Enrera
Mòdul  
Organització i gestió de les TIC  
Gestió de l'acció educativa: Documentació
 Projectes de centre
 Els programes d'innovació
 
 
 
NOU
  Programes d'innovació educativa
   
  Objectius
   
 

Els programes d’innovació educativa pretenen oferir als centres docents propostes d’acció vinculades a algun dels reptes de la societat actual.

Els objectius generals són:

  • Promoure projectes que potenciïn la incorporació de noves metodologies en la dinàmica escolar i la millora dels resultats d’aprenentatge de l’alumnat.
  • Donar suport als projectes d’innovació que estan portant a terme els centres educatius o grups de professors/es de diferents centres.
  • Difondre pràctiques educatives innovadores que es duguin a terme i puguin ser d’interès per al conjunt de professors i professores.
  • Il·lusionar el professorat per tal que trobi en la recerca de nous camins resposta als reptes que avui ens demana la pràctica docent.

Durant el curs 2004-2005 s’ha dut a terme una convocatòria de concurs públic per a la selecció de projectes d'innovació educativa duts a terme per centres docents, i per a la selecció de projectes de centres docents, per participar en un pla experimental de llengües.

Molts d'aquests programes pretenen una millora de la qualitat del centre mitjançant la integració de les TIC en el procés d'ensenyament-aprenenentatge i al projecte curricular, i l'assoliment de les competències TIC per part de l'alumnat: Programa de biblioteques escolars "puntdeu", programa d'educació en comunicació audiovisual, pla experimental de llengües estrangeres...

Així, una de les actuacions del "pla experimental de llengües estrangeres" pretén una integració significativa de les TIC a l'aula de llengües estrangeres. Es tracta de potenciar, mitjançant les TIC, la competència estratègica de l'alumnat en accedir, tractar i presentar o comunicar informació en llengua estrangera, així con fomentar el treball per projectes.

Pla experimental de llengües estrangeres

El programa de biblioteques escolars "puntedu", un espai de coneixement i aprenentatge, vol potenciar, entre d'altres aspectes, l'accés a la informació, i en la Societat de la Informació aquest no s'entén sense les TIC. Es tracta de considerar la biblioteca com una autèntica mediateca en la qual la informació es troba en diversos suports.

Programa de biblioteques escolar "puntedu"

Per la seva banda, el programa d'educació en comunicació audiovisuals té per objectius:

  • Incidir en la incorporació de l’Educació en i amb Comunicació Audiovisual en els currículums.
  • Introduir als centres la reflexió sobre l’impacte que ens produeixen els missatges que rebem a través dels mitjans de comunicació.
  • Potenciar que les famílies contribueixen a desenvolupar els bons hàbits per a un consum responsable dels mitjans.
  • Impulsar les propostes d’innovació que desenvolupin els centres educatius al voltant de l’Educació en Comunicació Audiovisual.
Programa d'educació en comunicació audiovisual
   
  Continguts
   
 

Plantejar-se un programa d'innovació educativa pot ser un bon motiu per reflexionar sobre la situació de les TIC al centre i la seva integració curricular. Hem de pensar en allò que necessita millorar l'escola en els seus processos d'ensenyament-aprenentatge perquè el nivell d'assoliment de les competències bàsiques per part de l'alumnat millori, i què és el que hi aporten les TIC. A partir d'aquí, caldrà formalitzar un projecte d'innovació educativa

   
  Referències
   
  En finalitzar l'assessorament (o també en qualsevol moment o en formalitzar un projecte d'innovació), ens podem plantejar quin ús farem de les TIC a l'escola, com les treballarem, com ens organitzarem, quina metodologia utilitzarem...
   
 
I ara, què fem?
Programes d'innovació educativa