![]() |
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Pràctica |
![]() |
Exercicis
|
||||||||||||||
ALUMNAT NOUVINGUT |
|||||
L'objectiu d'aquesta pràctica és veure la necessitat que tenen els centres de comptar amb un pla d'acollida per atendre l'alumnat nouvingut o d'incorporació tardana, així com les aplicacions informàtiques que poden ajudar a aquesta acollida. |
|||||
Contingut de la pràctica: | |||||
Desenvolupament de la pràctica | |||||
![]() |
El Pla d'acollida | ||||
Al Pla d'actuació per a l'alumnat de nacionalitat estrangera 2003-2006 es preveu la dotació d'hores de suport lingüístic, entre altres recursos, per als centres que ho necessitin. Es creen els Tallers de Llengua (TL), amb la finalitat de fer unes activitats de suport extraordinari per al coneixement bàsic de la llengua catalana i de les formes de vida catalana a l'alumnat que s'incorpora al sistema educatiu de Catalunya durant l'etapa de l'educació obligatòria, en situació de desconeixement de la llengua vehicular de l'ensenyament. La finalitat d'aquestes activitats és proporcionar a aquest alumnat una atenció individualitzada, d'intensitat adequada a les seves necessitats i progressos, sense perdre el contacte amb la resta de grups classe. S'han publicat i enviat als centres unes orientacions de com realitzar el Pla d'acollida amb la finalitat que "el col·lectiu docent disposi d'unes eines pedagògiques que I'ajudin en la tasca d'acollida de I'alumnat". |
|||||
|
|||||
Aquestes orientacions fan referència a I'acollida de I'alumnat que prové d'altres països. A part de les condicions escolars de I'alumne i socioeconòmiques de la família, que poden ser molt diverses, es fa necessari un procés d'adaptació que es pot facilitar mitjançant unes actuacions d'acollida. La normativa diu que el centre docent "haurà de preveure un Pla d'acollida per accelerar l'aprenentatge del català i la consegüent participació en les activitats educatives ordinàries". Els objectius finals del Pla d'acollida són:
|
|||||
Al document hi trobareu:
|
|||||
El treball amb l'ordinador | |||||
L'ordinador pot ser un instrument de gran ajuda en el procés d'acollida, durant el qual, sense oblidar els aspectes afectius i d'empatia, es produeix la transmissió d'una gran quantitat d'informació en situacions precàries de comunicació. Algunes aplicacions d' utilitat immediata poden ser:
|
|||||
Aules d'acollida | |||||
Trobareu informació i materials de treball per a les Aules d'Acollida a:
|
|||||
També es poden trobar experiències de diferents centres amb les Aules d'Acollida:
|
|||||
![]() |
ESPAI LIC | ||||
Espai LIC, segons com es defineix a la Presentació de la web de l'Espai LIC: "El nostre país ha estat sempre un país d'acollida i, en general, l'escola ha sabut estar a l'alçada de les exigències socials i fer una aportació fonamental al civisme, a la convivència, a la identitat i a la cohesió social. Avui, constatem, una vegada més, que la nostra és una societat canviant, complexa i rica en diversitat. I aquest paisatge humà és ben present i ben viu als nostres centres educatius, que han assumit amb convicció el repte professional de gestionar aquesta diversitat i aquesta complexitat social i cultural, i convertir-la en una oportunitat de millora i de creixement col·lectiu. Tanmateix, aquesta convicció i aquesta professionalitat exigeixen eines, metodologies, estratègies, pautes d'intervenció, materials didàctics i recursos de tota mena. Aquest Espai LIC -de llengua i literatura, d'interculturalitat i de cohesió social- és una aportació i una col·laboració oberta, dinàmica i compartida que vol ajudar a tots els professionals en aquest nou repte educatiu."
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
En aquests apartats hi trobareu una molt gran quantitat de recursos per al treball amb els alumnes nouvinguts. Ara fareu una "visita guiada" a algun d'aquests materials:
|
|||||
Són uns documents en pdf, amb un recull d'imatges per a ser utilitzades com a suport visual en l'aprenentatge dels noms de productes relacionats amb les botigues. Es tracta un recull d’imatges amb unes botigues i els productes que s’hi poden trobar. |
|||||
|
|||||
|
|||||
Consulteu els materials de la col·lecció Vincles, els quals contenen moltes activitats per a aquests alumnes nouvinguts o d'incorporació tardana.
http://www.xtec.cat/lic/nouvingut/alumnat/alu_mat_vincles.htm |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Consulteu els materials de "Viure a Catalunya. Vocabulari en imatges". Vocabulari bàsic en imatges que s’adreça a les persones que acaben d’arribar a Catalunya i no coneixen la llengua catalana.
http://www6.gencat.net/llengcat/publicacions/viure/index.htm |
|||||
|
|||||
![]() |
El Clic dels professors | ||||
En la realització d'aquesta pràctica necessitareu:
|
|||||
A les activitats que s'organitzen en el Pla d'acollida del centre, el Clic dels professors hi pot tenir un espai important com a mitjà per donar a conèixer els components de la comunitat educativa del centre. Reconèixer i saber el nom de tot el personal que fa incidència en la tasca educativa dels alumnes, des dels mestres i professors, amb els diferents càrrecs que ocupen, logopedes, fisioterapeuta, educadors, psicomotricista i, fins i tot, el personal laboral (cuiners, conserge...), és un aprenentatge significatiu per a l'alumnat nouvingut. Quan es tracta d'alumnat amb necessitats educatives especials, aquesta activitat es pot perllongar en el temps i reprendre's diverses vegades al llarg de la seva escolaritat, arran dels canvis de cicle, de nivell, de secció o de grup. |
|||||
Localització i instal·lació | |||||
Teniu l'aplicació del Clic dels professors a la vostra carpeta del D125, al mòdul 8: \D125\d125m8\clicprof.exe També trobareu l'aplicació del Clic dels professors a la web de la XTEC, a l'adreça: |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
L'exemple | |||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Confecció del Clic Profe del centre | |||||
El Clic Profe genera automàticament paquets d'activitats del Clic a partir de la introducció de les imatges fotogràfiques dels professors del centre. Només cal seguir les passes que va presentant el programa, i emplenar les opcions que calgui. | |||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
També podeu fer-ho des d'Inici | Programes | Clic | Clicprofes000: |
|||||
|
|||||
El nom que dóna al primer que es crea és ClicProfes000. Als següents els posa nombres correlatius (ClicProfes001, ClicProfes002...). Fa el mateix amb els noms de les activitats del Clic, així no s'esborren les velles en crear-ne de noves. |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
![]() |
|||||