|
La caixa
de sons. Funcions de la música en el llenguatge sonor (II) |
|
|
|
Actualment
hi ha una gran quantitat de programes i d'emissores en què la música
és la protagonista de la seva programació. És l'anomenada
funció programàtica de la música. A la programació
radiofònica us podeu trobar amb quatre propostes diferents que
mostren la música en funció programàtica:
- Emissores ràdio-fórmula: en el dial radiofònic
trobareu algunes emissores que fan de la música l'objecte de
la seva programació. De música clàssica, llistes
d'èxits, pop... Algunes d'aquestes emissores emeten durant el
dia una fórmula diferent que a la nit o fan barreges dels tipus
de formats.
- Programes especialitzats en musicals: hi ha programes concrets
de diferents emissores dedicats a la música; tant a la música
en general, com especialitzats en diferents estils de música.
Darrerament, també existeixen programes especialitzats en un
tipus determinat de música que insereixen espais amb formats
diferents (concursos, reportatges, entrevistes...).
- Temes musicals programats en programes no especialitzats: sovinteja
molt que en diferents tipus de programes s'utilitzi la música
per fer una pausa, suscitar la reflexió, estimular ...
- Programes especials motivats per un esdeveniment d'actualitat:
un concert d'un grup famós o organitzat amb un motiu especial
pot motivar realitzar un programa musical especial.
Si més endavant decidíssiu muntar una emissora de ràdio
al vostre centre, segur que la música hi tindria cabuda.
Els objectius de la pràctica són:
- Conèixer les funcions de la música en el llenguatge
sonor.
- Conèixer a grans trets les característiques i possibilitats
dels reproductors portàtils.
- Connectar l'ordinador a un aparell de reproducció de so extern.
- Conèixer alguns dels cables i adaptadors més habituals.
|
|
|
|
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
El professor Armand Balsebre, en el llibre El lenguaje radiofónico,
adverteix que les funcions de la música en el mitjà
ràdio no es poden reduir a les funcions sintacticogramatical
i programàtica. N'hi ha d'altres que són més específiques
del mitjà i que es caracteritzen per la seva percepció radiofònica.
Aquest context és el que afavoreix el codi imaginatiu, visual i
que fa que la ràdio integri dues nocions ben clares:
- La restitució d'una realitat interior i subjectiva
de l'oient
- I una restitució d'una realitat objectiva i exterior.
|
|
|
|
Funció descriptiva
ambiental |
|
És la musica que pertany a l'ambient
i que està justificada en el mateix moment de crear un guió.
Actua com un instrument realista de creació d'un espai. Forma part
d'aquella realitat que s'està descrivint. Per exemple, si modifiqueu
una música en presència o intensitat marcareu un canvi d'espai o
de temps. En l'exemple s'indica a l'oient que el protagonista surt d'una
discoteca i es troba que hi ha un grup de persones a fora discutint. [exemple
discoteca] |
|
|
|
Funció descriptiva ubicativa |
|
És
la música que sense pertànyer a l'ambient i seguint unes convencions
sonores narratives, trasllada mentalment a l'oient a un espai i acció
determinada.
Actua com a vehicle que situa a l'oient davant un tema o lloc a partir
d'associacions convencionals narratives. Per exemple: quina música
ens traslladaria a un restaurant gallec?, i a Viena? i a una fira? i a
una platja del Carib?... La peça triada en aquests casos facilita
la comprensió de l'oient i beneficia l'estètica del producte
radiofònic, malgrat que l'acció pròpia del programa
no contingui cap d'aquests temes musicals.
Sovint aquest ús de la música cau en els tòpics
més fàcils, ja que és un recurs excessivament fàcil.
Vegeu l'exemple [exemple].
|
|
|
|
Funció descriptiva expressiva |
|
La música defineix els estats d'ànim
dels protagonistes o descriu l'atmosfera d'una acció. La música
busca incidir en les sensacions i les emocions. Actua com un instrument
de descripció subjectiva, ja que ens mostra l'univers interior d'un
personatge o un sentiment que li produeix una determinada situació.
