| ÈTICA I CONSUM 
		(Treball de recerca de 
		C. Ch. )(2004-05) 
		Adela Cortina. Por 
		una ética del consumo. 
		G. Ritzer. La Mcdonalización de la sociedad. 
		Ed. Icaria. Rebelión en la tienda. Opciones de consumo. 
		Naomi Klein. No logo. 
		Thomas Hine. ¡Me lo llevo! Una historia del shopping 
		Paco Underhill. Por qué compramos. La ciencia del shopping 
		  
		Por una ética 
		del consumo 
		CORTINA, Adela 
		Ed. Taurus 
		 
		L’ètica del consum és un llibre que pretén entendre el sentit del 
		comportament humà respecte allò que anomenem consum, i que sense 
		adonar-nos ens ha fet esclaus d’una societat purament consumista. Però, 
		què és en realitat una societat consumista o de consum? El consum sempre 
		ha estat present en la història de l’ésser humà, però no ha estat fins 
		ara quan ha arribat a convertir-se en el centre de la cultura, la 
		política, l’economia i la dinàmica de la vida social. Una societat de 
		consum no és aquella on la gent consumeix, ni aquella on la gent 
		consumeix de forma compulsiva, ni on es desenvolupen hàbits de consum; 
		sinó aquella que ha derivat cap a un consum de mercaderies no 
		necessàries per a la subsistència. D’aquesta manera s’ha anat generant 
		un “caràcter consumista” d’aquells béns no necessaris, com una activitat 
		habitual que no necessita justificació. 
		 
		El consum, en definitiva, no es podria definir com un procediment més de 
		la cadena de l’activitat econòmica. “És una forma de relacionar-se amb 
		els altres ésser humans, que intercanvien regals, van junts al cinema o 
		a un concert. És una forma de fer-me saber a mi, i als altres, que he 
		triomfat en la vida i per aquesta raó condueixo un Mercedes o compro 
		roba a Valentino, que no he fracassat com altres. És una forma de 
		demostrar a la gent propera, que jo també puc permetre’m anar de 
		vacances. És una forma de sentir-me jo mateixa en la roba, la casa, els 
		mobles... que jo he escollit. 
		 
		L’objectiu de consumir no només és arribar a una felicitat pròpiament 
		definida com un estat de benestar i satisfacció; sinó la eu-daimonía, el 
		“bon dimoni”, que genera alhora “bon caràcter”(allò què la persona va 
		creant dia rere dia) i “bona sort”(allò que queda a la voluntat dels 
		altres o de la fortuna). 
		 
		Les causes del consum il•limitat poden ser diverses: 
		 
		L’afany d’emulació: propi del consum compulsiu. Es caracteritza per 
		voler superar en cada moment als altres per tal de guanyar estatus. És 
		la causa de l’acumulació de béns i del consum il•limitat. 
		 
		Afany d’igualtat: és el fet de consumir perquè el altres també 
		consumeixen. Pot significar dues coses; en primer lloc, el consum és 
		degut a la insatisfacció que genera la falta de determinats béns quan 
		altres persones sí els posseeixen. D’altra banda, pot significar que les 
		persones acostumen a consumir lo dels altres perquè pensen que si a 
		aquests els beneficia, també a ells els hi pot beneficiar. 
		 
		Afany d’identitat: és la funció comunicativa del consum. Les persones 
		consumeixen per comunicar-se a sí mateixes i a altres que pertanyen a un 
		determinat grup social, i que s’identifiquen amb ell. Una de les maneres 
		de crear-se la pròpia identitat és el lloc en el què es compra: no és el 
		mateix comprar a les botigues del centre què a les grans superfícies (on 
		tot és més econòmic). 
		 
		Afany de seguretat: és potser el que té més influència en el consum. Es 
		caracteritza per la tendència a escollir les marques més cares, o les 
		més conegudes a través dels canals publicitaris, pel simple fet del 
		dubte o de la indecisió. Aquelles persones que manquen de capital 
		cultural o d’habilitats de compra, o tenen por de ser mal rebudes en 
		societat, compren allò més car per tal de sentir-se segurs del seu poder 
		econòmic. 
		 
		Afany de compensar: o consum compensatori; destinat a malalts, persones 
		discapacitades o discriminades... i situacions més puntuals com 
		compensar un fracàs familiar, amistós o professional, la falta de 
		reconeixement social o la baixa autoestima, el fet d’haver treballat 
		durament i merèixer un premi... L’objectiu és, per tant, equilibrar la 
		balança de la serenitat emocional. 
		 
		Afany de canvi o novetat: el desig constant de gaudir d’experiències 
		noves a través del consum, aquestes experiències que pot oferir 
		l’economia als éssers humans, sempre en busca de la felicitat. La 
		capacitat de “somiar desperts”, la capacitat de delectar-se amb la 
		imaginació d’allò que encara està per arribar, per consumir, és el punt 
		de partida del consum indefinit perquè una vegada satisfets aquests 
		desitjos, neixen altres de nous que reclamen ser satisfets. 
		 
		Estils de vida com a formes d’identitat social 
		 
		Un estil de vida es diferència d’un altre per la manera en què utilitza 
		els béns de consum. L’estil de vida té gran influència sobre la 
		configuració de la identitat social i sobre el marketing, per la seva 
		importància per la venta de productes del mercat. 
		No existeix una identitat en comú què expressar, sinó la necessitat de 
		crear-se la identitat i l’estatus a través del consum. D’aquesta manera 
		sembla que la identitat es pot escollir i es pot negociar des de la 
		voluntat de pertànyer a un grup determinat i consumir d’una determinada 
		forma. Per tant, només cal triar la forma de consum i el grup de 
		referència per assimilar la identitat somiada. Però dur a terme tot això 
		no és tan fàcil, ja que intervenen factors com el poder adquisitiu, les 
		condicions físiques i psicològiques. 
		 
		La personalitat es crea o es compra? EL MARKETING 
		 
		Qui crea els criteris dels estils de vida i, per tant, de les 
		identitats, els consumidors o els especialistes en marketing? Els estils 
		de vida formen part d’una organització social basada en el consum, o són 
		en realitat fruit del marketing, que passa del consum massiu a la 
		divisió dels mercats? 
		 
		Abans de decidir qui crea els criteris dels estils de vida convé 
		recordar que el marketing va canviar notablement des de els anys 
		cinquanta del segle XX als setanta o vuitanta.  
		En els seus inicis, el marketing dividia grups de consumidors en 
		categories econòmiques per dirigir cap a ells els seus productes. 
		Posteriorment, els especialistes en marketing es van esforçar per 
		explorar els estils de vida, els interessos i les aspiracions del seu 
		consumidor; és a dir, ja no miren el mercat des d’un punt de vista 
		objectiu, sinó des del punt de vista del consumidor (menys manipulable i 
		inesperat). Sembla ser llavors quan l’individu passa de voler pertànyer 
		a un grup d’estatus a voler destacar la seva pròpia individualitat. 
		 
