|
LLENGUATGE ORAL. EXPRESSIÓ ORAL
EL GALÍ
|
|
|
|
L'objectiu d'aquesta pràctica és veure les activitats del
Galí i practicar aquelles que treballen l'expressió oral
de l'alumnat.
|
|
|
|
|
|
Contingut de la pràctica: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Llenguatge oral. Expressió oral |
|
|
|
Malgrat els avenços, els ordinadors encara no són capaços
de mantenir diàlegs amb les persones. No obstant això, permeten
crear a la classe situacions en què els alumnes parlin de com funcionen,
quines activitats els agraden més o de quina manera es pot resoldre
una tasca, i és a l'hora dels jocs quan segurament aquests diàlegs
es presenten amb més intensitat ja que la necessitat d'haver de
resoldre ràpidament diferents situacions puntuals del joc afavoreixen
aquests diàlegs.
Els ordinadors també poden actuar com a suport per treballar el
llenguatge oral. Cal destacar:
- Els contes interactius, que, com els llibres d'imatges, faciliten
el diàleg entre alumnat i professorat.
- L'Infograf o les enciclopèdies visuals, que presenten informacions
gràfiques a comentar.
- Els jocs i altres programes en què els alumnes s'expliquen
la manera de resoldre'ls, estratègies per avançar...
Un cas a part són els programes de suport a les tasques dels logopedes
que reconeixen la parla però que només treballen en petites
fraccions de veu, sons o paraules. En aquestes tasques es poden utilitzar:
- El Globus, que exercita la intensitat del so
- El Reconeixement de fonemes, que treballa la pronúncia
- Els programes de reconeixement de veu, com el Voice Assist, el Dragon
Dictate i d'altres
En aquesta pràctica veureu les activitats del Galí, entre
les quals hi ha activitats que demanen la resposta oral per part de l'alumnat,
mitjançant el micròfon i reproduïble pels altaveus.
Són exercicis de repetició del nom de persones, animals,
vegetals, objectes, etc., resposta a preguntes concretes, reproducció
de frases de diferents diàlegs i altres.
|
|
|
|
|
|
Les activitats del Galí |
|
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
En la realització d'aquesta pràctica necessitareu:
- El CD-ROM Galí o Conexió a Internet
- El programa CLIC
- Micròfon i altaveus connectats a la targeta de so de l'ordinador
|
|
|
|
Localització i instal·lació
|
|
|
|
Actualment disposem de dues maneres per treballar
el Galí: a partir del CD del Galí o bé accedint a l'Edu365
i treballant-lo en línia. |
|
|
|
CD-ROM del Galí |
|
Les activitats del Galí es presenten en un CD-ROM:
Galí: Guia per a l'Autoaprentatge de la Llengua
Interactiu
El CD-ROM Galí és un material elaborat conjuntament
pels departaments d'Ensenyament i Cultura de la Generalitat de Catalunya.
El CD Galí ha estat repartit a tots els centre públics
de Catalunya.
- El programa Galí s'instal·la des del CD-ROM, executant
instal.exe. Permet triar diferents opcions sobre la instal·lació
en xarxa (veieu el fitxer xarxa.doc) i la utilització
del sistema d'informes.
Les activitats del Galí necessiten tenir instal·lat el
programa Clic. També és necessari tenir el CD-ROM del programa
dins el lector, ja que només una part mínima del programa
es copia al disc dur.
|
|
|
|
El Galí a l'Edu365 |
|
|
|
Es pot treballar el Galí des de l'Edu365.cat:
|
|
Alumnes | ESO | Llengua catalana | Galí
|
|
|
|
També directament a l'adreça: |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
Característiques de les activitats
del Galí |
|
|
|
La Guia per a l'Autoaprenentatge de la Llengua Interactiva, el Galí,
és un conjunt d'activitats interactives multimèdia destinades
a treballar continguts de nivell llindar de llengua catalana. Són
més de 1.300 activitats del Clic.
Està pensat per atendre les necessitats pedagògiques dels
joves i els adolescents que necessitin treballar nivells elementals de
català oral i escrit. Pot ser útil per a l'alumnat d'incorporació
tardana, per a l'alumnat amb problemes d'aprenentatge, o per a altres
necessitats educatives especials.
Està dissenyat com a eina d'autoaprenentatge. Així l'alumnat
pot treballar de manera totalment autònoma
|
|
|
|
Contingut del Galí |
|
|
|
Està organitzat en
sis blocs temàtics:
- Com s'escriu? Com es pronuncia?
- Qui sóc? Com sóc?
- Quina hora és ? Quin
dia som? Què m'agrada?
- Què menjo? On visc?
- Què faig? Què
compro? On vaig?
- Morfosintaxi
Cada bloc està dividit en diversos subgrups temàtics
que van desenvolupant cada tema en situacions diverses.
- El primer bloc temàtic
introdueix els alumnes en l'alfabet i la numeració, tant
gràficament com fonètica. Està especialment
plantejat per iniciar els alumnes en la lectura i escriptura
bàsiques de l'idioma.
- Els quatre blocs següents,
molt relacionats amb la vida quotidiana, preveuen l'aprenentatge
de la majoria de les situacions de comunicació
quotidiana dels adolescents.
- El darrer bloc, Morfosintaxi,
s'ha destinat a consolidar aspectes de la llengua escrita,
mitjançant el repàs de nocions gramaticals bàsiques.
