|
MIRAR
A TRAVÉS DE LA CÀMERA
|
Les
imatges cinematogràfiques, televisives i videogràfiques
creen un efecte d'aparent semblança amb la realitat.
El fet que l'espectador distingeixi clarament l'existència
del referent, transmet una forta sensació de naturalitat
que pot arriba a fer-li oblidar que els mitjans audiovisuals
són únicament una articulació artificiosa
d'imatges i sons, basada en un seguit de convencions que estructuren
allò que s'ha anomenat el llenguatge audiovisual. Aquestes
convencions articulen els missatges, els fan comprensibles,
conscientment o inconscient, per a l'espectador. Creadors i
espectadors comparteixen uns significats comuns que es corresponen
amb determinades agrupacions d'imatges i sons que són
fàcilment interpretables pel públic.
Aquestes convencions, la utilització de significats i
referents visuals compartits mantenen de forma miraculosa la
consciència de naturalitat en l'espectador, sense la
qual no seria possible provocar la intensitat de la vivència
que provoca el relat audiovisual. És tan fort el poder
de suggestió de la imatge en moviment, que l'espectador
creu veure, amb molta freqüència, una còpia
objectiva de la realitat, realitat aparentment no manipulada
en el cas del reportatge, o ordenada a criteri del realitzador
en el cas del documental o els relats de ficció.
Tot i que algunes convencions s'han establert des dels inicis
del cinema podem dir que el llenguatge audiovisual és
un llenguatge viu que s'amplia i s'enriqueix dia a dia amb noves
aportacions, que és susceptible a ser canviat, que permet
la incorporació de nous significats.
El primer elements que hem de tenir en compte és que
la càmera actua com un ull que es desplaça i es
situa respecte als espais, el objectes, les persones i les accions.
Com la càmera fotogràfica, la càmera de
vídeo ens permet seleccionar i observar la realitat des
de diferents punts de vista. La càmera pot fer-nos mirar
una cosa amb més atenció, destacant alguns dels
seus elements, fent que d'altres no tinguin cap importància.
Segons la posició de la càmera respecte al referent,
la seva distància, el temps durant el qual enregistra
quelcom, l'enquadrament escollit, entre d'altres, faran que
el referent real enregistrat prengui un o d'altra sentit.
Un cop s'han observat i enregistrat imatges i sons amb la càmera,
aquestes són combinades a través del muntatge
per a construir una nova narració a partir dels fragment
reals. El muntatge implica estructurar la narració, ordenar
les imatges i els sons, determinar les seves relacions, crear
seqüències, escenes i, per tant, determinar l'encadenament
de significats que configuraran l'obra.
ELEMENTS
DEL RELAT AUDIOVISUAL. Pla, presa, escena i seqüència
|
El
procés constructiu d'una producció audiovisual
s'assembla a altres construccions on la suma de les parts va,
progressivament, constituint el tot. El pla, unitat bàsica
de la narrativa, constitueix, per agrupació, escenes,
i aquestes, seqüències que, convenientment entrellaçades
configuren el relat final.
La seqüència és una unitat del relat
audiovisual on es planteja, desenvolupa i conclou una situació
dramàtica. No és precís que aquesta estructura
sigui explícita, però ha d'existir de forma implícita
per a l'espectador. Una seqüència es pot desenvolupar
en un únic escenari i incloure una o més escenes
en diversos escenaris. També es pot desenvolupar de forma
ininterrompuda de principi a fi, o bé fragmentar-se en
parts, mesclada amb altres escenes o seqüències
intercalades. L'escena és una part del discurs
visual que es desenvolupa a un sol escenari i que per si mateixa
no té un sentit dramàtic complet.
La presa, també anomenada pla d'enregistrament,
és l'enregistrament seguit d'imatges d'una escena o situació
concreta. Per entendre'ns, si estem gravant en vídeo
la presa defineix tot allò que s'ha captat des del moment
que la càmera comença a enregistrar fins al moment
que ho deixa de fer. Les preses poden ser posteriorment seleccionades,
retallades, ordenades i muntades entre elles, per a construir
una escena o una seqüència. Els fragments de presa
configuraran totes les imatges que apareixeran en el muntatge
final, a les quals també se'ls anomena plans.
LA
PLANIFICACIÓ D'ALLÒ QUE SE'NS MOSTRA
|
Anomenem
planificació a la previsió de plans que s'enregistraran.
