Enrera
Mòdul 2
Aprofitament didàctic de la imatge fixa digital
  Pràctica
1
2
3
4
4
4
4
   
Exercici
Exercicis
 
 
L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer quines són les fonts de les imatges fixes digitals, quins són els paràmetres que les defineixen i conèixer els diferents formats dels fitxers d'imatges digitals.
   
  Les fonts i els formats de les imatges
  Sovint, necessitareu imatges digitals que pugueu tractar amb un ordinador: per incorporar-les a un processador de textos, a una pàgina web, per imprimir-les en un full, per fer-ne una còpia i penjar-les a l'aula, per elaborar un determinat material didàctic, per retocar-les (acolorir-les, enfocar-les, ampliar-les, enquadrar-les, trucar-les...). D'on les podeu treure? 
 
  Si necessiteu una imatge determinada, podeu fer una recerca a Internet, amb un cercador o en un banc d'imatges, o en un dels nombrosos CD amb imatges, sovint classificades per categories.
  Si teniu la imatge a la pantalla de l’ordinador, podeu fer una impressió de tota la pantalla o d'una part per convertir-la en una imatge.
  Si disposeu de la imatge impresa (en llibres, revistes, fotografies...), podeu digitalitzar-la amb un escàner. Amb aquest procediment, podeu digitalitzar, també, imatges d'objectes i aplicar alguns efectes especials.
  Si disposeu d’una càmera de fotografiar digital, podeu crear imatges digitals a partir de la realitat.
  Si disposeu d’una càmera de vídeo digital, podeu extreure fotogrames o enquadraments amb el programari escaient.
  Si teniu una targeta capturadora de vídeo, o una càmera digital i un maquinari i programari adients, podeu extreure fotogrames de qualsevol enregistrament en vídeo o del senyal de vídeo d’una càmera.
  I sempre teniu el recurs de crear vosaltres mateixos la imatge amb un programa d’edició gràfica: amb el GIMP, per exemple.
  Un cop digitalitzada, la imatge es converteix en un fitxer. Depenent del tipus de fitxer amb què la deseu, conservarà característiques més o menys fidels a la seva font, tindrà més o menys qualitat, serà més o menys fàcil retocar-la sense que perdi qualitat, serà més o menys fàcil d'interpretar per qualsevol ordinador o programa... Tots aquests factors vindran determinats per 4 paràmetres diferents: el format de la imatge, la profunditat de color, la resolució i el pes del fitxer d'imatge.
  El format de la imatge és la manera com es codifica la informació de la imatge en un fitxer. Hi ha dues grans famílies d'imatges: els gràfics vectorials i els mapes de bits.
  Els fitxers amb gràfics vectorials (els trobareu amb extensions *.eps, *.cdr, *.dfx, *.wmf...) contenen instruccions (vectors) amb informació sobre les línies i les corbes que contenen les imatges; o sigui, descriuen les imatges a partir de les seves característiques geomètriques. La representació de la imatge que fa un programa d'edició de gràfics vectorials (Fireworks, Illustrator, Corel Draw, Freehand, iGraphx Designer, Flash...) es basa en el càlcul d'aquests vectors. Les imatges vectorials resultants tenen l'avantatge que són independents de la resolució, és a dir, s'escalen automàticament per aparèixer nítides, independentment de les dimensions o del color. Tenen l'inconvenient que, com més complexes són, l'ordinador triga més a calcular-les i a representar-les. 
   
Pràctica

Desenvolupament de la pràctica

  Deseu la imatge vectorial.wmf a la vostra carpeta de treball. Obriu-la amb el GIMP, amb el menú Fitxer/Obre.
   
 
   
  Accepteu els paràmetres que el GIMP us proposa per defecte quant a resolució, dimensions... Aquesta pantalla és pròpia dels gràfics vectorials.
   
 
   
  Observeu la imatge: les seves línies, colors... Tanqueu-la i torneu a obrir la mateixa imatge, però ara multiplicant les dimensions per 8 (podeu escriure un dels valors d'amplada, o alçada, o bé escriure 8 en els camps Ràtio X o Y). En clicar en un camp diferent d'on heu modificat el valor, tots els altres s'actualitzaran automàticament sempre que la icona , que restringeix la proporció d'aspecte, estigui activa. Amb aquesta icona activa, clicant a les fletxes de variació dels valors d'un dels camps, veureu com augmenten o disminueixen els que s'hi relacionen.
   
 
   
  Observeu la imatge: és vuit vegades més gran que l'anterior, però segueix mostrant-se nítida. Fixeu-vos, per exemple, en el campanar. (Clicant a la icona de la part dreta de la barra d'informació de la finestra d'imatge, us podeu moure per diferents zones de la imatge.) Com que probablement no us cabrà tota la imatge a la pantalla, és possible que el GIMP us la presenti escalada. Assegureu-vos que l'escala és (part inferior de la finestra d'imatge). Podeu ajustar l'escala desplegant els seus valors, o prement repetidament les tecles +/- del teclat, o amb la lupa .
  Tanqueu ara la imatge vectorial.wmf. Deseu la imatge bitmap.tif a la vostra carpeta de treball. Obriu-la amb el GIMP: sembla idèntica a la imatge vectorial.wmf. Augmenteu-la 8 vegades, és a dir fins a posar-la al 800% i comproveu el resultat. Fixeu-vos, per comparar-ho, en el campanar. La imatge s'ha fet més gran fent cadascun dels seus píxels més grans.
   
 
   
  Aquest exemple il·lustra la diferència entre les dues grans famílies d'imatges: quan l'heu augmentada vuit vegades amb l'escala, l'heu tractada com un mapa de bits, quan vosaltres li heu indicat el valor, l'heu tractada com una imatge vectorial. 
  Els fitxers de mapes de bits, o de trama (els trobareu com a *.xcf, *.bmp, *.tif, *jpg, *.gif, *.png...), utilitzen uns punts (píxels) que tenen assignada una determinada posició i un determinat color. La representació del gràfic que fa un programa editor de mapes de bits (GIMP, Paint Shop Pro, Photoshop, Corel Photo-Paint...) és, doncs, un mosaic format per peces de colors diferents. Aquestes imatges tenen l'avantatge de reproduir ràpidament i amb molta fidelitat gradacions subtils d'ombres i colors. El seu principal inconvenient és que, en escalar-les, perden definició. A la imatge de la dreta podeu veure una porció de la imatge de l'esquerra ampliada 12 vegades.
   
 
pont.jpg (3926 bytes)
pont12.jpg (4208 bytes)
   
  Dins els mapes de bits, els formats més utilitzats són *.bmp, *.tif (format sense compressió), *.gif, *.png i *.jpg (amb compressió); a més, cada programa de retoc d'imatges sol tenir un format propi (a l'exemple del GIMP, *.xcf).
   
 
Amunt