El sindicalisme del 
		segle XXI 
		 
		Joan Coscubiela 
		Secretari general de la Comissió Obrera Nacional de Catalunya 
		 
		Fundació Caixa Laietana 
		Mataró, 18 de novembre de 2003 
		 
		 
		 
		GUIÓ 
		 
		Reflexions entorn del sindicalisme 
		1. Té sentit encara avui el sindicalisme ? 
		2. Quina és la funció del sindicalisme avui ? 
		3. Quins són els instruments del sindicalisme actual? 
		 
		Quins són els elements que estan transformant més el sindicalisme i que 
		li planteja més reptes? 
		1. L’espai territorial 
		2. La capacitat de respondre a una diversitat profunda dels treballadors 
		i de les treballadores 
		- Els joves 
		- Els treballadors autònoms depenents 
		- La immigració 
		3. La tipologia de l’empresa 
		- El capitalisme sense riscos 
		- L’empresa desintegrada 
		- L’externalització dels riscos 
		 
		Els reptes quotidians més importants 
		 
		- Resposta a un model de competitivitat esgotat: la manca de formació 
		- La deslocalització 
		- La Seguretat Social 
		- La immigració 
		 
		Perspectiva global, impacte local 
		 
  
		REFLEXIONS ENTORN 
		DEL SINDICALISME 
		 
		 
		En primer lloc vull agrair a “Amics de la Ciutat de Mataró” i als 
		assistents la seva atenció. Vull demanar disculpes als companys i 
		companyes del sindicat, doncs m’hauran d’escoltar, una vegada més, coses 
		que entre tots i totes hem construït, atès que el treball i la reflexió 
		són col•lectives. 
		És un privilegi ser a Mataró, ciutat origen del sindicalisme del segle 
		XIX, i parlar del sindicalisme del segle XXI. Francament, seria una 
		presumpció imperdonable que jo avui intentés fer un diagnòstic del 
		sindicalisme del segle XXI quan ningú no sap què serà del govern de 
		Catalunya quan d’aquí a un més es constitueixi. Per tant, no cometré 
		aquesta gosadia, però sí faré una cosa més modesta: traslladar a tots 
		vostès algunes reflexions que fa temps venim desenvolupant en el 
		sindicat; sobre quins són els reptes que, com a sindicalisme, tenim en 
		aquests moments, el 2003, i en el proper futur. També intentaré situar 
		alguns elements de referència en relació als reptes actuals de la 
		societat catalana en termes econòmics i socials, tal com jo els percebo. 
		M’ha semblat que la millor manera de fer-ho és anar exposant, de manera 
		esglaonada, de la més general a la més concreta, algunes preguntes 
		relativament senzilles, aparentment ingènues. 
		 
		 
		1. Té sentit encara avui el sindicalisme ? 
		 
		 
		Aquesta pregunta, plantejada per un sindicalista pot semblar 
		provocadora. Però jo tinc necessitat de respondre a aquesta qüestió. 
		Molts dels que esteu presents heu assistit, encara avui, a una visió 
		d’una manera –diguem-ne molt postmoderna- on pràcticament s’ha arribat a 
		enterrar la pròpia necessitat del fet sindical, de l’associacionisme, de 
		la necessitat que la gent s’agrupi per defensar els seus interessos. 
		Fins i tot, s’ha arribat a dir, a teoritzar, durant la dècada dels 80 i 
		90, que als països desenvolupats les diferències socials havien 
		pràcticament desaparegut. Una part d’això és el que s’ha vingut a 
		anomenar el pensament únic. El pensament únic comença per negar les 
		diferències socials i negar després el conflicte mateix entre els 
		sectors socials... Per tant, no és gratuït demanar-se quin sentit té el 
		sindicalisme, i quin sentit té que la gent defensi els seus drets. És 
		evident que jo no comparteixo aquesta visió del que s’ha anomenat 
		pensament únic, i al llarg d’aquesta xerrada intentaré argumentar-ho.
		 
		Crec que poden haver les mateixes raons objectives que quan la mateixa 
		gent del tèxtil de Mataró, al segle XIX, van decidir organitzar-se i 
		configurar això que s’ha anomenat el sindicalisme. Continua havent les 
		mateixes raons. I això no vol dir, per descomptat, que no res hagi 
		canviat. Això és el que intentaré explicar; però en el rerafons, la raó 
		per la qual el sindicalisme va néixer, continua existint. 
		 