Anomenem pla a cada una de les imatges que formaran part d'una
seqüència d'imatges en moviment. Les accions que
es volen enregistrar generalment es fragmenten en diferents
plans per a ser presentades a l'espectador. Ja hem treballat
que els plans es determinen en el guió tècnic
on s'especifica el pla d'enquadrament que es desitja per a cada
presa.
La selecció del pla d'enquadrament, del que veurem dins
del marc de la imatge, respon a necessitats comunicatives i
expressives. Els significats que vulguem construir sobre el
referent real i la informació que d'ell vulguem donar
condicionaran la grandària del pla i també la
seva durada. Per exemple si mostrem un pla general d'una acció
potser en interessarà que romangui més estona
en pantalla que un pla detall, ja que el pla general conté
més elements d'informació i requereix més
temps per a apreciar-la. La durada del pla vindrà determinada
per molts d'altres factors: el fet que tingui o no moviment,
la seva combinacióamb el so, la complexitat de l'escena
i del que hi succeeix, el grau de convenció del pla i
de coneixement del referent presentat per part dels espectadors,
les sensacions o els significats que es vulgui connotar, entre
d'altres.
Les característiques i durada d'un pla també dependrà
del plans anterior i posteriors, del que aquests ja ens hagin
o ens vulguin mostrar, de la relació que entre ells estableixin
i dels efectes de continuïtat que es vulguin provocar.
LA
PRESA. COM MIREM A TRAVÉS DE LA CÀMERA
|
Com
en la càmera fotogràfica hi ha una sèrie
de recursos que determinen la visió que enregistrarem
amb la càmera i la manera com es processarà la
informació que volem capturar de les escenes reals.
Trobareu
més informació sobre aquests recursos aplicats
a la fotografia a la UNITAT 2: Seleccionar la realitat.
La planificació
El pla, determinat per l'enquadrament, fa referència
a l'apropament que fa la càmera a un determinat element
i per tant, a l'aparició dins de la imatge, de més
o menys tros d'aquest elements o elements. Els plans s'han ordenat
a partir d'una categorització que pren com a mesura la
figura humana i assenyala la porció que d'aquesta apareix
a la imatge segons l'allunyament o apropament d'aquesta.
-
Pla
general i el gran pla general
-
Pla
conjunt
-
Pla
sencer
-
Pla
americà o tres quarts
-
Pla
mitjà
-
primer
pla (curt o llarg)
-
Pla
detall
La composició
S'anomena composició a l'organització de tots
els elements visuals a l'interior de l'enquadrament. Compondre
és ordenar, agrupar els elements visuals a través
de l'enquadrament per a l'obtenció d'imatges. Imatge
que adoptaran un determinat sentit, un contingut estètic,
informatiu i narratiu determinat. Al seleccionar i enquadrar
s'organitzen els colors, les textures, els tons, les llums i
les ombres d'una escena, s'ordenen els elements que es capturaran,
la relació entre ells, entre ells i l'espai i també
la relació que adoptaran segons els seu moviment o desplaçament.
La composició determinarà el contingut visual
de la imatge final que observarà l'espectador. A vegades
es determinen composicions que permetin discernir els elements
que apareixen en la imatge, oferir-ne la màxima nitidesa.
En d'altres casos la composició no destacarà cap
elements i provocarà un cert garbuix en la nostra percepció.
Les possibilitats són moltes.
L'angulació
Talment com en fotografia la visió del que s'enregistra
vindrà determinat per la nostra posició respecte
als elements, respecte a l'angulació. L'angulació
fa referència a la diferència entre el nivell
al que es troba la càmera a l'hora de la presa i el de
l'element que s'enregistra. Així s'han determinat les
angulacions:
-
Angulació
normal: L'eix de la càmera és perpendicular
als elements.
-
Angulació
en contrapicat: la càmera enregistra a un element
des de baix, des d'un nivell inferior.
També s'anomena angle de presa baixa.
-
Angulació
en picat: la càmera es troba per damunt de l'element.
També s'anomena angle de presa alta.
-
Posició
en angle inclinat
-
Panoràmica
vertical: moviment
que va de dalt a baix (descendent) o viceversa (ascendent).
-
Panoràmica
horitzontal: moviment
de rotaciód'esquerra a dreta.
-
Panoràmica
de balanceig:
la càmera es balanceja cap a la dreta i cap a l'esquerra
respecte a la vertical del seu eix.
