|
|||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||
Normativa
|
|||||||||||||||||
Competències
bàsiques
|
|||||||||||||||||
A partir de la Conferència Nacional d'Educació, el Departament d'Educació ha determinat les competències bàsiques a assolir en l'ensenyament obligatori i ha concretat quines i en quin grau o nivell s'han d'aconseguir en cada un dels cicles i etapes. En tot cas, es garanteix:
Competències bàsiques TIC Pel que fa referència a les Competències Bàsiques en TIC, un grup de treball de la SGTI, format per Montserrat Ardid, Pilar Casals, Neus Liñan, Josep Lluís Tejeda i Jordi Vivancos, ha elaborat un document en format web, que serveix de punt de partida per definir quines seràn aquestes competències bàsiques en TIC al centre. Seria un primer primer nivell de concreció de la competència bàsica en Tecnologia de la Informació i Comunicació (TIC) que l'alumnat ha d'assolir en acabar l'ensenyament obligatori. La finalitat d'aquest treball és la d'oferir als centres educatius orientacions per poder incorporar els aspectes més rellevants i apropiats de les TIC a les activitats d'ensenyament/aprenentatge de les diferents àrees del currículum. Competències bàsiques educació audiovisual Amb posterioritat, un altre grup de treball format per Aurora Maquinay i Xavier Ripoll del Servei de Mitjans Audiovisuals amb la col·laboració de: Rosa Aparicio, Carme Ciscart, Josep Maria Cullell, Albert Criado, Roger Llovet, Anna Mackay, Carme Ribes i Carme Terrades han elaborat un document sobre la competència bàsica en educació audiovisual. Aquest document formula un primer nivell de concreció de la competència bàsica deducació audiovisual entesa com una part que sintegra dins de la competència bàsica en Tecnologies de la Informació i de la Comunicació (TIC).
Proves competències bàsiques TIC Els cursos 2002-2003 i 2003-2004 dins de les proves de competències bàsiques aplicades a l'alumnat de cicle mitjà d'educació primària es va avaluar l'àmbit referit a la utilització de les TIC per part de l'alumnat.
|
||||||||||||||||||||||
Objectius | ||||||||||||||||||||||
Molt més important que aprendre tecnologia és aprendre amb la tecnologia, aprendre a saber utilitzar la informació i aprendre a treballar en el nou entorn. En aquest context, doncs, el repte és ensenyar a aprendre. (Catalunya en Xarxa. Pla estratègic per a la societat de la informació.) La competència bàsica en TIC ha de garantir
que tot l'alumnat, en finalitzar l'escolarització obligatòria,
assoleixi el domini de les habilitats i els recursos tecnològics
bàsics al mateix temps que les estratègies i procediments
informacionals vinculats a les TIC. En acabar l'escola, l'alumnat ha d'ésser
un usuari informat de les possibilitats de les TIC, ha d'estar capacitat
per aplicar-ne selectivament els instruments TIC apropiats en diferents
àmbits (personal, laboral, social...) i com a suport bàsic
per a l'aprenentatge continuat al llarg de tota la vida. L'adopció de les TIC com una competència bàsica del mateix nivell que les competències instrumentals (lectura, escriptura, càlcul) comporta concretar els àmbits o dimensions de la competència, les accions educatives i els mitjans organitzatius i metodològics per assolir-la. A partir dels objectius generals sobre els quals s'articula la competència bàsica TIC, cal:
Les cinc dimensions de la competència que engloben els aspectes més rellevants de les TIC per a l'educació són:
Pel que fa a la competència bàsica en Educació Audiovisual, lobjectiu fonamental és aconseguir que lalumnat sàpiga llegir i escriure missatges audiovisuals per tal que arribi a ser capaç de fer un ús racional dels mitjans de comunicació audiovisuals. Els objectius generals sobre els quals sarticula la competència bàsica de lEducació Audiovisual són:
Les dimesions de la competència bàsica de l'educació audiovisual són:
Hi ha, per tant, un paral·lelisme entre les competències bàsiques TIC (informàtica) i les de l'educació audiovisual:
Això permet contemplar-les de forma conjunta:
|
||||||||||||||||||||||
Continguts | ||||||||||||||||||||||
Prenent com a punt de partida els documents sobre competències bàsiques, competències bàsiques TIC i competències bàsiques en educació audiovisual i considerant les característiques específiques del centre caldrà definir les competències bàsiques en TIC i seqüenciar-les per cicles. En aquest treball de reflexió sobre les competències bàsiques TIC, ens pot ser molt útil la consulta del CD-Rom "COMPETIC. Competències bàsiques en les Tecnologies de la Informació i la comunicació", del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu (Generalitat de Catalunya, Departament d'Educació, gener 2004). |
||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||
Referències | ||||||||||||||||||||||