|
||||||||||||||||
Pràctica |
Exercicis
|
|||||||||||||||
La caixa de sons. Funcions de la música en el llenguatge sonor (II) | |||||||||||||
Actualment hi ha una gran quantitat de programes i d'emissores en què la música és la protagonista de la seva programació. És l'anomenada funció programàtica de la música. A la programació radiofònica us podeu trobar amb quatre propostes diferents que mostren la música en funció programàtica:
Si més endavant decidíssiu muntar una emissora de ràdio al vostre centre, segur que la música hi tindria cabuda. Els objectius de la pràctica són:
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Desenvolupament de la pràctica | |||||||||||||
El professor Armand Balsebre, en el llibre El lenguaje radiofónico, adverteix que les funcions de la música en el mitjà ràdio no es poden reduir a les funcions sintacticogramatical i programàtica. N'hi ha d'altres que són més específiques del mitjà i que es caracteritzen per la seva percepció radiofònica. Aquest context és el que afavoreix el codi imaginatiu, visual i que fa que la ràdio integri dues nocions ben clares:
|
|||||||||||||
Funció descriptiva ambiental | |||||||||||||
És la musica que pertany a l'ambient i que està justificada en el mateix moment de crear un guió. Actua com un instrument realista de creació d'un espai. Forma part d'aquella realitat que s'està descrivint. Per exemple, si modifiqueu una música en presència o intensitat marcareu un canvi d'espai o de temps. En l'exemple s'indica a l'oient que el protagonista surt d'una discoteca i es troba que hi ha un grup de persones a fora discutint. [exemple discoteca] | |||||||||||||
Funció descriptiva ubicativa | |||||||||||||
És
la música que sense pertànyer a l'ambient i seguint unes convencions
sonores narratives, trasllada mentalment a l'oient a un espai i acció
determinada.
Actua com a vehicle que situa a l'oient davant un tema o lloc a partir d'associacions convencionals narratives. Per exemple: quina música ens traslladaria a un restaurant gallec?, i a Viena? i a una fira? i a una platja del Carib?... La peça triada en aquests casos facilita la comprensió de l'oient i beneficia l'estètica del producte radiofònic, malgrat que l'acció pròpia del programa no contingui cap d'aquests temes musicals. Sovint aquest ús de la música cau en els tòpics més fàcils, ja que és un recurs excessivament fàcil. Vegeu l'exemple [exemple]. |
|||||||||||||
Funció descriptiva expressiva | |||||||||||||
La música defineix els estats d'ànim
dels protagonistes o descriu l'atmosfera d'una acció. La música
busca incidir en les sensacions i les emocions. Actua com un instrument
de descripció subjectiva, ja que ens mostra l'univers interior d'un
personatge o un sentiment que li produeix una determinada situació.
També com a instrument de descripció visual, ja que a través dels perfils melòdics, la música descriu fenòmens atmosfèrics, moviments espacials... És molt important tenir en compte el ritme de la peça que es triï. La música en aquesta funció té infinitat de possibilitats. La feina més difícil del creatiu radiofònic és la selecció del tema o fragment que utilitzarà per reforçar una determinada sensació. Molt sovint us podeu servir de la tècnica d'analitzar les sensacions acústiques que ens generen determinades peces. És important lligar les imatges que us suggereix el fragment triat amb la descripció que voleu fer. A vegades una mateixa música pot exercir diferents funcions a la vegada. Aquest fet es podria donar, per exemple, en el cas d'un reportatge d'un parc d'atraccions. La música de carrussel forma part de la realitat que s'està descrivint, ubica el lloc i, a més, pot despertar certes emocions en un receptor que, en escoltar-la, li porti records de la seva infantesa. Quin d'aquests dos sons d'exemple triaríeu com a música de fons per un poema? La que no triaríeu... per quines situacions la faríeu servir? [exemple 1][exemple 2]. |
|||||||||||||
La caixa de sons | |||||||||||||
