. Comprensió oral
   
 

Per treballar la comprensió oral s'utilitzen programes que dictin paraules, frases o ordres. Són aplicacions que generen so, per la qual cosa l'alumnat ha de comprendre allò que diu el programa per poder realitzar correctament les activitats. Poden treballar des d'aspectes molt bàsics del llenguatge, com lletres, síl·labes, paraules... fins a exposar llargs col·loquis.

Entre d'altres es poden utilitzar:

  • Els exercicis del Clic que dicten paraules, com ara Les de coses de classe.
  • L'Exler, Llengua Interactiva cicle inicial, o altres CD que treballen el lèxic oral.
  • El Galí, que presenta activitats amb expressions llargues o frases.
  • Jocs com ara el Pingu, que donen instruccions orals del què s'ha de fer.

A la pràctica veureu el programa Exler, amb totes les seves possibilitats per al treball de la llengua. També treballa la comprensió oral: en l'adquisició del nom de diferents objectes, identificació d'objectes a partir de la pronúncia del seu nom...


 
  El programa Exler
   
  Característiques del programa Exler
   
 

El programa ha estat elaborat per J. M. Vendrell de l'Escola de Patologia del Llenguatge de l'Hospital de Sant Pau.

L'Exler és un programa que permet treballar diferents aspectes del llenguatge oral i escrit i està concebut com un vocabulari multimèdia contextualitzat. El programa està organitzat com un conte d'imatges, amb una successió de pantalles gràfiques. Cada pantalla conté un vocabulari actiu que es treballa amb els exercicis. Els exercicis estan dirigits a recolzar l'aprenentatge i el desenvolupament lexical en nens i/o afavorir la denominació en els casos de trastorns del llenguatge.

Originalment dissenyat per al tractament de l'afàsia en adults, també ha demostrat que és útil per a l'aprenentatge del llenguatge escrit, del català oral amb alumnes estrangers i per millorar l'ortografia. A més, pot ser útil davant alumnes amb un lèxic pobre a causa d'una manca d'estimulació de l'entorn.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
 

En la realització d'aquesta pràctica necessitareu:

  • El programa Exler
  • Targeta de so compatible Sound Blaster

 

Pràctica
Localització i instal·lació
   
 
  • El programa Exler es troba:
      • A la web, a la pàgina de la XTEC, a Escola Oberta | Programari educatiu | Llengües | Exler. Cal baixar els fitxers representats en els cinc disquets en una carpeta del vostre ordinador, i efectuar-ne la instal·lació.
      • Al CD Sinera 2000 a:

Programari educatiu | Llengües | Exler.

  • Des del Sinera 2000 funciona sense necessitat d'instal·lació al disc dur de l'ordinador. Només cal clicar sobre la icona d'Execució.
  • També hi ha la icona amb l'opció d'Instal·lació per fer una instal·lació al disc dur de l'ordinador. A més, també podeu fer una còpia dels fitxers del programa des de l'opció Còpia.
 
Pràctica Funcionament del programa
   
  Característiques generals
   
 
   
 
  • En engegar el programa apareix el logotip de l'Hospital de Sant Pau: feu-hi un clic a sobre. Accediu a una pantalla amb la llista de les històries gràfiques disponibles:
 
  • El bany
  • La casa
  • La cuina
  • La masia
  • Els nens
  • El poble de pescadors
  • El pescador
   
 
  • També hi ha la possibilitat d'accedir directament a les Pàgines dels exercicis, mitjançant l'opció Pàgines i escollint el fitxer EXR adequat.
 
   
 
  • Quan activeu una història disposeu d'un sistema d'icones de navegació, que us permeten avançar, retrocedir o sortir.
 
Pàgina anterior
Pàgina següent
Sortir de l'exercici
   
 
  • La icona de sortir permet sortir de l'activitat o exercici que estigueu realitzant i poder carregar una història o exercici nou, o sortir de l'Exler per la pàgina inicial, on cal anar a Fitxer | sortir).
 
   
 
  • Des de la pàgina inicial de l'Exler podeu configurar el tipus de lletra i el nombre de qüestions que es plantejaran a cada exercici.
  • Aneu a Opcions | Configuració. Teniu dues opcions: Número d'ítems (3, 5...) i Tipus de lletres (Manuscrita i Lletra d'impremta).
 
 
  Icones dels exercicis
   
 

Icona Exercicis.

Permet accedir a les cinc icones dels diferents exercicis que heu de treballar.

Icona Explorador.