		Per tant, a partir dels anys setanta i vuitanta es precís canviar la 
		producció i dividir els mercat perquè els consumidors volen expressar la 
		seva individualitat al triar menjar, beguda, oci... a oposició d’abans, 
		que la identitat venia donada per un grup social. L’objectiu ara és 
		“expressar la pròpia personalitat”: els especialistes en marketing venen 
		símbols juntament amb els productes, però per dissenyar els símbols es 
		veuen obligats a explorar les tendències socials per tal d’esbrinar 
		quins desitjos poden despertar-se. D’altre banda, els consumidors 
		compren allò que desitgen; aquí és quan apareix la polèmica de les 
		necessitats vertaderes i les falses, els desitjos autèntics i els creats 
		pel marketing. 
		La prudència del 
		consumidor és la que incita a no triar el què és bo, sinó lo millor per 
		ell, i no només per un moment en concret, sinó per tota la vida. La 
		ètica no tracta de allò que és bo, sinó de lo millor, que no té res a 
		veure amb augmentar satisfaccions: lo millor no és lo màxim, sinó allò 
		prudent. 
		 
		Per què la societat consumeix béns cada vegada més costosos? 
		 
		La meta de la societat consisteix en elevar el nivell de vida, arribar a 
		un estàndard de vida alt; aquesta meta s’instal•la en les persones a 
		través del procés de socialització i passa a formar part de l’ideal del 
		“jo” de cada individu, de manera que l’autoestima de la persona depèn 
		d’arribar o no a aquest nivell. 
		En la psicologia de 
		l’home modern, a la infància ja s’ensenya que arribar a l’èxit és una 
		responsabilitat i que si no és així, la societat no els estimarà, 
		fracassaran i es sentiran inferiors.  
		Per tant, no aconseguir béns de qualitat és el símptoma del fracàs, raó 
		suficient per perdre l’estima aliena i pròpia, el símbol de la 
		condemnació. Per això la pobresa no és només carència econòmica, és 
		també càstig social. 
		 
		Consumidor i consum 
		 
		A l’hora de consumir, el consumidor es comporta com un ésser “lliure” 
		que, fent ús de la seva sobirania, diposita el seu vot en un producte: 
		vota per ell. I les empreses conquisten els vots dels consumidors amb la 
		qualitat dels seus productes. Per tant, una societat que augmenta la 
		seva oferta fomenta la llibertat (valor, per excel•lència d’una societat 
		moderna). L’única cosa que cal assegurar és la lliure competència amb la 
		que ha de funcionar el mercat en benefici del consumidor. 
		 
		En aquesta realitat hi ha una crítica respecte les classes 
		aristocràtiques cap a les no aristocràtiques, pel fet què aquestes 
		últimes consumeixin béns que es veuen reservats per a les primeres. Però 
		és positiu que creixin les possibilitats de consum. 
		Lo pervers és la forma de consumir quan no és justa ni tampoc 
		felicitant. 
		 
		 
		 
		La McDonalización 
		de la sociedad. Un análisis de la racionalización de la vida cotidiana. 
		RITZER, George 
		Ed. Ariel Sociedad Económica 
		 
		En aquest llibre es dona a conèixer un fenomen que preocupa a les 
		societats del consum, dirigides per EE.UU, que l’autor anomena “McDonalización”, 
		o augment de les estratègies productives d’aquesta cadena de restaurants 
		de menjar ràpid per part de la societat. Les formes de vida, el consum, 
		l’alimentació, l’oci, l’educació... es produeixen cada vegada d’una 
		forma més McDonalitzada. 
		 
		I què és en realitat la McDonalització? Un fenomen que es 
		caracteritza pel següent: 
		 
		En primer lloc, l’eficàcia. El sistema dels McDonald’s garanteix els 
		millors mitjans disponibles, almenys aparentment, per a satisfer la 
		nostra necessitat de la forma més ràpida i eficaç possible. 
		 
		En segon lloc, McDonald’s es centre en oferir-nos un servei en el que 
		ens dóna “més per menys”, o el màxim possible per la menor quantitat de 
		diners. Es tracta, segons Ritzer, d’assimilar la quantitat amb la 
		qualitat: molt menjar equival a bon menjar. A més, augmentant també la 
		seva eficàcia, McDonald’s garanteix que aquesta enorme quantitat 
		d’aliments arriba a nosaltres en el menor temps possible, d’igual manera 
		en que es refereix a la recepció dels productes com al seu consum. Els 
		restaurants de menjar ràpid no ho són únicament per la velocitat del 
		servei, sinó també perquè els productes adquirits són de ràpid consum. 
		McDonald’s és un símbol de la cultura de la velocitat. 
		 
		En tercer lloc, McDonald’s ens ofereix allò que és previsible, és a dir, 
		els aliments consumits són sempre els mateixos, de sabor i quantitats 
		idèntiques, sense que importi el més mínim el lloc o el moment del 
		consum. El model McDonald’s redueix (o elimina) la incertesa. 
		 
		Per últim, McDonald’s exerceix un total control sobre els individus que 
		formen part del seu món mcdonalitzat, es tracti d’operaris o de clients; 
		i aquest control s’efectua partint de la tecnologia: l’organització de 
		l’espai en funció de la necessitat que els clients consumeixin el més 
		aviat possible i marxin, la utilització de màquines que garanteixin que 
		el servei i el productes siguin sempre els mateixos, l’aprenentatge dels 
		treballadors per tal que efectuïn les seves rutines productives sempre 
		de la mateixa manera... A McDonald’s les pautes de funcionament estan 
		molt clares. 
		 
		La McDonalització és un fenomen que, cada vegada envaeix més les 
		societats desenvolupades: el món actual és un món previsible, en el que 
		domina l’eficàcia, on s’estableix una gran importància a la velocitat i 
		al que és rentable. 
		Tot està McDonalitzat: la policia, el govern, la televisió...tot.  
		 
