Enrera
Mòdul  
Organització i gestió de les TIC  
Gestió de l'acció educativa: Documentació
 Projecte curricular de centre
Currículum i TIC
 
 
  Currículum i TIC
   
  Objectius
   
 

Pel que fa a currículum i TIC, hi ha diversos aspectes a considerar:

  • Les TIC com a objecte d’aprenentatge.
  • Aplicació i utilització de les TIC en les activitats d’ensenyament i aprenentatge.
  • Programari educatiu a utilitzar.
  • Continguts curriculars conceptuals i, especialment, procedimentals i actitudinals,
    que no sempre fan referència directa a la informàtica i a les altres tecnologies de
    la informació, i que tenen més a veure amb les característiques de la societat de
    la informació i les necessitats dels ciutadans per enfrontar-la.
  • La interdisciplinaritat: els treballs per projectes, els tallers...
   
  Continguts
   
 

La integració curricular de les TIC ha de partir de l'ús quotididià i normalitzat dels recursos informàtics i dels mitjans audiovisuals a la majoria de les àrees curriculars. A més hi ha d'haver un equilibri entre les TIC com a instrument per a l'ensenyament, instrument per a l'aprenentatge i instrument d'aprenentatge.

Les TIC s'han incorporat al currículum com un eix transversal de caire interdisciplinari format fonamentalment per continguts de procediments, destreses i actituds i on queden en segon terme els fets i conceptes, però creiem que ara ja és hora de plantejar-se les TIC com una competència instrumental bàsica tal i com fem amb la lectura, l'escriptura o el càlcul.

S'ha de garantir que tota la comunitat educativa assoleixi el domini de les habilitats i els recursos tecnològics bàsics al mateix temps que les estratègies i procediments informacionals vinculats a les TIC.

Objectius curriculars TIC

L'activitat TIC hauria de tenir com a pilars els processadors de text, els programes de dibuix i/o gràfics, el programari educatiu i les eines de cerca i comunicació a través d'Internet (edu365, correu electrònic, la recerca i intercanvi d'informació, xats...). Tot això sense oblidar que són eines per treballar continguts curriculars i mai per treballar-les per si mateixes, ja que més que ensenyar tècniques i conceptes serà més important ensenyar estratègies. Les TIC han de ser un recurs i el que també és important és que els alumnes tinguin actituds positives davant d'elles i siguin usuaris crítics al mateix temps, és a dir, persones amb capacitat d'enfrontar-se a la realitat i transformar-la, ja que si entenem per intel·ligència la capacitat per adaptar-se a noves situacions, el que hem de donar amb les TIC a educació infantil i primària no són fonamentalment coneixements informàtics, sinó eines i instruments de treball intel·lectual.

En relació a l'educació audiovisual, i seguint les orientacions del "Document de l'Educació en Comunicació Audiovisual, aprovat pel Ple del Fòrum d'entitats de persones usuàries de l'audiovisual, en sessió de 10 de desembre de 2004", haurem d'enfocar l'Educació en Comunicació Audiovisual en un doble vessant: l'audiovisual com a matèria d'estudi (Educació en Comunicació Audiovisual) i com a recurs per a l'ensenyament (Educació amb Comunicació Audiovisual).

Continguts TIC

Amb la integració curricular de les TIC apareixen nous continguts i uns altres es transformen. Entre els continguts que es transformen tindríem:

  • Procediments com cercar, seleccionar, interpretar i elaborar informació. Amb les TIC trobar informació és més fàcil i com que la quantitat d'informació que arriba és molt gran, serà responsabilitat de l'escola treballar les tècniques de cerca, donar instruments per ajudar a organitzar i reestructurar el coneixement i poder reelaborar les experiències conceptualment.
  • La forma que la informació arriba a l'alumne. Fins ara, la informació es rebia per una única via (vista, oïda...), ara es rep multisectorialment (sentir, llegir, veure en format text, àudio i vídeo, o en 3D..., al mateix temps). A més, amb les TIC la informació no és lineal, hi ha una categorització i molts de camins per arribar a la informació desitjada.
  • Els aprenentatges bàsics: llegir, escriure, organitzar la informació, utilitzar sistemes de representació gràfics... Així, per exemple, escriure amb l'ajut d'un processador de text inclou nous processos i accions que introdueixen canvis substancials en el domini de l'escriptura: ara es pot modificar un text a mesura que es va fent i el treball no s'omple de nyaps...

Entre els continguts nous que apareixen tenim:

  • Alfabetització TIC: coneixement del maquinari i dels seus elements (com teclat, ratolí...), coneixement de les funcions de les icones, captar l'estructura d'un CD o d'una web, la comprensió i utilització d'un vocabulari bàsic, la capacitat per utilitzar el correu electrònic o de comunicar-se per xat...
  • Coneixements de programes bàsics com a usuaris: programes de tractament de textos i de dades, programes de dibuix, programes de presentacions i tècniques de navegació. Serien uns aprenentatges bàsics a l'ensenyament obligatori el domini d'aquests programes tal com està plantejat al document de competències bàsiques.
  • Desenvolupament d'actituds positives com a usuari crític i competent de les TIC evitant tant actituds de por o d'inhibició com les d'incondicionalitat i d'addició.
  • Adquisició d'estratègies de supervivència. Les TIC fallen, produeixen errors, bloqueig, lentitud... Hem d'ensenyar als alumnes què han de desenvolupar en aquests casos: actituds d'exploració, resistència a la frustració, d'indagació, de constància, de provar, d'experimentar, d'aplicar velles solucions a nous problemes...
  • L'Educació en Comunicació Audiovisual, que s'ha de plantejar "amb l'objectiu de dotar les persones d'instruments per comprendre, amb rigor i de forma crítica, els missatges que consumeixen, i de proporcionar-los els recursos necessaris per produir textos o discursos adients a les diferents situacions de comunicació" ("Document de l'Educació en Comunicació Audiovisual).
  • ...
   
  Exemples
   
 
Exemples elaborats assessorament TIC 2000-2001
Exemples elaborats assessorament TIC 2001-2002
Exemples d'unitats de programació relacionades amb l'educació audiovisual com a eix transversal
Propostes d'estructuració i seqüenciació de continguts de treball amb imatge, amb objectius, exemples d'activitats, àrees relacionades... Ed. Infantil i Primària. 2000-2001
   
  Heu de tenir present que són només uns exemples, i que, si decidiu utilitzar-los, només us han de servir de guia per elaborar els documents de la vostra escola.
   
  Referències
   
 
Decret 198/1996 de 12 de juny: Article10. El projecte curricular
Les TIC i el currículum a l'escola (Modul 6 del curs "Les TIC i la funció directiva")
La competència bàsica en tecnologies de la informació i la comunicació
La competència bàsica en educació audiovisual
Document de l'Educació en Comunicació Audiovisual (10 de desembre de 2004)
Audiovisuals: currículum
L'educació audiovisual (eix transversal)
Treball d'alfabetització TIC
Llibre quasi blanc de les TIC a primària - Albert Xirgo
Les TIC i la funció directiva als centres docents:Les TIC i el currículum a l'escola