També com a instrument de descripció visual, ja que a través
dels perfils melòdics, la música descriu fenòmens
atmosfèrics, moviments espacials... És molt important tenir
en compte el ritme de la peça que es triï.
La música en aquesta funció té infinitat de possibilitats.
La feina més difícil del creatiu radiofònic és
la selecció del tema o fragment que utilitzarà per reforçar
una determinada sensació. Molt sovint us podeu servir de la tècnica
d'analitzar les sensacions acústiques que ens generen determinades
peces. És important lligar les imatges que us suggereix el fragment
triat amb la descripció que voleu fer.
A vegades una mateixa música pot exercir diferents funcions a
la vegada. Aquest fet es podria donar, per exemple, en el cas d'un reportatge
d'un parc d'atraccions. La música de carrussel forma part
de la realitat que s'està descrivint, ubica el lloc i, a més,
pot despertar certes emocions en un receptor que, en escoltar-la, li porti
records de la seva infantesa.
Quin d'aquests dos sons d'exemple triaríeu com a música
de fons per un poema? La que no triaríeu... per quines situacions
la faríeu servir? [exemple
1][exemple 2].
|
|
|
 |
La caixa de sons |
|
|
|
Podeu considerar que l'ordinador és una caixa de sons. Amb l'ordinador
podeu accedir al banc de dades més gran: Internet. Podeu reproduir
CD de música; tot tipus de fitxers d'àudio digital: només
us caldrà tenir el còdec corresponent instal·lat al sistema;
podeu escoltar i digitalitzar qualsevol font de so analògica, tal
com heu fet en la pràctica 2 d'aquest mòdul [veure
pràctica]. Pot passar, tanmateix, que es converteixi en una
caixa de mals endreços.... a la darrera pràctica del mòdul
us proposarem que organitzeu i gestioneu els vostres sons amb una eina
específica [veure pràctica].
Els suports de música que havien estat els referents durant molts
anys estan entrant en desús. Recordeu el disc de vinil, que va
ser substituït pel CD-àudio. La cinta de casset, de la qual
ja comença a costar trobar-ne cintes verges. El CD-àudio
està predestinat a seguir el mateix camí, ja l'ha començat
fa temps.
Els
amants de la música utilitzen aparells diversos per escoltar-la:
el telèfon mòbil, el reproductor d'MP3 (o MP4,
o WMA, o OGG), l'iPod... Tots aquests aparells acaben
connectant-se a l'ordinador per carregar-hi o descarregar-hi música.
S'hi connecten, habitualment, a través del port USB. No es transfereix
la música en si, sinó els fitxers que la contenen. Des de
l'ordinador es manipulen els aparells reproductors per esborrar, canviar
el nom... tot plegat amb una comoditat i rapidesa impensades fa pocs anys.
S'ha acabat el copiatge a temps real dels sistemes analògics: amb
el qual es tardava en fer la còpia d'una cançó d'un
aparell a l'altre, amb els sistemes actuals es poden copiar centenars
de peces. I els sistemes portàtils (reproductors) són molt
més petits, còmodes i eficaços en tots sentits que
els de fa només deu anys... La tecnologia ha provocat, en aquest
camp, un avenç espectacular.
En el cas de l'escola, té sentit, apart de la música, parlar
de sons en general. Podeu utilitzar aquests aparells seguint els mateixos
criteris pels quals un melòman escolta la seva música en
un reproductor d'MP3. Ha deixat de ser escaient enregistrar
els nostres sons o reproduir-los en una cinta de casset, per nosaltres
i pels nostres alumnes.
|
|
|
|
Avui
dia els reproductors de música portàtils més extesos
són els reproductors d'MP3. El seu suport d'enregistrament
sol ser una memòria interna, en funció del model: 64 MB,
128MB, 256MB, 512MB, 1GB, 2GB, i n'hi ha de 20 o més GB). Hi ha
molt pocs models que operin amb targeta de memòria, ja que la implementació
del dispositiu els fa augmentar molt el volum.
