Enrera
Mòdul 8
Les TIC aplicades a les necessitats educatives especials
  Pràctica
3
4
   
Exercicis
Exercicis
 
 
  ALUMNAT NOUVINGUT II
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és veure diferents aplicacions que poden facilitar als alumnes nouvinguts la integració a l'entorn escolar.

   
  Contingut de la pràctica:
 
 
   
Desenvolupament de la pràctica
 
Pràctica Espai d'Acollida de l'Edu365
   
 
  • Per accedir als diccionaris català-àrab, català-urdú i català-xinès heu d'entrar a la web de l'Edu365 i tot seguit seleccionar Alumnes | Primària | Enllaços | Acollida.

http://www.edu365.cat/primaria/index.htm

 
 
Aquesta imatge pot no ser idèntica a la que trobareu actualment a l'Edu365
   
 
  • A la pantalla d'Acollida hi trobeu, entre moltes opcions, les entrades dels tres diccionaris.
   
 
 
Aquesta imatge pot no ser idèntica a la que trobareu actualment a l'Edu365
 
  Diccionari català-àrab
   
 
  • Premeu sobre la icona del Diccionari català-àrab.
  • Les paraules d'aquest diccionari estan agrupades per temes. Des de la pàgina inicial s'hi pot accedir:
 
El parc i les joguines
La cambra de bany
La sala i el menjador
El dormitori
La cuina
La roba
Els aliments
Els mitjans de transport
Les fruites
L'escola
Les verdures i els llegums
els animals
   
 
   
 
  • Seleccioneu l'opció l'escola. Us presenta, en dues pàgines, els objectes habituals de la classe. Cada entrada del diccionari, que és una paraula a treballar, conté la imatge de l'objecte i la grafia en català i en àrab.
 
   
 
  • Quan cliqueu sobre una grafia determinada, el programa en fa la lectura en l'idioma corresponent. Comproveu la lectura en àrab de diferents paraules.
  • Valoreu la utilitat que pot tenir per afavorir la comunicació amb alumnes d'origen àrab, tant entre ells i el professorat com entre ells i els seus companys. Pot presentar inconvenients abusar d'aquest diccionari per a la comunicació dels nouvinguts?
 
  Diccionari català-urdú
   
 
  • Per accedir al diccionari català-urdú (Índia i Pakistan) heu d'entrar a la web de l'Edu365. Seleccioneu l'opció Primària i premeu sobre l'entrada català-urdú.

El seu funcionament és exactament el mateix que el diccionari Català - Àrab.

 
   
 
  • Com podeu veure, la presentació també és igual. Entreu en alguna categoria i observeu el seu contingut.
 

 

Pràctica
Vida diària de classe
   
 
  • Trobareu les informacions i materials de la Vida diària de classe a l'adreça:

http://www.xtec.es/ed_esp/jornada/material1.htm

 

  Vida diària de classe (Recursos per a la comunicació amb famílies i alumnes nouvinguts que desconeixen la llengua catalana i castellana) són un conjunt de documents del Word que tenen per finalitat usar-se com plafons de comunicació dirigits als alumnes nouvinguts i les seves famílies que desconeixen les llengües oficials. També poden ajudar els alumnes a l'adquisició de vocabulari bàsic.
   
 
 
   
 

Aquest material va confeccionar-se en la Jornada de Construcció de Materials per NEE del 2002.

Hi ha dos grups d'activitats: Vida diària de classe i Sortides i colònies.

  • Premeu sobre l'opció Descripció i accediu a una petita descripció del material. A l'opció Autors hi trobeu el llistat dels participants en la confecció del material.
  • Premeu sobre l'activitat Horari d'escola. Observeu-ne el contingut i la utilitat que pot tenir en un alumne que acaba d'arribar al centre.
  • Visualitzeu el contingut de les diferents activitats.

Heu pogut comprovar que són documents Word els quals contenen una taula a la qual s'insereixen les imatges i, una vegada imprès, el document serveix de plafó de comunicació amb els alumnes nouvinguts i les seves famílies..

 
Pràctica Confecció d'un plafó
   
 

Es tracta de realitzar un plafó nou, amb la mateixa estructura que els anteriors: document del Word, amb una taula, amb imatges i text...

El plafó ha de servir per comunicar als nouvinguts el material bàsic que han de portar a la classe, per exemple: llapis, goma, maquineta, llapis de colors, retoladors, llibretes, carpeta, fulls...

Podeu fer servir les imatges de l'opció Imágenes prediseñadas del Word, també les podeu escanejar i desar en un fitxer gràfic (GIF), les podeu buscar a Internet (Google)...

 

   
 

Podeu consultar les pràctiques 1 i 2 del Mòdul 1 d'aquests curs sobre com inserir imatges al Word:

  • M1p1: Inserir imatges al processador de text (Predissenyades, des de fitxers...)
  • M1p2: Obtenció d'imatges (Imatges escanejades, des d'Internet...)

També podeu consultar el document mat_clas.doc. Conté les primeres passes per a la realització del plafó sobre el material de classe. Us pot servir de guia, però no el completeu, feu-ne un de propi.

 

 
   
Pràctica
  • Prepareu un esquema previ de quin serà el contingut del plafó: quines imatges, quantes imatges, quin text...
  • Obriu un document nou en el Word (també podeu fer la pràctica amb el Writer). Escriviu el títol del plafó: Material de classe.
  • Inseriu una taula de, per exemple, 6 files i 3 columnes. Aneu a Tabla | Insertar tabla... Poseu a columnes 3 i a files 6, i accepteu.
  • Prepareu la primera imatge. Inseriu-la a la primera cel·la de la taula. Recordeu que cal desactivar l'opció Flotar sobre el texto: seleccioneu la imatge, aneu a Formato | Imagen | Posición, desmarqueu l'opció Flotar sobre el texto.
 
  • A la cel·la de sota de la imatge inserida escriviu-hi el nom. Escolliu tipus de lletra, mida, color..., centreu el text.
  • Inseriu totes les imatges que heu preparat i poseu el nom corresponent a la cel·la de sota de cada imatge.
  • Deseu el fitxer amb el nom material.doc i imprimiu-lo.
 
Amunt