Podeu considerar que l'ordinador és una caixa de sons. Amb l'ordinador podeu accedir al banc de dades més gran: Internet. Podeu reproduir CD de música; tot tipus de fitxers d'àudio digital: només us caldrà tenir el còdec corresponent instal·lat al sistema; podeu escoltar i digitalitzar qualsevol font de so analògica, tal com heu fet en la pràctica 2 d'aquest mòdul [veure pràctica]. Pot passar, tanmateix, que es converteixi en una caixa de mals endreços.... a la darrera pràctica del mòdul us proposarem que organitzeu i gestioneu els vostres sons amb una eina específica [veure pràctica]. Els suports de música que havien estat els referents durant molts anys estan entrant en desús. Recordeu el disc de vinil, que va ser substituït pel CD-àudio. La cinta de casset, de la qual ja comença a costar trobar-ne cintes verges. El CD-àudio està predestinat a seguir el mateix camí, ja l'ha començat fa temps. Els amants de la música utilitzen aparells diversos per escoltar-la: el telèfon mòbil, el reproductor d'MP3 (o MP4, o WMA, o OGG), l'iPod... Tots aquests aparells acaben connectant-se a l'ordinador per carregar-hi o descarregar-hi música. S'hi connecten, habitualment, a través del port USB. No es transfereix la música en si, sinó els fitxers que la contenen. Des de l'ordinador es manipulen els aparells reproductors per esborrar, canviar el nom... tot plegat amb una comoditat i rapidesa impensades fa pocs anys. S'ha acabat el copiatge a temps real dels sistemes analògics: amb el qual es tardava en fer la còpia d'una cançó d'un aparell a l'altre, amb els sistemes actuals es poden copiar centenars de peces. I els sistemes portàtils (reproductors) són molt més petits, còmodes i eficaços en tots sentits que els de fa només deu anys... La tecnologia ha provocat, en aquest camp, un avenç espectacular. En el cas de l'escola, té sentit, apart de la música, parlar de sons en general. Podeu utilitzar aquests aparells seguint els mateixos criteris pels quals un melòman escolta la seva música en un reproductor d'MP3. Ha deixat de ser escaient enregistrar els nostres sons o reproduir-los en una cinta de casset, per nosaltres i pels nostres alumnes. |
|||||||||||||
Avui dia els reproductors de música portàtils més extesos són els reproductors d'MP3. El seu suport d'enregistrament sol ser una memòria interna, en funció del model: 64 MB, 128MB, 256MB, 512MB, 1GB, 2GB, i n'hi ha de 20 o més GB). Hi ha molt pocs models que operin amb targeta de memòria, ja que la implementació del dispositiu els fa augmentar molt el volum.
|
|||||||||||||
Tanmateix, l'ordinador té, sovint, un problema: el seu sistema de reproducció de so no guarda relació amb la seva potència de gestió i emmagatzemament d'àudio.
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Imagineu, doncs, que necessiteu presentar qualsevol recurs sonor als vostres alumnes, als pares, als companys... i no disposeu de cap equip de so, o el que teniu està ocupat. Imagineu que a l'espai on heu d'operar hi ha un ordinador qualsevol i una televisió. Ja teniu equip de so.
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
L'entrada al monitor de televisió s'ha de fer per un dels ports d'entrada de so: l'euroconnector o l'RCA.
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Si ho feu pel port euroconnector, necessitareu un adaptador euroconnector/RCA d'entrada o, si té les dues funcions, en posició Input. | |||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
En cas que necessiteu connectar l'ordinador a altres aparells de so i aquesta configuració de cablatge no us ho solucioni, sempre trobareu, en botigues especialitzades, un cable o un adaptador que faci la funció que necessiteu. | |||||||||||||
|
|||||||||||||
Amb un lector o enregistrador d'MP3 podeu fer gravacions a la classe amb els vostres alumnes: lectures, entrevistes o curiositats. Podeu passar-ho a l'ordinador i editar-ho amb l'Audacity, o simplement, amb el mateix procediment que heu utilitzat per connectar l'ordinador al monitor de TV, utilitzar el port de sortida d'auriculars de la vostra gravadora portàtil i escoltar-la per l'altaveu de l'aparell de TV. Durant molts anys, els millors equips de so disponibles als centres han estat més relacionats amb el vídeo que amb l'àudio. En molts centres, el millor micròfon ha estat la càmera de vídeo, el millor altaveu l'aparell de televisió, el millor suport d'enregistrament la cinta VHS del magnetoscopi, etc. |
|||||||||||||