Com veureu més endavant, la manera de treballar les activitats
del Galí és, una vegada executat el programa, arribar fins
a la pantalla d'activitats i seleccionar la que es vol realitzar. Però,
com que les activitats del Galí són activitats fetes amb
el programa Clic, també es pot accedir directament als diferents
paquets d'activitats, que són fitxers amb extensió PAC,
i a les mateixes activitats, que són en fitxers amb extensió
TXA, PUZ, ASS.
Es pot accedir a aquests fitxers directament des de l'Explorador del
Windows o des del mateix programa Clic, i navegar pel contingut del CD
Galí. La dificultat és que, així, no es coneix
el contingut dels fitxers, ja que el nom de cada fitxer és numèric.
Podeu veure un resum amb el nom dels fitxers dels paquets d'activitats
(PAC) que formen tot el Galí:
Els trobareu a la carpeta Galí del CD-ROM Galí.
|
|
|
|
Les activitats del Galí
|
|
|
|
El Galí combina les diferents activitats del programa Clic:
exploració, identificació, ordenació de paràgrafs,
associació, sopes de lletres, completar text, trencaclosques, escoltar
i repetir...
Les activitats treballen les quatre habilitats bàsiques:
- Comprensió oral
- Expressió oral
- Comprensió escrita
- Expressió escrita
Les activitats estan organitzades de forma cíclica dins de cada
tema i combinades dins de cada activitat. Així, per exemple, en
les activitats de fonètica i pronúncia, l'alumne pot estar
pronunciant una paraula al mateix temps que n'observa en pantalla la forma
ortogràfica (ajut de lectura) i el grafisme, cosa que li permet
comprendre'n millor el significat (ajut de comprensió).
La majoria d'activitats són de resposta tancada i de correcció
automàtica, exceptuant les de fonètica i pronúncia,
en les quals és l'aprenent mateix qui s'avalua, comparant les seves
produccions orals amb els models proposats.
|
|
|
 |
Realització d'activitats del Galí
a partir del CD |
|
|
|
- Obriu les activitats del Galí: menú Inici | Programes
| Galí | Galí. A la 2a pantalla teniu diferents opcions:
- Usuari nou: si encara no heu registrat el vostre nom,
heu d'escriure el nom a l'espai Escriu el teu nom i prémer
el botó Acceptar. El programa registra el vostre
nom d'usuari i entra a formar part de la base de dades, desarà
la informació de les activitats que es realitzin.
- Continuar sessió: si ja esteu registrats premeu
aquest botó i seleccioneu el vostre nom del llistat de
tots els usuaris registrats.
- Consulta d'activitats: per entrar a les activitats del
Galí sense registrar-vos com a usuaris.
|
|
|
|
|
|
- Marqueu Usuari nou, escriviu el vostre nom al lloc indicat
i premeu el botó acceptar Responeu NO a la pantalla
de realitzar els exercicis previs, tot i que és convenient que
l'alumnat els facin, per saber el seu nivell. Heu arribat a la pantalla
de selecció d'activitats.
|
|
|
|
|
|
- Escolliu, per exemple, Què menjo? on visc? d'Iniciació.
I a la nova pantalla, seleccioneu Aliments, vegetals i pasta.
|
|
|
|
|
|
- Realitzeu totes les activitats que proposa aquest apartat. Si supereu
amb èxit més d'un 75% dels exercicis, el programa considera
superat aquest apartat i us el presenta amb el botó enfonsat.
A més, com que sou usuari registrat, ho desa a la base de dades,
i cada vegada que accediu al Galí, aquest usuari tindrà
aquesta activitat marcada com a superada.
- Podeu realitzar altres grups d'activitats per veure quin tipus d'exercicis
proposa el Galí.
Tal com s'ha dit a la introducció del Galí i com acabeu
de comprovar, les activitats del Galí treballen tots els aspectes
bàsics de la llengua: comprensió i expressió oral
i escrita.
Les activitats que demanen una resposta oral a l'alumnat (expressió
oral) són aquelles que porten aquesta llegenda:
|
|
|
|
|
Escolta, el programa llegeix la
grafia o explicació |
|
Repeteix, demana que l'alumnat repeteixi
el so escoltat |
|
Compara, permet escoltar què
ha dit l'alumnat |
|
|
|
- Aneu a les activitats Qui sóc? Com sóc?, a l'apartat
d'Iniciació i escolliu Lloc de naixement. Domicili.
Observeu com aquestes activitats demanen a l'alumnat una resposta oral:
ha de repetir davant el micròfon unes frases determinades i tot
seguit pot escoltar la seva expressió.
|
|
|
|
|
 |
Realització d'activitats del Galí
des de l'Edu365.cat |
|
|
|
- Accediu directament al Galí en línia de l'Edu365:
|
|
|
|
|
|
- Consulteu la Descripció del programa, amb informació
sobre: requisits tècnics, modalitats de treball, tipus d'activitats...
- En acabar, premeu l'opció "GALI en línia".
- Escolliu la variant dialectal del català que us interessi treballar.
- Tot seguit seleccioneu l'opció d'Aprenentatge lliure,
la qual per és adequada per practicar, ja que no enregistra dades.
|
|
|
|
- A la nova pantalla ja podeu escollir les activitats a treballar. Funciona
de la mateixa manera que a l'apartat anterior (des de CD). Observereu
que les activitats no s'obren en el Clic, sinó en el JClic.
- Practiqueu amb algunes, us adonareu que pot tardar una mica a començar
l'exercici, la causa és que ha de carregar al vostre ordinador
cada activitat i això depèn de la vostra velocitat de
connexió a Internet (entre d'altres coses).
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|