|
Creeu efectes sonors i expliqueu històries
amb efectes |
|
|
|
La importància que es dóna a la veu i a la música
a vegades amaga el paper important dels efectes en el llenguatge sonor
i radiofònic. En un mitjà cec, aquest element ajuda a fer
descripcions dels paisatges sonors.
Els objectius de la pràctica són:
- Conèixer què són els efectes sonors.
- Conèixer i classificar diferents tipus d'efectes sonors.
- Diferenciar les funcions dels efectes.
- Crear uns quants efectes sonors de forma artesanal i enregistrar-los
amb l'Audacity.
- Explicar una història amb efectes.
|
|
|
|
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
Cal diferenciar entre un soroll i un efecte sonor. El soroll
és un senyal aleatori i no desitjat que és present en el
canal de transmissió, en el suport d'àudio... El soroll
es pot classificar segons sigui:
- Soroll electrònic: el que produeixen
els aparells que intervenen en la cadena de transmissió.
- Soroll mecànic: el de baixa freqüència
produït per motors i d'altres sistemes d'arrossegament que utilitzen
els motors d'aparells com els giradiscs, el casset; o sorolls generats
pels sistemes de ventilació dels ordinadors.
- Soroll en els suports: en els discs,
les cintes de casset, sorolls produïts per la pols, pel desgast
d'aquests suports...
- Soroll produït per les persones
que intervenen en la producció radiofònica: cops als micròfons,
a les taules, passar fulls, etc.
- Soroll ambiental no específic produït pel tots
els elements sonors d'un ambient no insonoritzat: soroll del trànsit,
del vent, del cant dels ocells...
L'efecte
sonor, en canvi, és un conjunt de formes sonores que recomposen
la realitat, els objectes i/o altres sons de la realitat. És a
dir, un conjunt de formes sonores representades per sons naturals o artificials,
que representen objectivament o subjectivament la realitat i desencadenen
la percepció d'una imatge auditiva.
Les formes sonores d'un efecte es reconeixen, es capten i s'interpreten,
perquè en la realitat quotidiana van lligades a determinats objectes,
animals, espais, paisatges, fenòmens meteorològics...
Una imatge auditiva és aquella sensació i/o percepció
del món real o fictici que teniu a través d'un conjunt de
sons que escolteu durant una emissió sonora.
És important diferenciar entre què és una font sonora
i un objecte sonor, tenint en compte que un efecte sonor no evoca un objecte,
sinó que evoca un altre so. També cal tenir present que
en la descodificació que l'oient fa dels efectes hi ha molts factors
subjectius determinats per l'experiència i l'entorn de l'oient.
D¡altra banda, hi ha efectes que no substitueixen ni evoquen cap realitat,
es tracten simplement de sons recreats, sense significant i que responen
moltes vegades a una convenció, per exemple: els senyals horaris.
Els tipus de sons que podeu usar com efectes sonors poden ser:
- Sons naturals: són aquells sons en estat pur, com a conseqüència
de l'existència dels éssers vius i de la natura, aliens
a qualsevol procés tècnic. Per exemple, el cant d'un ocell,
les onades del mar, un tro...
- Sons creats: són tots aquells que l'acció humana ha introduït
en l'espai acústic. En funció del seu caràcter
artificial, aquests tipus de sons actuen amb una intencionalitat, sobretot
de reconstrucció sonora. Per exemple, un aplaudiment.
- Sons reconstruïts: són aquells sons naturals que podeu enregistrar i repetir a voluntat
gràcies a la tecnologia. Hi ha qui els defineix com fotografies
de l'espai acústic i que -com es denomina en argot
radiofònic- s'enllaunen per reproduir més endavant. Per exemple,
l'enregistrament del cant d'un ocell, de les onades del mar, d'un tro...
- Sons recreats: aquells
sons enregistrats en cinta, CD, DVD que tenen com a finalitat comercialitzar-se. Són recreacions d'efectes o sorolls,
provinents de l'edició, i normalment tancats, és a dir,
no tenen possibilitats de canvis.
|
|
|
|
Funcions dels efectes |
|
|
|
Com en el cas de la música
podeu diferenciar quatre funcions bàsiques i essencials en l'ús
dels efectes sonors:
- Funció descriptiva naturalista
o descriptiva ambiental.
