| UN ADVERTIMENT CONTRA L'ESCEPTICISME
 
 Sovint es vincula pensament 
crític amb escepticisme. Un escèptic és algú que dubta. 
És possible distingir diferents tipus d'escepticisme al llarg de la història, 
des de posicions més extremes fins a més moderades. Res d'això 
no és rellevant aquí. Sí ho és, però, desvincular 
la idea de pensament crític que es proposa amb una versió radical 
d'escepticisme, segons la qual res no es pot arribar a saber i, per tant, la pretensió 
de coneixement és fútil.
 
 Els nens petits demanen contínuament 
"per què?" i aparentment cap resposta no els sembla prou satisfactòria, 
perquè al cap d'una estona de meditar la darrera resposta un nou "per 
què?" sorgeix novament dels seus llavis. La seva actitud és 
infantil (per això són nens!). En qualsevol cas hi ha un element 
de la seva actitud a retenir aquí: el fet que es preguntin contínuament 
per les causes, el fet de buscar una explicació per als fenòmens 
amb què s'enfronten. L'actitud crítica que es pretén ha de 
seguir aquestes directrius. És necessari preguntar què fonamenta 
cada coneixement per arribar a la seva comprensió. De vegades succeirà 
que algun d'aquests coneixements no estarà prou fonamentat, o el seu fonament 
no ens resultarà prou convincent. En aquests casos cal tenir present tot 
allò que fonamenta la tesi a sustentar. Lluny de conduir a l'escepticisme, 
a on ens pot conduir això és a no perdre de vista els punts de suport 
d'allò que sabem, de manera que si canviessin aquests punts, també 
ens veuríem obligats a modificar el nostre coneixement. Lluny, també, 
de mantenir-nos passius davant tot allò que se'ns presenta, l'anàlisi 
crítica del coneixement ens ha de permetre detectar les debilitats en les 
quals en ocasions se sustenta i avançar cada cop més enllà 
en la nostra reflexió.
 
 En últim terme, vull insistir en això, 
el pensament crític no ens ha de conduir a cap posició escèptica 
extrema, sinó a la configuració d'un mapa conceptual cada cop més 
ampli en el qual puguem representar-nos de manera prou clara els diferents vincles 
entre allò que volem aprendre. Aquesta representació no només 
ens ha de permetre comprendre millor els continguts als quals ens enfrontem, sinó 
també enfrontar-nos millor a d'altres situacions, també a les situacions 
pròpies de la vida quotidiana (laborals, socials, etc.).
 
   
 |