Enrera
Mòdul 3
L'ús didàctic del so com a recurs expressiu. La ràdio al centre educatiu
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
Exercicis
Exercicis
 
 
  El muntatge musical: el raccord i la quadratura
   
Atenció !

Els missatges radiofònics es formen a partir de la combinació dels diferents elements sonors. Que la veu i la música siguin els dos elements més usats a la ràdio actual fa que la seva combinació i muntatge siguin inevitables.

Els muntatges tenen unes determinades regles que cal tenir presents. Tothom té una certa educació en el llenguatge sonor i radiofònic, més com a oient que com a productor del missatge, resultant d'escoltar les produccions dels professionals de la ràdio. Quan feu una producció pròpia i no respecteu algunes de les regles bàsiques -en aquest cas el raccord i la quadratura- , el resultat final desmereix una mica els esforços i les il·lusions que hi heu posat.

Els objectius de la pràctica són:

  • Conèixer què és el raccord sonor.
  • Conèixer la tècnica de la quadratura del so.
  • Crear una quadratura amb l'Audacity.
  • Crear un so potenciant l'efecte estereofònic.
   
 
Ús de l'ordinadorÚs d'auricularsÚs d'AudacityMescles de soLlenguatge musicalLlenguatge verbalLlenguatge radiofònic
   
Desenvolupament de la pràctica
 
 

Hi ha diferents punts que cal tenir en compte quan utilitzeu, en combinació o juxtaposició, aquests dos elements:

   
 

El raccord: la interrelació entre música i paraula no sempre es vàlida amb qualsevol música, ni qualsevol veu en els muntatges músicals i verbals. Cal tenir aquest punt molt en compte. La paraula raccord ve del món del cinema i fa referència als elements -en aquest cas, a l'àmbit sonor- que han d'estar sotmesos a uns condicionants de continuïtat: per exemple, un actor no pot sortir en dos plans de la mateixa escena amb ulleres i sense si no hi ha una causa establerta expressament en el guió.

En els muntatges on conviuen la música i la veu caldrà vetllar per aquesta continuïtat, i també la unió i els enllaços entre els elements.

Hi ha diferents tipus de raccord sonors:

  • Raccord de contingut: la veu i la música coincideixen en el mateix tema. Per exemple, parleu de pau i de fons sona Imagine; parleu de rock català i de fons sonen els acords de Boig per tu.
  • Raccord d'intensitat: el locutor adapta la intensitat de la seva veu a la música, o tria una música amb una intensitat apropiada. Per exemple, el locutor parla amb un to de veu molt alt per fer-se sentir enmig d'un concert de rock en directe a l'aire lliure, o en veu baixa en un concert de cambra celebrat en un espai petit i tancat.
  • Raccord tonal: el locutor adapta el to de la seva veu a la música; o a la inversa, escull una música amb un to apropiat a la seva expressió oral.
  • Raccord rítmic: es dóna quan hi ha continuïtat entre el ritme de la música i el ritme de la locució.

En els muntatges musicoverbals hi ha alguns inconvenients, des del punt de vista tècnic, que cal tenir presents:

  • Posar de fons una veu, una música massa coneguda o molt impactant, pot desviar l'atenció de l'oient; i que aquest prefereixi escoltar la música i no el missatge parlat.
  • Col·locar de fons una veu o una música amb massa tons aguts pot emmascarar el discurs verbal i dificultar la descodificació de la veu.
  • Utilitzar una música amb silencis massa llargs pot ser interpretat com un problema tècnic.
  • Posar de fons una música amb massa accents, o bé una música amb variacions d'intensitat massa pronunciades pot generar problemes tècnics de convivència entre la música i la paraula.
  • Convé fer servir músiques que despertin sensacions en consonància amb el que s'està descrivint.
   
  La quadratura: la utilització d'aquest recurs és molt recomanable, sobre tot des del punt de vista de l'estètica sonora: el plaer d'escoltar sons.

La quadratura consisteix a acabar la locució per donar més presència a la música que hi ha de fons, just en un moment prefixat, i que ve determinat per la pròpia música: quan comença la veu del cantant, un instrument concret...

Per recórrer a aquest recurs cal fer una anàlisi prèvia de la música i del text, determinant quins són els millors moments, a partir dels compasos i de les frases musicals, en què la música ha d'estar en primer o segon pla; i adaptar el nombre i la durada de les intervencions a la música, amb l'objectiu de dir tot el que s'ha de dir, però aprofitant les possibilitats que dóna la peça musical. Encara que utilitzeu la música com un acompanyament no és correcte passar-la de primer pla a segon pla sense tenir en compte cap criteri.