Els efectes descriuen ambients i situacions físiques
que acompanyen l'acció principal. Són suport del llenguatge
verbal i ajuden a augmentar la credibilitat del missatge sonor. Per
exemple, quan parlem del mar i poseu de fons un efecte d'onades i gavines.
- Funció descriptiva expressiva.
L'efecte sonor, a vegades, té
un valor comunicatiu per si mateix. Retrata una realitat al mateix temps
que transmet un estat d'ànim. Accentua el valor simbòlic
del llenguatge radiofònic. Pot despertar en l'oient una emoció
o sensació, igual que la música. Per exemple, cops de
martell continus per descriure un mal de cap.
- Funció narrativa.
Es dóna quan els efectes sonors poden identificar
una determinada acció o personatge en el relat, formen part fonamental
de la narració. Per exemple, el caminar d'una persona que podem
reconèixer fàcilment per la seva característica,
i que no us cal cap altre element per reconèixer de qui es tracta.
- Funció ornamental.
A vegades els efectes fan una funció amb un valor
accessori i només ajuden a reforçar l'ambient on passa
l'acció. No són imprescindibles en la narració
ni en l'acció. Per exemple, els efectes d'una màquina
fent el cafè en una cafeteria, i que no cal per situar l'acció en aquest espai o ambient.
No es pot deixar el convencionalisme cultural que ens obliga
a reconèixer determinats efectes i relacionar-los amb conceptes
concrets. Per exemple, el pas del temps amb el so d'un rellotge o els
diners amb el so d'una caixa registradora.
|
|
|
|
Creeu efectes sonors de forma artesanal
|
|
|
|
El teòric del mitjà i professional de la British Broadcasting
Corporation (BBC), Robert McLeish, en el seu
llibre Técnicas de creación y realización en
radio posa alguns exemples de com fer efectes de forma artesana.
Per fer aquesta pràctica necessitareu alguns materials que els
podeu trobar a casa o al centre. Podeu enregistrar-los amb un aparell
de gravació tipus MP3, o bé directament a l'ordinador
amb l'Audacity.
Materials:
Gots, aigua, pals de fusta, paper de
cel·lofana, o bé embolcalls de caramels,cinta de casset
vella o inservible, rotlle de llana.
|
A continuació teniu uns exemples de com fer artesanalment alguns
efectes sonors. Si disposeu d'un micròfon de peu, connecteu-lo
al vostre dispositiu d'enregistrament de so o a l'ordinador.
- La font de la serra: aboqueu
aigua en un got que ja en conté una mica. Proveu d'enregistrar-ho
vessant aigua des de poca o molta distància, més o menys
toll, directament o indirectament damunt l'aigua que ja conté...
fins que el soroll s'assembli al d'una font. Aneu en compte de no esquitxar
el micròfon, ja que el podríeu inutilitzar. Amb l'Audacity
podeu recrear una font, si en seleccioneu el tros escaient i copiant i
enganxant darrere la selecció per tal de recrear un fitxer de
so dels minuts que calgui. Per donar més realisme a tot plegat
podríeu barrejar el so amb el d'uns ocells cantant.
- El colós en flames: si
fregueu el micròfon amb una mica de paper de cel·lofana
i trenqueu palets de fusta podeu mesclar els dos sons i tindreu la recreació
d'un incendi; si a més busqueu sons de sirenes i motors podeu
recrear una situació ben compromesa.
- La nevada del segle: fregueu
i recargoleu amb les mans un rotlle de llana o cotó, o bé
fregueu dos blocs de sal entre si, al ritme d'uns passos. Recreareu
el soroll que fa la neu verge en ser trepitjada.
- Passeig de tardor: fregueu
amb les mans un rotlle de cinta de casset vella i doneu-li un ritme
de petjades: podreu recrear una passejada per un camí ple de
fulles seques a terra. Si el barregeu amb un efecte de vent, l'efecte
serà d'allò més tardoral.
Es podria fer un llistat ben gran de les possibilitats que ofereix la
creació sonora. Tanmateix, el més habitual és recórrer
als efectes sonors ja enllaunats que ofereixen les cases comercials o
que podeu trobar a Internet. Fer-ho de forma artesana, però, té
un component de creativitat amb moltes possibilitats a l'aula.
