eines d'observació
|
Identificació de bones pràctiques en projectes d'innovació. Els projectes d'innovació aporten bones pràctiques que cal identificar, consolidar i, si és possible, transferir. Llista d'algunes de les característiques que ens ajuden a identificar aquestes bones pràctiques. Indiqueu en quin grau el vostre projecte acompleix aquests requisits:1) poc o gens; 2) hauria de millorar; 3) molt... |
|||
|
Trets de les bones practiques |
1 |
2 |
3 |
|
1 Implicació dels alumnes: implicació emocional, entusiasme i interès; el projecte involucra a la majoria dels alumnes als quals s'adreça, fomenta la il·lusió, la motivació, tenen ganes de participar-hi. |
|
|
|
|
2. Implicació del professorat: participa professorat d'un nivell, d'un cicle, de tot el centre; es coordinen hi cooperen; el projecte promou la "il·lusió dels docents"..... |
|
|
|
|
3. Implicació del centre, l'equip directiu dóna suport, els companys i companyes coneixen el projecte... ; se li concedeix temps per la realització, per a la coordinació, també s'hi destinen recursos, etc.; el projecte serveix de catalitzador, "dóna vida al centre", ajuda a consolidar una "cultura de centre" basada en els valors democràtics. |
|
|
|
|
4. Implicació de les famílies: els pares i mares coneixen el projecte, col·laboren, ajuden.... |
|
|
|
|
5. Objectius clars, explicitats i compartits amb el professorat i els alumnes i d'altres agents, es fan activitats de "comunicació d'objectius" per aconseguir que els alumnes es representin allò que es vol aconseguir. |
|
|
|
|
6. Els continguts es refereixen a temes potencialment significatius, rellevants per comprendre el món, la societat en la que vivim, que permeten acostar-se a la història personal i social de l'alumnat, contribueixen a la construcció de la pròpia identitat; ajuden al desenvolupament de valors cívics: respecte, tolerància, diàleg, cooperació, solidaritat....; contribueixen a l'ampliació d'horitzons dels alumnes, els ajuden a descobrir nous àmbits coneixement, promouen els eixampla la mirada... |
|
|
|
|
7. Temporalització: Es té en compte el factor temps i es delimita adequadament el contingut: el projecte no es massa extens, és ambiciós però possibilista, no és dispers, es pot realitzar amb el temps assignat. |
|
|
|
|
8. Es fa ús de mètodes participatius (casos, simulacions, resolució de problemes, resposta a interrogants, recerques, jocs socioafectius etc.), mètodes que donen veu als alumnes, en els quals ells i elles són el centre de l'activitat, tenen protagonisme, participen activament en el procés.. |
|
|
|
|
9. Promou el treball col.laboratiu de l'alumnat: es fomenta la cooperació, els estudiants s'ajuden entre ells, col·laboren, treballen en equip,... |
|
|
|
|
10 . Millora la comunicació entre el professorat i l'alumnat i entre els mateixos alumnes, es creen situacions que faciliten el desenvolupament d'habilitats lingüístiques com parlar, llegir i escriure, i en conseqüència s'incrementa l'èxit escolar. |
|
|
|
|
11. Millora les relacions humanes entre els mateixos alumnes i entre aquests i el professorat, es promou la cohesió social, l'empatia amb els altres, es fomenta la comunicació intergeneracional: a la pròpia família o fora (casals d'avis, informants, ....) |
|
|
|
|
12. Fomenta l'ús de noves tecnologies de la comunicació: es necessari cercar informació a internet, fer ús del correu electrònic, preparar una pàgina web, un CD, una presentació... |
|
|
|
|
13. Deixa espai per a la participació de l'alumnat en la concreció del projecte i en presa decisions: es té en compte la seva opinió, no tot està pautat prèviament, hi ha canals de participació, se'ls dóna veu, se'ls consulta... |
|
|
|
|
14. Disposa d'instruments de seguiment i d'autoregulació que ajuden a identificar als implicats allò que va bé i allò que cal millorar durant el procés. També d'instruments per a l'avaluació dels alumnes (repercussió, progressos, aprenentatges), i encara millor si també hi ha instruments per avaluar el projecte i la posada en pràctica. |
|
|
|
|
15. Garanteix que hi haurà un producte final amb visibilitat: exposició, pàgina web, recull de fotografies, vídeos, enregistrament de testimonis orals, publicacions, cartell... |
|
|
|
|
16. Té projecció externa, serveix per a la vinculació amb entitats i institucions de l'entorn: Ajuntaments, districtes, associacions, museus, empreses locals, altres centres, altres col·lectius... |
|
|
|
|
17.. En general ajuda a desenvolupar competències cognitives (de coneixements), ètiques (de valors) i socials (d'acció). |
|
|
|
|
18.....
|
|
|
|