- No tots els reproductors d'MP3 són alhora enregistradors
de so. Cal tenir-ho en compte a l'hora de comprar-los pel centre. Els
aparells reproductors-gravadors tenen, normalment tres tipus de connexions:
- Una sortida pels auriculars o altaveus.
- Una entrada pel micròfon o per una altra font sonora.
- Una connexió USB per l'ordinador.
 |
 |
 |
connexió
USB
|
entrada
de línia o micròfon
|
sortida
d'auriculars
|
- Els reproductors-gravadors d'MP3 porten un micròfon
incorporat. Cal advertir, però, que aquests micròfons
són de curt abast, per tant cal apropar-lo força per gravar
un únic so: el de la persona entrevistada, per exemple. Per tant,
el complement ideal per un aparell d'aquest tipus és un bon micròfon.
- Aconseguiu un reproductor d'MP3 i proveu de connectar-lo
a un ordinador. Si l'ordinador funciona amb un sitema operatiu actual
(Windows XP, Linux, OS X (10.4)) no caldrà fer cap altra operació.
El sistema reconeix al moment el perifèric que acabeu de connectar
i podreu transferir-hi els vostres fitxers de so com si es tractés
d'una unitat de disc del sistema.
- En canvi, si el sistema operatiu és més antic (Windows
98, per exemple), és probable que no reconegui el reproductor
d'MP3 quan el connecteu per USB i us caldrà instal·lar
els programes de control (drivers) per tal que el sistema el
reconegui.
- Trobareu els programes de control en el disc d'instal·lació que
facilita el fabricant, o bé a la zona de descàrrega de
la pàgina web de l'empresa.
|
|
Tanmateix, l'ordinador té, sovint, un problema: el seu sistema
de reproducció de so no guarda relació amb la seva potència
de gestió i emmagatzemament d'àudio.
- Habitualment escolteu els sons amb l'altaveu intern de l'ordinador;
potser amb uns altaveus, sovint no res de l'altre món; a vegades,
amb uns auriculars.
- També alguns ordinadors, situats en la sala de projecció,
habitualment amb un canó de projecció de vídeo,
estan connectats a equips de so o al home cinema (depenent de les
prestacions de la targeta de so) per poder veure i sentir, en gran grup,
pel·lícules en DVD o presentacions d'imatges.
|
|
|
|
- Podeu connectar qualsevol ordinador a qualsevol sistema de so analògic.
Cada vegada tindrà més sentit fer-ho amb l'arribada al
mercat i al sistema educatiu dels ordinadors portàtils. Tenen
l'avantatge de la seva portabilitat i, com a inconvenient, la seva poca
potència sonora. Rarament ningú no porta a la maleta del
portàtil un joc d'altaveus.
- Podeu sonoritzar un espai amb un ordinador, portàtil o no.
Només us caldrà connectar-lo a l'equipament adient.
- En cas que hàgiu de sonoritzar el pati de l'escola o el
gimnàs per una festa, evidentment us caldrà connectar
l'ordinador a un equip de so que tingui prou potència sonora.
- En cas que hàgiu de sonoritzar una aula, podeu connectar-lo
a un altaveu. En les línies següents connectareu un
ordinador a un monitor de TV per aprofitar la seva potència
sonora.
- En tot cas, us heu d'imaginar que l'ordinador és una caixa
de sons en xarxa. A més de poder-se connectar a Internet, pot
rebre sons d'altres aparells analògics (ràdio, casset,
giradiscos...) i digitals (reproductors MP3, iPods...); però
també pot donar els seus sons a qualsevol aparell digital o analògic
que tingui una entrada de so, perquè hi siguin reproduïts o
enregistrats.
|
|
|
|
Imagineu,
doncs, que necessiteu presentar qualsevol recurs sonor als vostres alumnes,
als pares, als companys... i no disposeu de cap equip de so, o el que
teniu està ocupat. Imagineu que a l'espai on heu d'operar hi ha
un ordinador qualsevol i una televisió. Ja teniu equip de so.