		2. Quina és la funció del sindicalisme avui ? 
		 
		 
		Quin és el paper del sindicalisme avui a la nostra societat ? Aquesta 
		pregunta obliga a plantejar-se quins són els canvis que s’han produït en 
		els processos productius durant el segle XX als països desenvolupats. 
		La funció clau, doncs, 
		del sindicalisme actual és continuar essent la de ser capaç de negociar, 
		ser capaç de defensar els drets dels treballadors i de les treballadores 
		a les empreses, siguin públiques, privades, siguin grans o petites; fer 
		de la funció sindical no només un instrument de regulació de les 
		condicions laborals, sinó també la conquesta i defensa de determinats 
		drets. 
		Jo crec que aquest és 
		l’element que legitima el sindicalisme, que legitima la capacitat de 
		conquerir drets, a través del conflicte, de la negociació col•lectiva i 
		de l’acord. És com un tamboret de tres potes en el que mai no pot fallar 
		cap, perquè sinó es desestabilitza. Si no hi ha conflicte no hi ha vida, 
		doncs el conflicte forma part del mateix fluir de la mateixa societat; 
		si no hi ha negociació el conflicte perd tota la seva força... I, 
		finalment, el sindicalisme, donat el conflicte i donada la negociació, 
		sense acord no avança. 
		Hi ha una altra funció 
		del sindicalisme al món desenvolupat: la de jugar un paper socioeconòmic 
		important. A diferència del sindicalisme tradicional, de matriu 
		laboralista, de matriu socialdemòcrata, on es donava una certa distinció 
		entre el sindicat i el partit. Aquest és la història de la 
		socialdemocràcia europea. 
		 
		El model que nosaltres hem construït, el model de CCOO, força 
		generalitzable a tota Espanya –no així a la resta de països europeus- 
		s’entén també el sindicalisme com un agent socioeconòmic, com una 
		defensa de les condicions dels treballadors i treballadores, no només en 
		l’entorn del seu centre de treball, sinó també en l’entorn socioeconòmic 
		general. Per tant, nosaltres juguem un paper actiu en les negociacions 
		dels sistemes públics de pensions. Per això intentem també jugar un 
		paper actiu en la defensa i dels valors d’un sistema públic d’educació 
		com a element clau d’accés a d’altres drets, i com a element clau d’uns 
		valors. I això ho fem, no només des de la perspectiva d’unes persones 
		–els ensenyants, en aquest cas-, que són els professionals del sector, 
		sinó des de la perspectiva del conjunt. 
		I avui, una funció clau 
		del sindicalisme del futur, que és pròpia d’aquest món globalitzat i 
		interessat, és intentar jugar aquest paper de contrapoder, d’equilibri, 
		a un tipus d’economia que en aquesta fase de globalització es 
		caracteritza per ser una economia sense regles, i sobretot, una economia 
		i un mercat que s’intenta construir sense cap tipus de contrapoder. 
		Una de les 
		característiques d’aquesta fase de desenvolupament econòmic, que és la 
		globalització, consisteix en que s’intenta construir sense els elements 
		tradicionals de contrapoder. Els Estats nacionals es queden petits per 
		fer front a les economies transnacionals, fins i tot en la seva fase 
		d’economia criminalitzada que està arribant a uns nivells 
		impressionants, amb un volum de recursos brutals... O el propi dret del 
		treball –el que jo vaig estudiar fa trenta anys-, té serioses 
		dificultats per exercir la garantia de drets davant la dimensió 
		transnacional on els Estats no hi arriben. 
		En canvi, el sindicalisme sí té capacitat per adaptar-se. Això és 
		precisament el que estem intentant des de la CES (Confederació Europea 
		de Sindicats): reforçar un sindicalisme organitzat, que sigui capaç de 
		ser un contrapoder davant aquesta manca de regles del mercat. Aquesta és 
		una funció molt important de cara al futur. 
		 
