Les TIC i la gestió dels centres educatius:

Monitorització d'activitats

Advertiment: Aquest apartat no és cap guia oficial de l'Administració educativa catalana

Responsabilitat legal, educació  i TIC

Anàlisi i prevenció de riscos

Espais web
Fòrums , xats i blocs
Carpetes en xarxa
Intercanvi de fitxers
Monitorització
Protecció de dades

Gestió educativa dels usos de les TIC

Carta d'usos
Autoritzacions

Característiques

Consisteix a fer un seguiment de les activitats que un/a determinat/da usuari/ària ha dut a terme des d’un determinat punt d’accés a la xarxa (node de connexió = ordinador) i registrar-lo. Aquest seguiment, en principi, afecta itineraris i no continguts de tipus personal (p.e. textos de missatges electrònics, continguts de fitxers), per tant no afecta el secret de les comunicacions, però sí que pot afectar els drets a la pròpia imatge i  a la intimitat en tant que es poden generar perfils psicològics. Permet, per exemple, saber quins espais web visita, quantes vegades, a quines adreces envia correus electrònics i a quina hora exacta...

A l’àmbit educatiu, la monitorització pot resultar útil per enxampar alumnat implicat en la comissió d’infraccions a través de la xarxa, p.e. si fem un seguiment de web visitades per l’alumnat a través de l’arxiu històric d’Internet que es guarda temporalment als navegadors podem detectar que hi ha algun nucli d’interès i investigar el perquè. Així, s’han detectat casos d’existència de webs injuriosos contra membres d’una comunitat educativa altrament molt difícils de detectar. Per tant, la monitorització és una eficaç eina de vigilància.

Riscos

1. Vulneració de drets de la persona. Pot produir-se una invasió de la privacitat, justificada al cas de persones menors d’edat, i no gaire justificable si es fa al cas de persones majors d’edat. De tota manera, és discutible que hi hagi vulneració de drets fonamentals sempre i en qualsevol cas ja que les dades de navegació no sempre atorguen un perfil i, en molts casos i per elles mateixes, no diuen res. Una altra cosa és la finalitat i la tenacitat amb què es fa aquest seguiment.

Condicions per dur a termes processos de monitorització al cas del professorat i el PAS

Mesures com la monitorització formen part de les possibles a adoptar en el legítim marc del control empresarial dels mitjans de producció posats a l’abast de les persones treballadores. Si l’administració educativa posa a les mans del personal al seu servei l’accés a Internet, és responsable de l’ús que aquest en faci, per tant, té dret a exercir-ne alguna mena de control. Un de tipus tècnic és l’anomenat gestor de continguts. Des del punt de vista legal, cal considerar que, a diferència de les carpetes, la visita a llocs webs no permet una analogia amb l’art. 18 ET ja que la finalitat de la navegació per Internet o per la intranet no és hostatjar-hi elements personals. De tota manera i si després es vol utilitzar amb efectes probatoris, més val prendre la precaució exposada aleshores: fer-la en presència de testimonis preferentment representants del sector afectat (també al cas d’alumnat i de cara a presentar proves per a les famílies implicades).

La doctrina constitucional espanyola sobre la proporcionalitat en l’adopció d’aquesta mena de mesures exigeix que:

• Siguin idònies, necessàries i  equilibrades, és a dir, que siguin susceptible d’aconseguir l’objectiu proposat (determinar si un determinat ús d’Internet per part d’una persona que està sotmesa a la disciplina del centre és adequat o no, qualsevol altra finalitat és inadmissible)
  • Siguin justificades, és a dir, que hi hagin raons objectives (comissió de greus irregularitats) que les fonamentin: no poden ser capricioses, arbitràries o indiscriminades.

Laia Martín, 2005    Advertiments diversos        Retorn a pàgina principal        Noves tecnologies, nous reptes en la convivència dels centres docents