|  | PRESÈNCIA 
DEL PENSAMENT CRÍTIC EN L'ENSENYAMENT SECUNDARI
 
 Hem dit abans 
que el pensament crític consistia en un mètode per analitzar l'estructura 
i la consistència dels fets o de les proposicions que en general s'accepten 
com a vertaders en la vida quotidiana. És important que ens adonem que 
allò que regeix en l'anàlisi de raonaments és igualment vàlid 
per a l'anàlisi de qualsevol mena de coneixement. És per això 
que, sostinc aquí, les estratègies pròpies del pensament 
crític són aplicables no només en qualsevol estadi del procés 
educatiu, sinó també en pràcticament totes les àrees 
del currículum.
 
 L'impuls dels mètodes i estratègies 
pròpies del pensament crític en els sistemes educatius el van dur 
a terme en primer lloc els departaments de filosofia analítica, sobretot 
en les universitats de parla anglesa. Pràcticament totes aquestes universitats 
ofereixen avui dia als seus alumnes cursos de pensament crític que tenen 
com a finalitat la seva maduració personal i un millor aprofitament acadèmic 
i professional. 19
 
 En els darrers anys, 
però, en molts països (EUA, Gran Bretanya, Taiwan i Austràlia, 
per posar alguns exemples) la necessitat d'impulsar estratègies que desenvolupin 
el pensament crític s'ha desplaçat també a l'ensenyament 
secundari, i en alguns casos també a l'ensenyament primari.
 Els països 
que més valoren la presència del pensament crític en l'ensenyament 
secundari persegueixen com a ideal que al final dels seus estudis els alumnes 
siguin capaços de determinades habilitats que podríem concretar 
com segueix:
 
 " seleccionar, a l'hora d'intentar provar alguna cosa, 
únicament la informació que permeti donar suport a allò que 
es vol provar, i rebutjar allò que ho contradiu;
 " utilitzar habilitats 
crítiques en vida quotidiana per fer eleccions suficientment fonamentades 
en qüestions personals, familiars, de la comunitat, etcètera;
 " 
insistir en que allò que roman al darrere de qualsevol línia d'argumentació 
sigui suficientment clar, a fi que allò que s'afirma pugui ser avaluat;
 " 
identificar i criticar els arguments fal·laços, incomplets, etcètera;
 "	
suggerir explicacions alternatives a partir de la informació de què 
es disposa; i
 " criticar els arguments incapaços de presentar explicacions 
alternatives de les dades de què es disposa.
 
 Com s'aconsegueix això?
 
 Molts 
països han centrat els seus esforços a introduir matèries curriculars 
amb aquests continguts.
 
 A Gran Bretanya, per exemple, hi ha una matèria 
equivalent a les matèries de modalitat de batxillerat que s'anomena 'Pensament 
Crític'. El contingut d'aquesta matèria se centra bàsicament 
en els següents quatre punts: determinar la credibilitat de la informació 
al nostre abast, avaluar i desenvolupar un argument, resolució de dilemes 
i raonar críticament. Aquesta matèria, l'avaluació de la 
qual, si es cursa, compta per a l'accés a la universitat, contempla l'aplicació 
de les anteriors habilitats principalment a situacions pròpies de la vida 
quotidiana, entre les quals comparar informació de premsa, avaluar la credibilitat 
de les fonts d'informació, refutar arguments d'opinió, i d'altres.
 
 L'examen propi de les proves d'accés a la universitat propis d'aquesta 
matèria es divideix en les següents parts:20
 
 " 
anàlisi de la credibilitat de les dades de què es disposa;
 " 
avaluació i desenvolupament d'un argument;
 " resolució de 
dilemes; i
 " raonar críticament.
 
 A Catalunya una de les 
matèries optatives tipificades de batxillerat, "Lògica i metodologia", 
si bé no està orientada pròpiament a estratègies de 
pensament crític, sí contempla l'anàlisi de raonaments formals 
i de procediments científics. En qualsevol cas, no hi ha cap matèria 
amb aquest contingut específic en etapes prèvies al batxillerat 
(a títol particular, algunes escoles adopten estratègies semblants 
en etapes prèvies, com ara els qui segueixen la proposta de la Filosofia 
3/18).
 
 La qüestió, és clar, és aquesta: ¿és 
necessari instruir cap matèria que rebi aquest nom? Dit d'una altra manera, 
crear una assignatura pròpia de pensament crític, ¿és 
l'única -i sobretot la millor- manera d'introduir les estratègies 
pròpies del pensament crític en els alumnes de l'ensenyament secundari?
 
 La 
meva resposta a aquesta pregunta és que una matèria així 
potser és necessària en determinats nivells del sistema educatiu, 
però que en qualsevol cas no és l'única manera de contribuir 
a desenvolupar el fet de pensar críticament. Els principis més bàsics 
de l'argumentació es poden transmetre per mitjà de diferents matèries. 
En alguns països s'ha treballat en la línia que aquí s'apunta, 
fins a fer extensives estratègies pròpies del pensament crític 
també en àmbits curriculars aparentment (i únicament aparentment) 
tan allunyats de la reflexió com ara l'educació física.21 
Amb tot, i per bé que hi ha diferents corrents particulars per aplicar 
estratègies en aquesta direcció, en general aquestes estratègies 
no s'acaben generalitzant, de manera que la seva presència a nivell institucional, 
si hi és, sovint resta amagada.
 
 ------19. 
En realitat no només la pràctica totalitat d'universitats del món 
anglosaxó ofereix crèdits de matèries de pensament crític, 
sobretot en els primers anys d'estudi, per a matèries com ara la filosofia, 
sinó que en moltes de les universitats més prestigioses es requereix 
haver cursat matèries de pensament crític per poder llicenciar-se 
-independentment de la llicenciatura de què es tracti. Això és 
una mostra del grau d'importància que s'atorga a aquestes estratègies.
 
 20. Vegeu més informació sobre aquestes 
proves al sistema educatiu britànic a:
 http://www.ocr.org.uk/qualifications/AS_ALevelGCECriticalThinking(new).html.
 
 21. 
Un simple exemple per il·lustrar això. Considerem un simple joc: 
suposem que els nens i nenes d'una classe, estirats al terra i disposats en forma 
d'una graella, han d'intercanviar el més ràpidament possible les 
seves posicions quan es produeixi un senyal de la professora. En aquesta graella 
virtual les files i les columnes reben nom; les files, números (1, 2, 3, 
...) i les columnes, lletres (A, B, C, ...). Així, els alumnes ocuparan 
posicions ben delimitades (A1, B4, C2, etc.).
 
 El joc consisteix en el següent: 
si la professora diu, per exemple, '1 i 3', els alumnes que ocupen les files 1 
i 3 han d'aixecar-se del terra i córrer intercanviar les seves posicions, 
preservant la columna en què es trobaven. Si la professora diu després, 
per exemple, 'A i D', els que ocupaven la columna A han d'intercanviar ara les 
seves posicions amb els que eren a la columna D.
 
 Observem que després 
dels dos canvis anteriors, el nen o nena que inicialment es trobés a A1 
ara serà a D3 (i a partir d'ara haurà de reaccionar quan senti 'D' 
o '3', no 'A' o '1'). I es poden, és clar, complicar molt més les 
regles, alhora que es dóna importància al temps de reacció.
 Aquest 
simple joc serveix per il·lustrar com les activitats esportives poden fàcilment 
incorporar elements que comporten el desenvolupament de la capacitat d'abstracció, 
d'anàlisi i valoració de situacions, i de presa de decisions.
  
   
 |  |  |  |