		 
		3. Quins són els instruments del sindicalisme actual ? 
		 
		 
		A banda dels que ja he esmentat, crec que continuen essent els de 
		sempre. No vol dir que no s’hagin modificat, ni molt menys. Quan dic que 
		són els de sempre, estic dient que, en essència, en la seva genètica, 
		continuen essent els mateixos: 
		- La capacitat de generar i d’agrupar interessos per representar el 
		conflicte que es dóna en el centre de treball i en la societat. 
		- La capacitat de negociació. 
		- I la capacitat de mobilitzar i aconseguir transformar aquesta energia 
		en acords. 
		 
		 
		El sindicalisme del segle XIX no té res a veure amb l’actual. Aquell 
		concepte de classe obrera homogènia, única, ja no és dóna. De fet, si 
		analitzem detingudament la pròpia història, tampoc era ben bé així en 
		aquella època. Però, en fi, d’aquell treballador que té el mateix 
		horari, el mateix salari, empreses de milers de persones –empreses 
		tayloristes i fordistes-, hem passat a una altra època que ho transforma 
		tot. Però que transformi no vol dir que hi hagi un canvi de genètica del 
		sindicalisme i dels seus elements. Continua essent, en allò que és 
		fonamental, igual. 
		 
		 
		4. Quins són els elements que estan transformant més i que planteja 
		més reptes al sindicalisme ? 
		 
		 
		4.1. L’espai territorial 
		 
		El sindicalisme és un més dels fills de la revolució industrial. Va 
		néixer per donar resposta a la situació econòmica i social –que genera 
		les desigualtats- de la revolució industrial. Com passa sempre quan hi 
		ha un canvi de cicle important en la història...: es genera una gran 
		capacitat de creació de riquesa i es genera una gran capacitat de crear 
		injustícia a causa de la mala distribució de la riquesa. 
		 
		Aleshores, la pròpia societat té necessitat de construir mecanismes, a 
		través de la defensa dels interessos de la gent, per reequilibrar 
		aquesta situació. El sindicalisme és, doncs, la voluntat de distribuir 
		la riquesa generada per la industrialització, de la revolució 
		industrial. I ho fa, lògicament, en l’àmbit territorial propi on es 
		desenvolupava la indústria: és l’espai dels estats nacionals.  
		 
		Els Estats nacionals són una altra creació de la revolució industrial. 
		Els Estats nacionals no són ni més ni menys que la construcció de les 
		burgesies nacionals dels seus països per tal d’aconseguir uns mercats 
		tancats i protegits. Aleshores, la nostra realitat, el nostre àmbit 
		natural, la del sindicalisme, durant aquests últims 150 anys ha estat la 
		dels estats nacionals. Actualment ja no és així: el futur del 
		sindicalisme passa per redimensionar moltíssim els espais territorials.. 
		En l’àmbit de Mataró això vol dir que es fan més complicats, més 
		diversos i més plurals aquests espais territorials respecte dels que ens 
		hem mogut fins ara. El sindicalisme a Mataró ha de pensar ara en l’espai 
		global, i especialment europeu. Això ara és imprescindible: és el futur 
		del sindicalisme. 
		El sindicalisme que cregui que pot defensar les conquestes del segle XX 
		tancant-se en les seves fronteres del seu Estat nacional, l’únic que pot 
		aconseguir és endarrerir una mica més el procés de decrepitud, però res 
		més. Aquest és un debat que té molta força al nord d’Europa. El 
		sindicalisme nordeuropeu ha aconseguit millors conquestes i més 
		importants que, per exemple, les dels treballadors del sud d‘Europa. 
		Ells creuen i estan convençuts (em refereixo al sindicalisme dels suecs, 
		finesos, noruecs, danesos) que la millor forma de defensar el seu estat 
		de benestar del futur es tancant-se en els seus Estats nacionals ... 
		Nosaltres diem que aquest plantejament pot servir per defensar els drets 
		de la generació actual, però no pas els drets de la generació del 
		futur... No concebo una defensa dels drets fora del marc del que avui 
		són les economies globalitzades i, més concretament, de l’economia 
		europea. 
		Per tant, un gran repte del sindicalisme és construir un sindicat 
		europeu fort, a partir de la transformació de la Confederació Europea de 
		Sindicats, i jugar aquest paper d’agent de mobilització, de negociació 
		que estem intentant fer... Anem per un altre gran repte, el segon... 
		 
