Fem vídeo amb l'ordinador

Aquesta pràctica té un caràcter informatiu i opcional. Es recomana fer-la sols en el cas de disposar exclusivament de mitjans analògics per a l'edició de vídeo.

Té com a objectiu conèixer el procés que s’ha de seguir per exportar una pel·lícula a una cinta analògica, VHS o S-VHS.

• Preveure el cablatge i aparells complementaris.
  • Configurar i exportar a una cinta VHS o S-VHS.

Pràctica Preveure el cablatge i aparells complementaris

És imprescindible, abans d'iniciar el procés d'exportació a una cinta VHS o S-VHS, preveure els aparells complementaris i el seu cablatge. Si no ho feu així, en més d’una ocasió us podeu trobar que quan mireu la pel·lícula, en el reproductor de l'Studio us sembli bé, però que després no coincideixi en veure-la en un televisor, tant pel que fa a la qualitat com a una imatge o un efecte no desitjat. El format i la resolució en el reproductor del programa i en la pantalla de l’ordinador són diferents al d’un televisor.

El material complementari que necessiteu són: una targeta capturadora analògica amb sortida i i entrada RCA i/o S-Vídeo, un magnetoscopi, un televisor i el cablatge corresponent que tot seguit es concreta.

• Primer de tot, s'ha de col·locar el cable de connexió entre la targeta capturadora de l’ordinador i el magnetoscopi.

• Segons el tipus de connexió de sortida de la targeta capturadora i d’entrada del magnetoscopi (han de coincidir) que tingueu, trieu un d’aquests dos:
RCA, per Compost: porta una connexió per al senyal de vídeo i dues per a l’àudio.

S-Vídeo, per S-Vídeo: ofereix major qualitat d'imatge que el cable RCA.

• Tingueu present que per a aquest cable sols passa el senyal de vídeo; per passar el senyal d'àudio heu de connectar també el corresponent cablatge d'àudio.
    • Observeu l'exemple següent, en què el cable RCA (que integra un de vídeo i dos d’àudio), que prové de la targeta capturadora analògica instal·lada dins l'ordinador, està connectat al magnetoscopi.

• Per poder comprovar el resultat en el televisor, connecteu un euroconnector entre aquest i el magnetoscopi, pel qual passa tant el senyal de vídeo com el de l’àudio.

Però, compte: si la targeta capturadora no disposa de sortida d’àudio, heu de recórrer a un altre tipus de cable per passar el senyal d'àudio, com el que mostra aquesta imatge (en un extrem, dos RCA d’àudio, i a l’altre, un minijack o connector mini).

• Heu de connectar el connector mini (minijack) a la sortida dels altaveus de l’ordinador i els dos RCA de l’altre extrem a les entrades del magnetoscopi. Per passar el senyal de vídeo, podeu escollir entre un cable RCA, com el que mostra la imatge (de color groc), o bé un cable S-Vídeo, segons la targeta capturadora que tingueu.

En cas que el magnetoscopi no disposi d'entrades de vídeo i àudio RCA, sempre ho podeu fer amb l'ajuda d'un connector com el que es mostra en la imatge següent.

• Per una banda té un Euroconector que podeu encaixar al darrere del magnetoscopi, i per l'altra, les entrades RCA on podeu introduir els corresponents cables.

Pràctica Configurar i exportar a una cinta VHS o S-VHS

Per fer aquesta pràctica, és imprescindible disposar d'una targeta analògica, un magnetoscopi, un televisor i els cables corresponents.

Una vegada resolt el tema de connexions:

• Obriu l'Studio.

• Localitzeu al DVD Formació. Materials audiovisuals, la carpeta materials/clips/video i seleccioneu el clip traparet.

• Col·loqueu-lo dins l’Àlbum d’escenes.

• Premeu sobre el botó de selecció de vista per veure la línia del temps, de la finestra de pel·lícula en cas de no estar activat.

• Trieu les escenes de l'àlbum i arrossegueu-les a l’interior de la Finestra de pel·lícula, de manera que quedi com a la fotografia:

Comproveu que la cinta de destinació on exporteu la pel·lícula sigui en el punt on voleu que comenci, i aneu amb compte perquè no se superposi sobre d’altres imatges que us interessi continuar mantenint.

Aneu a Hacer vídeo i seleccioneu perquè surti la pantalla següent:

• Observeu com el format de vídeo, 720 x 576,  i el d’àudio, Estéreo de 16 bits, 48 KHz,  estan donats per defecte en la pantalla.

• Fixeu-vos també que en el Diskometer hi ha la informació referent a l’espai lliure del disc dur i el pes aproximat de la pel·lícula que penseu exportar.

• En cas de no disposar en el vostre disc dur de prou memòria, heu de triar una altra unitat que tingui suficient espai, si la teniu, o bé suprimir arxius per guanyar-ne.

• Si us trobeu en aquest cas, feu clic sobre la carpeta que hi ha dins el Diskometer, , per poder anar a seleccionar una altra unitat o bé suprimir arxius.

Abans de procedir a generar una visualització realista de la pel·lícula, feu clic sobre Configuración per comprovar les opcions de l’exportació.

• Dins l'apartat Vídeo, seleccioneu el nom de la targeta capturadora que tingueu instal·lada dins l'ordinador.

• On diu Formato, escolliu d'acord amb els connectors que uneixin la targeta capturadora i el magnetoscopi: Compuest o S-Vídeo.

• Pel que fa a l’àudio, ja ve per defecte. L'Studio detecta automàticament la targeta de so instal·lada en l'equip informàtic.

• Un cop acabat el procés de configuració, premeu Aceptar i després Crear. A mesura que es genera una visualització realista de la pel·lícula, podeu anar seguint-ne l'evolució en el reproductor del programa.

• Una vegada les barres de progressió arriben al final del recorregut, la pel.lícula es pot gravar a la cinta de destinació. Sols cal que premeu el botó Rec del magnetoscopi.

• Recordeu que, per evitar sorpreses, és aconsellable poder comprovar el resultat en un televisor, com ja s’ha comentat a l’inici d'aquesta pràctica.