Mòdul 7
Aplicacions educatives de full de càlcul
Pràctica 12345678910

 
Estadística descriptiva amb una variable

A la pràctica següent fareu servir els fulls Estadística A, Estadística B i Intervals per fer petites anàlisis d'estadística descriptiva amb una variable. A continuació analitzem les característiques de cadascun d'aquests fulls. Aquests fulls estan inclosos en el llibre MODUL7B2.XLS
 

Estadística A

Consideracions prèvies

Aquest full pot ser útil per fer una anàlisi estadística de dades d'una variable. Les dades que vulgueu analitzar s'han de situar en el rang B3:B99 i es poden introduir directament a les cel·les corresponents o bé copiar-les, totes de cop, des d'una base de dades o des d'un altre full de càlcul. 
 


El full calcularà els paràmetres que es veuen a la figura i farà un gràfic de la freqüència absoluta de cada dada. 

Com està construït el full

El full està protegit contra escriptura de manera que només es poden modificar els valors de les cel·les amb fons blanc i el gràfic. Per tant, si voleu veure el contingut de les columnes ocultes haureu de desactivar la protecció del full. El rang B3:B99 és el de l'entrada de dades. Les columnes D i E, que estan ocultes, serveixen per ordenar les dades i com a pas previ per al recompte de les freqüències absolutes. En el rang F3:H17 sortiran els valors de la variable, ordenats, amb les respectives freqüències absolutes i relatives. Per raons tècniques, hem hagut de copiar els continguts del rang F3:G17 al rang Q3:R17 amb el mateix color de fons, de tal manera que no quedi cap cel·la d'aquest rang buida. El gràfic s'ha construït a partir del contingut de Q3:R17 i hem triat el gràfic XY(Dispersión), per poder controlar millor l'eix horitzontal, afegint Barres d'error Y del menú Formato de serie de datos, per donar l'efecte de barres primes, aplicades a una variable discreta. Els tres botons, associats a les seves macros corresponents, serveixen per esborrar tots els nombres introduïts (Esborrar-ho tot), per canviar l'escala de l'eix horitzontal a partir del contingut del rang O4:O6 (Eix manual) i per tornar a l'escala automàtica (Eix automàtic). La resta del full calcula els paràmetres indicats. 
 

Desenvolupament de la pràctica amb Estadística A 
  • Assegureu-vos que el rang d'entrada de dades (B3:B99) del full Estadística A és buit, prement el botó Esborrar-ho tot
  • Accediu al full Alumnes, que trobareu en aquest mateix llibre. Aquest full conté valors antropomètrics de nois i noies. Observeu que hi ha un camp anomenat Sexe, on figura la lletra H si es tracta d'un noi, i la lletra D si es tracta d'una noia. Començareu a analitzar la variable NUMSAB, és a dir, el número de sabata que porten aquests nois i noies. 

  • Seleccioneu totes les dades d'aquesta variable (D1:D81). Premeu el botó dret del ratolí i trieu l'opció Copiar
  • Accediu al full Estadística A i seleccioneu la cel·la B3, premeu el botó dret del ratolí i trieu Pegado especial... | Valores. D'aquesta manera només copieu les dades sense que aquest fet afecti el format del rang B3:B99. 
  • Observeu com s'han calculat els paràmetres i com ha sortit el gràfic. Si el voleu canviar l'escala de l'eix horitzontal podeu entrar al rang O4:O6 els valors que creieu convenients (per exemple, 30, 50 i 5, respectivament) i prémer el botó Eix manual. Per tornar a l'escala inicial cal prémer el botó Eix automàtic
  • Pel perfil del gràfic, podeu observar com es pot intuir l'existència dos conjunts d'individus (nois i noies) amb dades molt diferenciades. 
Provem de fer el mateix amb una altra variable: L'altura 
  • Accediu al full Alumnes, seleccioneu les dades de la variable ALTURA i copieu-les (només els valors) com ho heu fet en el cas anterior. 
  • Fixeu-vos que ha sortit un rètol a la fila 18 que ens indica que aquesta variable té massa valors diferents. Serà millor tractar-la com a contínua i agrupar-la per intervals o classes. Per fer això cal que accediu al següent full d'aquest mateix llibre anomenat Intervals, el funcionament del qual el trobareu més endavant. 
  • Abans de passar a un nou full, proveu d'analitzar més variables amb aquest. 

