| Bioètica: Des de les 
		biotecnologies 
		 
		1. Eugenèsia i 
		enginyeria genètica 
		L'eugenèsia del passat 
		Si bé l'eugenèsia com 
		estudi de les possibilitats de millorament del patrimoni hereditari, no 
		aparegué fins a finals del segle XIX, la preocupació i el desig de 
		preservar i millorar la qualitat de l'espècie humana prové de molt antic. 
		Certament, fou Francis Galton, cosí de Charles Darwin, qui, el 1883, 
		introduí el terme eugenèsia (del grec eu, bo i genos, naixement, raça) i 
		qui replantejà el problema del millorament de la població; però grecs i 
		romans, entre altres pobles, ja prenien mesures eugèniques. 
		L'infanticidi n'era una. Plató i Aristòtil l'exigien pels nounants amb 
		malformacions i el Dret Romà reconeixia la potestat del pare de matar el 
		fill deforme. En contra, el cristianisme, des dels deus inicis, condemnà 
		aquesta mesura eugènica. 
		S'ha parlat d'eugenèsia 
		negativa i positiva. La negativa fa referència a l'eliminació dels 
		portadors de defectes físics i psíquics; la positiva, a l'augment de 
		freqüència de les qualitats desitjables d'una població. L'infanticidi 
		pot ser vist com a eugenèsia negativa, però aquesta aspirava a més, es 
		proposava evitar no tan sols el naixement sinó també la concepció 
		d'individus afectats amb defectes físics i psíquics. Quant a l'eugenèsia 
		positiva, des de molt antic s'ha aplicat en la millora de plantes de 
		cultiu i d'animals domèstics. Inspirat en aquests models, es diu que 
		Frederic el Gran de Prússia feia casar els seus valents granaders de 
		Pomerània amb noies molt belles. 
		El segle XX ha estat marcat per les pràctiques eugèniques. A 
		començaments de segle, diferents estats dels EUA promulgaren i aplicaren 
		lleis d'esterilització de persones amb alguna suposada deficiència. A 
		mitjans segle, el nazisme, inspirat i estimulat per criteris eugènics, 
		practicà horrorosos experiments amb l'objectiu d'assegurar la 
		superioritat de la raça ària. A la segona meitat del segle, a 
		Escandinàvia, fins entrat l'any 1975, s'aplicaren mesures 
		d'esterilització forçada; durant dècades, el silenci cobrí aquesta 
		pràctica i el 1995 s'indemnitzaren les dones que en foren víctimes 
		 
		De la genètica a 
		l'enginyeria 
		Cent anys després del 
		descobriment de les cèlebres lleis de Mendel sobre l'herència (del 
		1866), la genètica havia avançat poc en relació als avenços de les 
		altres ciències. S'havien comptat les cromosomes humans i, al 1953, 
		James Watson i Francis Crick havien descobert l'estructura en doble 
		hèlix de l'ADN (l'Àcid DesoxiriboNucleic és el suport de la informació 
		genètica). Fou amb els primers experiments de clonació humana, per 
		divisió d'un embrió inicial, el 1973, quan la genètica rebé el seu gran 
		impuls iniciant-se el que avui s'anomena enginyeria genètica. Poc 
		després, el 1978, naixé a la Gran Bretanya el primer nadó proveta, 
		concebut per fecundació in vitro.  
		Però el que consolidà i 
		obrí un món nou a aquesta enginyeria fou, a finals dels anys setanta, el 
		desenvolupament de la biotecnologia de recombinació de l'ADN, una 
		tecnologia que permet aïllar, amplificar, identificar, tallar i empalmar 
		fragments específics de l'ADN. Per enginyeria genètica s'entén, doncs, 
		el conjunt de tècniques de biologia molecular que permeten manipular 
		l'ADN d'una cèl•lula, estudiant i identificant els gens, modificar-los i 
		trasplantar-los a un altre organisme. 
		 