		 
		4.2. Ser capaços de respondre a una diversitat profunda dels 
		treballadors i treballadores. 
		 
		 
		Els treballadors i les treballadores són la matèria primera del 
		sindicalisme, si se’m permet l’expressió desafortunada. Per què aquesta 
		diversitat és un dels grans reptes ? Perquè les transformacions que 
		s’han produït són molt fortes. D’una economia fonamentalment 
		industrialista, de característiques fordistes i tayloristes, hem passat 
		a unes empreses basades en molts casos en els serveis. Aquestes empreses 
		han generat molts tipus de treballadors i de treballadores.  
		a) En alguns casos amb nivells importants de qualificació. 
		b) En alguns casos amb una idea de considerar-se autosuficient per 
		defensar les seves condicions de treball. 
		c) I amb una altra transformació. Passem d’un model de matriu 
		metropolitana a un altre més escampat pel territori. Un exemple: no és 
		el mateix un tipus de sindicalisme de la província de Barcelona que el 
		sindicalisme a l’estació d’esquí de Boi-Taüll, a la Catalunya “carlina”, 
		a la Catalunya del Pirineu: en aquests indrets és molt difícil exercir 
		aquest sindicalisme. 
		 
		Un tercer repte... 
		 
		 
		Els joves. 
		 
		 
		No pas perquè siguin joves; perquè això, rai, deixaran de ser-ho aviat; 
		sinó perquè avui els joves incorporen un tipus de valors i preocupacions 
		que no són els del sindicalisme-fill-del-taylorisme. 
		 
		Els de la meva generació hem crescut en la idea segons la qual 
		l’estabilitat en l’ocupació és un factor clau, i continua essent-ho. I, 
		aleshores, per això estem reivindicant dignitat al respecte... Però som 
		conscients que en aquests moments, una generació de joves, que suposo 
		que per influència social, metabolitzen els canvis que està 
		experimentant la societat, valora molt més altres qüestions: valora molt 
		més no pas el fet de tenir sempre la mateixa feina, sinó tenir una 
		formació adequada que els permeti sempre tenir el dret a la feina, i no 
		necessàriament a la mateixa. Fins i tot, valora molt la mobilitat dins 
		l’empresa o valora molt la mobilitat dins de diferents empreses, cosa 
		que no es donava en la generació anterior. 
		 
		O altres factors... Per què quan aconseguim la llei de jornada de 
		treball legal i contractualment, a les empreses es continuen fent 
		jornades de treball molt per sobre de les legals i contractuals ? Jo 
		m’ho he preguntat sovint. Apart de la resposta econòmica, evident, cal 
		contemplar la resposta generacional. Hi ha gent que diu que sempre ha 
		treballat aquestes hores; al camp treballava 12 hores i quan va 
		convertir-se en treballador industrial també... En canvi, ara, entre els 
		joves, això ho viuen amb més dramatisme, perquè tenen molt arrelada la 
		cultura de l’oci, i això obliga al sindicalisme a repensar conceptes 
		 
		 
		 
		Els treballadors autònoms depenents (Trade) 
		 
		 
		Hem calculat que a Catalunya són uns dos-cents mil. Són treballadors que 
		essent jurídicament i formalment autònoms, són econòmica i, per tant, 
		socialment depenents. Són aquells que treballen en una o dues empreses; 
		que estan estesos en el conjunt del teixit econòmic d’aquest país, i que 
		surten de l’àmbit tradicional del sindicalisme: des de la gent que 
		treballa a casa seva fent electrocardiogrames per 2 o 3 centres 
		hospitalaris; de gent que treballa per a empreses de media, mitjans de 
		comunicació, que fan de guionistes, però que ho fan només per 2 
		productores que controlen tots els serials de la televisió a 
		Catalunya... 
		 
		Són autònoms ? Legalment sí, cotitzen a la Seguretat Social dins del 
		règim d’autònoms... Són independents ? No. O molt pocs, perquè treballen 
		per 1 o 2 empreses i estan en mercats absolutament captius... Això ens 
		ha obligat a nosaltres a posar en marxa una nova eina sindical que 
		anomenen TRADE. El concepte sindical anglès: Trade Union (“Trade” vol 
		dir treballador autònom depenent) 
		 
		 
		 
		Finalment, un cinquè repte... 
		 
