|
Ràdio
Poti-Poti. Funcions de la música en el llenguatge sonor (I).
La funció sintacticogramatical |
|
|
 |
La música a
la ràdio exerceix diferents funcions, segons el context en què se la situï.
És important ressaltar el fet del context, ja que el fragment i/o
el tema musical triat, difícilment serà autònom en un mitjà de comunicació
que construeix el seu missatge amb d'altres missatges sonors, sigui la
paraula, els efectes i el silenci.
La majoria dels
autors, que parlen del tema musical a la ràdio, coincideixen en marcar
el seu caràcter polisèmic, en la necessitat de valorar el context per
a determinar el seu significat. Però aquesta sincronia teòrica no és
suficient per poder elaborar una tipologia de les funcions de la música
radiofònica. Es podrien fer diferents tipologies segons els autors i tractats,
però utilitzareu la
proposta més estandarditzada possible.
Els objectius de la
pràctica són:
- Conèixer
la funció sintacticogramàtica de la música
en el llenguatge sonor.
- Experimentar amb
diferents tipus de separacions i insercions musicals: sintonies, cortines,
ràfegues i cops musicals.
- Digitalitzar el so
analògic des de l'Audacity.
- Crear un programa
de ràdio fictici a partir d'altres programes.
|
|
|
|
|
|
|
 |
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
La funció sintacticogramatical
té
un caràcter organitzador de continguts. En aquesta funció, la música es
presenta en fragments de curta durada i distribueix i remarca els continguts,
idees, temes, personatges... La durada dels fragments musicals (menor
o major) i la seva relació amb el context generarà diferents tipus de
separacions o insercions musicals:
- Sintonia: es tracta d'un fragment
musical que apareix a l'inici i al final d'un programa. La durada d’aquest
fragment acostuma a ser entre quinze i trenta segons. [exemple1
exemple2 exemple3].
- La seva funció és la d'identificar el programa i destacar
el seu caràcter dins la graella de la programació, dels altres programes
de l’emissora. Sovint, a més, la sintonia ens indica d'altres aspectes
referents al programa: el seu ritme, el plantejament dels temes,
etc.
- L'elecció d'una sintonia per a un programa és un
moment clau en la seva producció radiofònica, ja que és a través
d'aquesta música que els oients el podran identificar i explicar
quin és el seu caràcter general. Una bona sintonia és aquella que
no defrauda al final de l'emissió del programa, les expectatives
originades.
- Sovint aquestes sintonies esdevenen caretes
d’entrada d’un programa quan a la música s’hi afegeix una veu
de locutor anunciant les característiques del programa.
- Cortina: és un fragment musical
que determina un període de transició des d’una escena a una altra.
D’una seqüència a d’altres o d’un tema a un altre. [exemple].
- En els programes informatius, la cortina és un
conjunt de frases musicals, en alguns casos extrets de la mateixa
sintonia, que s’utilitzen per separar blocs temàtics. En aquests
casos, té una durada d'entre deu i vint segons.
- Podria ser semblant a la funció de les cortines
del teatre, segons explica el professor Armand Balsebre: tenen
la funció d’ocultar al públic l’escenari mentre es fan els canvis
de decorats per començar una nova escena.
- Ràfega: és una frase musical,
que també pot formar part de la sintonia, i que separa aspectes dins d’un mateix bloc temàtic.
- Té una semblança a la cortina, que també separa
però la seva durada es inferior, d’uns aproximadament cinc segons.
- S’acostumen a utilitzar molt sovint en el informatius,
per separar blocs temàtics d’informació (nacionals, internacionals,
etc.). [exemple]
- Cop musical: és una frase
musical extremadament curta o un fragment de dos o tres acords, amb una modulació
tonal ascendent (“in - crescendo”).
- Produeix el mateix efecte que un cop, i s’utilitza
per cridar l’atenció en un moment donat, per separar fragments sonors
verbals que estan enllaçats pel locutor, o per destacar un determinat
enunciat verbal, etc... [exemple]
|
|
En
aquesta pràctica creareu un programa de ràdio fictici, a
partir de sintonies, cortines, ràfegues i cops musicals provinents
de diferents programes de ràdio. Ràdio Poti-Poti, vaja!.
Abans de continuar, creeu una carpeta per fer aquesta pràctica.
L'objectiu
és més practicar amb els procediments de captura de so i aplicació
dels conceptes explicats en aquesta pràctica, que no fer un programa
coherent en si.