		Aquesta manipulació, afirmen diversos investigadors, farà possible 
		fabricar in vitro embrions «enriquits» amb gens d'acord amb els desitjos 
		dels pares. Segons altres investigadors, aquesta gestió i control dels 
		gens, aquesta «purificació» del genoma, és una quimera: a cada generació 
		sorgeixen noves anomalies genètiques 
		Avantatges i riscos 
		Alguns temen que 
		l'enginyeria genètica esdevindrà una nova eugenèsia. Altres asseguren 
		que les avantatges superaran en molt als possibles abusos. Es perfilen 
		possibilitats, interrogants i riscos. S'imposarà un model fenotípic, una 
		"normalitat" a la qual els pares voldran ajustar els seus fills? Es 
		produirà un empobriment de la diversitat genètica? Tindran els pares 
		llibertat d'acció davant els influents interessos comercials? Recordem 
		que aquesta biotecnologia implica altíssims costos i són objecte de les 
		inversions de moltes multinacionals. La Bioètica ha de formular 
		interrogants i no tenir por al progrés, però sí ha d'estar atent als 
		interessos de l'home que administra el progrés 
		2. Clonació 
		La clonació és la 
		reproducció no sexual d'individus genèticament idèntics a un individu 
		original. Es poden clonar gens, cèl•lules o organismes. Un dels casos 
		més espectaculars de clonació fou el de l'ovella Dolly. Al febrer de 
		1997, l'investigador britànic Ian Wilmut i els seus col•legues van 
		anunciar que, amb un nou tipus de biotecnologia, havien aconseguit una 
		ovella genèticament idèntica a una altra; havia nascut el juliol de 
		1996. 
		El mètode de clonació 
		més freqüent consistia, anteriorment, en «tallar» en dos un embrió 
		proveta resultant de la unió d'un òvul i un espermatozoide i, tot seguit, 
		implantar les dues meitats en mares portadores per la seva gestació: 
		s'obtenien dos individus clons. El mètode emprat en la fabricació de 
		l'ovella Dolly era revolucionari; no calia passar per un embrió proveta 
		obtingut d'un òvul i in espermatozoide. L'ovella Dolly fou resultat de 
		la unió del nucli d'una cèl•lula de glàndula mamària d'una ovella (l'animal 
		que es vol clonar) i d'un òvul al que prèviament se li ha extret el 
		nucli. Òvul i nucli s'implanten a una mare portadora per a la gestació. 
		 
