L'ús didàctic del so com a recurs expressiu. La ràdio al centre educatiu

El racó de parlar: el programa Audacity

Audacity és un programa de lliure distribució. Es pot trobar a Internet fàcilment i fins i tot traduït al català. Primer de tot caldrà que us el descarregueu. Ho podeu fer des del DVDFormació

Els objectius de la pràctica són:

• Instal·lar l'Audacity en el vostre ordinador.
  • Situar els menús i les eines del programa.
  • Configurar aspectes bàsics.

Ús de l'ordinadorÚs d'AudacityConfiguracions de so

El programa Audacity

• Verifiqueu si teniu instal·lada alguna versió anterior d'Audacity al vostre ordinador. Si és així, desinstal·leu-la.
  • Quan hàgiu descarregat l'instal·lador audacity_1.2.3 _ca.exe, executeu-lo. Instal·la el programa Audacity 1.2.3 amb interfície en català i la biblioteca d'exportació a *.mp3 LAME 3.93.
  • Accepteu les opcions de configuració per defecte.

• Quan acabeu la instal·lació, accediu al programa fent doble clic a la icona.
  • Vegeu la interfície.

• Trobareu les icones següents::
    Barra d'eines de control
      Eina de selecció. Es fa servir per seleccionar un fragment i també permet marcar el punt d'inici de la reproducció o l'enregistrament.
      Eina d'envolupant. Permet controlar el nivell de volum de parts del fitxer.
      Eina de desplaçament. Serveix per canviar de posició temporal les pistes de reproducció.

Eina de zoom. Permet apropar-se o allunyar-se de la pista de so.

Eina de dibuix. Permet modificar les mostres individuals.
      Mode multieina. Segons la posició del cursor, automàticament es converteix en l'eina d'envolupant o de selecció.
      Vés a inici. Situa el cursor a l'inici del fitxer sonor.
      Reprodueix. Reprodueix el fitxer de so tal com el teniu en aquell moment.
      Enregistrament. Enregistra en una nova pista des del dispositiu d'entrada seleccionat.
      Pausa. Atura temporalment la reproducció.
      Atura. Atura la reproducció/enregistrament.
      Vés al final. Situa el cursor al final del fitxer sonor.
    Barra d'eines del mesclador
    Control de volum. Controla el volum de sortida del programa.
    Control d'enregistrament. Controla el volum d'entrada del programa.
    Selector de font. Permet seleccionar l'origen del so que voleu gravar.
    Barra d'eines d'edició
      Retalla la selecció.
      Copia la selecció.
      Enganxa
      Deixa només la selecció
      Silencia la selecció
      Desfés. Desfà la darrera acció.
      Refés. Refà la darrera acció que s'ha desfet.
      Apropa
      Allunya
      Encabeix la selecció a la finestra
      Encabeix el projecte a la finestra

• A més, hi ha una barra superior de menús desplegables.

• Abans d'utilitzar Audacity és convenient ajustar alguns paràmetres de configuració. L'objectiu d'aquesta pràctica és la configuració dels paràmetres d’enregistrament d’àudio del programa: canals, resolució i mostreig.
  • Obriu Fitxer | Preferències i cliqueu a la pestanya Qualitat. Podeu triar la qualitat de l'enregistrament. Per a les pràctiques posteriors és convenient que estigui ajustat com a la imatge.

• Cliqueu a la finestra Formats de fitxers. Convé, per seguretat, que senyaleu l'opció Fes una copia del fitxer abans d'editar (més segur) i a la secció Format d'exportació no comprimit heu de tenir marcada l'opció WAV (Microsoft 16bit).

• Obriu la pestanya E/S d'àudio. Seleccioneu com a dispositiu d'entrada i de sortida la vostra targeta de so i al desplegable de canals escolliu l'opció 1 canal (mono).

• La configuració d'Audacity depèn sempre de quina sigui la finalitat de l'enregistrament. Com a referència us pot servir aquest quadre:

Qualitat Estereofonia Bits
Veu de baixa qualitat 11025 Mono 16
Veu de qualitat alta 44100 Mono 16 o 32
CD Audio 44100 Stereo 32
Minidisc 48000 Stereo 32

• Per exemple, si utilitzeu el programari de la vostra gravadora de CD o DVD per crear un CD-àudio, és probable que tingueu problemes si els sons estan codificats a una freqüència de 48000 Hz; en canvi, no en tindreu cap a 44100 Hz, ja que és la freqüència estàndard per CD-àudio.

L'Audacity és un editor de sons molt complet, fàcil d'utilitzar a l'aula, amb el qual podeu enregistrar, produir i modificar sons. L'utilitzareu en moltes de les pràctiques del curs.

Abans d'utilitzar el programa és important fer una reflexió prèvia respecte a què hi voleu fer. Si ajusteu les vostres preferències abans de començar a treballar en qualsevol projecte us estalviareu retocar configuracions específiques sobre la marxa. Quan treballeu amb els alumnes, per estalviar-vos problemes, assegureu-vos que la configuració del programa sigui correcta.