- Malgrat
que a Internet es poden escoltar moltes emissores, fareu la digitalització
del senyal de so d'un aparell de ràdio analògic (ràdio,
radiocasset, equip compacte, minicadena...)
- Gairebé
tots els aparells reproductors de so tenen, com a mínim, una
sortida de so amplificat, que sol donar una qualitat molt acceptable:
la sortida d'auriculars. Si connecteu la sortida d'auriculars de qualsevol
aparell de ràdio a l'ordinador podreu digitalitzar-ne l'emissió
amb l'Audacity.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Habitualment, les sortides d'auriculars solen tenir el
mateix port que les entrades de so de l'ordinador, és a dir,
són entrades/sortides minijack estèreo femella.
Per tant, és fàcil connectar la sortida de so del port
d'auriculars d'un aparell de ràdio a l'entrada de línia
de la targeta de so d'un ordinador.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Aquest
és un cable estàndard que podeu trobar a qualsevol botiga
de components relacionats amb vídeo i àudio.
- Comproveu que l'aparell de ràdio funciona correctament. Proveu
diferents emissores. Establiu un nivell de volum adequat. Llavors, connecteu
la sortida d'auriculars de l'aparell de ràdio a l'entrada de
línia de l'ordinador amb el cable. Comproveu que, a les propietats
d'enregistrament de so, teniu activat el dispositiu Línia
d'entrada.
|
|
|
|
  |
|
|
|
- Comproveu, a les propietats de reproducció, que heu definit
un nivell intermedi de sortida de so al màster i a la línia
d'entrada. En aquests moments, hauríeu d'escoltar la ràdio
a través de l'ordinador.
|
|
|
|
  |
|
|
|
- Obriu l'Audacity. Comproveu que el dispositiu d'entrada seleccionat
és Línia d'entrada. Establiu un nivell d'enregistrament
intermedi.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Creeu una nova pista d'àudio mono. Si l'Audacity us creés
per defecte una nova pista estèreo hauríeu de canviar
la vostra configuració al menú Fitxer | Preferències.
[veure pràctica
1.3]
|
|
|
|
|
|
|
|
- Feu un parell de proves d'enregistrament de qualsevol emissora. Ajusteu
els nivells de so directament amb el volum de l'aparell de ràdio.
Aprofiteu per enregistrar dos espais de 20" de locució neta
(sense música) de qualsevol emissora, en dues finestres diferents
de l'Audacity, totes dues en mono.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Retalleu o elimineu la part de so no desitjada de cadascuna de les
dues locucions i deseu-les a la carpeta de la pràctica en format MP3, amb els noms veu1.mp3 i veu2.mp3. El resultat
de retallar i elimninar és aparentment el mateix; tanmateix,
l'opció Retalla elimina la part seleccionada i en guarda
una còpia al porta-retalls mentre no n'hi hagi una altra que
ocupi el seu lloc; mentre que l'opció Elimina esborra
la informació seleccionada.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Cerqueu almenys dos dels conceptes explicats a la pràctica
(sintonia, cortina, ràfega, cop musical) en almenys dues emissores
diferents i enregistreu-los, obrint diferents finestres de l'Audacity
(mono).
- Retalleu la part de so no desitjada dels vostres enregistraments i
deseu amb el nom que correspongui: sintonia.mp3, cortina.mp3,
rafega.mp3, cop.mp3.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Obriu una finestra nova d'Audacity. Copieu-hi els diferents
sons, un darrere l'altre, seleccionant-los des de les seves finestres
respectives i copiant-los al porta-retalls. Des del porta-retalls, enganxeu-los
per l'ordre que creieu convenient a la nova finestra (per exemple: sintonia-veu1-cortina-veu2-sintonia).
|
|
|
|
|
|
|
|
- Quan tingueu tota la banda sonora del programa Poti-Poti muntada,
deseu-lo en format MP3 (potipoti.mp3) ([exemple]
amb elements extrets de la programació de Catalunya Ràdio:
Alguna pregunta més, L'esport al punt, Telenotícies
migdia).
|
|
|
|
|
 |
L'ús de sintonies,
cortines, ràfegues i cops musicals és un element organitzador
de la programació radiofònica. En certa manera, manté
una correspondència de funcionalitat amb les transicions en el
cas del vídeo i en els signes de puntuació en en cas del
llenuatge escrit.
D'altra banda, la
connexió d'una ràdio analògica a l'ordinador per
digitalitzar-ne el so us pot servir de pista per realitzar altres connexions
analògiques. Per exemple, en el cas que vulgueu digitalitzar cintes
de casset.
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|