|
El racó de parlar:
qui sóc? |
|
|
|
L'Audacity presenta molts avantatges respecte de l'aplicació
que heu fet servir en la pràctica 2 [veure
pràctica] d'aquest mòdul. En aquesta pràctica
en descobrireu alguns.
Els objectius de la pràctica són:
- Enregistrar la veu amb l'Audacity.
- Adaptar la interfície d'Audacity a la durada de l'enregistrament.
- Eliminar fragments no desitjats.
- Exportar la gravació a un arxiu en format MP3.
|
|
|
|
      |
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
 |
Enregistreu la veu amb l'Audacity |
|
|
|
Creeu
una carpeta per fer aquesta pràctica. Obriu l'Audacity a partir
de la icona que s'ha instal·lat a l'escriptori o a partir del
lloc on hàgiu instal·lat el programa. La pantalla que apareix és
la següent:
|
|
|
|

|
|
|
|
- Assegureu-vos que al selector de font
hi ha seleccionada l'entrada de Micròfon.
.
|
|
|
|
- Comproveu que teniu el micròfon connectat al lloc adequat i
cliqueu a la icona de gravació.
|
|
|
|
|
|
- Enregistreu-vos fent una breu presentació de vosaltres mateixos:
qui sou, d'on sou, què us agrada, que detesteu... No importa
si us equivoqueu o us encalleu, seguiu endavant. Dins la finestra de
l'Audacity apareixerà l'espectre del so que esteu gravant.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Si voleu fer una pausa en l'enregistrament, premeu Pausa. No
premeu Stop fins que no hàgiu finalitzat el vostre enregistrament,
ja que crearíeu una nova pista d'àudio. Si es dóna
el cas, tanqueu les dues pistes d'àudio i torneu a començar.
|
|
|
|
|
|
- Una vegada finalitzada la gravació, premeu Stop.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Fet l'enregistrament, podeu escoltar-lo i us hi podeu moure amb els
botons pertinents. Millor que utilitzeu uns auriculars.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Si el vostre enregistrament ha estat llarg, probablement no us cap
tot l'espectre en la finestra. Podeu utilitzar el menú Mostra
| Encabeix a la finestra o jugar amb les opcions Allunya i Apropa.
|
|
|
|
|
|
|
|
- L'Audacity mostra l'espectre del so que heu enregistrat en forma
d'ona. Si l'espectre que veieu és molt diferent del que us mostrem
a la imatge inferior, haureu de seleccionar-lo expressament. Totes les
impressions de pantalla del curs utilitzen aquesta interfície.
|
|
|
|
|
|
|
|
- En la posició d'Stop, podeu seleccionar els fragments on
us hàgiu equivocat i suprimir-los. No podreu fer-ho si esteu
en mode Pausa. Per fer-ho, situeu el cursor damunt del començament
de l'espai de so que voleu eliminar; cliqueu amb el botó esquerre
del ratolí i, sense deixar de clicar, desplaceu el cursor fins
el punt final. Acte seguit, elimineu-lo amb el menú Edita
| Elimina.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Pot ser que us sigui més còmode, per aquesta funció,
operar amb una escala més petita. Per tant, utilitzeu el menú
Mostra | Apropa.
- Quan el resultat sigui satisfactori, podeu desar l'arxiu en diferents
formats d'ŕudio. Reviseu la pràctica 4 [veure
pràctica] d'aquest mòdul, on trobareu més informació
sobre els formats d'ŕudio.
- En aquest cas, ho desareu en format MP3.
- Per guardar l'arxiu en aquest format, aneu al menú Fitxer
| Exporta com a MP3 .
|
|
|
|
|
|
|
|
- Anomeneu l'arxiu com a veu.mp3 i cerqueu la carpeta que heu
creat per fer aquesta pràctica.
- Un cop l'accepteu, apareix una finestra per afegir informació
complementària a l'arxiu. Aquesta informació (etiquetes)
no és imprescindible per poder desar l'arxiu. Les etiquetes serveixen
per emmagatzemar informació del so que heu enregistrat: títol,
autor, gènere, etc. Si voleu que el so passi a formar part de
la vostra fonoteca, és important no obviar aquestes informacions,
ja que molts programes classificadors de sons i alguns aparells reproductors
es basen en aquestes paràmetres per funcionar correctament.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Cliqueu D'acord per desar l'arxiu.
|
|
|
 |
Si no esteu acostumats a radiar davant un micròfon
és probable que us trobeu amb resultats inesperats que a vegades
fins i tot posen en dubte les capacitats pròpies per parlar sostingudament
sense equivocar-se o encallar-se. Amb els alumnes passa el mateix, de
manera que abans de parlar als vostres alumnes de la possibilitat de retallar
els fragments no desitjats és molt convenient exigir-los locucions
d'una certa qualitat, tant en les formes com en el temps. Els guanys educatius,
pel que fa referència a les estratègies d'organització
ràpida del discurs, són evidents.
|
|
|
 |
|
|
|
|