L'ús didàctic del so com a recurs expressiu. La ràdio al centre educatiu

El racó de parlar: els formats de so

Hi ha molts formats de so. Depenent de com està codificat un so serveix per una o altra funció. Reconèixer els formats de so és un imperatiu teòric indispensable per treballar amb sons.

Els objectius de la pràctica són:

• Conèixer els principals formats d'àudio digital.
  • Instal·lar el reproductor Real Player.

Ús de l'ordinadorÚs d'altaveusÚs d'AudacityInstal·lació i ús de Real PlayerFormats de so

Heu de ser capaços de reconèixer, segons l'extensió de l'arxiu, el format de so amb què esteu tractant, perquè cada extensió correspon a un format de fitxer i cada format és apropiat per unes coses i inapropiat per altres.
El gran espectre de formats de so es pot classificar en nou formats bàsics (n'hi ha molts més), cadascun amb característiques pròpies d'utilització i composició.

Tipus

Aplicació

Grandària (pes)

CDA Format específic dels CD d'àudio. Si visualitzeu el contingut d'un CD-àudio observareu que tots els fitxers són del tipus CDA. Gros

WAV

Format d'ona. L'estàndard del Windows.

De molt gros a gros, depenent de les característiques del fitxer.

MID

Fitxers amb música codificada segons el sistema MIDI. S'enregistren les dades d'interpretació i no la música en si.

MUS

Format específic del Music Time.

AIF

Format estàndard a les plataformes MAC (també es pot escoltar al Windows). És el paral·lel al WAV. De fet, es pot canviar manualment l'extensió AIF a WAV.

Molt gros

MP3

El format de codificació de música de qualitat més utilitzat a Internet. Treballa en format WAV però comprimeix aquelles parts que poden resultar inaudibles. Rebaixa molt les grandàries dels arxius. S'ha fet tan popular que la majoria de lectors de CD i DVD són compatibles amb aquest format. Hi ha reproductors portàtils d'MP3.

Petit

OGG Format molt evolucionat, segons alguns el successor de l'MP3, lliure, multiplataforma, que aconsegueix qualitats molt altes amb pesos molt petits. Alguns reproductors d'MP3 reprodueixen també OGG. Petit

RA, RM

Format d'àudio utilitzat per Internet codificat amb el codificador Real Encoder. És el format amb el qual opera el servidor de vídeo/àudio de la XTEC.

WMA

Format d'àudio comprimit propi del Windows. El seu reproductor específic és el Reproductor de Windows Media. Les prestacions que té en quant a la relació qualitat/pes són similars a les dels fitxers RA/RM. Alguns reproductors portàtils d'MP3 reprodueixen també WMA.

Molt petit

Quan deseu un projecte amb l'Audacity, es crea un fitxer AUP (AU, segons versions), que no és un format de so i només el pot interpretar aquest programa . Amb l'Audacity podeu crear, per defecte, fitxers WAV, MP3 i OGG. Sempre amb el menú Exporta, no amb Desa. El menú Desa s'utilitza per enregistrar sessions de treball no acabades. Cal que ho tingueu en compte, sobretot quan treballeu amb alumnes.

Instal·lació del Real Player

El Real Player és un reproductor d'arxius de so i de vídeo. Té un format propi: els arxius Real Media. Tenen l'extensió RM o RA, però el programa pot reproduir gairebé tots els formats d'àudio que existeixen actualment.

Hi ha altres programes reproductors; però Real Player és especialment interessant perquè el servidor d'àudio i vídeo de la XTEC és un servidor Real Server, i treballa amb arxius Real Media. En el darrer mòdul del curs ho experimentareu.

Si no teniu el Real Player instal·lat al vostre ordinador, us podeu descarregar l'arxiu executable des d'aquests enllaços:

• El programa Real Player en anglès des de l'auditori de la XTEC.
  • El programa Real Player en castellà des del web oficial.

Podeu seguir els passos següents:

• Deseu l'arxiu al disc en un directori fàcil de trobar. Un cop desat el podeu obrir per a realitzar la instal·lació a l'ordinador.

• Accepteu, si així ho considereu, la llicència d'ús després d'haver-la llegit.

• Un cop acceptat, l'instal·lador del programa comença la preparació de la instal·lació. Pot localitzar altres versions del Real Player i/o desinstal·lar-les.

• Trieu el tipus de línia que teniu de connexió a Internet.

• Seleccioneu el lloc on es desarà el programa.

• Un cop definits els primers paràmetres el programa inicia la instal·lació.
  • Dins del procés d'instal·lació haureu de definir els tipus d'arxius que reproduirà Real Player de manera predeterminada. Aquesta opció la podreu modificar més endavant al desplegable Herramientas de la barra del Menú.
  • Si ja teniu configurat un programa reproductor de so/vídeo amb el qual us sentiu còmodes, no cal que seleccioneu les caselles.

• Finalitzat el procés, us demanarà que registreu el programa donant un seguit de dades, juntament amb finestres on podeu seleccionar quines informacions voleu rebre del Real Networks.

• Un cop instal.lat, obriu el programa.

Ara podeu provar de reproduir qualsevol arxiu de so. També podeu reproduir arxius de so d'Internet. Proveu d'obrir qualsevol fitxer de so (WAV, MP3, MID...) que tinGueu a l'ordinador. Si no en teniu cap a mà, podeu descarregar-vos aquest: so d'exemple.

• Reproduïu-lo utilitzant els botons de comandament i el selector de volum.

• Canvieu la interfície de reproducció i trieu la que us agradi més.

• Mentre reproduïu el so, minimitzeu-lo, Real Player, i comproveu que el so segueix sonant. Podeu, per tant, escoltar sons mentre feu altres activitats amb l'ordinador.
  • Tanqueu el Real Player.

Amb els espectres gràfics del so que esteu reproduint podeu crear jocs de relació amb els alumnes, de frases o músiques amb el seu espectre corresponent. Alguns espectres, com l'Audio Analizer, són molt intuïtius, mentre que d'altres, com el Nebula, ho són menys.