eines d'observació

Identificació de bones pràctiques en projectes d'innovació. Els projectes d'innovació aporten bones pràctiques que cal identificar, consolidar i, si és possible, transferir.

Llista d'algunes de les característiques que ens ajuden a identificar aquestes bones pràctiques. Indiqueu en quin grau el vostre projecte acompleix aquests requisits:1) poc o gens; 2) hauria de millorar; 3) molt...

Trets de les bones practiques

1

2

3

1 Implicació dels alumnes: implicació emocional, entusiasme i interès; el projecte involucra a la majoria dels alumnes als quals s'adreça, fomenta la il·lusió, la motivació, tenen ganes de participar-hi.




2. Implicació del professorat: participa professorat d'un nivell, d'un cicle, de tot el centre; es coordinen hi cooperen; el projecte promou la "il·lusió dels docents".....




3. Implicació del centre, l'equip directiu dóna suport, els companys i companyes coneixen el projecte... ; se li concedeix temps per la realització, per a la coordinació, també s'hi destinen recursos, etc.; el projecte serveix de catalitzador, "dóna vida al centre", ajuda a consolidar una "cultura de centre" basada en els valors democràtics.




4. Implicació de les famílies: els pares i mares coneixen el projecte, col·laboren, ajuden....




5. Objectius clars, explicitats i compartits amb el professorat i els alumnes i d'altres agents, es fan activitats de "comunicació d'objectius" per aconseguir que els alumnes es representin allò que es vol aconseguir.




6. Els continguts es refereixen a temes potencialment significatius, rellevants per comprendre el món, la societat en la que vivim, que permeten acostar-se a la història personal i social de l'alumnat, contribueixen a la construcció de la pròpia identitat; ajuden al desenvolupament de valors cívics: respecte, tolerància, diàleg, cooperació, solidaritat....; contribueixen a l'ampliació d'horitzons dels alumnes, els ajuden a descobrir nous àmbits coneixement, promouen els eixampla la mirada...




7. Temporalització: Es té en compte el factor temps i es delimita adequadament el contingut: el projecte no es massa extens, és ambiciós però possibilista, no és dispers, es pot realitzar amb el temps assignat.




8. Es fa ús de mètodes participatius (casos, simulacions, resolució de problemes, resposta a interrogants, recerques, jocs socioafectius etc.), mètodes que donen veu als alumnes, en els quals ells i elles són el centre de l'activitat, tenen protagonisme, participen activament en el procés..




9. Promou el treball col.laboratiu de l'alumnat: es fomenta la cooperació, els estudiants s'ajuden entre ells, col·laboren, treballen en equip,...




10 . Millora la comunicació entre el professorat i l'alumnat i entre els mateixos alumnes, es creen situacions que faciliten el desenvolupament d'habilitats lingüístiques com parlar, llegir i escriure, i en conseqüència s'incrementa l'èxit escolar.




11. Millora les relacions humanes entre els mateixos alumnes i entre aquests i el professorat, es promou la cohesió social, l'empatia amb els altres, es fomenta la comunicació intergeneracional: a la pròpia família o fora (casals d'avis, informants, ....)




12. Fomenta l'ús de noves tecnologies de la comunicació: es necessari cercar informació a internet, fer ús del correu electrònic, preparar una pàgina web, un CD, una presentació...




13. Deixa espai per a la participació de l'alumnat en la concreció del projecte i en presa decisions: es té en compte la seva opinió, no tot està pautat prèviament, hi ha canals de participació, se'ls dóna veu, se'ls consulta...




14. Disposa d'instruments de seguiment i d'autoregulació que ajuden a identificar als implicats allò que va bé i allò que cal millorar durant el procés. També d'instruments per a l'avaluació dels alumnes (repercussió, progressos, aprenentatges), i encara millor si també hi ha instruments per avaluar el projecte i la posada en pràctica.




15. Garanteix que hi haurà un producte final amb visibilitat: exposició, pàgina web, recull de fotografies, vídeos, enregistrament de testimonis orals, publicacions, cartell...




16. Té projecció externa, serveix per a la vinculació amb entitats i institucions de l'entorn: Ajuntaments, districtes, associacions, museus, empreses locals, altres centres, altres col·lectius...




17.. En general ajuda a desenvolupar competències cognitives (de coneixements), ètiques (de valors) i socials (d'acció).




18.....