|
Aneu
d'un lloc a l'altre amb tots els components del llenguatge sonor |
|
|
|
Heu vist que el llenguatge verbal, el llenguatge musical, els efectes
i el silenci són els quatre elements integrants del llenguatge
sonor.
Cadascun d'ells té prou entitat d'expressar un missatge per si
sol, en combinació amb un altre, o amb tots al mateix temps. La
riquesa i la força d'un missatge no depèn de la quantitat
d'elements que hi són presents, però malgrat tot, la presència
de tots ells pot atorgar matisos imprescindibles per codificar bé
el missatge que voleu transmetre.
L'objectiu de la pràctica és:
- Elaborar un missatge amb els quatre elements del llenguatge sonor.
|
|
|
|
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
Aneu d'un lloc a l'altre |
|
|
|
En aquesta pràctica reproduireu el recorregut que fa el
protagonista d'una història una mica intrigant. Intentareu crear
una atmosfera de misteri a través de paraules, efectes, música
adequada a la situació i silenci.
El recorregut és poc habitual, fin i tot, el podríeu qualificar
de surrealista. El vostre protagonista sortirà d'un espectacle
i s'equivocarà de porta i farà un recorregut on haurà
d'anar obrint una porta darrere l'altra. S'ha equivocat i no sap què
li espera darrere de cada porta. Es trobarà amb un passadís
molt llarg, una cambra plena d'instruments científics que fan bombolles,
una habitació amb la finestra oberta orientada al mar, una altra
habitació amb un nadó plorant i, per fi, una darrera habitació
amb gent rient.
En la primera fase elaborareu la història només amb efectes
i música. En la segona, enregistrareu la vostra veu per completar
la història.
|
|
|
|
- Creeu una carpeta per fer aquesta pràctica. Descomprimiu-hi
els arxius necessaris per fer la pràctica. [arxius
de so]
- Obriu l'Audacity. Obriu, un darrera l'altres, els arxius OGG,
amb el menú Projecte | Importa àudio.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Aneu silenciant tots els sons excepte un per escoltar-los
,
o bé utiltzeu el procediment invers .
- Creeu tres pistes noves d'àudio mono per fer el muntatge.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Doneu nom a les tres pistes: passos i porta, música,
habitacions.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Inseriu un silenci en cadascuna de les tres noves pistes. Cliqueu
damunt la pista per seleccionar-la, situeu el capçal de reproducció
a l'inici de cada pista i cliqueu al menú Genera | Silenci.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Inicieu el muntatge situant a l'inici de la pista habitacions
el so aplaudiment.
- Seleccioneu tot l'espectre del so aplaudiment.
- Copieu-lo al porta-retalls amb el menú Edita | Copia.
- Cliqueu a l'inici de la pista habitacions.
- Enganxeu-hi el so aplaudiment amb el menú Edita |
Enganxa.
|
|
|
|


|
|
|
|
- Comproveu, silenciant totes les pistes excepte habitacions,
que heu copiat correctament el so. Quan us hàgiu assegurat que és
així, elimineu la pista aplaudiment.
|
|
|
|
|
|
- Deseu el projecte a la vostra carpeta amb el nom viatge.aup.
És recomanable, en sessions llargues com la d'aquesta pràctica,
desar el projecte. Els fitxers AUP només prenen referències
de quins sons s'integren en el projecte i de quina manera; no són
un so en si i, per tant, només poden ser interpretats per l'Audacity.
No podreu reproduir un AUP amb el Real Player, per exemple.
- Deseu, a partir d'ara i per precaució, el projecte cada vegada
que suprimiu una nova pista, tal com heu fet amb habitacions,
i cada vegada que acabeu de sonoritzar una de les habitacions.
|
|
|
|
  |
|
|
|
- Seleccioneu i copieu al porta-retalls el so porta.
- Enganxeu-lo al final del so passos, de manera que us quedi
un so passos que contingui, en la seva part final, el so de la porta
que s'obre, grinyola i es tanca. Uns 21", aproximadament.
- Elimineu la pista porta i deseu el projecte.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Seleccioneu i copieu tot el so passos.
- Enganxeu-lo al començament de la pista passos i porta;
situeu-vos al final del so que heu enganxat i torneu-lo a enganxar.
- Repetiu l'operació fins haver obtingut sis còpies
del so dels passos i la porta, enganxades una darrera l'altra.
- Seleccioneu i elimineu el silenci final.
- Elimineu la pista passos.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Si silencieu totes les pistes excepte passos i porta i habitacions,
sentireu uns passos i un ambient d'apludiments al mateix nivell. Ambdós
efectes s'acabaran, s'obrirà una porta i continuaran els passos.
- Poseu una música de misteri. Seleccioneu l'espectre de la pista
misteri. Copieu-la a partir del segon 9 a la pista música.
Elimineu la pista misteri.
- Feu efectes de fàding a les pistes passos i porta,
música i habitacions.
- A les pistes passos i porta i música, un
fading d'inici.
- A la pista habitacions, un fàdig final.
- Per fer el fàding a la pista passos i porta:
seleccioneu l'espectre del primer grup de passos (13 segons) i cliqueu
al menú Efecte | Fàding d'inici.
- A la pista musica, seleccioneu l'espectre dels 5 segons de
música i cliqueu al menú Efecte | Fàding
d'inici.
- A la pista habitacions, seleccioneu l'espectre sonor dels aplaudiments
i cliqueu al menú Efecte | Fàding final.
