tecnologies creatives a l'aula

"la tele" ens visita

Vallès Visió al Vinyes Velles

El 2 de desembre de 2015 Vallès Visió ens va visitar per fer un reportatge sobre la robòtica i les tecnologies creatives a l'aula. L'alumnat de 4t d'ESO de l'optativa de tecnologia i la seva professora, la Irene Puig, van mostrar el seu treball en la realització d'un sintetitzador sense contacte per detecció d'ultrasons.

Vallès Visió Notícies el 02 de desembre de 2015
del minut 12:38 al 14:28

2a fira de la robòtica a l’aula

SSCU:  "Sintetitzador Sense Contacte per detecció de Ultrasons

SOIL: amb Selecció d'Octaves per Interferència Lumínica"

SSCU-SOIL   ...exposició dels projectes
cartell del projecte
esquemes del projecte

exposició dels projectes...
fotos

crònica

El passat dimecres 2 de desembre de 2015 l'institut Vinyes Velles va participar a la 2a Fira "IMPULSEM LA ROBÒTICA. TECNOLOGIES CREATIVES A L'AULA", celebrada al Cosmocaixa de Barcelona,

Aquest any el nostre alumnat de l'optativa de Tecnologia de 4t d'ESO, dirigit per la seva professora Irene Puig, amb la implicació i col·laboració d’altres professors com, el Pep Mestre Montfot i el Josep Segura Medina van presentar el SSCU-SOIL "Sintetitzador Sense Contacte per detecció de Ultrasons amb Slector d'octaves per Interferència Lumínica" que s'ha descrit anteriorment.

El projecte va ser dut a terme pels alumnes:

- Antonio Aguilar Vázquez,
- Zara Kaffou Kabouri,
- Estel Lloret Cruz,
- Elena Pinza Serra,
- Adrià Planas García i
- Núria Ventura Piñero.

Josep Segura Medina

video 2a edició

1a fira de la robòtica a l’aula

El projecte Arduino a l‘Institut Vinyes Velles: "Automatització d'un Hivernacle"

Des de fa anys a tota Europa Occidental existeix una preocupació per introduir al sistema educatiu les noves tecnologies però de forma que no només els alumnes aprenguin a fer servir una tecnologia que en pocs anys quedarà obsoleta, sinó que aprenguin com entendre les noves tecnologies, com funcionen i com adaptar-se a qualsevol nova que aparegui. Però a més a més existia una altre, com fer que aquest aprenentatge ajudi als nois i noies en tot el seu procés de maduració, que no només millorin en tecnologia, sinó a més a més en altres àrees i especialment en la seva capacitat de comprensió i assimilació de nous conceptes. La resposta donada pels experts fou la programació i especialment l’aplicada a la robòtica.

A l’Institut Vinyes Velles el cap de departament de tecnologia Carles Gàmez Badell va voler fer partícep el nostre alumnat d’aquesta nova forma d’aprenentatge. Per això va contactar amb el projecte CTC (Classe de tecnologies creatives), un projecte del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya en col·laboració amb La Caixa i la plataforma Arduino (Cofundada pel professor associat de la Universitat de Malmö, Suècia, David Cuartielles) i també amb l’ajuda d'Ultralab.

Al nostre institut el projecte s’ha dut a terme amb els alumnes de tecnologia i informàtica de quart d'ESO. S’ha creat un equip de professors dirigits pel professor Gàmez incloent els departaments de  tecnologia (professors Irene Puig i Josep Mestre), de ciències (professora Mercé Gonzàlez) i d'educació visual i plàstica (professora Rosa Miró).

Els alumnes han après diverses tècniques que els han permès construir i programar petits robots. Tècniques que van des del dibuix tècnic a la construcció amb fusta, passant evidentment pel control digital, la programació en llenguatge Java, la geometria i la matemàtica aplicada, l'electrònica i la física del moviment i les forces. Una vegada apreneren les bases ens embarcàrem en un gran projecte col·laboratiu per participar a la 1a Fira de la robòtica i de les tecnologies creatives a l'aula realitzada el 31 de gener de 2015 al Cosmocaixa, on els alumnes reberen tres mencions per part de l’organització sobre el seu projecte, la construcció d’un hivernacle automatitzat.

Un projecte en què els alumnes treballaren en equip per construir una maqueta de grans dimensions, capaç d'obrir una porta en detectar la presència d’una persona, obrir i tancar una part del sostre en detectar canvis interns de temperatura, encendre els llums interns quan no hi ha suficient llum ambiental. La maqueta també incorporarà dos cartells lluminosos amb el nom de l’institut i del projecte i tot això controlat a distància des d'un PC tàctil.

Carles Gàmez Badell
Coordinador del Projecte

automatització d'un hivernacle   exposició dels projectes
cartell del projecte

esquemes del projecte
  Cartell Vinyes Velles
  Cartell Hivernacle
  Control d'Entrada
  Control de Llums
  Control de Temperatura
video 1a edició

fotos
crònica

El passat dissabte 31 de gener l'institut Vinyes Velles va participar a la 1a Fira "IMPULSEM LA ROBÒTICA. TECNOLOGIES CREATIVES A L'AULA", celebrada al Cosmocaixa de Barcelona, on 50 centres de tota Catalunya van presentar els seus projectes.

Com sabeu, el nostre alumnat de l'optativa de Tecnologia de 4t d'ESO, dirigit pel seu professor, en Carles Gámez, amb la implicació i col·laboració d’altres professors com la Irene, el Pep Mestre, la Mercè González i la Rosa Miro van presentar l'hivernacle automatitzat descrit anteriorment.

La realització d’aquest projecte ha estat una gran experiència per a tots ells, especialment per tot el que implica treballar en equip, tant entre alumnes com amb professors. El projecte va ser defensat pels alumnes: Adrià Calvo Cervera, Daniel Gámez Cruz i Daniel Martínez García.

En definitiva, assistir-hi per defensar el seu projecte i conèixer alguns d'altres centres dels que es presentaven a la mateixa fira també va ser una experiència inoblidable, per a ells i per als familiars que els vam acompanyar.

Josep Segura Medina