|
Shhh.... silenci
|
|
|
 |
No sembla gaire lògic
parlar de silenci en un mitjà on el so és el protagonista.
Però en canvi el silenci té, en el llenguatge sonor i radiofònic,
un importància narrativa, descriptiva i expressiva molt gran.
El silenci és
un dels elements sonors que composen el llenguatge radiofònic.
Habitualment es defineix com l'absència dels altres, és
a dir, la no presència de la paraula, els efectes o la música.
Aquesta definició exclou taxativament la capacitat expressiva que
l'ús del silenci pot tenir a la ràdio.
En termes generals,
el silenci s'ha considerat un element negatiu en la transmissió
radiofònica. La seva aparició s'entén, sovint, com
un problema tècnic en la transmissió, com la incapacitat
d'expressió oral per part del locutor. Així, la tendència
general ha estat la d'encadenar paraula darrere paraula, paraula amb música,
etc. El més important és evitar el buit.
Els objectius de la
pràctica són:
- Exposar les funcions
del silenci en el llenguatge sonor.
- Analitzar en quines
situacions s'utilitza el silenci.
- Silenci i pausa.
- Elaborar un muntatge
sonor amb silenci.
- Els micròfons: tipus i prestacions.
|
|
|
|
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
 |
Hi
ha teòrics de la comunicació que justifiquen aquesta cultura
del no silenci com un hàbit que adopta la nostra cultura i societat
audiovisual del segle XXI, negant el valor comunicatiu que té el
silenci. En general no estem acostumats ni familiaritzats amb els seus
codis.
El valor només
negatiu del silenci és del tot injustificat. Aquest element del
llenguatge sonor també aporta informació dins del missatge
global. Cal observar-lo com una part de tot el que conforma el llenguatge
sonor i no com un element aïllat que s'hi pot afegir.
En el discurs verbal
s'utilitza de diferents formes:
- Com una el·lipsi,
en què s'eliminen un o més elements de la frase que no són
importants i en el seu lloc s'hi posa un silenci. El sentit de la frase
es completa pel context.
- Com un zeugma,
figura retòrica que consisteix a substituir per un silenci un
verb o adjectiu quan ja s'ha repetit anteriorment.
- Com un element
de reticència, en què es deixa
una frase inacabada, amb un silenci.
El silenci es pot
utilitzar en moltes situacions, tant en el discurs verbal com en altres
situacions. Hi ha situacions on el silenci també es pot traduir
en un so concret; per exemple, quan sona una campana en un minut de silenci,
quan el silenci d'un paisatge es representa amb un efecte de vent...
El silenci també
pot representar una acció o una persona; pot tenir una forta càrrega
emocional, fins i tot pot estimular la reflexió.
Per tant, cal deduir
que el silenci té unes determinades funcions en el llenguatge sonor
i radiofònic:
Funcions del silenci
- El
silenci expressiu: es pot representar amb una frase. Pot ser
retòric quan, per exemple, es vol representar el silenci de la
nit amb el cant repetitiu d'un grill o un animal nocturn. Pot expressar
estats emocionals i/o estimular les imatges auditives.
- El
silenci narratiu: pot
tenir una funció narrativa quan, elaborant una producció
radiofònica, l'utilitzeu com a el·lipsi, és a dir,
substituint una cortina o inserció musical, separant diferents
seccions o diferents seqüències. També es pot usar
en la construcció del temps radiofònic, facilitant els
salts en el temps, cap endavant (flash forward) o cap enrere
(flash back).
- El
silenci interactiu: és
aquell que es produeix davant d'una pregunta, una reflexió...
Pot haver-hi una provocació o que es generi de forma espontània.
El silenci
i les pauses
En el llenguatge sonor
la diferència entre les pauses i els silencis és subtil,
tot i que hi ha diferències significatives com:
- La pausa sorgeix
del treball del ritme en la veu, mentre que el silenci pot estar exercint
una de les seves funcions.
- Normalment la durada
de la pausa és menor que la del silenci, malgrat que a vegades
una pausa
pot durar el mateix que un silenci. De tota manera, el context en facilita
la comprensió.
|
|
|
|
El micròfon |
|
|
|
Aprofitareu aquesta
pràctica per conèixer una mica millor els micròfons.
Si teniu més d'un model de micròfon, a casa o al centre,
podeu investigar les prestacions que tenen per decidir quin fa un
millor servei. Us presentem cinc àmbits de classificació
dels micròfons:
En
funció de com transporten el senyal de so
- Micròfons
amb connexió a través de cable. El micròfon
es connecta directament al port d'entrada del micròfon de l'aparell
a través d'un fil i un terminal de tipus minijack, jack o canon,
i, si escau, utilitzant un adaptador. Per exemple, un micròfon
connectat a l'ordinador.
- Micròfons
sense fil. El micròfon es connecta a un emissor
sense fil de senyal de so. Un receptor sense fil rep
el senyal i es connecta directament al port d'entrada de micròfon
de l'aparell a través d'un fil i un terminal de tipus minijack,