Identifica el vocabulari actiu de la làmina. Pot fer-se per exploració, fent clic sobre diferents objectes i, d'aquells que són actius, el programa n'escriu el nom i en fa la pronúncia. També pot presentar el dibuix dels objectes sota la làmina, i en fer-hi clic, el programa l'assenyala a la làmina, amb un rètol amb el seu nom i a més en fa la pronúncia.
En avançar de pàgina, presenta unes làmines amb objectes de la làmina principal de la història. Fent-hi clic, n'escriu el nom i en fa la pronúncia. Fent clic novament a la icona Explorador, presenta sota la làmina el dibuix dels mateixos objectes de la làmina, i fent-hi clic al damunt, els assenyala a la làmina, surt un rètol amb el seu nom i en fa la pronúncia.

Icona Escoltar.

És la icona que activa els exercicis de comprensió oral.
El programa dicta una paraula que cal assenyalar amb el ratolí a la làmina. Com a ajuda disposeu de la icona Altaveu, que repeteix el dictat de la paraula.
La quantitat d'exercicis proposats es configura des de la pàgina inicial de l'Exler, menú Opcions | Configuració | Número d'ítems | 3-5-10-15-20.
També es pot configurar el tipus de lletra, manuscrita o d'impremta, des del menú Opcions | Configuració | Tipus de lletra | Manuscrita Lletra d'impremta.

Icona Mirar.

És la icona que activa els exercicis de lectura.
El programa mostra la paraula escrita i cal assenyalar l'objecte a la pantalla. Amb la icona Altaveu, el programa llegeix la paraula de l'objecte que volem buscar. A les respostes el programa reacciona amb un o Malament i admet fins a tres respostes equivocades abans de passar a una nova pregunta.

Icona escoltar i escriure.

És la icona que activa els exercicis de dictat.
El programa dicta una paraula que cal escriure amb el teclat i prémer Retorn.
Hi ha tres ajudes: la icona Altaveu, per repetir la pronúncia de la paraula, la icona , per assenyalar l'objecte, i la icona Vareta màgica, que fa aparèixer uns instants el rètol amb el nom de l'objecte que hem d'escriure.
En aquests exercicis d'escriptura el programa admet certa tolerància amb els accents i dígrafs, de fet els corregeix automàticament, i proporciona ajuda amb certes lletres (b/v, j/g).

Icona Escriure.

Activa els exercicis d'escriure El programa assenyala un objecte sense dictar-lo i cal escriure'n el nom amb el teclat.
Compteu amb l'ajuda de la icona Altaveu, que pronuncia el nom de l'objecte, i de la icona Vareta màgica, que fa aparèixer, durant uns instants, el rètol amb el nom de la paraula que heu descriure

 
  Realització d'exercicis
   
 
  1. Activeu l'Exler i escolliu l'exercici del bany (_bany.hst). Amb un doble clic s'executa.
 
   
 
  1. Amb l'opció de la icona Explorador identifiqueu el vocabulari actiu de la làmina.
  2. Aneu avançant de pàgina amb la icona Pàgina següent: veieu-ne tot el contingut.
  3. A continuació feu clic sobre la icona Exercicis. Us presenta les icones que porten als diferents exercicis. Feu clic sobre la icona escoltar, que us presenta els Exercicis de comprensió oral. De seguida sentiu pels altaveus la paraula a assenyalar. Aneu fent tots aquests exercicis.
  4. Recordeu que per sortir d'un exercici o canviar d'exercici cal que premeu la icona Exercicis i escolliu un altre tipus d'exercici. També es pot sortir amb la fletxa sortir per anar a triar nous exercicis o històries.
  5. Seguidament passeu a fer els diferents exercicis que proposa el programa:
      • Exercicis de lectura: feu clic sobre la icona mirar per accedir-hi.
      • Exercicis de dictat: feu clic sobre la icona escoltar i escriure.
      • Exercicis descriure: cliqueu a la icona escriure
  6. Quan hàgiu fet els exercicis de la imatge o mural inicial, canvieu d'imatge amb la fletxa pàgina següent . Surten diferents murals i podeu realitzar els diferents tipus d'exercicis sobre el nou mural.
  7. El programa disposa, a més del bany, de les històries: casa, cuina, masia i nens. El seu funcionament és idèntic al que acabeu de veure.
  8. En acabar, aneu a Exercici nou: cal prémer la icona sortir. Escolliu una altra història, per exemple El pescador (_pscdr.hst).
 
   
 
  1. Observeu els diferents exercicis i recordeu de canviar de mural (icona Pàgina següent). Fixeu-vos que aquesta història és força àmplia. Tot seguit teniu una mostra de murals que presenta aquesta història:
 
   
 
  1. Per acabar, carregueu la història El poble de pescadors (_pbl-p.hst) i feu-ne els exercicis.
   
 
Amunt