 

Estadística B

Consideracions prèvies

Aquest full, que trobareu en el mateix llibre MODUL7B2.XLS, és útil per analitzar dades que vénen donades amb les corresponents freqüències absolutes. 
 


Com està construït el full

Com en tots aquests fulls, haureu de desprotegir-lo per poder accedir a les columnes ocultes. El rang B3:C17 està reservat per l'entrada de cada valor amb la seva freqüència absoluta corresponent. El gràfic és similar al del full anterior, així com els tres botons. Per tal que el càlcul dels paràmetres disponibles en aquests full es pugui fer amb les funcions disponibles, hem hagut de transformar les dades de tal manera que cada valor es repetís tants cops com indica la freqüència absoluta. Això s'ha aconseguit en la columna oculta I, fent servir les columnes J, K i L (també ocultes) com a auxiliars. 
 

Desenvolupament de la pràctica amb Estadística B
  • Assegureu-vos que el rang d'entrada de dades (B3:C17) del full Estadística B és buit, prement el botó Esborrar-ho tot
  • Accediu al full Edats, que trobareu en aquest mateix llibre. Aquest full conté les diferents edats d'unes persones amb les freqüències absolutes respectives. Seleccioneu totes les dades d'aquesta variable (A2:B9). Premeu el botó dret del ratolí i trieu l'opció Copiar
  • Accediu al full Estadística B i seleccioneu la cel·la B3, premeu el botó dret del ratolí i trieu Pegado especial... | Valores. D'aquesta manera només copieu les dades sense que aquest fet afecti el format del rang B3:C17. 
  • Observeu els paràmetres calculats i el gràfic. Podeu variar l'escala del gràfic entrant en el rang O4:O6 els valors que creieu convenients (per exemple, 10, 25 i 5, respectivament) i prémer el botó Eix manual. Per tornar a l'escala inicial cal prémer el botó Eix automàtic

 

Intervals

Consideracions prèvies

Aquest full del mateix llibre està dissenyat per analitzar una variable que té massa dades diferents. En general, es podrà aplicar a les variables estadístiques anomenades contínues. Calcula els paràmetres estadístics fent servir la totalitat de les dades introduïdes i les representa en forma d'histograma a partir de l'agrupament en intervals o classes que l'usuari ha indicat. 


Com està construït el full

El full està protegit contra escriptura de manera que només es poden modificar els valors de les cel·les amb fons blanc i el gràfic. Per tant, si voleu veure el contingut de les columnes ocultes, haureu de desactivar la protecció del full. El rang B3:B99 és el de l'entrada de dades. La columna C, que està oculta, calcula els extrems inferiors dels intervals. La columna D, també oculta, fa una petita rectificació dels valors calculats en C, per tal que la funció FRECUENCIA que es fa servir per calcular les freqüències absolutes, consideri els intervals semioberts, amb l'extrem inferior inclòs. 

Els paràmetres estadístics es calculen independentment dels intervals, ja que agafen totes les dades entrades. L'usuari pot fixar l'extrem inferior del primer interval, l'extrem superior de l'últim i el nombre d'intervals en el rang I18:I20. Una vegada fet això, els intervals, amb les marques de classe i freqüències, apareixeran en el rang F3:I13. El gràfic és de barres horitzontals juntes i representa els intervals a l'eix horitzontal i les freqüències absolutes a l'eix vertical.
 

Desenvolupament de la pràctica amb Intervals
  • Assegureu-vos que el rang d'entrada de dades (B3:B99) del full Intervals és buit, prement el botó Esborrar-ho tot
  • Accediu al full Alumnes, i seleccioneu totes les dades de la variable ALTURA. 

  • Copieu-les, amb Pegado especial | Valores, en el rang B3:B99 del full Intervals. Recordeu que en fer l'estudi d'aquesta variable amb el full Estadística A, va sortir un rètol d'error, avisant que hi havia massa dades diferents i que convenia fer un agrupament per interval. Amb aquest full podreu fer aquest agrupament. 
  • Apareixen els paràmetres calculats però el gràfic encara està en blanc. Entreu uns valors en el rang I18:I20 (per exemple, 150, 200 i 5, respectivament). 
  • Observeu els canvis del full: ja teniu les classes, les marques i les freqüències, així com l'histograma de freqüències absolutes. 
  • Canvieu els valors de I18:I20 i observeu com canvia el gràfic. 
  • Repetiu el procés amb altres variables.