Les TIC i la gestió dels centres educatius:

Usos


Advertiment: Aquest apartat no és cap guia oficial de l'Administració educativa catalana

Responsabilitat legal, educació  i TIC



Anàlisi i prevenció de riscos

Espais web
Fòrums , xats i blocs
Carpetes en xarxa
Intercanvi de fitxers
Monitorització
Protecció de dades

Gestió educativa dels usos de les TIC

Carta d'usos
Autoritzacions
 



Aquí hauríem de començar per dir que cada centre hauria de fer la seva particular croada per vetllar per un bon funcionament de les TIC. Aquesta croada hauria de partir d’una bona anàlisi de l’entorn a regular (com està muntada la xarxa informàtica), definir una bona política d’aplicació de perfils, la detecció dels principals riscos que genera, l’elaboració d’una carta d’usos (o condicions d’ús) incardinada en el Projecte Educatiu de Centre i sorgida del Consell Escolar i integració en el Reglament de Règim Interior del centre. 

Aquí m’ocuparé de la redacció de la ‘Carta d’usos informàtics’, per tal com l’anàlisi de riscos en general ja ha estat feta en un apartat anterior (‘Anàlisi i prevenció de riscos’). De tota manera, cal recordar que els riscos que els mitjans informàtics en xarxa generen se solen situar en tres blocs:

  • Vulneració de drets personalíssims en forma de:
    • Atemptats a la intimitat
    • Atemptats al dret d’imatge
    • Atemptats a l’honor (reputació)
    • Manca de respecte a la normativa de protecció de dades
    • Assetjament i amenaces
    • Enviament massiu de correus no identificats (danys informàtics)
  • Vulneracions dels drets derivats de l’exercici de la propietat intel·lectual
  • Alteració de la convivència pacífica
    • Continguts de caràcter racista o discriminatroi envers certs grups de persones
    • Continguts de caràcter violent, pornogràfic o que atemptin contra la dignitat humana
    • Accés a xarxes de continguts lesius per a la integritat física o moral d’infants i adolescents.

 

El procés d’elaboració de les normes de conducta, pot constar de quatre fases:

  • recull d’informació sobre conflictes més freqüents al centre escolar o en d’altres de similars;
  • discussió preliminar entre els membres del Consell escolar del centre (determinació de què cal prendre en compte i del procediment i calendari a seguir);
  • nomenament d’una comissió que elabori un projecte de carta i que sigui al més representativa possible, sobretot del sector alumnat; es pot proposar la reapropiació d’un text preexistent o bé la creació d’un nou text;
  • adopció final de la carta d’usos per part del Consell escolar que haurà de tenir (a l’estil de les llicències de Creative Commons) el text complet a incloure en el Reglament de Règim Interior i una versió succinta per penjar-la en els taulers d’anuncis del centre.

 

Proposta de clàusules de la carta

  1. Recordatori de la funció educativa dels recursos informàtics del centre.
  2. Àmbit d’aplicació (“Qualsevol persona que accedeixi als recursos informàtics del centre (especifiqueu-ne les dades) ha d’estar informada del contingut d’aquesta carta d’usos. Per emprar-los necessita un títol d’identificació atorgat per...”)
  3. Recordatori dels principis de respecte dels drets personalíssims: dret a la intimitat, a l’honor, a la pròpia imatge, a la integritat física i moral.
  4. Recordatori dels principis de respecte dels drets derivats de l’exercici de la propietat intel·lectual.
  5. Recordatori de les regles de convivència pacífica.

 

Es pot donar el cas que hi hagi hagut una iniciativa d’un determinat grup de la comunitat escolar. Aleshores, se li pot donar un cert protagonisme en el procés en el sentit que siguin ell, com a promotor, qui el condueixi. O bé, es pot donar suport a iniciatives parcials d’autoregulació, p.e. si s’ha proposat d’obrir un fòrum fer que el grup proposant s’encarregui de fer una proposta de funcionament i de condicions d’ús. S’ha demostrat que la manera com funciona millor la xarxa és a partir d’iniciatives consensuades i de base per tant tot el que es faci seguint aquesta dinàmica d’implicació i compromís entre els membres de la comunitat tindrà efectes positius.

