Enrera
Mòdul  
Organització i gestió de les TIC  
Gestió de l'acció educativa: Documentació
 Projecte curricular de centre
Inserció curricularTIC
 
 
  Inserció curricular TIC
   
  Objectius
   
 

L'objectiu és integrar les TIC a cadascuna de les àrees curriculars i utilitzar-les de la manera que millor contribueixin a aconseguir els objectius establerts al currículum.

Les TIC han de formar part de la vida quotidiana de l'aula (a l'igual que els llibres, la pissarra...) i les activitats que es fan amb elles han d'estar previstes dins la programació. Per això, s'ha d'aconseguir que la incorporació de les TIC a l'aula no sigui com una activitat suplementària, sinó com unes eines de treball que permetin aconseguir els objectius proposats a les programacions més fàcilment que si ho fèssim sense utilitzar-les. En definitiva han de permetre unes activitats d'ensenyament-aprenentatge més diversificades i més adaptades a les necessitats, nivell i ritme d'aprenentatge de cada persona.

Es tracta de fer una selecció dels objectius curriculars dins de cada àrea susceptibles de ser treballats amb les TIC perquè, en definitva i com ja hem explicat en un altre lloc, la inserció curricular de les TIC passa per l'ús normal i quotidià de les TIC a la major part de les àrees del currículum.

I a poc a poc es tractaria d'anar incorporant les TIC als mètodes docents de les aules, i així canviar el model "aula d'informàtica" pel "d'informàtica o internet a l'aula", a mesura que els equipaments o les infraestructures dels centres ho facin possible.

   
  Continguts
   
 

Caldrà:

  • Fer un buidatge dels projectes curriuculars de les àrees per seleccionar continguts susceptibles de ser treballats amb les TIC.
  • Establir els instruments bàsics de treball: processador de text, editor gràfic, eines de cerca i comunicació (Internet, comunicació audiovisual...).
  • Fixar els coneixements en finaltizar cada cicle o etapa.
  • Fer una concreció de les competències bàsiques seqüenciades per cicles i àrees.
  • Crear graelles distribuint les activitats per etapes, cicles i cursos.
  • ...
   
  Exemples
   
  Us facilitem diversos exemples. Uns han estat elaborats en assessoraments d'altres cursos escolars, l'altre són exemples unitats de programació relacionades amb l'educació audiovisual. Recordeu que només són exemples, i que, en cas de decidir utilitzar-ne algun, s'han d'adaptar a les realitats concretes de cada escola.
   
 
Exemples elaborats assessorament TIC 2000-2001
Exemples elaborats assessorament TIC 2001-2002
Exemples d'unitats de programació relacionades amb l'educació audiovisual com a eix transversal
Propostes d'estructuració i seqüenciació de continguts de treball amb imatge, amb objectius, exemples d'activitats, àrees relacionades... Ed. infantil i primària. 2000-2001
   
  Recursos TIC a les àrees curriculars
   
 
Recursos TIC a l'àrea de llengua
Recursos TIC a l'àrea de matemàtiques
Recursos TIC a l'àrea de socials
   
  Referències
   
 
Decret 198/1996 de 12 de juny: Article10. El projecte curricular  
La competència bàsica en tecnologies de la informació i la comunicació
La competència bàsica en educació audiovisual
Document de l'Educació en Comunicació Audiovisual (10 de desembre de 2004)
Les TIC i el currículum a l'escola (Modul 6 del curs "Les TIC i la funció directiva")
Audiovisuals: currículum
Les TIC en la diversitat i l'educació especial (mòdul C)  
Les competències bàsiques i les TIC (mòdul D)  
Les TIC a l'educació infantil  
Integració curricular de la informàtica a l'educació infantil
Què pretenen a l'àrea de llengua?  
La informàtica i l'ensenyament-aprenentatge de la lectura i l'escriptura  
El currículum de llengua i les eines informàtiques  
Ús dels mitjans informàtics a l'àrea de matemàtiques  
Exemple de treball de les TIC a una ZER
Ús de les TIC a una escola  
Treball d'alfabetització TIC  
Llibre quasi blanc de les TIC a primària - Albert Xirgo
Les TIC i la funció directiva als centres docents:Les TIC i el currículum a l'escola