Enrera
 
L'art visual des d'una òptica inconformista
  Pràctica
1
2
3
4
   
 
 
L'art i la publicitat
   
Informació

Segurament aquest és el capítol del llibre d'en Berger que més ha sofert el pas del temps. Resulta evident que la publicitat dels anys 70 no usava les mateixes estratègies ni els mateixos canals que fa servir la publicitat actual.

Tot i això el llibre Ways of Seeing traça un enllaç directe entre la pintura a l'oli -que es dedica en bona part a reproduir les possessions i obsessions que té la classe dominant- amb la publicitat -que recrea el que la classe mitja malda per aconseguir: algun tipus de distinció.

Tot sovint el tractament de la imatge en la tradició europea de pintura a l'oli és el mateix que en la publicitat. Això és pel mateix pes de la tradició que d'una manera o altra tots portem incorporat en el nostre codi cultural. Però també per la continuïtat del missatge classista que contenen tots dos àmbits.

El llibre insisteix molt en aquest paral·lelisme i en dóna molts exemples de la publicitat dels anys 70. Troba com els anuncis recorren sovint a les obres del passat d'envestir-se d'elegància, d'autoritat cultural.

El mecanisme bàsic de la publicitat és l'enveja. Si consumeixes determinat producte arribaràs a un status des del qual es distingiràs d'entre els teus semblants, els quals no podran evitar envejar-te. I, alhora, accediràs a un nivell superior, aquells que ocupaven els que tu envejaves. Per fer-ho la publicitat no renuncia a cap recurs: luxe, erotisme, paròdia, mitologia...

   
  Experiment 15: una obra d'art per a un anunci
   

Proposem de triar una obra d'art que ens agradi per algun motiu especial. Intentarem explicar quin és aquest motiu especial.

Tot seguit provarem de convertir la imatge en un anunci publicitari. No tenim previst de quin producte o servei és l'anunci. Ens ha de sorgir a partir de la imatge.

Hem se seguir les pautes mínimes de la creació de l'anunci: pensar un producte, una marca, un eslògan, integrar text i imatge, una composició global...

A la fi mirarem els anuncis que hem elaborat, els comentem, els critiquem, els justifiquem... I provem d'arribar a alguna conclusió: ¿quina mena de productes o serveis ens han sortit? ¿el fet d'emprar obres d'art ens hi ha ajudat o ens ha limitat? ¿com hem intentar convèncer el futur consumidor del nou producte? ¿a quina tipologia de futur consumidor ens hem dirigit?

   
  Experiment 16: estratègies publicitàries
   
 

Berger dóna un llistat d'estratègies publicitàries, segons ell, calcades de les que usa la tradició europea de pintura a l'oli.

Proposem de fer una petita col·lecció d'anuncis triats de la premsa escrita i passar-los el sedàs del llistat d'en Berger:

–els gestos i posats dels i de les models, especialment en les figures mitològiques

–l’ús romàntic de la natura per crear un espai on redescobrir la innocència

–l’atracció exòtica i nostàlgica de la Mediterrània (cultures clàssiques)

–els posats estereotips de la dona (mare serena, secretària que viu la vida, amfitriona perfecta, objecte sexual)

–l’èmfasi sexual de les cames femenines

–els materials emprats per indicar luxe: metalls gravats, pells, cuirs, etc.

–gestos i abraçades d’amants, vistos frontalment, en benefici de l’espectador

–el mar, que ofereix nova vida, més possessions possibles

–les postures físiques d’homes que suggereixen riquesa i virilitat

–el tractament de la distància mitjançant la perspectiva que evoca quelcom misteriós

–l’equació beguda=èxit

–l’home cavaller (genet) reconvertit a motorista

Intentarem saber quants d'aquests tòpics s'hi han vist reproduïts. Si volem anar més enllà podrem veure com en publicitat de campanyes anteriors -especialment en l'època pre-digital- aquestes coincidències eren molt superiors.

 
   
  Experiment 17: la publicitat és pertot, però ¿per tot arreu igual?
   
 

Proposem de fer un llistat de llocs on trobem publicitat.

L'hi han posat perquè la gent la hi trobi. ¿Però quina gent?

Proposem de comparar una revista popular i una revista elitista: ¿quina té més anuncis? ¿els anuncis són els mateixos? ¿què 'ofereix a la revista popular? ¿què s'ofereix a la revista elitista? ¿els anuncis tenen un to general diferent d'una a l'altra?

                                 

¿Passa el mateix en determinats canals de televisió?

¿Passa el mateix en la publicitat de carrer en determinats barris?

   
Atenció !

ConsumeHastaMorir, grup de treball d'Ecologistas en Acción, ha elaborat un CD de recursos didàctics sobre el paper de la publicidat en el model de consum i els criteris per a un consum crític i responsable. Aquest material, gratuït i disponible a internet, pretén aportar una eina per a una educació crítica com a consumidors i consumidores.

   
 
Amunt
 
de les comarques gironines. Curs 2007-2008