jack o canon, i, si escau, utilitzant un adaptador. Molt utilitzats
en espectacles musicals, obres de teatre, etc.
En
funció de l'ergonomia
- Micròfons
de mà. Pensats per enregistrar la veu essent aguantats amb
la mà. Habitualment es poden acoblar a un peu de micròfon
per fer-los fixos. Habituals en presentacions d'actes.
- Micròfons
de sobretaula. Amb suport per funcionar damunt d'una
superfície. Per l'enregistrament d'una taula rodona, conferència,
per connectar a l'ordinador... per exemple, el típic micròfon
d'ordinador.
- Micròfons
de pinça. Per enganxar a la roba, prop de la zona del coll.
Allibera les mans, la qual cosa el converteix en ideal per situacions
de mobilitat, com una obra de teatre.
- Micròfons
de boca. Amb suport de l'estil d'auriculars, amb la qual cosa són
també ideals per situacions de mobilitat. Són menys discrets
que els micròfons de pinça.
En
funció de la manera com recullen el so
- Micròfons
omnidireccionals. Recullen tot l'espectre sonor que es produeix
al seu voltant, amb un angle
proper
als 360 graus. Ideal per copçar un so principal juntament amb
tots els sons que l'envolten. Els sons més propers són
recollits en primer pla.
- Micròfons
unidireccionals. Recullen específicament l'espectre sonor
que es produeix al davant, amb un angle molt petit. Ideals per recollir
des d'una distància gran un so principal que volem aïllar
de la resta de sons del lloc: per exemple, una representació
musical en un auditori.
- Micròfons
mixtes. Poden fer les dues funcions a través d'un selector
de funció que els permet operar com a omnidireccionals o unidireccionals.
En
funció de la qualitat d'enregistrament
- Micròfons
mono. Recullen tot el so en un sol canal mono. Són els micròfons
més habituals.
- Micròfons
estèreo. Recullen el so en dos canals diferents, depenent
de si el so que es vol enregistrar prové d'un angle o de l'altre. Per exemple,
dos interlocutors cara a cara i el micròfon al mig, recollint
pel canal dret les intervencions de l'interlocutor situat a la dreta
i a l'esquerre, les del situat a l'esquerra.
Normalment
el so estèreo es genera a partir de dos o més senyals
de micròfons mono situats en posicions diferents, i amb l'ajut
d'una taula de mescles. Per exemple, dos grups d'opinió situats
en llocs diferents al voltant d'una taula, on les intervencions dels
partidaris d'una opinió acaben registrant-se al canal dret i
els de l'altra al canal esquerre.
- Per saber si un
micròfon és mono o estèreo cal consultar les prestacions
de l'aparell. Tanmateix, i segons quin tipus de connector utilitza, és
fàcil deduir-ho.
En funció
del connector que utilitzen (el micròfon o, en cas de ser sense fil,
el seu receptor) al port d'entrada
del micròfon dels aparells:
- Micròfons
jack o minijack. Són els més habituals. En cas de
tenir el connector dividit en dues zones es tracta d'un micròfon
mono; si està dividit en tres zones, és estèreo.
- Micròfons
canon. Les dimensions del port canon fan que s'usi només
en equips professionals.
- Podeu utilitzar
qualsevol micròfon en qualsevol port. Si el connector del micròfon
no és compatible amb el port, podeu utilitzar un adaptador.
Un micròfon,
doncs, pot ser sense fil, de pinça, omnidireccional, mono
i jack; o connectat a través de cable, de sobretaula, unidireccional,
estèreo i canon. Intenteu classificar els micròfons de què
disposeu.
- Quin utilitzaríeu
per enregistrar una nena que llegeix el seu poema de Sant Jordi?
- Teniu un micròfon
adient per enregistrar l'obra de teatre de fi de curs?
- Creieu que necessiteu
un micròfon estèreo?
A més d'aquests
criteris de classificació n'hi ha d'altres. Trobareu, per exemple,
micròfons alimentats amb corrent pròpia i no alimentats,
de formes més o menys convencionals i de disseny... Potser el més
important és la qualitat del micròfon en si, que repercuteix
tant en l'espectre de so i la distància que és capaç
d'enregistrar com en la nitidesa i potència del so enregistrat.
El millor indicador de la qualitat d'un micròfon sol ser el preu.
|
|
|
Enregistreu el silenci |
|
|
|
La pràctica
d'aquest mòdul consisteix a enregistrar una conversa entre dues
veus diferents (naturals o recreades) amb un micròfon mono; situar-les
en dos canals diferents, per tal de formar un registre sonor que utilitzi
les dues pistes estèreo i en el qual hi hagi un silenci interactiu
i un efecte. Penseu en una breu producció de pocs segons.
- Planifiqueu l'enregistrament: pregunta-resposta, pregunta-resposta,
pregunta-silenci-pregunta, per exemple. [vegeu
exemple de planificació]
- Creeu una carpeta per fer la pràctica.
- Cerqueu a Internet o en la vostra base de dades de sons, si en teniu,
l'efecte que voleu posar [vegeu
exemple d'efecte]. Si l'efecte està en estèreo, com
el de l'exemple, convertiu-lo en mono pel procediment que considereu
més adient. Podeu seguir els passos d'aquest exemple:
- Deseu el fitxer a la vostra carpeta de treball.
- Obriu el fitxer d'efecte amb Audacity.

