|
El muntatge musical: el raccord i la quadratura |
|
|
|
Els missatges radiofònics es formen a partir de la combinació
dels diferents elements sonors. Que la veu i la música siguin els
dos elements més usats a la ràdio actual fa que la seva
combinació i muntatge siguin inevitables.
Els muntatges tenen unes determinades regles que cal tenir presents.
Tothom té una certa educació en el llenguatge sonor i radiofònic,
més com a oient que com a productor del missatge, resultant d'escoltar
les produccions dels professionals de la ràdio. Quan feu una producció
pròpia i no respecteu algunes de les regles bàsiques -en
aquest cas el raccord i la quadratura- , el resultat final
desmereix una mica els esforços i les il·lusions que hi heu posat.
Els objectius de la pràctica són:
- Conèixer què és el raccord sonor.
- Conèixer la tècnica de la quadratura del so.
- Crear una quadratura amb l'Audacity.
- Crear un so potenciant l'efecte estereofònic.
|
|
|
|
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
Hi ha diferents punts que cal tenir en compte quan utilitzeu, en combinació
o juxtaposició, aquests dos elements:
|
|
|
|
El raccord: la interrelació entre música i paraula
no sempre es vàlida amb qualsevol música, ni qualsevol veu
en els muntatges músicals i verbals. Cal tenir aquest punt molt
en compte. La paraula raccord ve del món del cinema i fa
referència als elements -en aquest cas, a l'àmbit
sonor- que han d'estar sotmesos a uns condicionants de continuïtat: per
exemple, un actor no pot sortir en dos plans de la mateixa escena amb
ulleres i sense si no hi ha una causa establerta expressament en el guió.
En els muntatges on conviuen la música i la veu caldrà
vetllar per aquesta continuïtat, i també la unió i
els enllaços entre els elements.
Hi ha diferents tipus de raccord sonors:
- Raccord de contingut:
la veu i la música coincideixen en el mateix tema. Per exemple,
parleu de pau i de fons sona Imagine; parleu de rock català
i de fons sonen els acords de Boig per tu.
- Raccord d'intensitat: el locutor
adapta la intensitat de la seva veu a la música, o tria una música
amb una intensitat apropiada. Per exemple, el locutor parla amb un to
de veu molt alt per fer-se sentir enmig d'un concert de rock en directe
a l'aire lliure, o en veu baixa en un concert de cambra celebrat en
un espai petit i tancat.
- Raccord tonal: el locutor adapta el to de la seva
veu a la música; o a la inversa, escull una música amb
un to apropiat a la seva expressió oral.
- Raccord rítmic: es dóna quan hi ha continuïtat
entre el ritme de la música i el ritme de la locució.
En els muntatges musicoverbals hi ha alguns inconvenients, des
del punt de vista tècnic, que cal tenir presents:
- Posar de fons una veu, una música massa coneguda o molt
impactant, pot desviar l'atenció de l'oient; i que aquest prefereixi
escoltar la música i no el missatge parlat.
- Col·locar de fons una veu o una música amb massa
tons aguts pot emmascarar el discurs verbal i dificultar la descodificació
de la veu.
- Utilitzar una música amb silencis massa llargs pot ser
interpretat com un problema tècnic.
- Posar de fons una música amb massa accents, o bé
una música amb variacions d'intensitat massa pronunciades pot
generar problemes tècnics de convivència entre la música
i la paraula.
- Convé fer servir músiques que despertin sensacions en
consonància amb el que s'està descrivint.
|
|
|
|
La quadratura: la utilització
d'aquest recurs és molt recomanable, sobre tot des del punt de vista
de l'estètica sonora: el plaer d'escoltar sons.
La quadratura consisteix a acabar la locució per donar més
presència a la música que hi ha de fons, just en un moment
prefixat, i que ve determinat per la pròpia música: quan
comença la veu del cantant, un instrument concret...
Per recórrer a aquest recurs cal fer una anàlisi prèvia
de la música i del text, determinant quins són els millors
moments, a partir dels compasos i de les frases musicals, en què la música
ha d'estar en primer o segon pla; i adaptar el nombre i la durada de les
intervencions a la música, amb l'objectiu de dir tot el que s'ha
de dir, però aprofitant les possibilitats que dóna la peça
musical. Encara que utilitzeu la música com un acompanyament no
és correcte passar-la de primer pla a segon pla sense tenir en
compte cap criteri.