		La immigració. 
		 
		 
		Bé, de fet, la immigració no és un element nou: ja Adam i Eva, al 
		Paradís, van inaugurar el fet migratori.... La última immigració al 
		nostre país ha generat efectes molt importants, sobretot en un món on la 
		identitat de classe queda diluïda, no hi ha la identitat del conflicte 
		social; també la crisi de l’esquerra hi ha ajudat... I apareixen noves 
		formes d’identitat que són les predominants avui: les religions, la 
		identitat nacional i la identitat tribal. Que consti que no les poso al 
		mateix nivell. Aquestes noves identitats dificulten moltíssim el fet 
		sindical. 
		Treballar amb noves generacions d’immigrants que no només vénen de 
		països diferents, sinó que parlen llengües diferents, amb cultures 
		diferents és més dificultós... El factor religiós ho complica també, 
		alhora que ens planteja reptes importants, com ara aquests: Som una 
		societat laica? Sí, la nostra empresa ha de ser laica; sembla que sí... 
		Ha d’haver flexibilitat a l’empresa? Tothom diu que sí, sobretot els 
		empresaris... Aquesta flexibilitat, ¿ha d’estar al servei de l’empresa, 
		o dels treballadors també ? ¿És possible que aquesta flexibilitat al 
		servei dels treballadors es pugui utilitzar perquè els treballadors 
		organitzin la jornada anual com ells vulguin, de manera que, com un fet 
		cultural, no pas com una entrada de la religió dins l’empresa, pugui 
		gaudir del Ramadà, per exemple? Insisteixo: com un fet cultural, i no 
		pas com la transposició de la religió a l’organització del treball a 
		l’empresa. 
		 
		I si parlem de les vacances ¿en comptes de gaudir de les vacances per 
		Setmana Santa, pel Corpus, etc.. , podem gaudir-les quan vulguem, com 
		ara, després del Ramadà, per exemple ? 
		 
		 
		Hem parlat de dos canvis importants. Parlem ara del tercer:  
		 
		 
		 