		 
		 
		Rebelión en la 
		tienda. Opciones de consumo, opciones de justicia. 
		Ed. Icaria-Milenrama 
		 
		Aquest llibre mostra com algunes actuacions típiques dels països rics 
		afecta molt negativament als països més pobres i que el consum 
		desmesurat dels rics està destrossant el planeta i augmentant la pobresa 
		dels pobres. 
		Així, arriben a afirmar 
		que “universalitzar l’estil de vida del primer món implicaria la 
		necessitat de disposar de 6 planetes Terra com a font de primeres 
		matèries primes i abocador”. I això, òbviament, és perquè no és 
		sostenible que tots els ciutadans del planeta consumeixin tants béns, 
		matèries i energia com ho fan els ciutadans del primer món (especialment 
		Estats Units). Potser és que els xinesos i els sudanesos, per exemple, 
		no tenen el mateix dret que altres a posseir un o diversos cotxes per 
		família, i varies televisions, i microones, i telèfons mòbils, i 
		consumir roba anualment, i consumir tants mocadors de paper, i tants 
		mobles, i tants...? El cas és que encara que tenen el mateix dret, si ho 
		fessin, el col•lapse seria immediat. 
		 
		A més, ni tan sols l’actual ritme de consum és sostenible per gaire 
		temps més. Què passaria si tots els ciutadans del món poguessin 
		permetre’s els mateixos luxes que els ciutadans del primer món? Per 
		tant, s’ha d’intentar viure amb austeritat i no consumir més béns i 
		energia que els estrictament necessaris. Però, com diu el llibre 
		anteriorment, “la austeritat ecològica no és equivalent a un exercici 
		permanent de dolorosa autofrustració, sinó que implica un agradable 
		assaboriment de les coses en un món en el qual les principals fonts de 
		satisfacció i realització es troben fora del mercat i del consum 
		compulsiu”. 
		 
		 
		Abans de comprar alguna cosa, hem de preguntar-nos si realment la 
		necessitem, si fa malbé el medi ambient (en la seva producció, ús, o 
		rebuig) i si en els països d’origen s’estan explotant als treballadors, 
		especialment si són nens. 
		Alguns exemples compilats en aquest llibre s’exposen a continuació. 
		Alguns d’ells són ben coneguts per la seva publicació a la televisió i 
		premsa, i no semblen ser entesos pels consumidors del països rics, que 
		continuen consumint aquests productes de manera irresponsable: 
		 
		McDonald’s: Una companyia que té diverses denúncies en tot el món i que 
		es caracteritza per: Abús i explotació dels seus treballadors (sobretot 
		als països menys organitzats), venta i apologia d’una dieta anomenada 
		“comida basura” que segons els experts, causa càncer, malalties de cor, 
		diabetis i artritis. 
		A EE.UU guanyaren el 
		judici contra aquesta empresa per dir que el seu menjar era “nutritiu”. 
		Segons el grup espanyol McCalumnia Apoyo, aquesta empresa té un 80% de 
		CONTRATOS BASURA i multitud de regles abusives (com les hores extres 
		sense remuneració), les seves hamburgueses tenen un 25% de greix quan 
		una vaca normal té menys del 3%. Fan servir antibiòtics i additius 
		múltiples en la cria del seu bestiar, al què maltracten, i per a donar 
		una bona imatge, dirigeixen la publicitat a nens entre 2 i 8 anys amb 
		pallassos i regals. A més, produeix multitud de brossa en els seus 
		envasos (paper, cartró i plàstic) d’un únic ús, el qual consumeix molts 
		recursos que van directament a les escombraries. També importa bestiar 
		de Brasil, criat a base de destruir selva amazònica. 
		 
		Nestlé: Empresa boicotejada des de fa més de 10 anys per la seva 
		conducta materialista i irresponsable en la promoció de llet artificial 
		a països del Tercer Món, quan ja sabia científicament que la llet 
		materna és molt millor que la llet artificial tan a nivell físic com a 
		psíquic. Però al Tercer Món aquests inconvenient no són els més 
		importants: Segons UNICEF cada any moren 1.5 milions de nadons per culpa 
		de difondre llet en pols. Aquesta llet és menys nutritiva que la natural 
		i en aquests països, per la seva pobresa, ni tan sols utilitzen la 
		quantitat necessària (per estalviar), pel que apareixen nens raquítics 
		i, que pel seu entorn, la seva mort està anunciada. 
		A més, la falta de higiene i analfabetisme en aquests països provoca que 
		el biberó del nadó agafi més infeccions que nutrients: Com seguiran les 
		instruccions de Nestlé si no saben llegir i no tenen aigua potable a 
		casa seva, ni sabó, ni...?  
		Encara sabent això i 
		molt més, aquesta empresa continua amb desig de rebre grans beneficis 
		d’aquests països, fins i tot utilitzant falses infermeres per a les 
		seves promocions i donant mostres gratuïtes. UNICEF, la OMS i d’altres 
		organitzacions estàn col•laborant molts, però encara no és suficient. A 
		més, aquesta empresa utilitza productes transgènics, manipulats 
		genèticament dels que no sabem les seves conseqüències i utilitza als 
		seus clients com a “conillets d’índies” dels seus experiments genètics. 
		Per aquesta raó, el boicot a aquesta empresa està dirigit a tots els 
		seus productes: xocolata, Nesquick, Nescafé, Bonka,
		Eko, Maggi, iogurts Chamburcy, Findus, llet 
		condensada La Lechera, gelats Camy, Vichy, 
		Smarties, Friskies... fins a cosmètics L’oreal i 
		Lâncome. Comprar aquests productes és col•laborar amb aquesta 
		empresa en el seu fanatisme.  
		 
		El 90% de les catifes orientals (fetes Àsia, Àfrica i Amèrica Llatina 
		principalment) estan fetes a base de l’explotació de nens: Treballen 
		entre 10 i 14 hores al dia, 6-7 dies a la setmana. Només si la catifa 
		conté el segell Rugmark pot estar segur que no existeix explotació 
		infantil. 
		 
		A Colòmbia existeix una autèntica esclavitud en el cultiu del Plàtan. La 
		venta de plàtans de Colòmbia es troba bastant estesa pel món i, en 
		general, el consumidor no s’interessa per la seva procedència i menys 
		encara per les condicions laborals en els països d’origen. A Espanya, 
		això és encara més greu, ja que existeix el plàtan de Canàries que és 
		millor i amb la garantia de no existir explotació, però la majoria dels 
		consumidors compren els que els hi dona la botiga, sense preguntar res. 
		 
		Campanyes contra l’Energia nuclear n’hi ha hagut moltes, sobretot a 
		Anglaterra i Alemanya, on arriben fins i tot a no pagar de la factura 
		elèctrica el percentatge d’energia produïda per energia nuclear. Aquesta 
		quantitat és abonada rere diversos mesos per evitar el tall en el 
		subministrament , però aquestes petites quantitats multiplicades generen 
		multitud de problemes a les empreses elèctriques. A Espanya ningú es 
		queixa, ni tan sols els pobles de les rodalies de les bases nuclears, 
		encara que provoquin certs problemes de salut. Recentment s’ha convocat 
		una campanya de protesta per evitar que s’instal•li un cementiri de 
		residus nuclears a Castella-La Manxa. 
		 