- Contrasteu el vostre resultat. [escolteu
l'exemple]
|
|
|
|
|
|
|
|
- A la segona habitació no hi ha res. És un passadís
molt llarg on tot retruny. Per recrear aquesta sensació, seleccioneu
el segon grup de passos i apliqueu-hi l'efecte Freeverb2 amb el
menú Efecte | Freeverb2.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Aplicat l'efecte, copieu el so de la pista música. Enganxeu-lo
a la mateixa pista, vigilant que acabi mig segon després del
moment en què s'acaba el so dels passos. Contrasteu el resultat.
[escolteu l'exemple]
- Continueu endavant. Representareu que el vostre protagonista travessa
l'habitació corrents.
- Seleccioneu l'episodi següent de passos, entre el primer i
el darrer pas.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Apliqueu-hi un efecte d'acceleració amb el menú Efecte
| Canvia el temps. Més endavant acabareu d'omplir aquest
espai amb un efecte creat amb la pròpia veu.
- Copieu el so de la pista música. Enganxeu-lo a la mateixa
pista, vigilant que acabi mig segon després del moment en què
s'acaba el so dels passos.Contrasteu el vostre resultat. [escolteu
l'exemple]
|
|
|
|
|
|
|
|
- Ompliu de so la quarta habitació.
- Copieu el so de la pista gavines i enganxeu-la a la pista habitacions.
- Elimineu la pista gavines.
- Haureu de generar un espai de silenci de més a més per
fer-la coindidir amb l'inici del soroll de la porta que s'obre. Recordeu
que heu de seleccionar un temps equivalent al temps de silenci que voleu
crear i clicar al menú Genera | Silenci.
- No copieu, en aquesta ocasió, l'efecte musical. Contrasteu
el vostre resultat. [escolteu
l'exemple]
|
|
|
|
|
|
|
|
- El protagonista ha entrat a una altra habitació. Copieu el
so de la pista bombolles a la pista habitacions i feu
coincidir-ne l'acabament amb l'inici de la porta que s'obre. Haureu
de generar un silenci. Elimineu la pista bombolles.
- Situeu una còpia de la música de misteri a la pista
música coincidint amb l'acabament del so bombolles que
acabeu d'enganxar. També haureu de generar un silenci. Contrasteu
el vostre resultat. [escolteu
l'exemple]
|
|
|
|
|
|
|
|
- Següent habitació. Copieu el so de la pista nadó
a la pista habitacions i feu coincidir-ne l'acabament amb
el dels passos. Elimineu la pista nadó.
- Creeu un efecte de fàding final a tot el so del nadó
plorant. Situeu una còpia de la música que acabi al mateix
temps que els passos i el so del nadó.
- Contrasteu el vostre resultat. [escolteu
l'exemple]
|
|
|
|
|
|
|
|
- Copieu l'efecte d'obrir la porta de la pista passos i porta. Enganxeu-lo
al final de la mateixa pista, just tres segons després que s'acabi
el so del nadó plorant.
- Copieu l'espectre de la pista riure. Situeu-lo a la pista habitacions,
just després del so d'obrir la porta. Tanqueu la pista riure.
- Creeu-li un efecte de fàding d'inici.
- Elimineu els silencis sobrants que s'allarguin més enllà
del darrer so de la pista habitacions, si n'hi ha.
- El resultat hauria de ser semblant al de la imatge inferior.
- Contrasteu el vostre resultat. [escolteu
l'exemple]
- Exporteu el vostre muntatge a la vostra carpeta en format OGG.
|
|
|
|
|
|
|
|
Només falten alguns complements verbals a la història.
Concretament, creareu els comentaris i efectes següents:
- Em sembla que m'he equivocat de porta... per aclarir la situació
de la segona cambra.
- Quina angoixa! i un panteix de cansament per reforçar
la situació de la tercera cambra.
- Que bé! per donar a entendre l'alleujament de la quarta
cambra.
- Que estrany! per il·lustrar la situació de la cinquena
cambra.
- Pobre fill! per refoçar la situació de la darrera
cambra.
El protagonista parla per ell mateix, de manera que haureu de fer la
locució simulant introspecció. Una bona solució és
parlar en veu baixa.
- Reviseu el so que heu creat. Identifiqueu els llocs on voleu incloure
els complements verbals i el nou efecte. Deduïu el temps que ha
de durar cadascun.
- Tanqueu totes les finestres de l'Audacity i enregistreu les vostres
intervencions. Feu-ho per ordre, deixant almenys uns dos segons de silenci
entre cada intervenció. Tingueu cura d'enregistrar en mono i
amb la mateixa freqüència amb què heu desat el fitxer
d'efectes.
|
|
|
|
|
|
|
|
- A l'estar enregistrades en veu baixa, probablement haureu d'ampliar
una mica les vostres locucions.
- Traieu, si n'hi ha, el so de fons abans de fer l'ampliació.
|
|
|
|
|
|
|
|
- Obriu, amb el menú Projecte | Importa àudio, l'arxiu
d'efectes que heu creat, de manera que tingueu els dos arxius a la mateixa
finestra.
|
|
|
|
|
|
|
|
Situeu les locucions al lloc on els correspon respecte del fitxer d'efectes.
Quan hàgiu quadrat el muntatge, convertiu les dues pistes mono
en una pista estèreo i escolteu el resultat. Hauria de ser semblant
al de l'exemple. [exemple]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
Si us acostumeu a utilitzar tots els elements del llenguatge
sonor, els vostres missatges sonors seran, probablement, més
clars.
Animeu l'alumnat a crear produccions senzilles
que incloguin els quatre elements.
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|