- Verifiqueu que teniu activa com a opció per defecte l'enregistrament
en canal mono, a partir del menú Fitxer | Preferències.

- Creeu una nova pista d'àudio mono.

- Seleccioneu l'opció
del desplegable Opcions. Tot seguit, al mateix desplegable,
seleccioneu l'opció
en cadascuna de les dues pistes.
 
- Finalment, deseu el fitxer a la vostra carpeta amb el nom que
considereu més escaient, en format MP3. [Exemple
efecte mono]

- Tanqueu totes les finestres de l'Audacity.
- Ara caldrà enregistrar les intervencions de les dues persones
(o recrear dues veus diferents) per muntar el diàleg. En el resultat
final, les intervencions de cadascun dels dos personatges quedaran enregistrades
en un canal diferent. Per tant, a l'hora d'enregistrar-les, podeu prescindir
de l'ordre lògic amb el qual han d'aparèixer per centrar-vos
en l'ordre lògic de l'enregistrament, és a dir, primer
totes les intervencions d'un personatge i després totes les intervencions
de l'altre.
- Assageu les intervencions de cadascuna de les dues veus, fins que
aquestes siguin fluïdes.
- Obriu l'efecte amb l'Audacity.

- Cliqueu damunt del botó Silenci de la pista de l'efecte.
Comproveu que l'efecte no se sent. Utilitzeu menú Mostra |
Allunya o bé Mostra | Encabeix a la finestra per adequar
la interfície de l'Audacity a la durada de la vostra producció.

- Cliqueu damunt al botó Anar a l'inici per situar el
capçal de reproducció a l'inici de la pista.

- Premeu el botó d'enregistrament i enregistreu totes les intervencions
de la primera veu, deixant un espai d'uns cinc segons entre intervenció
i intervenció, si és que n'hi ha més d'una. En
cas que vulgueu fer un petit descans entre intervencions, cliqueu
el botó Pausa. No és important si us equivoqueu en alguna de
les intervencions, deixeu quatre o cinc segons d'espai i torneu-la a repetir. L'Audacity crearà una nova pista amb les intervencions de
la primera veu. Quan acabeu les intervencions de la primera veu, premeu
Stop.

- Escolteu l'enregistrament. Si heu repetit alguna intervenció,
identifiqueu les bones i prescindiu de les dolentes, seleccionant-les
i eliminant-les amb el menú Edita | Elimina.

- Quan hàgiu verificat que heu tret els fragments dolents i teniu
només els bons, identifiqueu la pista amb el nom Veu 1.

- Cliqueu damunt del botó Silenci de la pista de l'efecte.
Cliqueu damunt del botó Anar a l'inici per situar el capçal
de reproducció a l'inici de la pista i enregistreu les intervencions
de la veu 2, seguint els mateixos procediments que heu utilitzat per
enregistrar la primera veu. Quan acabeu, identifiqueu la pista amb el
nom Veu 2.

- Quan tingueu les tres pistes (efecte, Veu 1 i Veu
2), creeu una nova pista d'àudio estèreo per fer el
muntatge final i cliqueu el botó d'anar a l'inici.
 
- En aquesta pista estèreo, incorporeu-hi un silenci.

- Tot seguit, dividiu la pista estèreo en dues pistes independents
i doneu nom a cada pista.
 
- Feu el muntatge final: seleccioneu cadascun dels sons de les pistes
de l'efecte, Veu 1 i Veu 2, segons pertoqui, copieu-los
i enganxeu-los al lloc de la pista estèreo dividida que creieu
més convenient, fins aconseguir que a cada canal hi hagi els
sons corresponents a cada veu, de manera ordenada.

- Tanqueu les pistes corresponents a l'efecte i les dues veus. No tanqueu
la pista estèreo dividida.
- Finalment, seleccioneu i elimineu la part final del silenci sobrant
de cadascuna de les dues pistes i exporteu el fitxer a la vostra carpeta
en format MP3.

- Podeu fer algunes proves, substituint el silenci interactiu per un
silenci expressiu [vegeu
exemple]. Millor que utilitzeu auriculars.
|
|
|
|
Fixeu-vos que, en produccions
professionals de ràdio, el silenci se sol utilitzar per recrear
episodis de tensió. Un silenci molt llarg dins d'una producció
poc arribar a ser molt dur, d'aquí que sovint es recorri als silencis
expressius. Així, el silenci (de la nit, d'un paisatge, d'una habitació...)
se sol representar no amb silenci pròpiament dit, sinó amb
un element sonor exageradament augmentat (grills a la nit, vent en un
paisatge, una aixeta que degota en una habitació...), de manera
que el concepte de silenci interacciona i es confon sovint amb altres:
tensió, solitud...
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|