		Les selves tropicals es destrueixen a un ritme del 1.8% anual, és a dir, 
		16 quilòmetres quadrats en una hora, principalment a Brasil, però també 
		al Zaire, Indonèsia, Perú, Mèxic, Canadà, Índia, Nigèria... d’aquí pocs 
		anys, alguns d’aquests i d’altres països hauran esgotat totalment les 
		seves selves i la seva misèria serà tan gran que no tindran res per 
		vendre i res per menjar. 
		Les conseqüències són ben conegudes: A nivell local els països estan 
		venent el seu patrimoni reduint el seu PIB, i a nivell global provoquen 
		l’escalfament del planeta, l’efecte hivernacle... i tot això del què tan 
		es parla i tan poc es fa. 
		Japó és el principal 
		consumidor, seguit per Europa i EE.UU. 
		La fusta tropical es fa 
		servir per a tot, des de taules o taüts fins a escuradents, paper 
		higiènic o mocadors de paper, tan consumits al món ric. En aquest 
		sentit, s’ha dut a terme una campanya de boicot contra Mitsubishi i tots 
		els seus productes (principalment cotxes), ja que aquesta empresa és una 
		gran compradora de fusta tropical. 
		La solució a tot això es 
		troba en la mà dels consumidors finals i també en els legisladors, que 
		deurien prohibir les importacions de fusta tropical. A més, els 
		consumidors haurien d’exigir aquestes lleis als seus governants (a 
		través de cartes, per exemple). 
		 
		Des de fa molts de temps, grups ecologistes equatorians venen denunciant 
		la desaparició dels manglars (llacs) a les costes d’Equador, per a la 
		instal•lació de piscines per a la cria de gamba, el que altres països 
		consumeixen com a gamba tropical. La tala del Manglar està prohibida 
		però ningú fa que es compleix aquesta llei. I a més, del Manglar viuen 
		multitud de famílies, de forma natura i ecològica, que veuen que la seva 
		font d’aliment es destrueix i que els impedeixen el pas (amb armes) 
		persones que es creuen propietàries del terreny públic. Què podem fer? 
		No consumir gamba tropical de cap classe.  
		 
		Campanya de Roba Neta (Clean Clothes Foundation): Moltes vegades la roba 
		de les grans companyies de moda és dissenyada pels països rics, però 
		feta amb mà d’obra barata dels països pobres. El problema principal és 
		l’abús i l’explotació que es fa als treballadors, principalment dones 
		entre 14 i 16 anys, arribant fins a més de 15 hores de treball al dia. 
		Les empreses acostumen a prohibir els sindicats, despatxar a la mínima 
		queixa o per faltar a la feina si estigués malalt. Durant la maternitat 
		permeten uns dies lliures, sense sou. Un exemple de multinacional amb 
		aquest sistema és C&A, però n’hi ha més. 
		 
		Nike, un exemple de multinacional del calçat esportiu i pilotes, 
		que explota a nens a partir de 4 anys. Amb el que es gasta en publicitat 
		al any podrien pagar-se sous dignes a tots els seus treballadors i 
		evitar la explotació infantil. Nike va tancat les seves fàbriques a 
		EE.UU l’any 1984, i se’n va anar a Corea del Sud i a Taiwan. Al créixer 
		econòmicament aquests països, es va desplaçar a altres (Indonèsia, Xina, 
		Tailàndia, Malàisia...). Nike fins i tot paga als governs corruptes (i 
		militars) d’alguns països per evitar-se problemes d’inspeccions 
		sanitàries i de seguretat social. Altres marques que subcontracten la 
		producció a països del Sud en condicions inadmissibles són Adidas,
		Reebok i Fila. 
		 
		Ex: Per unes sabatilles Nike el treballador rep 0.75$, Nike paga 24$ i a 
		la botiga es venen per més de 95$. A més, les condicions de salut 
		laboral serien inacceptables a qualsevol altre país d’Europa: Ús 
		d’adhesius altament tòxics pels nens i sense cap protecció, falta 
		d’assistència sanitària... 
		 
		Un altre aspecte són les indústries petroleres sense escrúpols que només 
		busquen el seu benefici personal, com BP amb les seves prospeccions 
		petrolíferes a l’Antàrtida; o com Shell, responsable del desastre 
		ecològic del delta del Níger (a Nigèria) i responsable de la mort de 
		l’escriptor i ecologista Ken Saro Wiwa i altres 8 ogonis per defensar 
		els drets del seu poble a una terra neta. També és boicotejada la 
		petrolera Total per la seva relació amb la dictadura de Birmània. Esment 
		especial mereix el desastre ecològic i social que està ocasionant la 
		multinacional Texaco a Equador.  
		 
		Bancs: Alguns bancs financen directa o indirectament les indústries 
		d’armament, la màfia... A Itàlia, el boicot realitzat contra alguns 
		bancs els ha fet canviar d’opinió. Esclarir això és difícil ja que la 
		clandestinitat a les inversions bancàries és excessivament gran, però 
		els clients dels bancs haurien d’exigir: Transparència a les inversions 
		del seu banc i que dites inversions siguin ètiques.  
		 
		Inversions a Borsa: D’inversions acceptables des d’un put de 
		vista ètic van començar a parlar-ne a EE.UU a mitjans dels 60, quan 
		grups anti-Vietnam van descobrir que havien invertit a empreses de venta 
		d’armes, i associacions mèdiques es van adonar que tenien títols a 
		societats de tabac o alcohol. Des de aleshores van sorgir agències per a 
		donar informació sobre el comportament de les empreses i consells per a 
		una inversió ètica. 
		A Anglaterra existeixen 
		multitud de fondos per a inversions ètiques i organitzacions per 
		assessorar als inversos sobre les societats que són responsables social 
		i ecològicament, com EIRIS (Ethical Investment Research Service), 
		que es centra bàsicament en:  
		o Actitud comercial i 
		publicitària  
		o Producció y venta d’ alcohol i tabac  
		o Relació amb el medi ambient  
		o Relació amb la fusta tropical  
		o Compromís militar, mineria, plantacions, pornografia...  
		o Interessos a nivell internacional al Tercer Món  
		o Respecte als animals  
		o Aportar benestar i formació als seus empleats, sense discriminacions
		 
		o No col•laborar amb règims opressors 
		o No col•laborar ni amb el comerç d’armes ni amb l’energia nuclear  
		 
		 
		Accionistes crítics: Dins de cada societat, els accionistes 
		juguen un paper fonamental en el comportament d’aquesta i han de fer 
		arribar la seva veu als directrius. Exemple d’això és el grup CANES 
		d’accionistes de Nestlé contra les seves accions al Tercer Món, el grup 
		d’accionistes de Bayer contra l’exportació d’insecticides prohibits a 
		Europa, els accionistes de Hoechst i Schering contra el comerç de 
		plantes transgèniques (manipulades genèticament), els de Siemens contra 
		l’energia nuclear... D’aquesta manera, els grups d’accionistes crítics 
		opinen que si es callen, ells es converteixen en còmplices, financers i 
		responsables dels seus fets. 
		 