Una altra possibilitat és gravar el so del lloc on prové.
Podeu provar d'enregistrar alguns d'aquests sons:
- El so d'un despertador.
- Una descàrrega de la cisterna del lavabo.
- El so de la dutxa.
- El telèfon sonant.
- Una porta que s'obre i es tanca.
- El so d'una cafetera, quan surt el cafè.
- El so d'un líquid que cau a una tassa de wàter (ho podeu
fer amb una ampolla de plàstic amb el forat estret i pressionant
en el cos de l'ampolla).
- El so de culleres i ganivets al calaix de la cuina.
- Líquid abocat en una tassa.
- Una cullera remenant líquid en una tassa.
- So d'un xarrup.
- So de passes.
|
|
|
|
Exporteu els sons que enregistreu al format MP3.
Podreu utilitzar alguns d'aquests sons en pràctiques posteriors. |
|
|
|
Construïu una història amb efectes |
|
|
|
Podeu construir una història només
amb efectes sonors. La situació que es proposa és un dia al
matí a l'hora de llevar-se: despertar-se, anar al lavabo i després
anar a la cuina a preparar l'esmorzar. Podeu recrear tota o part de la història.
Teniu a disposició alguns efectes descarregats del
banc de sons del WEB del CNICE [Web
CNICE]. Podeu cercar-n'hi més o utilitzar alguns dels que
heu enregistrat.
|
|
|
|
Despertador [despertador.mp3] |
Obrir porta lavabo [obreporta.mp3] |
Encendre el llum [fluorescent.mp3] |
Orinar al lavabo [pipi.mp3] |
Estirar la cadena del wàter [cisterna.mp3] |
Obrir l'aixeta de la dutxa [dutxa.mp3] |
Entrar a la dutxa [mampara.mp3] |
L'aigua de la dutxa [dutxarse.mp3] |
Cantar a la dutxa [noiacantant.mp3] |
Algú rentant-se les dents [rentarsedents.mp3] |
Passos fins a la cuina [passes.mp3] |
Obrir porta nevera [portanevera.mp3] |
Obrir el bric de llet [bricdellet.mp3] |
Encendre el llumí pel foc [misto.mp3] |
Encendre el foc de gas [focdegas.mp3] |
Surt el cafè [(fentcafe.mp3] |
Parar la taula [platsigots.mp3,
exprimidor.mp3,
tallapa.mp3,
emissora.mp3] |
Posant el cafè a la tassa [lletatassa.mp3] |
Remenant el cafè [(copdecullera.mp3] |
|
|
|
|
- Feu el muntatge amb l'Audacity. Descarregueu a la vostra carpeta
els sons que necessiteu.
- Obriu el primer so. Incorporeu-hi la resta de sons amb el menú
Projecte | Importa àudio.
- Silencieu
les diferents pistes per escoltar els sons que aneu incorporant. Experimenteu,
si ho creieu oportú, amb la funció ,
que fa l'efecte invers a la del silenci.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Moveu amb l'eina de desplaçament en el temps
cada so al lloc que creieu que li correspon. Escolteu la vostra producció
i ajusteu-la segons el vostre criteri.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Abans d'acabar sumprimiu, si cal, els silencis innecessaris al final
de les pistes que sobresurten respecte del darrer so, per no crear un
fitxer massa gran. Per fer-ho: seleccioneu cada silenci i esborreu-lo
amb el menú Edita | Elimina.
- Finalment, exporteu-lo en format MP3 a la vostra carpeta.
[exemple]
|
|
|
|
|
|
Podeu fer exercicis de recreació de sons amb els
vostres alumnes. Tenen molta imaginació i segur que se n'inventen
de nous. Utilitzeu la recreació enllaunada, és a dir, feu-los
enregistrar els sons.
Podeu muntar un joc d'endevinalles en el qual, per exemple,
el mèrit sigui que la recreació la pugui endevinar tothom
(indicatiu que estarà ben feta). A mida que agafin expertesa
podeu exigir-los que siguin capaços d'explicar històries
a partir de la successió de tres o quatre efectes.
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|