- Es tracta de connectar la sortida de so de l'ordinador a l'entrada
de so de l'aparell de televisió. Això sí, l'aparell
de televisió ha de tenir algun tipus d'entrada, bé sigui
del tipus RCA o Euroconnector. No n'hi ha prou si només
té una entrada RF (d'antena).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Entrada d'Euroconnector
|
Entrada RCA
|
|
|
|
|
- Aquesta connexió s'ha de fer amb el cablatge i adaptadors escaients.
- La sortida de l'ordinador es realitza per un port minijack estèreo:
la sortida d'auriculars o, si no n'hi ha cap d'específica, la
sortida d'altaveus.
|
|
|
|
|
|
|
|
L'entrada al monitor de televisió s'ha de fer per un dels ports
d'entrada de so: l'euroconnector o l'RCA.
- Si ho feu pel port RCA i el monitor de TV és estèreo,
cal connectar els dos connectors RCA d'àudio del cable
als dos ports d'entrada d'àudio del monitor. No confongueu el
port d'entrada de vídeo (habitualment de color groc) amb un port
d'entrada d'àudio.
- Si el monitor és mono, podeu connectar només un dels
connectors RCA (habitualment el de color blanc) i fer proves
de so per veure quin és el millor senyal; o bé connectar
prèviament els dos connectors RCA del cable a un doblador
de senyal RCA i aquest connectar-lo al monitor.
|
|
|
|
|
|
|
Connexió
amb un cable (TV mono)
|
Connexió
amb un adaptador (TV mono)
|
Doblador
de senyal
|
|
|
|
|
Si ho feu pel port euroconnector, necessitareu
un adaptador euroconnector/RCA d'entrada o, si té les dues
funcions, en posició Input. |
|
|
|
|
|
Adaptador
euroconnector-RCA
|
Connexió
a un port euroconnector
|
|
|
|
|
- Per últim, probablement haureu d'informar el monitor de TV
per quin port li entra el senyal: AV, AU, AV1, AV2 si en té més
d'un.
- Reproduïu el so a l'ordinador. Modifiqueu el so de sortida de
l'ordinador i el volum del monitor de TV fins que trobeu el nivell de
so adient a l'espai i a l'auditori. Podreu aprofitar, d'aquesta manera,
el monitor de TV per reproduir-hi sons codificats amb MP3, OGG, MID, WMA... que per si sol no podria
reproduir.
|
|
En cas que necessiteu connectar l'ordinador a
altres aparells de so i aquesta configuració de cablatge no us ho
solucioni, sempre trobareu, en botigues especialitzades, un cable o un adaptador
que faci la funció que necessiteu. |
|
|
|
|
|
Adaptador
canon-RCA
|
Adaptador
minijack estèreo-Jack estèreo
|
|
|
|
|
Adaptador
minijack estèreo-RCA
|
Doblador
de senyal minijack estèreo
|
|
|
|
|
|
 |
Amb un lector o enregistrador d'MP3 podeu fer gravacions
a la classe amb els vostres alumnes: lectures, entrevistes o curiositats.
Podeu passar-ho a l'ordinador i editar-ho amb l'Audacity,
o simplement, amb el mateix procediment que heu utilitzat per connectar
l'ordinador al monitor de TV, utilitzar el port de sortida d'auriculars
de la vostra gravadora portàtil i escoltar-la per l'altaveu de
l'aparell de TV.
Durant molts anys, els millors equips de so disponibles
als centres han estat més relacionats amb el vídeo que amb
l'àudio. En molts centres, el millor micròfon ha estat la
càmera de vídeo, el millor altaveu l'aparell de televisió,
el millor suport d'enregistrament la cinta VHS del magnetoscopi, etc.
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|