		Accionistes ecològics: Aquests accionistes cada vegada són més 
		nombrosos. Exemple dels seus èxits fou el resultat del boicot contra 
		l’empresa petrolífera Shell que no va poder enfonsar una de les seves 
		plataformes petrolíferes situada al mar del Nord i es va veure obligada 
		a reciclada. Aquests accionistes exigeixen que a les assemblees, a part 
		d’un balanç econòmic, s’hi faci un balanç ecològic amb les quantitats 
		que ha contaminat cada fàbrica, amb informes sobre l’impacte ecològic de 
		cada activitat...  
		 
		El llibre, per acabar, exposa una sèrie de campanyes efectuades a 
		Espanya, com són: 
		o Campanya contra el 
		PVC: Un plàstic nociu, molt contaminant i cancerígen.  
		o Campanya per la 
		reducció dels residus y escombraries: Es tracte de promoure el consum 
		racional, eliminar la cultura del "usar i llençar" i promoure que molt 
		del que es llença es pot reciclar. S’ha d’acabar amb la forma de comprar 
		actual: Comprar productes amb envasos no ecològics (llaunes, tetra-brick, 
		safates de porexpan...) i després consumir multitud de bosses per dur-ho 
		a casa. 
		o Campanya contra la propaganda comercial a les bústies: Cada any es 
		gasten tones de paper, tinta, clor... per a simples tríptics 
		publicitaris, que acaben aviat a la brossa. Un estudi a la ciutat de 
		Girona va concloure que cada bústia rep al mes: 1.2 Kg de paper que 
		consumeixen més de 100 litres d’aigua i una energia de 10.000 Wh. Rere 
		negociacions amb la Administració i empreses es va arribar a l’acord de 
		respectar el dret a no rebre publicitat aquell que ho sol•licitessin 
		posant a la bústia: “PUBLICITAT AQUÍ NO” 
		o Campanya per la 
		objecció fiscal i contra les despeses militars: Cada vegada hi ha més 
		gent a la que no li agrada que el seu diner sigui utilitzat per a 
		mantenir una indústria militar i per a comprar armes que maten. Molts 
		ciutadans retenen a la seva declaració de renta el percentatge que 
		s’emporta el Ministeri de Defensa i ho destinen en obres socials. No es 
		tracte de pagar menys, sinó de no col•laborar amb la despesa militar. Si 
		la declaració de renta és negativa llavors els ciutadans el que fan és 
		exigir que els hi tornin també aquests diners.  
		o Campanya a favor de 
		las fonts d’Energia Neta: Energia Solar, Eòlica... Es tracta d’obligar a 
		les companyies elèctriques que abandonin progressivament les fonts 
		brutes (energia nuclear, tèrmica...) i que no s’instal•lin a noves 
		centrals d’aquest tipus.  
		 
		No logo 
		KLEIN, Naomi 
		Ed. Paidós 
		 
		 
		“Les marques són qualsevol paraula, nom, símbol o objecte o combinació 
		d’aquests que s’utilitza per identificar i distingir els articles d’un 
		productor dels altres”, amb aquesta expressió, Naomi Klein exposa en el 
		seu llibre un definició simple i clara del concepte de marca, segons la 
		legislació americana. 
		 
		La periodista i escriptora canadenca Naomi Klein, ha volgut explicar en 
		el seu llibre No logo, les hipotètiques amenaces que ens plantegen les 
		marques comercials, omnipresents no només a la nostre roba, sinó a totes 
		les facetes de la nostre vida. No logo és un anàlisi contra l’economia 
		del marketing per entendre el moviment antiglobalització. Klein afirma 
		que és impossible parlar de marques sense parlar de globalització: No 
		existiria el culte de la marca si no existís la possibilitat de produir 
		a baixos costos a alguna part del món. 
		 
		Aquestes grans marques no són tractades per l’autora com agents aïllats, 
		sinó com un producte bàsic i emblemàtic del sistema econòmic que s’ha 
		dedicat a destruir totes les barreres contra la inversió especulativa i 
		ha afavorit l’abús al comerç entre els països desenvolupats i els no 
		desenvolupats. 
		 
		Si les multinacionals mantenen acords amb dictadors, subasten les 
		indústries al millor postor, estan pendents només de trobar el lloc més 
		rentable i miren cap a un costat per no veure l’explotació que alimenten 
		és perquè les normes internacional ho permeten. En realitat, elles 
		representen l’idea més perfeccionada del capitalisme salvatge que 
		permeten les noves tecnologies i una globalització posada al servei del 
		marcat i no de la societat. No logo inclou abundants dades i testimonis 
		directes sobre zones de processament de exportacions (ZPE), on un marc 
		de misèria i esclavisme els operaris del Tercer Món fabriquen a baix 
		cost productes per a les grans marques. La descripció que Naomi Klein fa 
		de la vida als territoris de Cavite (Filipines) o Yakarta (Indonèsia) és 
		il•lustrativa.  
		 
		Són llocs amb salaris de misèria, condicions de treball absurdes, 
		explotació de menors, constant repressió de les reivindicacions laborals 
		i alta tolerància fiscal pels fabricants. Els comptes globals en hores i 
		diners són clares i rotundes. Els salaris dels 50.000 nens i adults que 
		treballen per Nike a Cavite trigarien dinou anys en sumar la xifra que 
		aquesta marca dedica en un sol any a publicitat. Hi ha productes que en 
		origen es paguen a dos dòlars i que a les botigues de Nova York es venen 
		a 120 dòlars. 
		 
		 
		Pràctiques i polèmiques 
		 
		No són aquestes les úniques actuacions inquietants de les grans marques. 
		L’autora esmenta casos en el què algunes marques de begudes i menjars 
		(Pizza Hut, Taco Bell, McDonald’s, Coca-Cola, Pepsi-Cola, Burger-King) 
		tenen monopolis dels seus productes als menjadors d’escoles i 
		universitats nord-americanes, on són freqüents els anuncis publicitaris 
		a biblioteques, lavabos i fins i tot participen en plans d’estudi. 
		Nike va aconseguir que 
		vuit-centes aules d’escoles nord-americanes introduïssin com a treball 
		manual la fabricació d’una sabatilla amb el logotip de la firma.  
		 
