![]() |
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Pràctica |
Exercicis
|
|||||||||||||||
ÍNDEX MÒDUL 7 EL TREBALL DE LLENGUA |
|
El treball de llengua | |
En els mòduls d'aquest curs s'han presentat diversos recursos informàtics que aborden aspectes del treball del llenguatge. En general els materials s'han presentat de forma aïllada, analitzant les seves possibilitats, funcionament i aplicacions educatives. L'objectiu d'aquest mòdul 7 és presentar alguns recursos per al treball de la lectura i l'escriptura, ordenats dins d'un procés evolutiu d'aprenentatge de la lectoescriptura, amb els diferents elements i habilitats que hi intervenen, més enllà dels condicionaments que pot imposar cada dèficit. Una informació més àmplia dels elements que intervenen en aquests processos es pot trobar a la publicació Orientacions per a l'ensenyament-aprenentatge de la lectura i l'escriptura del Departament d'Ensenyament. Tot i que en aquest curs es dedica aquest mòdul a mostrar aplicacions, programes i estratègies que poden ser útils en l'adquisició de la lectura i l'escriptura, existeix tot un curs telemàtic dedicat a la llengua: Llengua oral i escrita: resposta de les TIC als problemes d'aprenentatge (D107) Us podeu adreçar al seu contingut per aprofundir i ampliar aquelles qüestions que veureu en aquest mòdul. Els continguts teòrics que hi ha a cada mòdul us poden servir de base per a la introducció de les TIC en les diferents etapes de l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura.
|
|
Lectura | |
La tendència actual fa que els alumnes es familiaritzin des de l'inici del procés d'aprenentatge amb el text escrit d'una manera funcional. Els primers contactes amb la llengua escrita són visuals, i en un 2n terme auditius. La llengua oral s'observa de forma intuïtiva. La separació oral de paraules dins d'una frase comporta un altre tipus de dificultat vinculada a la noció de la paraula.
|
|
Escriptura | |
L'especificitat més a destacar del llenguatge escrit respecte a l'oral és la seva funció de fixar el contingut comunicatiu salvant les distàncies d'espai i temps. Inicialment, els infants comencen produint escriptura no diferenciada, és a dir, fan una imitació de l'acte d'escriure diferenciant-lo del de dibuixar, tot i no establir encara cap relació entre llegua oral i llengua escrita. A poc a poc, aquestes escriptures van diferenciant-se, acostant-se més a les grafies convencionals per imitació de l'adult, sense establir relació entre la llengua oral i l'escrita. Des de ben petits, els nens i nenes ja són capaços de memoritzar lletres i paraules, com per exemple els seus noms, i escriure'ls per observació encara que no hagin assolit l'etapa alfabètica de l'escriptura. A poc a poc estableixen la relació entre parla i escriptura i perceben la segmentació de la veu i la representació gràfica de les síl·labes per mitjà de lletres, cosa que dóna peu a l'escriptura sil·làbica. L'ús de referents compartits com el nom dels companys, la data
i el nom de la classe permeten obtenir informació per trobar lletres
que falten en la composició de paraules, frases, petits textos,
relacionant dibuixos i paraules... Tant si miren el model com si obtenen
informació dels companys, són actes de lectura i escriptura
que permeten establir hipòtesis de la llengua escrita aportant
elements per comprendre el seu codi (linealitat, direccionalitat, ordre
no aleatori de les lletres i utilitat d'un codi). |
|
Objectius | |
Els objectius a assolir en aquest mòdul són: | |
|
|
Continguts | |
|
|
![]() |
|