EL TRÀVELING
És un moviment de translacióde la càmera.
La càmera pot ser desplaçada a peu pel mateix
operador, pot anar muntada sobre un element mòbil (carros,
rails, grues, camions,etc.). Determinem el tipus de tràveling
que es produeix segons la trajectòria del desplaçament
respecte a l'element que s'està enfocant amb la càmera.
-
Tràveling
lateral:
la càmera acompanya paral·lelament el desplaçament
d'un element.
-
Tràveling
circular:
La càmera es desplaça circularment al voltant
de l'element.
-
Tràveling
vertical ascendent o descendent:
la càmera puja o baixa.
-
Tràveling
de profunditat d'avanç:
la càmera s'acosta a un element.
Passa d'un pla llunyà a un de proper
-
Tràveling
de profunditat de retrocés:
La càmera s'allunya d'un element.
Passa d'un pla proper a un d'allunyat.
EL ZOOM
El moviment de zoom s'anomena també tràveling
òptic. El que es desplaça no és la càmera
sinó l'òptica, la lent de la càmera passa
progressivament d'un distància focal curta a una de llarga
o al revés. L'efecte que produeix el zoom és l'apropament
o allunyament dels elements que s'estan enfocant sense que la
càmera es mogui de lloc. L'efecte no és el mateix
que en l'apropament ja que en el zoom els elements als que ens
apropem es comprimeixen.
Tot i aquesta classificació els moviment poden combinar-se
entre ells
La llum
La llum és la que fa possible que la realitat sigui representada
fotogràficament. Aquesta té un valor funcional
però també un valor expressiu i significatiu.
És un recurs més per a fer visibles els elements
segons les nostres conveniències. A través d'ella
es pot transformar la percepció de la realitat, es determinen
els elements que veurem d'un objectes, d'una persona o d'un
espai, es varien els seus colors o les seves formes.
Podeu trobar més informació
sobre els diferents tipus d''il.luminació a la UNITAT
5: Pràctica d'estudi.
ALLÒ
QUE VEIEM I ALLÒ QUE SE'NS AMAGA. El
camp i el fora de camp
|
A
diferència del que succeeix amb els mitjans de captació
visuals, la visió directa humana no emmarca els objectes,
sinó que explora l'entorn fins percebre allò que
es desitja o els punts d'interès de la realitat. La càmera,
pel contrari, limita l'espai amb l'enquadrament. La utilització
de la càmera implica una selecció de l'espai enquadrat
i suposa deixar part de la realitat fora de l'enquadrament.
Allò que es veu a l'espai enquadrat es diu que es troba
en camp, perquè resta dins el camp de visió de
la càmera, mentre que allò que queda fora se l'anomena
genèricament fora de camp o espai off.
En sentit estricte, el fora de camp és allò que
l'espectador creu que hi ha fora del quadre basant-se en la
informació d'allò que veu dins el quadre. És
l'espai off, espai invisible que envolta allò que és
visible i n'és continuïtat. Aquest espai, encara
que invisible, no és neutre i sense significat, ja que
l'espai off pot ser silenciat a consciència (per censura),
o pot ser precisament posat de relleu per omissió. La
presència del fora de camp és detectada sovint
per l'espectador mitjançant la recurrència, per
exemple, a les mirades dels personatges presents al quadre.
En tots els films de ficció narrativa prossegueix la
vida dels personatges en aquest espai off, encara no sigui vista
ni representada.
La possibilitat de suggerir el fora de camp desitjat mitjançant
l'encertada selecció d'allò que es mostra al quadre
converteix la càmera en un instrument manipulador i creatiu
de gran potència.
Manipulador, perquè pot presentar en imatge indicis d'una
realitat inexistent segons la intenció de l'emissor,
que poden ser presos com a prova de l'existència d'una
realitat suggerida.
Creatiu, perquè en l'aplicació del llenguatge
visual es poden crear situacions a la ment de l'espectador,
mitjançant la selecció i combinació de
parcel·les enquadrades de realitat.
Pel que fa a la producció i realització física
de les preses, poder suggerir el fora de camp mitjançant
un enquadrament parcial, possibilita que tot el decorat, ambientació,
atrezzo i actuació es concentrin exclusivament a l'espai
que quedarà en camp. Així, pot ser suficient construir
un decorat d'una part de l'entrada d'un casino, per tal que
l'espectador s'imagini que els personatges entren realment a
un casino.
|
|
|