Les TIC i la gestió dels centres educatius:

Fòrums, xats, blocs i comentaris en blocs


Advertiment: Aquest apartat no és cap guia oficial de l'Administració educativa catalana

Responsabilitat legal, educació  i TIC

Anàlisi i prevenció de riscos

Espais web
Fòrums i xats
Carpetes en xarxa
Intercanvi de fitxers
Monitorització
Protecció de dades

Gestió educativa dels usos de les TIC

Carta d'usos
Autoritzacions
 



Característiques comunes 

Eines idònies per al treball cooperatiu, comparteixen la possibilitat de posar en contacte diverses persones d’arreu i que els missatges apareguin publicats immediatament. Al cas dels xats, és més que una possibilitat: és la seva realitat, per la qual cosa hom s’hi sol referir com a autèntiques converses en línia. 

Riscos associats

  1. El vandalisme. Espais creats per a la col·laboració esdevenen aparadors per a tota mena d’insolències pervertint el seu sentit originari. Una de les manifestacions que ens pot amoïnar des del punt de vista de la convivència al món escolar és que poden esdevenir escenaris de l’anomenat assetjament escolar (bullying). Sempre cal tenir present que cal no disparar sobre el pianista. Que hi hagi escenaris TIC per a aquesta mena d’assetjament, no vol dir que siguin ni els únics ni els més efectius. Altres formes delictives associades: amenaces, calúmnies, injúries, incitació a la violència contra grups...
  2. La captació de víctimes per a diversos delictes, alguns d’ells que afecten la llibertat sexual i el dret a la pròpia imatge. De nou, cal insistir que ens trobem amb una mena de delictes que ja existien abans d’Internet, però als quals la Xarxa dóna un nou àmbit d’actuació.
  3. Atemptats a la intimitat com ara la captura de dades personals o la difusió d’informació que no hauria de sortir del marc de l’estricta privacitat, la participació en aquests espais sol ser utilitzada per emmagatzemar dades de caràcter personal amb la intenció de formar bases de dades que, posteriorment, seran emprades per a finalitats publicitàries o, fins i tot, d’spam (enviament massiu de correus no sol·licitats).

Actuacions

a)     Internes

                                                               i.     Vigilància, vigilància i més vigilància. Intentar que sempre que hi hagi alumnat a l’ordinador hi hagi un adult responsable a l’aguait no només per prevenir infraccions actives, sinó per detectar focus d’atenció que ens puguin donar indicis d’alerta (p.e. canalla mirant una determinada web)

                                                             ii.     No tenir instal·lats als ordinadors del centre programes de missatgeria instàntania i vetllar tècnicament perquè l’alumnat no se’ls puguin autoinstal·lar (congelació del sistema).

                                                            iii.     Aplicació dels procediments d’investigació i sanció previstos al corresponent reglament de règim intern del centre, que comenci per provar amb imatges, testimonis qualificats/des i, si convé, actes notarials, els fets constitutius d’infracció.

 

                                                           iv.     Complicitat amb les famílies assolida a través de contactes periòdics i a diversos nivells per sensibilitzar-los de les conductes a seguir pel que fa als usos de les TIC (p.e. aconsellar-los si no ho saben que instal·lin als ordinadors de cas versions protegides de programes de missatgeria instantània com els que facilita msn Messenger, insistint que la canalla no doni dades personals a webs comercials i/o de continguts dubtosos).

                                                             v.     Registrar i conservar les dades IP de les màquines des d’on han estat emesos els missatges (registre log, ús de programes que en permeten la identificació)

 

b)     Externes

                                                               i.     En cas extrem, que la direcció del centre denunciï els fets a la Brigada de Delictes Informàtics de la comissaria més propera.

 

Si el centre ofereix la possibilitat d’us espai fòrum o de bloc

1.      que només s’hi pugui accedir amb nom de persona usuària registrada i contrasenya o a través d’un membre del professorat;

2.      que hi hagi una política d’ús constructiu d’aquestes eines amb protagonisme i implicació del mateix alumnat en la política de control d’usos (síndic del fòrum, normes consensuades);

3.      que hi hagi una pàgina d’accés previ i obligatori (tipus contractes de llicències de programari) amb les condicions d’ús degudament consensuades, promulgades i publicitades;

4.      i, last but not least, si es volen tallar d’arrel els problemes, que siguin moderats, és a dir, que els missatges siguin llegits per alguna persona que filtri tot allò compromès, és a dir que decideixi si els missatges respecten o no les condicions d’ús d’aquests espais: s’aconsella vivament la moderació dels fòrums.

 

 

Laia Martín, 2005    Advertiments diversos        Retorn a pàgina principal        Noves tecnologies, nous reptes en la convivència dels centres docents