Escolteu aquests dos exemples, segur que descobrireu de seguida quin dels dos fa servir el recurs de la quadratura. [exemple 1][exemple 2 ]

Quadrar la música i la veu us pot ser útil per a fer muntatges musicoverbals, poemes sonors... i també sonoritzar les vostres presentacions d'imatges o els vostres vídeos.

 
  Feu una quadratura
   
 
  • Creeu una carpeta per fer aquesta pràctica. Provareu de crear una quadratura amb l'Audacity.
  • Trieu una música per fer la quadratura; si pot ser amb un principi instrumental suficient per aprofitar aquest espai per quadrar-hi la veu. Podeu utilitzar la peça de l'exemple. [peça musical]
  • Abans de gravar la veu, cal que feu un càlcul del temps que necessitareu per quadrar la veu amb la música. No enregistreu més temps del compte.
  • Graveu una veu pensant, per exemple, en la presentació de la peça musical.
  • A l'hora de gravar deixeu espais de pausa molt curts, preveient que potser necessitareu editar la veu. Podeu utilitzar la veu d'exemple. [veu d'exemple]
   
 
  • Obriu el fitxer de música amb l'Audacity.
   
 
 
 
  • Importeu l'arxiu de la veu a partir del menú Projecte | Importa àudio.
 
   
 
  • Escolteu els dos sons per separat, clicant al botó Silenci del que no desitgeu escoltar. Comproveu que hi ha un problema inicial de raccord pel que fa als nivells de so de la música (massa alta) i la veu (massa baixa).
   
 
   
 
  • Abaixeu el volum de la música. Seleccioneu el menú Efecte | Amplifica i doneu un valor d'amplificació de -5.
   
 
   
 
  • Sortiu del mode de silenci en les dues pistes. Comproveu que els nivells de so i música són equivalents.
   
 
   
 
  • Feu proves. Col·loqueu la veu a un o altre lloc en referència amb la música. Per moure la veu, podeu seleccionar-la amb el ratolí; clicar a l'eina de desplaçament en el temps i, clicant novament damunt l'àrea selecionada, moure-la amb el ratolí. Recordeu que per editar un so heu d'estar en posició Stop.
   
 
   
 
  • Podeu dividir la veu en tres o quatre parts, enlloc de manipular-la tota junta. Per dividir la locució haureu d'intercalar-hi enmig un silenci.
  • Per afegir un silenci, seleccioneu l'àrea que voleu substituir per un silenci amb l'eina Selecció . La selecció ha de començar just on comença el so que voleu desplaçar i ha d'acabar just al lloc on voleu situar-lo.
  • Cliqueu al menú Genera | Silenci i tota l'àrea que havíeu seleccionat es desplaçarà cap a la dreta tant de temps com el temps que havíeu seleccionat.
   
 
   
 
  • Observeu que no podeu seleccionar més temps del que té el propi fitxer de veu, de manera que per fer silencis més llargs haureu de repetir l'operació dues o més vegades.
  • Si no heu ajustat exactament la veu al lloc on volíeu, podeu seleccionar un fragment de silenci i eliminar-lo, utilitzant l'eina de Selecció i el menú Edita | Elimina.
  • Si per contra, us falta una part de silenci, podeu seleccionar una part equivalent i utilitzar el menú Genera | Silenci.
   
 
   
 
  • Feu el muntatge. Si us sembla escaient, com en el cas de l'exemple, podeu deixar una part de la veu sense música en segon pla per donar-li més força.
  • El següent pas serà modificar la intensitat de volum per tal que la veu i la música quedin ben quadrades. Podeu fer-ho de dues maneres:
    • Baixant el volum de tota la música. Podeu fer-ho amb el menú Efectes | Amplifica, o bé simplement abaixant el volum amb el selector de volum de pista [exemple].
   
 
   
 
  • Baixeu el volum només en els moments en què coincideixen música i locució. Podeu fer-ho amb l'eina d'envolupant . Intenteu aconseguir un resultat similar al de l'espectre de la imatge inferior [exemple].
   
 
   
  Podeu crear un darrer efecte a la vostra composició jugant amb els canals estèreo. Modifiqueu el balanç dels canals estèreo dels dos sons: esbiaixeu el primer un 80 % cap a l'esquerra i el segon un 80 % a la dreta. Escoltareu la major part de la música en un canal i la major part de la veu en l'altre [exemple]. Ho apreciareu millor amb auriculars.
   
 
   
   
   
Atenció !

Fixeu-vos sobretot en les frases musicals i aprecieu l'efecte de posar la veu a l'inici o al final d'una frase musical, o bé provant d'enquadrar la veu en una sola frase.

A vegades, com en el cas de l'exemple, pot ser efectiu acabar la locució sense música en segon pla. Així aconseguireu donar una força especial al missatge sense música de fons.

   
   
 
Amunt