|  | LA 
NECESSITAT DEL TREBALL
 
 ¿Hi ha realment una necessitat d'un treball 
com aquest? Al llarg de la primera part del treball respondré amb cert 
detall a aquesta qüestió. Amb tot, em sembla pertinent avançar 
una part de la resposta en aquesta introducció.
 
 He referit al començament 
que les habilitats de comprensió i anàlisi crítica dels alumnes 
de l'ensenyament secundari a Catalunya són millorables. Sí, ja sé, 
sempre es pot dir que són millorables, però no és a aquest 
sentit vague de millora al qual em refereixo aquí. Tampoc no em refereixo 
a una mera opinió intuïtiva, ni a les dades dels centres educatius 
que em són més propers. Són millorables per raons concretes, 
perquè presenten mancances importants pel que fa a les habilitats esmentades, 
i hi ha raons objectives que són prova d'això. En el treball em 
referiré a les dades objectives obtingudes per mitjà de les Proves 
de competències bàsiques i del Programa per a l'avaluació 
internacional de l'alumnat (PISA1).
 
 Aquestes 
observacions, juntament amb el fet que, com veurem, en la proposta educativa vigent 
es parla explícitament de la necessitat de fomentar una capacitat crítica 
en els alumnes, semblen respondre afirmativament a la qüestió plantejada: 
sí són necessaris treballs que apuntin en aquesta direcció. 
Amb tot, algú es podria seguir qüestionant: "però, ¿no 
hi ha ja treballs en aquest sentit? Què té aquesta proposta de diferent?"
 
 Efectivament, 
hi ha hagut -i hi ha- diversos intents d'introduir estratègies de pensament 
crític en el sistema educatiu.
 
 Hi ha, per exemple, treballs que 
pretenen introduir l'argumentació per mitjà de la discussió, 
debats, etcètera. Aquesta és una bona idea: es pot induir els alumnes 
a reflexionar sobre un determinat tema, i així es contribueix a desenvolupar 
la seva capacitat crítica. Però això no és suficient, 
no volem que els alumnes tinguin una capacitat crítica per se, sinó 
que el que volem és que tinguin una capacitat crítica assenyada, 
instruïda, ordenada, formada; dir en altres paraules, no volem només 
que els alumnes raonin; volem, a més, que raonin bé. Segons la mena 
de treballs a què m'estic referint aquí, la manera d'encaminar els 
alumnes cap a un bon raonament ha de ser corregint els errors en l'argumentació 
cada cop que es produeixin en el si d'un debat, la qual cosa, val a dir-ho, no 
és en absolut fàcil de dur a terme si hem d'atendre alhora a tots 
els alumnes, sobretot si del que es tracta és d'una discussió o 
debat en un grup suficientment nombrós.
 
 Hi ha altres treballs que 
el que proposen és ensenyar de manera teòrica les estratègies 
pròpies d'un bon raonament perquè després els alumnes les 
puguin aplicar en contextos concrets i ben delimitats (aquesta és l'estratègia 
que he deixat de costat en l'apartat anterior, quan parlava de quina era la primera 
finalitat del treball i referia alguns intents d'introduir el reconeixement de 
formes de raonament vàlides, de fal·làcies, etcètera). 
Aquesta direcció és molt productiva per a alumnes dels nivells superiors 
de l'ensenyament secundari (això és, de l'ensenyament secundari 
postobligatori), però no és clar que sigui fructífera per 
als alumnes dels primers nivells. Sovint els requeriments d'abstracció 
que demana l'adquisició dels continguts teòrics cauen fora del seu 
abast. Sovint també, resulta difícil l'aplicació sistemàtica 
i directa d'aquestes estratègies a qüestions curriculars. Tots dos 
aspectes, els continguts teòrics sobre la bona argumentació, d'un 
costat, i els continguts teòrics curriculars, d'un altre costat, queden, 
per dir-ho així, dissociats.
 
 Finalment, hi ha altres treballs que 
intenten que els alumnes adquireixin les estratègies adequades per mitjà 
d'exercicis concrets, ja sigui a través de l'anàlisi de textos, 
de situacions, etcètera. En aquest sentit entenc els treballs, per exemple, 
del projecte 3/18 de filosofia els quals, traduïts al català, s'han 
aplicat amb més o menys energia en alguns àmbits del nostre sistema 
educatiu.
 
 Cap d'aquestes tres línies de treball, totes tres lloables 
i interessants, és la que se subscriu enterament en aquest treball.
 
 Podríem 
posar-ho així: per un costat, pensem que l'adquisició d'estratègies 
que contribueixin a desenvolupar el pensament crític és una cosa 
bona per al desenvolupament dels alumnes en tant que estudiants i en tant que 
persones; per un altre costat, en el nostre sistema educatiu actual, tant pel 
que fa a l'ensenyament secundari obligatori com al postobligatori, no hi ha cap 
matèria que tingui com a objectiu específic l'adquisició 
de les habilitats que estan aquí sobre la taula. La qüestió 
és, ¿ha d'existir una matèria així? I si no tenim 
cap matèria específica que ens permeti ensenyar les estratègies 
pròpies del pensament crític, ¿com assegurar-nos que els 
nostres alumnes les adquireixen?
 
 La hipòtesi ja anunciada d'aquest 
treball és que aquestes estratègies, sobretot els plantejaments 
més bàsics pel que fa a l'estructura argumentada dels continguts, 
es poden ensenyar a través d'exercicis concrets (tal i com es proposa en 
els treballs que acabo d'esmentar del projecte 3/18 per a la filosofia), però 
que aquests exercicis concrets poden ser els propis de la matèria curricular 
que s'estudia en cada nivell, no han de constituir cap matèria ad hoc específica. 
Dit d'una altra manera, la hipòtesi del treball és que és 
possible desplegar la majoria de continguts curriculars de l'ensenyament secundari 
d'acord amb els principis més bàsics del pensament crític.
 
 ------1. 
PISA són les inicials del nom en anglès del programa per a l'avaluació 
internacional de l'alumnat (Programme for International Student Assessment).
 
    
 |  |  |  |