Enrera
 
L'art visual des d'una òptica inconformista
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
 
 
Els gèneres pictòrics i el poder
   
Informació

L'art, en general, sempre ha estat un servidor de la classe dominant.

El procés ja esmentat de millora de la tècnica de la pintura a l'oli n'és una bona demostració, segons constata Berger.

Quan l’artista n’ha prescindit és quan ha esdevingut excepcional però no necessàriament valorat, sinó més aviat al contrari: és quan ha tingut problemes, si més no per viure de la pintura. La història de la pintura n'és plena d'exemples. Moltes de les obres d'art més especialment valorades van ser fetes a contracorrent dels temps.

L'exaltació al poder és observable en pràcticament tots els gèneres pictòrics.

Ens sembla una bona oportunitat per repassar-ne alguns, els més significatius per la quantitat de quadres generats.

   
  Experiment 8: els gèneres clàssics de la pintura
   
Pràctica

Els temes més habituals presents a la pintura se solen classificar en gèneres. Provem de dir-ne alguns.

Potser ens pot ajudar un grup d'imatges. Alerta: aquestes imatges s'ajusten a una classificació academicista dels gèneres. ¿Quins gèneres tenim clars?

Ara podem comprovar-ho segons la següent classificació.

Valorem els resultats de cada assistent o de cada grup. ¿Ho teníem clar? ¿N'érem conscients? ¿Quina validesa poden tenir avui en dia aquests gèneres?

   
 

Experiment 9: el paisatge

   

El paisatgisme té una llarga tradició a Catalunya.

Paisatge. JOSEP BERGA I BOIX

Podria semblar que el paisatge no hauria de comportar gaire polèmica. Tanmateix...

Berger opina que el paisatge ha estat un dels gèneres més sincers i que és el que ha facilitat majors avenços tècnics. "Quan veiem un paisatge, ens situem en ell." Té un immens poder evocador.

En canvi, molts intel·lectuals, també catalans, expressen el seu rebuig. Jordi Joan, periodista, escriu: "La història de l'art poques vegades ha adoptat formes tan artificioses, falses i malintencionades com en el paisatgisme occidental. En rares ocasions els artistes han dedicat tants esforços a un gènere tan estèril i esterilitzant."

¿Què en penses?

   
 

Experiment 10: la natura morta

   
 

Podria semblar un simple exercici pictòric, de composició i de naturalisme.

Segons Berger, en la major part dels casos són simple manifestació d'opulència. Més que naturalista, és simplement "materialista". I hi ha un cert contingut d'agresivitat (de vegades subtil, d'altres evident).

Provem de mirar aquest quadre seguint aquests criteris.

  Die Jagdbeute (1649) JAN FYT
   
 
Amunt
 
de les comarques gironines. Curs 2007-2008