		Bioètica: 
		Preguntes, documents, principis 
		1. Noves 
		possibilitats i noves preguntes 
		Com mai en tota la 
		història de la humanitat, la ciència i el progrés tecnològic han obert 
		als humans unes possibilitats d'actuació abans ni somniades. A mitjans 
		segle XX, foren la fissió i, especialment, la fusió nuclears; a partir 
		de la dècada dels setanta, la manipulació de les bases genètiques de la 
		vida vegetal, animal i humana. A finals de segle i de mil•lenni, els 
		humans (expressió algunes vegades traduïble per «empreses amb desmesurat 
		afany de lucre») podem alterar el patrimoni genètic de les generacions 
		futures interferint, d'una manera accelerada i imprevisible, en el lent 
		procés evolutiu. Aquesta i altres possibilitats de l'actual progrés 
		biotecnològic plantegen un conjunt de qüestions ètiques que formen part 
		del que es coneix com Bioètica. Qüestions com: 
		• «Quins són els fins 
		últims de la recerca i manipulació genètica?»,  
		• «Tenen dret els pares 
		a crear el nen que han somniat tenir, assistits per tècnics de 
		millorament genètic?»,  
		• «Quan es pot dir que 
		una vida no mereix ser viscuda?»,  
		• «Qui està legitimat 
		per prendre decisions sobre aquestes qüestions?». 
		La Bioètica és l'estudi 
		interdisciplinari dels problemes ètics que sorgeixen en l'aplicació de 
		la ciència i la tècnica als àmbits de la salut, la procreació, 
		l'alimentació,... La paraula Bioètica, de bios i ethos, és un neologisme 
		introduït per Potter en la seva pionera obra de 1971, Bioethics. Bridge 
		to the future, on argumenta la necessitat d'unir biòlegs i especialistes 
		en ètica a l'hora de preveure i resoldre problemes relacionats amb la 
		qualitat de vida.  
		La sensibilitat creixent 
		envers la Bioètica no s'ha de deslligar de la sensibilitat creixent 
		envers l'ecologia. La Bioètica i l'Ecoètica, que estudia els problemes 
		ètics derivats de l'ús i abús dels recursos naturals del planeta 
		reclamant el dret a un medi ambient sa, no són sinó l'aplicació de 
		l'ètica a un sol àmbit: el de la vida amenaçada. És per això que alguns 
		autors com Adela Cortina parlen de macrobioètica, ètica ecològica o 
		Ecoètica, que s'ocupa del conjunt de la vida, inclosa la vida de la 
		Terra, i de microbioètica o Bioètica, que es centra en les repercussions 
		ètiques de les biotecnologies 
		2. Primers documents 
		Certament, ha estat en 
		les dècades últimes del segle XX quan la Bioètica ha entrat, 
		impetuosament a escena; ara bé, és difícil no entreveure en el cèlebre 
		Jurament d'Hipòcrates un esbós dels seus temes. Hipòcrates, el mestre de 
		metges que va viure durant el segle V aC, va instituir un jurament 
		segons el qual el metge proclamava, entre altres principis, respectar i 
		només fer bé al pacient, evitar danys, tractar a tots els malalts de la 
		millor manera possible, abstenir-se de corrupció, mantenir la 
		confidencialitat. Uns principis ètics que no foren respectats pels 
		metges nazis quan, sacrificant gran nombre de vides humanes, van 
		practicar horribles experiments cercant una millora racial. La condemna 
		d'aquestes pràctiques, expressada en el Codi de Nuremberg de 1947, 
		constitueix un antecedent que adverteix dels perills i riscos de la 
		ciència i la tècnica quan no els inspiren interessos nobles 
		Tant el Codi de 
		Nuremberg com la Declaració de Hèlsinki de l'Associació Mèdica Mundial, 
		pronunciada per primera vegada el 1964 i actualitzada posteriorment, 
		reconeixen i defensen dos principis: 
		a. que no tot el 
		tècnicament possible és moralment acceptable i 
		b. que s'ha d'actuar 
		sempre respectant la dignitat hum 
		3. Principis de 
		Bioètica 
		Un dels documents que 
		més ha incidit a l'hora d'establir principis ètics clars per a 
		l'orientació de la investigació biotecnològica és l'Informe Belmont. 
		L'Informe, de 1978, fou el resultat de treball d'una comissió que creà 
		el Congrés dels EUA: la «National Commision for the Protection of Human 
		Subjects of Biomedical and Behavioral Research». El filòsof de la 
		ciència, Stephen Toulmin, n'era un dels seus membres. L'Informe destaca 
		tres principis ètics bàsics. 
		Els tres principis de 
		Bioètica:  
		a. Principi 
		d'autonomia o de respecte per les persones. Un principi que a més 
		d'establir que les persones han de ser tractades com a éssers autònoms, 
		estableix que aquells que tenen disminuïda la seva autonomia han de ser 
		objecte de protecció especial. 
		b. Principi de 
		beneficència. No només s'han de respectar i protegir de mal les 
		decisions del pacient, també cal un esforç per assegurar el seu benestar. 
		Però per «beneficència» l'Informe no entén pas caritat, sinó obligació: 
		l'obligació de beneficiar o fer el bé. Inclou el principi hipocràtic de 
		no-maleficència i l'obligació d'«extremar els possibles beneficis i 
		minimitzar els possibles riscos». 
		c. Principi de 
		justícia. Implica el tracte igualitari, la imparcialitat en la 
		distribució de cures i recursos, de beneficis i de riscos. El principi 
		obre la reflexió sobre qui ha de rebre els beneficis de la recerca i qui 
		n'ha de pagar els costos. 
		 