		La tipologia de l’empresa 
		 
		 
		No se si vostès s’han fixat, però el capitalisme ara acaba d’introduir 
		l’invent més impressionant: l’empresa sense riscos, el capitalisme sense 
		riscos. 
		Quan jo estudiava se’ns 
		deia que l’emprenedor era aquella persona que invertia els seus 
		estalvis, el seu capital i arriscava. Jo m’ho vaig creure. I d’aquests 
		emprenedors n’hi ha moltíssims i continuen existint. Però actualment 
		s’ha generat una organització econòmica de la societat a través de la 
		qual grans corporacions que controlen el mercat mundial han inventat el 
		capitalisme sense riscos, perquè el gran eix del capitalisme avui és 
		l’externalització de riscos a tercers. Les grans empreses que controlen 
		el mercat externalitzen el risc a d’altres empreses més petites, 
		subcontractades, fins arribar a les PYMES i fins arribar al TRADE, al 
		treballador autònom depenent, que és empresa, treballador i centre de 
		treball al mateix temps. 
		Aquestes empreses sense 
		riscos externalitzen els riscos mediambientals a la societat. El 
		capitalisme sense riscos externalitza els riscos en termes de 
		sinistrabilitat laboral als treballadors. L’empresa del capitalisme 
		sense riscos trasllada el risc també al sistema e protecció social quan 
		decideix o pretén fer funcionar els sistema de pagament de pensions no 
		pas com un dret sinó com un producte: “jo compro, en funció de les 
		regles de mercat, la meva jubilació” 
		Fins i tot, el meu dret 
		a la salut. Si jo sóc una persona d’un determinat risc, si estic fort 
		davant les empreses d’assegurances sóc una persona correcta. Aquest és 
		el model que volen. Aquesta és la realitat als Estats Units avui: 42 
		milions de persones sense assistència sanitària; un sistema a través del 
		qual tots els drets que a Europa considerem com a drets de ciutadania 
		(Seguretat Social, Sanitat, Pensions) estan vinculats a la condició 
		laboral de la persona. Si tu treballes pots tenir un fons de pensions en 
		aquella empresa; si tu treballes pots tenir una assistència sanitària 
		d’aquella empresa. Però en el moment que perds aquell treball perds 
		també aquells drets fonamentals... Això suposa la mercantilització dels 
		drets socials. 
		Aquest és un dels grans 
		reptes que tenim actualment. Per què es produeix això? Com és possible 
		que s’hagi inventat el capitalisme sense riscos? Doncs és el resultat de 
		les noves tecnologies. Dit correctament: és el resultat de la 
		utilització en una forma determinada de les noves tecnologies. Les 
		tecnologies per si soles ni són bones ni són dolentes. Les tecnologies 
		de la informació estan generant grans capacitats i grans potencialitats 
		en la democratització de la informació, per exemple, però també estan 
		generant grans instruments de control de la informació en poques mans. 
		Què ha permès les tecnologies de la informació ? Que hagi desaparegut 
		l’empresa integrada, que era la que ho feia tot des del començament fins 
		al final, i que, sobretot, el que obsessionava l’empresari: que era 
		controlar bé la producció en aquella l’empresa... Ara a l’empresari 
		només necessita controlar dues coses: el mercat i el producte final. 
		Tot el cicle de 
		producció ja no el necessita controlar perquè l’externalitza a tercers. 
		Per què ho pot externalitzar ? Perquè les tecnologies de la informació 
		poden permetre avui, per exemple, portar la comptabilitat a nivell 
		mundial d’una empresa transnacional des de Sant Joan Despí; en una 
		empresa en la que treballa gent amb 12 llengües diferents. Les 
		tecnologies de la informació permeten això i moltíssimes altres coses 
		més amb el sistema logístic. 
		Tot això ha transformat 
		dos elements molt importants: 
		- Com negociem ? 
		- Com ens organitzem? 
		Abans, negociar i organitzar-se era força fàcil: una empresa era una 
		societat anònima: pactàvem un conveni. Si eren vàries empreses, el 
		conveni era sectorial i una organització sindical... Joan Peiró, al meu 
		entendre, va estar transformant de manera revolucionària tota 
		l’organització de la CNT després d’un debat important que ja va començar 
		en l’etapa del Noi del Sucre, Salvador Seguí. Ho va fer en un document 
		preciós on venia a dir que calia superar el sindicat de professió perquè 
		era la única manera de fer front a les maneres d’organitzar les 
		empreses: “si l’empresa ha decidit fer-ho tot aquí, nosaltres , sigui 
		quina sigui la professió, sigui quin sigui el sector, necessitem tenir 
		un únic sindicat del sector, de manera que no competeixin els 
		treballadors entre ells (els treballadors del tèxtil de Mataró amb els 
		treballadors del tèxtil de Sabadell, per exemple)” 
		Doncs bé, paral•lelament a aquella visió que tenia Peiró en la seva 
		època, és la situació en la que ens trobem nosaltres ara. És a dir, 
		l’empresa desintegrada en xarxa, a través d’un sistema d’organització en 
		el que ja no serveix el mètode taylorista esquemàtic de sindicalisme que 
		es plantejava “En què treballem? En el metall ?, doncs organitzem-nos en 
		la federació del metall. Què fem? Plàstic? Doncs organitzem la federació 
		de Químiques. Què fem? Alimentació? Doncs organitzem el sector de 
		l’alimentació”... Però si estem fent activitats socioeducatives com les 
		que fan els monitors d’escoles ? I si estem en una empresa d’hostaleria 
		que té monitors amb aquesta funció? Doncs la complicació és 
		extraordinària... 
		Afegeixo una petita reflexió. Quins són els reptes més importants que 
		tenim com a país, com a Catalunya ? El país és Catalunya, l’Estat és 
		Espanya,... Europa,... el món....  
		 