		També existeixen casos de camuflament d’estudis, com el que la firma 
		química britànica Boots va exercir sobre un treball de la Universitat de 
		California que demostrava que un fàrmac genèric era tan eficaç com un 
		producte seu anomenar Synthroid. El genèric hagués estalviat 365 milions 
		de dòlars a vuit milions de malalts. Un altre apartat polèmic són les 
		sinèrgies invisibles: la cadena televisiva ABC censurant un reportatge 
		que criticava la seguretat dels parcs de Disney, o els reporters del 
		canal CBS informant sobre els Jocs Olímpics d’hivern de Nagano amb 
		jaquetes de Nike. 
		 
		Però més enllà d’aquestes dades –i d’altres temes sobre fusions i 
		tàctiques de mercat que eliminen la competència, censura de continguts, 
		etc.-, la autora dibuixa una interessant perspectiva sobre el model 
		cultural de les marques, sobre el seu èxit i la seva crisi.  
		Per a Naomi Klein, les marques han deixat de vendre productes tangibles 
		i bàsicament comercialitzen idees i estils de vida que s’associen al seu 
		logotip. Aquestes idees poden ser positives, però no guarden 
		necessàriament cap relació amb l’actuació real de la marca. En aquesta 
		situació, el més important és el marketing i la publicitat. I les 
		marques poden començar a vendre qualsevol tipus de productes. Un exemple 
		és Disney, que a més de parcs, pel•lícules i productes de merchandising 
		de tot tipus, té creuers, paquets de vacances i una ciutat a Florida 
		anomenada Celebration.  
		 
		La liberalització econòmica i les noves tecnologies han permès derivar i 
		subcontractar la producció material de les grans firmes cap a les zones 
		més pobres, ja que aquestes empreses només busquen el territori i 
		l’estructura més rentable. El bombardeig publicitari, el marketing i la 
		omnipresència de les marques saturen el mercat comercial i cultural i 
		s’apropien de tots els espais públics. El consumidor és explotat a 
		través d’una oferta irreal i sobreabundant, servida amb anuncis que 
		oculten tot aquest muntatge. La venta de fantasies tracta fins i tot 
		d’ocultar les manifestacions crítiques socials en el seu propi benefici. 
		D’aquí algunes campanyes comercials disfressades d’ecològiques o 
		alternatives. 
		 
		Ara, aquesta cultura hipòcrita en la què les grans marques exerceixen 
		com forces omnipresents i prepotents i en la què, a més, han perdut 
		valor com a referents d’una economia comprensible i humana, ha acabat 
		per generar un moviment de rebuig. Que sigui un moviment amb una amplia 
		base juvenil demostra fins a quin punt els principals clients de la 
		cultura de les marques comencen a percebre l’engany. 
		 
		Radical i insinuant 
		 
		Però etiquetar aquest moviment com a juvenil no és del tot correcte. Es 
		tracta d’un moviment popular en el que conviuen crítics de la 
		globalització, activistes dels drets humans, moviments ecologistes, 
		grups anticorporatius i d’altres organitzacions d’usuaris i consumidors. 
		I protesten perquè la cultura s’ha sotmès al marketing, perquè la 
		llibertat i la interacció del mercat són fictícies i perquè el món 
		laboral deriva cap a la inestabilitat.  
		 
		No logo és un treball documentat que reuneix correctament algunes de les 
		peces del trencaclosques que ens envolta i que donen a conèixer les 
		crítiques. L’autora sap que la globalització és irreversible, que les 
		marques no desapareixeran i que no deixarem de consumir, per aquesta raó 
		proposa que actuem com a consumidors amb ètica i criteri, exigint una 
		altra cultura de les marques.  
		 
		Crec que No logo és un llibre oportú sobre un tema actual: la presa de 
		consciència dels consumidors. Dirigit al cor i a la ment, ens recorda 
		que també com consumidors hem de perdre la innocència. 
		L’objectiu del llibre de 
		Klein és aconseguir que, a mesura que els secrets que jeuen rere la 
		xarxa mundial de les marques siguin coneguts cada vegada per un nombre 
		més gran de persones, l’exaltació d’aquestes pugui provocar la gran 
		commoció política del futur, rebutjant frontalment a les empreses de 
		marques més conegudes. “L’oposició a les multinacionals és el tema que 
		atraurà la imaginació de la pròxima generació de rebels i pertorbadors” 
		afirma l’autora. 
		 
		 
		 
		¡Me lo llevo! Una 
		historia del shopping 
		 
		HINE, Thomas 
		Ed. Lumen 
		 
		¡Me lo llevo! és molt més que un recorregut històric pels nostres hàbits 
		de compra. L’autor es para a analitzar els mecanismes psicològics que 
		ens porten a adquirir coses que no necessitem i que a vegades ni tan 
		sols desitgem, estudia detalladament els muntatges publicitaris, la 
		indústria de la moda i, en definitiva, la teranyina de miratges, 
		trampes, somnis i desenganys que conformen la fisonomia invisible 
		d’aquest déu que regeix la voluntat de tots nosaltres. 
		 
		Des de que Eva va triar la millor de les pomes fins als nostre dies, 
		l’acte de comprar i tot el que l’envolta ha estat un dels aspectes 
		distintius de la humanitat. En aquest llibre tan peculiar, Hine ens 
		parla de les misèries i dels esplendors d’aquest costum què sovint es 
		transforma en un vici, on els actuals centre comercials es converteixen 
		en autèntiques catedrals del consumisme compulsiu.  
		 
		La compra es presenta com una activitat femenina, potser la principal 
		activitat femenina. Mentre que al segle XVIII, comprar era patrimoni 
		d’homes i dones per igual, al segle XIX, el fet de anar a comprar, per a 
		les dones va suposar una obligació. Els comerços ja no es trobaven 
		juntament als tallers, sinó que eren llocs destinats totalment a 
		fomentar la compra. I l’ambient dels establiment era determinat per la 
		necessitat de parar especial atenció a les dones, que s’havien 
		transformat en les principals clientes. 
		El simple fet d’entrar a 
		uns grans magatzems constituïa una experiència memorable per a les 
		compradores, una experiència que la gent considerava moderna i luxosa. 
		Tothom es referia a ells com a llocs on representants de diverses capes 
		de la societat se sentien còmodes comprant junts.  
		El llibre es centra detingudament en les diferents reaccions de la dona 
		davant del fet de comprar. Els comerciants francesos i americans 
		comprenien que havien de permetre que la dona es passegés per la seva 
		botiga com si flotés en un somni. Així va aparèixer una nova classe de 
		dona “acariciadora”, que tocava tot i comprava poc o res. Havien de 
		comprendre que aquella experiència sensual era una part important que 
		oferien i que els desigs no sempre s’expressen en paraules. Sabien que 
		havien de procurar un lloc màgic i deixar la dona en pau per tal què es 
		sentís còmoda i estimulada; d’aquesta manera tornaria quan tingués la 
		necessitat d’adquirir un altre producte. 
		 