Escolteu aquests dos exemples, segur que descobrireu de seguida quin
dels dos fa servir el recurs de la quadratura. [exemple
1][exemple 2 ]
Quadrar la música i la veu us pot ser útil per a fer muntatges
musicoverbals, poemes sonors... i també sonoritzar les vostres
presentacions d'imatges o els vostres vídeos.
|
|
|
|
Feu una quadratura |
|
|
|
- Creeu una carpeta per fer aquesta pràctica. Provareu de crear
una quadratura amb l'Audacity.
- Trieu una música per fer la quadratura; si pot ser amb un principi
instrumental suficient per aprofitar aquest espai per quadrar-hi la
veu. Podeu utilitzar la peça de l'exemple. [peça
musical]
- Abans de gravar la veu, cal que feu un càlcul del temps que
necessitareu per quadrar la veu amb la música. No enregistreu
més temps del compte.
- Graveu una veu pensant, per exemple, en la presentació de la
peça musical.
- A l'hora de gravar deixeu espais de pausa molt curts, preveient que
potser necessitareu editar la veu. Podeu utilitzar la veu d'exemple.
[veu d'exemple]
|
|
|
|
- Obriu el fitxer de música amb l'Audacity.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Importeu l'arxiu de la veu a partir del menú Projecte
| Importa àudio.
|
|
|
|
|
|
- Escolteu els dos sons per separat, clicant al botó Silenci del que no desitgeu escoltar. Comproveu que hi ha un problema inicial
de raccord pel que fa als nivells de so de la música (massa
alta) i la veu (massa baixa).
|
|
|
|
|
|
|
|
- Abaixeu el volum de la música. Seleccioneu el menú Efecte
| Amplifica i doneu un valor d'amplificació de -5.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Sortiu del mode de silenci en les dues pistes. Comproveu que els nivells
de so i música són equivalents.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Feu proves. Col·loqueu la veu a un o altre lloc en referència
amb la música. Per moure la veu, podeu seleccionar-la amb el ratolí;
clicar a l'eina de desplaçament en el temps
i, clicant novament damunt l'àrea selecionada, moure-la amb el
ratolí. Recordeu que per editar un so heu d'estar en posició
Stop.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Podeu dividir la veu en tres o quatre parts, enlloc de manipular-la
tota junta. Per dividir la locució haureu d'intercalar-hi
enmig un silenci.
- Per afegir un silenci, seleccioneu l'àrea que voleu substituir per
un silenci amb l'eina Selecció
.
La selecció ha de començar just on comença el so
que voleu desplaçar i ha d'acabar just al lloc on voleu situar-lo.
- Cliqueu al menú Genera | Silenci i tota l'àrea
que havíeu seleccionat es desplaçarà
cap a la dreta tant de temps com el temps que havíeu seleccionat.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Observeu que no podeu seleccionar més temps del que té
el propi fitxer de veu, de manera que per fer silencis més llargs
haureu de repetir l'operació dues o més vegades.
- Si no heu ajustat exactament la veu al lloc on volíeu, podeu
seleccionar un fragment de silenci i eliminar-lo, utilitzant l'eina de
Selecció
i el menú Edita | Elimina.
- Si per contra, us falta una part de silenci, podeu seleccionar una
part equivalent i utilitzar el menú Genera | Silenci.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Feu el muntatge. Si us sembla escaient, com en el cas de l'exemple,
podeu deixar una part de la veu sense música en segon pla per
donar-li més força.
- El següent pas serà modificar la intensitat de volum per
tal que la veu i la música quedin ben quadrades. Podeu fer-ho
de dues maneres:
- Baixant el volum de tota la música. Podeu fer-ho amb el
menú Efectes | Amplifica, o bé simplement abaixant
el volum amb el selector de volum de pista [exemple].
|
|
|
|
|
|
|
|
- Baixeu el volum només en els moments en què coincideixen música
i locució. Podeu fer-ho amb l'eina d'envolupant
.
Intenteu aconseguir un resultat similar al de l'espectre de la imatge
inferior [exemple].
|
|
|
|
|
|
|
|
Podeu crear un darrer efecte a la
vostra composició jugant amb els canals estèreo. Modifiqueu
el balanç dels canals estèreo dels dos sons: esbiaixeu el
primer un 80 % cap a l'esquerra i el segon un 80 % a la dreta. Escoltareu la
major part de la música en un canal i la major part de la veu en l'altre
[exemple]. Ho apreciareu
millor amb auriculars. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fixeu-vos sobretot en les frases musicals i aprecieu l'efecte
de posar la veu a l'inici o al final d'una frase musical, o bé
provant d'enquadrar la veu en una sola frase.
A vegades, com en el cas de l'exemple, pot ser efectiu acabar
la locució sense música en segon pla. Així aconseguireu
donar una força especial al missatge sense música de fons.
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|