		d. Principi de justícia. Implica el tracte igualitari, la 
		imparcialitat en la distribució de cures i recursos, de beneficis i de 
		riscos. El principi obre la reflexió sobre qui ha de rebre els beneficis 
		de la recerca i qui n'ha de pagar els 4. Nous deures i nous drets 
		El reconeixement de la 
		vulnerabilitat de la naturalesa, de la pèrdua d'un medi ambient sa, dels 
		riscos de la manipulació genètica, ha donat una nova dimensió a l'ètica. 
		Hans Jonas, en la seva obra de 1979, El principi responsabilitat. Assaig 
		d'una ètica per a la civilització tecnològica, parla d'un nou imperatiu 
		ètic anteriorment impensable, d'un deure de les actuals generacions 
		envers les generacions futures. Aquest és el nou imperatiu ètic: 
		«Actua de tal manera que 
		els efectes de la teva acció siguin compatibles amb la permanència d'una 
		vida humana autèntica sobre la Terra»; o, expressat negativament: «Actua 
		de tal manera que els efectes de ta teva acció no siguin destructius per 
		a la futura possibilitat d'aquesta vida». 
		Atenent la irrupció de la Bioètica, la mateixa Declaració Universal dels 
		Drets Humans de 1948 ha estat actualitzada. El 1998, l'Assemblea General 
		de les Nacions Unides ratificava i feia seva la Declaració Universal de 
		la UNESCO sobre el Genoma Humà i els Drets Humans, de 1997. Alguns dels 
		principis que es proclamen són: 
		a. la necessitat de 
		respectar l'ésser humà com a persona individual i com a membre d'una 
		espècie,  
		b. la responsabilitat de 
		les actuals generacions envers les generacions futures,  
		c. la vigència dels 
		principis universals d'igualtat i no discriminació en l'àmbit dels 
		descobriments sobre el genoma humà,  
		d. la protecció de la 
		identitat de l'ésser humà, considerant el genoma humà patrimoni de la 
		humanitat,  
		e. la selecció de les 
		característiques genètiques o dels tres fenotípics mitjançant la 
		modificació genètica només és lícita si va encaminada a la prevenció de 
		malalties hereditàries greus,  
		f. el dret a la 
		participació en els beneficis que proporciona el progrés biotecnològic, 
		sense limitacions basades en diferències culturals, geogràfiques o de 
		recursos. 
		5. Temes de Bioètica 
		Enunciem alguns dels 
		temes que constitueixen la Bioètica i sobre els quals es formulen nous 
		interrogants: 
		a. Eugenèsia. Una nova 
		eugenèsia o millorament genètic d'embrions que es fa possible mitjançant 
		l'enginyeria genètica.  
		b. Clonació o 
		reproducció asexual d'un ésser genèticament igual a un original; 
		l'ovella Dolly és una mostra de les múltiples possibilitats.  
		c. Projecte sobre el 
		Genoma Humà. Un projecte que, un cop acabat el 2003, suposarà la 
		identificació i localització dels prop de 100.000 gens humans. 
		 
		d. Empremtes genètiques. 
		El reconeixement, identificació o anàlisi de gens (portadors, per 
		exemple, de malalties o de capacitats) requerit per entitats 
		asseguradores, per oficines de selecció de personal, etc.  
		e. Aliments transgènics 
		o organismes manipulats genèticament, incrementant la llista de 
		plaguicides i substàncies químiques no suficientment controlades. 
		 
		f. Noves tecnologies 
		reproductives. La inseminació artificial i la fecundació in vitro, unes 
		tecnologies espectaculars per fer front a problemes d'infertilitat, que 
		possibiliten la implantació d'embrions en «mares de lloguer» per la seva 
		gestació.  
		g. Trasplantaments 
		d'òrgans. Requisits que han de complir els bancs de sang, de teixits o 
		d'òrgans; quina és la prioritat a l'hora d'atendre les necessitats?
		 
		h. Fronteres jurídiques. 
		Des dels límits a la recerca mèdica fins a la defensa dels drets 
		personals com ara el manteniment de l'anonimat dels historials clínics
		 
		i. Avortament o 
		interrupció de l'embaràs durant els primers mesos. En quina mesura un 
		fetus és persona?  
		j. Eutanàsia o «bona 
		mort» d'una persona causada per una altra, quan la qualitat de vida està 
		sota mínims. Com ha de ser un consentiment informat?  
		k. Assignació de 
		recursos i identificació de prioritats. Els recursos disponibles són 
		escassos i la demanda de serveis mèdics és gran; s'imposa la necessitat 
		de prioritzar. Qui té preferència? 
		 
   |