- Tots els membres de la comunitat escolar arribem al Centre amb tensions i angoixes que es converteixen en barreres que dificulten la lliure circulació de l’energia, la qual, sovint, es transforma en agressivitat.
- Les actituds agressives, d’intolerància i de menyspreu en entrar a les nostres aules dificulten el treball personal i encara més el de grup, cada vegada més demanat en el món laboral, i per al qual se suposa que l’educació ha de preparar.
- Cada membre del grup ha de prendre consciència que no és un individu a part de la resta. Sabem que els conflictes entre alumnes destrueixen la dinàmica del grup classe i que en canvi una atmosfera distesa, alegre i de companyonia afavoreix l’aprenentatge.
- No n’hi ha prou en fer discursos sobre la solidaritat i la tolerància cal fer-les VIURE.
Acollim i donem confiança:
- Els/les professionals de l’ensenyament hem de vetllar per fer “la classe agradable”.
- Els “inicis”, siguin de curs, de trimestre, de mes, de setmana, de sessió de classe, són importants perquè es creen els primers contactes i les primeres impressions sobre el treball posterior, a vegades un mal començament comporta malentesos i dificultats de relació que són difícils d’esvair.
- Cal que donem importància a aquests moments que podem nomenar “d’acollida” i preparem activitats que facin palès el plaer d’estar junts i aportin confiança als diferents membres del grup.
Desvetllem el plaer de treballar en equip:
- Tots coneixem el plaer de veure els/les alumnes implicar-se en una tasca i fer-la amb il·lusió i , també, com pot canviar l’actitud d’un/a alumne/a a conseqüència d’un canvi de grup.
- Els exercicis de ioga que proposa aquest apartat desvetllen la consciència del “jo” que al mateix temps està atent a “l’altre”. Són un mitjà per forjar l’esperit d’equip desenvolupant el sentit de responsabilitat de cadascun dels membres respecte al seu entorn.
- Gestos fets en comú, respiracions compartides, treballs al voltant d’un sol centre, tenen per objectiu fer viure la sensació de pertinença a un grup que viatja en el mateix vaixell. L’educador és qui ha de vetllar pel bon ambient i per la moral de tot l’equip.
- Sanejar el grup, simplement a aquest nivell, evitarà el sentiment de rebuig i fracàs que es dóna tan sovint en el nostre sistema.
- Aquestes pràctiques són la base d’una instrucció cívica viscuda des de l’interior, en el nostre cos i inclús integrada en les nostres cèl·lules.
EXERCICIS:
3.2.1.1 > El mirall
3.2.1.2 > Respirem plegats
3.2.1.3 >La mòmia
3.2.1.4 > Ballar com els indis i fer ballar les emocions
3.2.1.5 > Sincronitzem la respiració
3.2.1.5 > La respiració de l'amor
|