 

Exemple de normes del fòrum redactades per l’equip de la publicació digital Les hores de l’IES Salvador Espriu:

 

 

  1. Sigues respectuós/a: Dins del fòrum s’hauran de respectar les opinions i la personalitat diversa del altres membres del centre.

 

  1. Mostra’t com un espriuenc/a: les persones que hi participin hauran de respectar les següents actituds: convivència pacífica, justa, solidària, no discriminatòria i amb respecte al medi ambient, principis rectors de l’IES Salvador Espriu d’acord amb el projecte educatiu del centre.

 

  1. Ús restringit: Aquest fòrum és d’ús privat, és a dir, només l’alumnat  i el professorat del centre en poden fer ús, ja que s’ha de posar nom d’usuari i contrasenya.

 

  1. No molestis, si no vols rebre: No s’han d’utilitzar els missatges privats per spamejar o difondre virus ni altres maneres de perjudicar a qualsevol membre del fòrum.

 

  1. No siguis redundant: Comprova que el que escrius o preguntes no hagi estat preguntat o respost en un altre lloc del fòrum.

 

  1. No s’admet ni publicitat ni mecenes: No indiquis reiteradament ni una adreça web o ni una marca al fòrum.

 

  1. Guarda bé la teva contrasenya: Mai no deixis la teva contrasenya escrita si no ets al teu ordinador personal ja que amb el teu nick podrien obrir el teu compte, adreça, etc. i actuar en nom teu.

 

  1. No copiïs (que no és cap examen!): Cadascun dels membres del fòrum ha de saber que tots els materials publicats a la xarxa tenen uns drets d’autor si no es diu el contrari, per tant, no ss poden publicar materials al fòrum que siguin propietat d’altres.

 

  1. Sigues lleial amb els altres: No es pot publicar dins del fòrum qualsevol tipus d’informació, imatges o vídeos sense l’autorització de les persones que hi surten.

 

  1. Què passaria en cas de no complir-les? El defensor del Fòrum t’enviaria un missatge informant-te que has incomplert una d’aquestes normes i la pròxima vegada que cometessis qualsevol infracció se’t negaria l’accés al fòrum durant un cert temps o en funció del grau de la infracció se t’aplicaria la sanció corresponent, d’acord amb la normativa del centre i el decret de drets i deures dels alumnes de la Generalitat de Catalunya..

 

Altres exemples de normes de funcionament en l’àmbit TIC d’institucions educatives:

 

 

Quant al règim sancionador, no cap preveure la tipificació específica d’infraccions informàtiques ja que aquest mitjà només intervé com a tal, en ell mateix no genera infraccions, sinó que més aviat les típiques i tradicionals hi troben acollida i repercussió amplificada. Aquestes ja es troben tipificades al Decret 266/1997 del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya sobre els drets i deures dels alumnes dels centres de nivell no universitari de Catalunya així com el procés sancionador a seguir. Vegeu també Decret 199/1996, de 12 de juny, pel qual s’aprova el Reglament orgànic dels centres docents públics que imparteixen educació secundària i formació professional de grau superior (ROC) i la vigent Llei Orgànica 10/2002 de 23 de desembre de Calidad de la Educació (LOCE).

El principal repte que planteja Internet és combatre la sensació d’anonimat i, per tant, d’impunitat. Per tal d’evitar-lo, és bo d’implementar sistemes tècnics que permetin la identificació de les persones usuàries i actuar en conseqüència i immediatament quan es produeixi una infracció. L’accés vigilat als ordinadors és clau per bé que tampoc no cal caure en actituds paranoiques que duguin a la no-utilització de les TIC com a eina educativa. Davant de cada situació val la pena de fer un exercici de ponderació dels béns jurídics en joc i actuar en conseqüència i mai com a víctimes de la por o l’amenaça.

 

Per tancar aquest capítol, voldria insistir en la importància de fomentar mitjans d’implicació, com ara:

o        la creació de comissions de convivència i càrrecs de síndics,

o        la transmissió de bones pràctiques i recomanacions a les classes d’eines informàtiques i en qualsevol ús que es faci dels TIC en qualsevol matèria del currículum escolar (de la mateixa manera que sempre s’ha dit que tot professor/a ho és de llengua, també ho ha de ser d’actituds positives a les xarxes informàtiques),

o        la realització de pràctiques de periodisme digital,

o        les recomanacions i reflexions a l’entorn de l’ús de les TIC a les tutories.