		La roba: l’explosió de varietat i l’expansió de les botigues  
		 
		La introducció de roba de confecció va ser la innovació comercial més 
		destacada del segle. 
		Com és natural, molts compradors volien peces de vestir idèntiques a les 
		exposades. És molt més fàcil triar entre un assortit de peces ja 
		existents que dissenyar-ne una de nova. 
		Resulta estrany que unes peces confeccionades sense destinatari 
		ajudessin més als clients a definir-se a sí mateixos i a determinar els 
		seus gustos que la roba feta a mida, que d’un altre banda es deixava a 
		càrrec del modista. De sobte, tots els clients podien expressar la seva 
		individualitat no a través de l’especificació dels seus desigs, sinó a 
		través de l’elecció entre una amplia gamma de peces confeccionades de 
		diferents estils i teles. Així, les botigues començaran a créixer, 
		aspiraven a convertir-se en petites ciutats i, de fet, intentaven 
		convèncer als seus clients que no necessitaven anar a cap altre lloc. 
		 
		Però, casi tots els grans avenços comercials es van produir al terreny 
		psicològic; anaven destinats a què la gent es sentís més còmoda comprant 
		i a eliminar qualsevol barrera que els impedís consumir. 
		 
		Atendre al comprador contemporani 
		 
		En l’actualitat, relativament pocs consumidors estan satisfets amb la 
		qualitat del servei que reben. Els estudis sobre compradors a diferents 
		tipus de botigues rarament senyalen que més del 50 per cent dels clients 
		consideren satisfactòria la qualitat del servei. Les queixes més 
		freqüents fan referència a que no poden trobar un dependent que els 
		atengui quan ho necessiten, i que el dependent al que troben, desconeix 
		la línia de productes. 
		 
		Els gustos 
		 
		El gust, sembla ser, la més personal i subjectiva de les qualitats. 
		Primerament, els gustos eren determinats sobretot per reduïts cercles 
		agrupats entorn les corts reials i altres centres de poder. Eren les 
		úniques persones que podien permetre’s el luxe d’adquirir coses, les 
		úniques a les quals se les jutjava per les seves possessions materials. 
		Però, amb l’arribada de la fabricació en sèrie del segle XIX, els antics 
		líders del gust es van veure aclaparats per la superabundància de 
		mercaderies i per un mercat format generalment per persones capaces de 
		comprar per primera vegada a la història. 
		 
		El concepte de gustos es basa en la idea que els objectes tenen 
		significats i que la gent que els comparteix pot convenir en aquests 
		significats. 
		El grup jutja sempre de forma negativa els gustos que una persona no 
		comparteix amb ningú. Però gust, no és igual a moda. Les modes van i 
		venen, metre que els gustos evolucionen més a poc a poc. 
		Els gustos tenen molta importància pels comerciants, perquè els clients 
		tendeixen a ser el més rentables, i els compradors busquen botigues que 
		s’ajustin als seus gustos. Les empreses de major influència no es 
		limiten a introduir modes, sinó que defineixen i catalitzen els gustos. 
		 
		El consum uneix 
		 
		La gent necessita celebrar coses. Alegren la vida i marquen certs 
		moments importants. Totes les festivitats posseeixen certa qualitat 
		sagrada, però que alhora també permeten relaxar-se, el que en porta a 
		menjar, beure i gastar. 
		 
		De fet, la consciència de la importància econòmica del Nadal contribueix 
		als sentiments de culpabilitat que molts experimenten durant aquesta 
		festivitat. Cada any, hi ha gent que es queixa que el Nadal ha acabat 
		embrutat pel materialisme i que el seu veritable significat es perd 
		perquè malgastem temps i riquesa en comprar regals que ningú necessita. 
		Però, haver de comprar regals ens recorda quants anys tenen les nostres 
		nebodes i ens obliga a esbrinar les coses que agraden a noies de la seva 
		edat, així com decidir si estem disposats o no a comprar-n’hi. Ens fa 
		pensar en persones amb les que abans manteníem una estreta relació o amb 
		qui ens agradaria conservar el contacte. Ens obliga a pensar en els 
		nostres pares o en els nostres fills que viuen lluny, en el que podem 
		fer per a millorar les seves vides. Quan es tracte de relacions de tota 
		la vida, els regals de Nadal semblen insignificants, però aconsegueixen 
		que les persones continuïn pensant les unes en les altres. Cadascú va a 
		lo seu i després esperem que les coses que comprem a les botigues a 
		desembre i emboliquem amb paper vermell i verd siguin suficients per 
		mantenir-se units. 
		 
		“El llibre de Hine ens explica coses de nosaltres mateixos que potser no 
		sabíem: diguem què compres i et diré qui ets...” » The New York Times. 
		 
		 
		 
		 
		Por qué compramos. 
		La ciencia del shopping. 
		UNDERHILL, Paco 
		Gestión 2000.com 
		 
		Paco Underhill és el fundador d’ Envirosell, una empresa que, des de fa 
		alguns anys, ofereix consultes sobre disseny d’entorns per establiments 
		comercials. El seu treball consisteix en estudiar, mitjançant tècniques 
		d’observació i anàlisi quantitatiu, el comportament dels consumidors en 
		els establiments: com els hi afecta la forma en què s’ordenen els 
		productes, les dimensions dels passadissos, la il•luminació, etc. 
		 
		Del seu treball han sorgit algunes idees que ja podem veure en qualsevol 
		centre comercial, com per exemple el concepte de “zona de transició”, 
		que és l’espai físic que necessita un consumidor que entra en un 
		establiment per adequar-se a les noves condicions de llum, temperatura i 
		so, abans de poder fixar-se en qualsevol producte o promoció. En resum, 
		es podria dir que Envirosell estudia l’experiència d’usuari en entorns 
		físics. Les seves conclusions cobren cada vegada major importància en un 
		univers on els consumidors ens tornem cada vegada més sofisticats, ja no 
		som tan lleials a una marca i som cada vegada més conscients del nostre 
		poder. 
		 
		Consells per "atrapar" compradors 
		 
		1. Primer ha d’aconseguir que entri, després retenir-lo/a 
		El temps que el client passa al local està relacionat directament amb la 
		compra. 
		 