		 
		 
		Els reptes quotidians més importants 
		 
		 
		Primer. Donar una resposta entre tots els agents socials a un 
		model de competitivitat esgotat. Les empreses a Catalunya han aconseguit 
		un nivell de beneficis important a base d’aprofitar el  
		 
		diferencial de salaris. Això ja no dóna per més. El diferencial del 
		tipus d’interès tampoc ja no dóna per més, doncs la política monetària 
		està unificada. 
		Espanya és el país del 
		món desenvolupat que té més risc de patir una crisi econòmica a causa 
		dels seus nivells altíssims d’endeutament de futur, que no podrà 
		suportar. Les famílies espanyoles s’estan endeutant com a conseqüència 
		de la política econòmica del govern. Aquest govern compensa la manca de 
		polítiques públiques, tot estimulant un consum exagerat. 
		Actualment, no demanar 
		diners a crèdit és de “tontos”, ja que la taxa d’interès és molt baixa 
		respecte a l’índex d’inflació. Això és una perversitat absoluta. Jo no 
		veig canvis de tendència i la situació és molt complicada, perquè tenim 
		un model productiu esgotat.  
		Tenim els nivells de 
		productivitat més baixos d’Europa per dues raons: 
		- L’empresa i el sector públic no inverteix en innovació en els nivells 
		que faria falta. Històricament, el que ha generat la productivitat és la 
		substitució de mà d’obra poc qualificada per mà d’obra qualificada, i la 
		innovació tecnològica que fa que el que fan 10 treballadors ho facin 2, 
		multiplicant la productivitat. I creant no 8, sinó més llocs de treball. 
		- I, després, tenim un 
		dèficit d’estructura educativa. El 34 % dels nois i noies de 16 anys a 
		Catalunya no acaben l’ESO en condicions, el que vol dir un fracàs 
		social. No vull dir que això sigui culpa del sistema educatiu ni molt 
		menys. Catalunya té les taxes d’escolarització postobligatòria més 
		baixes de tota Espanya. M’explico: Després dels 16 anys menys gent 
		continua estudiant i més gent s’incorpora al mercat de treball. Per què 
		? Perquè hi ha una percepció social segons la qual continuar el cicle 
		educatiu no compensa. 
		A més, tenim una 
		estructura de mercat de treball perversa. A tota Europa, de 100 
		treballadors que treballen, 60 tenen FP! I FP2, grau mig en general. Per 
		contra, aquí tenim un percentatge brutal sense estudis i tenim la 
		proporció més elevada de tota Europa... I, en canvi, la proporció 
		d’estudiants de grau mig és la més baixa d’Espanya. A Catalunya els 
		cicles econòmics arriben abans i després arriben a Espanya. 
		Això està generant molts 
		problemes. L’estratègia de baixos salaris i poca formació ja no serveix. 
		El marge de competitivitat s’està acabant. Els països de l’Est ens 
		superen en tot en aquests moments, fins i tot en qualificació. Eren 
		comunistes, però no estaven mal formats, sembla ser; no pas tant com 
		alguns voldrien dir. 
		I això incentivarà moltíssim els processos de deslocalització. 
		 
		 
		Segon. La deslocalització. Que no es pot evitar. La única 
		possibilitat que existeix és que les empreses que es deslocalitzen 
		siguin substituïdes per empreses de mà d’obra més qualificada. S’han 
		donat casos de deslocalització pura i dura portant la fàbrica al Marroc, 
		però també hi ha casos que es porten part de l’empresa al Marroc i part 
		de l’empresa es queda, però invertint en la producció de productes de 
		més valor afegit. 
		Tot això està provocant l’acumulació del dèficit comercial, que és el 
		més important de la nostra història recent, perquè ens endeutem per 
		consumir però no consumim productes espanyols. 
		L’altre gran repte és el de la Seguretat Social. Potser no és propi d’un 
		sindicalista dir-ho, però ho diré: En termes de Seguretat Social és, 
		possiblement, on hem fet millor les coses. Des de 1978 s’han fet moltes 
		reformes i significatives. En l’etapa socialista es van fer les reformes 
		bàsiques. En aquests moments tenim un dels sistemes de Seguretat Social 
		europeus més adaptats a la realitat i amb més capacitat d’aguantar el 
		“tirón” dels canvis de la nostra economia. Tothom reconeix que aguantarà 
		perfectament els propers vint anys. Els mateixos portaveus de la 
		patronal del Foment del Treball, que van fer aquelles previsions de que 
		al 2005 la Seguretat Social faria fallida ara diuen que al 2050 entrarà 
		en crisi. En canvi, estem al 2003 i la S.S. té superàvit. Jo ja em nego 
		a discutir amb ells. Qui sap d’aquí a 50 anys quines seran les 
		necessitats? Quina serà l’estructura productiva? I quina serà la 
		capacitat productiva? 
		 
