Enrera

Webquest i caceres del tresor

Creem una WebQuest

Com heu vist en pràctiques anteriors, a internet podem trobar un gran nombre de WebQuest al nostre abast per aplicar directament amb l'aumnat, però algunes vegades ens passarà que no trobarem cap webquest sobre un tema concret o que les que trobarem ens donaran idees per crear les nostres pròpies.

De fet, el treball de creació d'una WebQuest és tant ric i creatiu com el que porten a terme els alumnes a l'hora d'utilitzar-la.

Una webquest és una pàgina web que acostuma a ser en format htm. Per crear però webquest no calen grans coneixements d'edició i creació de pàgines web, ja que trobarem, també a la xarxa, un gran nombre de plantilles i generadors. L'important serà, doncs, que ens concentrem en els temes més didàctics com poden ser la presentació dels continguts per mitjà d'enllaços a la xarxa, les destreses que volem que els alumnes exercitin a l'hora de resoldre la tasca que els proposem, la interacció... i tants altres temes importants.

Eines per crear WebQuests

Imatge

Eines per a crear webquests
  Una manera senzilla de crear una nova WebQuest és editar-la a partir d’una plantilla o generador de WebQuest.

A la pàgina web de la Comunitat catalana de WebQuest trobareu diversos models tant de plantilles com de generadors que us facilitaran aquesta tasca.

Plantilles
  Les plantilles són pàgines htm que serveixen d’estructura base per a organitzar el contingut de la nostra WebQuest.

Per obtenir una plantilla s’ha de descarregar al disc dur. Una vegada hàgiu descarregat la carpeta comprimida, l’haureu de descomprimir i extreure tots els fitxers. Dins la carpeta tindreu tot de fitxers htm. Haureu d’obrir aquests fitxers amb algun programa que permeti editar pàgines web (OpenOffice, Mozilla, Dreamweaver...) i anar donant contingut mica en mica a la WebQuest.

Una vegada hàgiu acabat haureu de pujar tots els fitxers a un servidor d’internet via FTP.

Generadors
  Els generadors simplifiquen encara més la tasca ja que permeten editar directament des del navegador el contingut de la WebQuest.

Desenvolupament de la pràctica
Atenció !

Per crear una WebQuest, més enllà dels aspectes tècnics cal tenir molt presents els aspectes didàctics i pedagògics de l’activitat.
Abans de posar-vos a l’edició cal un treball previ de dissenyar objectius, continguts, activitats... tot pensant en l’alumnat a qui va dirigida.

Creeu una WebQuest a partir d'un generador
Pràctica

En aquesta pràctica creareu una nova WebQuest a partir del generador d'Aula 21. En aquests moments aquest és l'únic generador en català, però si volem crear WQ en altres llengües veureu que hi ha un ampli ventall de generadors.

Imatge

Generador d'Aula 21

Entreu a la pàgina del generador i simplement heu d'anar escollint les opcions que vulgueu i omplint els camps relatius a les diferents parts d'una WQ, que ja hem comentat en pràctiques anteriors.
  Descarregueu una plantilla
Pràctica

L'opció de crear una WQ a partir d'una plantilla sempre ofereix més possibilitats de disseny tant pel que fa als aspectes tècnics i estètics, com també didàctics.

Plantilla

Descarregueu la plantilla en català de la versió de B. Dodge. Com veureu teniu tota l'estructura de pàgines htm. Cal que les aneu obrint amb un editor per anar donant mica en mica contingut a la WQ.

Si teniu coneixements d'HTM, també podeu crear la vostra pròpia plantilla per a dissenyar WQ.

Com deiem, més enllà dels aspectes tècnics, l'important és una bona planficació didàctica.