Enrera
Mòdul  
Organització i gestió de les TIC  
Gestió de l'acció educativa: Documentació
 Projectes de centre
 Projectes IATIC
 
 
 
NOU
  Projectes experimentals d'Integració avançada de les TIC a l'aprenentatge (IATIC)
   
  Objectius
   
 

Les TIC han esdevingut una eina molt important per a l'aprenentatge, la gestió, la comunicació i l'exercici de l'activitat docent, i s'estan convertint en un element clau per a la recerca, els projectes cooperatius i d'altres pràctiques docents innovadores.

Ja fa uns quants anys que el Departament d'Educació potencia l'ús de les TIC als centres d'ensenyament mitjançant la dotació d'equipaments informàtics, la formació del professorat, que possibilita la seva integració curricular, i la gestió acadèmica, tot proporcionant recursos i elaborant continguts.

Nombrosos centres estan desenvolupant experiències molt remarcables en aquest àmbit, amb una utilització intensiva i diversificada de les eines informàtiques, incorporant-les en els plans i projectes de centre i organitzant internament l'ús dels recursos.

Els centres que ja tenen plantejaments molt avançats pel que fa a la integració de les TIC en l'aprenentatge, podrien anar, amb un suport adient, més enllà en l'experimentació i convertir-se en referents per a d'altres centres que busquin models d'ús de les TIC. Per això, durant el curs 2004-2005, el Departament d'Educació ha potenciat diversos centres d'educació primària i secundària perquè estiguin en condicions de desenvolupar projectes d'ús intensiu i integrat de les TIC a les diverses àrees curriculars, amb plantejaments innovadors metològicament i organitzativament que estimulin la creativitat, la recerca i el treball cooperatiu de l'alumnat.

La tasca que duguin a terme aquests centres haurà de servir per ajudar a desenvolupar indicadors d'integració de les TIC a l'aprenentatge i d'aplicació a la docència, globals de centre i específics d'àrea i de nivell.

Amb aquests objectius s'han seleccionat diversos centres que han de disposar d'un projecte que contingui una planificació detallada, progressiva i estructurada per cicles de la integració de les TIC a l'aprenentatge que abasti la totalitat de l'alumnat (nivells de Primària i d'ESO), així com la descripció dels objectius i la tipologia d'activitats, garantint-ne la progressivitat, amb els requisits següents:

El Departament d'Educació ha instal·lat la infraestructura de centre i ha dotar l'equipament informàtic i audiovisual suficient per a cada projecte, aportant les configuracions de programari, d'intranet i d'aplicacions de gestió necessàries, el suport tècnic per al funcionament operatiu de l'equipament i el seu manteniment, proporcionant orientació en temes organitzatius, metodològics, curriculars i de gestió del projecte i suport formatiu i de relació.

El Departament d'Educació efectuarà el seguiment i l'avaluació dels projectes mitjançant una comissió amb membres de la DGOIE, de la Inspecció, dels serveis territorials i d'universitats. Els resultats d'aquesta tasca seran publicats.

Els centres amb projectes experimentals d'integració avançada de les TIC a l'aprenentatge seran reconeguts com a projectes d'innovació per part del Departament d'Educació. En el decurs del projecte, i en funció del seu desenvolupament, s'estudiaran possibles increments de despesa corrent per atendre el seu desenvolupament i el funcionament (electricitat, fungibles, desplaçaments, etc.).

Els centres no hauran de basar els projectes en sistemes o productes que puguin impedir o limitar la difusió i l'aprofitament de la seva experiència per d'altres centres, ni adoptar de manera unilateral solucions o fer desenvolupaments tècnics o de continguts.

   
  Continguts
   
 

La finalitat del pojecte IATIC és, per tant, doble:

  • Que hi hagi centres experimentals amb pràctiques educatives innovadores en l’ús de les Tecnologies de la Informació a una escala realment àmplia, basades en projectes globals de centre.
  • Que el Departament d'Educació disposi d’una xarxa de centres innovadors que li permeti:
    • la formulació i anàlisi de models i de sistemes d’indicadors,
    • la transferència i posada en comú d'expertesa,
    • tenir referents per a l‘ús aprofundit de les TIC en d’altres centres i contextos educatius.

Els objectus que es pretenen aconseguir són:

  • Fomentar, experimentar i avaluar, en centres públics de primària i secundària, la utilització intensiva i coordinada de les TIC a les diverses àrees curriculars i als diversos nivells educatius.
  • Impulsar la innovació metodològica i organitzativa, especialment en relació a la creativitat, la recerca, la comunicació i el treball cooperatiu.
  • Desenvolupar indicadors d'integració de les TIC a l'aprenentatge i d'aplicació a la docència, globals de centre i específics d'àrea i de nivell.

Els projectes que han elaborat els centres IATIC han hagut de complir els següents requisits:

  • Ha de consistir en una planificació progressiva i estructurada per cicles de la integració de les TIC a l'aprenentatge que abasti la totalitat de l'alumnat (nivells de Primària i d'ESO).
  • Ha de contenir la descripció dels objectius i la tipologia d'activitats, garantint-ne la progressivitat.
  • Ha d'assolir la participació de tot l'alumnat en el termini de dos cursos (el primer any ha d'abastar el primer curs de cada cicle, i els dos cursos el segon any).
  • Ha d'implicar almenys la meitat de les àreees curriculars.
  • Tot l'alumnat ha d'utilitzar les TIC en tasques i projectes un mínim del 30% de l'horari escolar.
  • Ha de preveure la constitució d'un equip de projecte format, com a mínim:
    • per un coordinador general, membre de l'equip directiu,
    • per un responsable per a cadascuna de les àrees,
    • per un responsable per a cadascun dels cicles,
    • per la persona responsable de la coordinació d'informàtica i el funcionament d'aquest equip.
  • Ha de contenir els mecanismes previstos quant a:
    • treball del professorat,
    • informació interna i elaboració de documentació,
    • seguiment i control,
    • aprofundiment de la implicació del professorat,
    • comunicació amb les famílies.
  • Ha de ser aprovat pel Consell escolar i, com a mínim, per 3/4 parts del Claustre.
  • Ha d'incorporar el compromís de participar en les accions de seguiment.
   
  Referències
   
  Els centres IATIC són:
 
   
CEIP Mossèn Jacint Verdaguer (08770 Sant Sadurní d'Anoia)
CEIP Puig d'Arques (17244 Cassà de la Selva)
CEIP Joan Maragall (08788 Vilanova del Camí)
CEIP Pegaso (08027 Barcelona)
CEIP Enric Grau i Fontserè (43750 Flix)
IES Torre del Palau (08225 Terrassa)
IES Terres de Ponent (25230 Mollerussa)
IES Jaume Huguet (43800 Valls)