		 
		Per últim. La immigració. 
		 
		Catalunya té la gran oportunitat de tornar a fer el que ja vam fer als 
		anys seixanta. Totes les coses que s’expliquen ara de la nova 
		immigració, a mi, que m’he criat a la Barceloneta, em sonen de quan era 
		jove. M’estic referint als comentaris que es fan, des dels més 
		importants als més anecdòtics: de que si canten, que si tenen costums 
		estranyes, que si fan soroll, etc...  
		 
		Doncs bé, Catalunya té avui –insisteixo- l’oportunitat de repetir aquell 
		fenomen. Catalunya es pot sentir orgullosa d’aquesta gran qualitat que 
		té com a societat, com a nació, com a país: la seva gran capacitat 
		d’integració. 
		Catalunya només 
		necessita un gran diagnòstic i posar en marxa i activar bones 
		polítiques. Com ? A la immigració només se la integra desactivant els 
		factors que fan que la immigració sigui un element de marginació. Què és 
		el que provoca la marginació ? Els desequilibris, la discriminació dels 
		punts d’origen. Com es pot perpetuar aquesta marginació? A través de la 
		discriminació en origen. 
		La discriminació en origen, que és la discriminació laboral, condiciona 
		el treball, el salari, i fins i tot la feina. Si hi ha discriminació 
		laboral hi ha també discriminació social. Aquesta persona immigrada 
		només pot aconseguir un lloguer d’un determinat pis i d’un determinat 
		barri, amb unes condicions molt precàries. Si hi ha discriminació 
		laboral, si hi ha discriminació urbanística i discriminació social, hi 
		ha marginació cultural... 
		I després els demanem 
		que parlin català! Ho podem fer..., peró... ¿algú s’ha preguntat com és 
		que fills de generacions senceres, després de vint anys d’escolarització 
		molt ben feta en l’escola, en català, amb immersió lingüística; que 
		saben perfectament català, després no continuen utilitzant-lo en el seu 
		ús social? Doncs perquè molts d’ells viuen en entorns tancats, en 
		empreses d’unes determinades característiques i també en barris d’unes 
		determinades característiques. 
		 
		Calen, doncs, polítiques d’integració laborals, socials, culturals, i 
		fent que aquells agents que van ser protagonistes d’aquella integració 
		puguin jugar un paper actiu. 
		Quins van ser dos dels 
		grans factors que a Catalunya no hagués una ruptura de la classe obrera, 
		com passa a Euskadi en aquests moments ? Cal agrair que ja al segle XIX 
		va haver gent que va tenir clar que els temes nacionals i els temes 
		socials eren una sola cosa. Però al segle XX va passar que la lluita 
		social i la política de lluita contra el franquisme van ser els grans 
		factors de la integració (als centres de treball, als barris, a les 
		associacions de veïns, etc...) 
		 
		 
		Perspectiva global, impacte local. 
		 
		 
		Al fil del que abans he esmentat, val a dir que el sindicalisme té també 
		avui la necessitat d’intervenir molt localment. Perquè no és pas veritat 
		que amb la globalització hagi desaparegut l’estat nacional. Qualsevol 
		realitat econòmica incideix sobre el territori. Incideix sobre un 
		territori global, incideix sobre el territori estatal, sobre el 
		territori nacional, sobre un territori comarcal o local. No és el mateix 
		estar en una empresa del metall del Baix Llobregat que treballar aquí a 
		Mataró, en una empresa tèxtil. 
		Per tant, el paper del 
		sindicalisme també consisteix en saber conjuminar aquest element 
		d’intervenció socioeconòmica des de la perspectiva del territori. Això 
		és el que, modestament, amb algun encert i amb alguna intuïció (a 
		diferència d’altres models europeus) aquí posem en pràctica. Aquest és 
		un petit reconeixement que cal fer a la gent de Comissions que esteu 
		aquí: un sindicalisme amb visió i perspectiva global i d’impacte local. 
		 
		 
		 
   | 
		  |