		2. La zona de transició 
		Puc ajudar-li? No, gràcies. És lo més provable que esdevingui si no 
		respecta la zona de transició. Quan s’entra a un local, la gent 
		disminueix la marxa i sorteja els estímuls, aquesta zona ha de ser 
		respectada i res pot col•locar-se aquí si vol que el seu client li 
		presti atenció. És a dir, no posi el seu millor producte en aquesta 
		zona, ningú el veurà.  
		 
		3. Facilitat d’accés als productes 
		Si no poden accedir a ells fàcilment per provar-los, no els compraran.
		 
		 
		4. Zones lentes vs. zones ràpides 
		Som Narcisos, ens resulta irresistible la nostre imatge al mirall, ens 
		detenim, observem. En canvi sembla que no som atrets pels banc i 
		accelerem la marxa quan passem davant d’un d’ells. Aquell local del 
		costat del banc es lloga molt barat, hummm, haurà de recórrer a l’ajuda 
		dels miralls per que el seu possible client disminueixi la marxa i 
		tingui alguna possibilitat de temptar-lo.  
		 
		5. Homes i dones 
		Els homes entren, caminen ràpid en recerca del que busquen, no 
		pregunten, si no ho troben de seguida, marxen. Les dones, en canvi, 
		observen més i es prenen el seu temps. Si en una botiga entren parelles, 
		posi llocs per a que els homes s’asseguin i deixin a les dones comprar 
		tranquil•les. Un detall interessant, si una dona surt a comprar amb una 
		amiga, pot transformar-se en una “màquina de comprar”; si es troba sola, 
		en canvi, és molt provable que dediqui menys temps aquesta activitat. 
		 
		 
		6. Mirem a la dreta 
		Els compradors caminen i miren sovint a la dreta, motiu del qual els 
		comerciants perspicaços col•loquen els nous productes justament a la 
		dreta dels que més es venen.  
		 
		7. Integri el ciberespai a la botiga tradicional 
		Internet pot oferir al consumidor més informació que la botiga 
		tradicional. És justament el que fa l’empresa “Amazon” tan exitosa, 
		abans de comprar un llibre pot consultar les opinions dels lectors, 
		veure quins altres llibres varen comprar aquells que van comprar el 
		llibre pel què vostè mostra interès.  
		Pot haver molta sinèrgia 
		entre un comerç i la seva pàgina web. Pensi per exemple que la seva 
		aspirador es va trencar un dissabte per la tarda. Vaig a la pàgina de, 
		per exemple, Electrolux, veig atentament tots els models amb les seves 
		característiques tècniques, busco consell sobre quin és el que més em 
		convé, demano una comparació entre preus i ubicacions de comerços 
		propers a casa meva. Ja tinc la dada, el preu més baix a prop de casa 
		meva. Vaig al comerç i li dic al venedor exactament el que vull i en 
		pocs minuts torno amb la nova aspiradora. 
		En resum, Internet pot ésser també un poderosa eina de pre-venta. 
		 
		8. Confiança, ha de crear confiança 
		Quan es venen productes de gran preu com les propietats s’ha de pensar 
		en el confort del client: cadires còmodes i un entorn adequat amb una 
		taula al voltant de la qual conversar i no asseure’s enfrontats com en 
		un escriptori.  
		 
		 
 LA HOSTILIDAD 
		GENERAL A LA RIQUEZA NUEVA. 
		Albert O. Hirschman 
		“Interés privado y acción pública” 
		Fondo de Cultura Económica/Serie de Economía. 
		Página 59: 
		A mediados del siglo 
		XVIII se produce un antagonismo hacia la cultura material.. Son 
		períodos de expansión económica, cuando los bienes de consumo, 
		frecuentemente de una clase nueva, se difunden más ampliamente. 
		(..) 
		 
		- En Inglaterra no falta la condena directa y consistente de la nueva 
		prosperidad, denotada a menudo por el término todavía predominantemente 
		despectivo de “lujo”, por parte de figuras importantes. 
		 
		- En el tercer cuarto de siglo XVIII, crecientemente próspero, se 
		publicaron algunos ataques particularmente fuertes contra el lujo. 
		 
		- En Francia, aproximadamente al mismo tiempo, el enemigo más prominente 
		de lo que llamamos ahora el “consumismo” fue, por supuesto, Rousseau. 
		Este autor se lanza al ataque desde su primer tratado político: 
		“Discurso sobre las ciencias y ls artes”. Rousseau tenía una palabra 
		favorita para denigrar el mundo de los objetos y los bienes durables: 
		Colifichet. Éste es un término despectivo que designa a un objeto 
		frívolo dotado de escasa utilidad. 
		 
		Página 60. 
		 
		Como lector fiel y discípulo autoproclamado de Rousseau, Robespierre 
		inventó más tarde su propio término para el mundo de los bienes 
		materiales: Chétives marchandises, o sea mercancías frágiles o mal 
		hechas, una expresión notable que se ha vuelto famosa y debe de haber 
		tenido un valor de choque y de sorpresa en una época en que las 
		escaseces de alimentos básicos eran generalizadas. 
		 
		Robespierre utilizó el término en un discurso en el que reprobaba 
		enérgicamente el pillaje del azúcar y el café de algunas tiendas de 
		París, en febrero de 1793. Su argumento principal era que las energías 
		revolucionarias del pueblo debían reservarse para algo más digno que la 
		búsqueda de algo tan chétif como los abarrotes. 
		 
		Antes de Rousseau, Quesnay y los fisiócratas habían establecido su 
		propia distinción entre las variedades del lujo. No difería mucho de la 
		de Rousseau, o de la que estableciera más tarde Adam Smith entre las 
		“chucherías” y una “mesa profusa y suntuosa”. Quesnay distinguió entre 
		el lujo de los objetos durables, al que llamó luxe de décoration, y el 
		gasto excesivo en alimentos, al que llamó, un poco incongruentemente 
		para nuestros oídos, faste de subsistance. Fase denota esplendor y 
		suntuosidad, sobre todo en unión de las ceremonias públicas, y escapa a 
		la asociación con el pecado y la corrupción que se había imputado al 
		luxe desde la Edad Media si no es que antes. Así pues, llamando faste a 
		los grandes gastos en alimentos y luxe a los gastos en objetos, Quesnay 
		subrayó su opinión, similar a la de Rousseau (pero opuesta a la de Adam 
		Smith cuando se inclina por la opulencia), en el sentido de que el gasto 
		excesivo en alimentos era preferible a la acumulación de objetos. 
		 
		La razón de esta preferencia por los alimentos sobre los objetos era 
		entre los fisiócratas diferente de la de Rousseau: era dictada por su 
		doctrina, la que sostenía que la agricultura era la única fuente real de 
		la riqueza nacional y relegaba a la calidad de “clases estériles2 no 
		sólo a los comerciantes, sino también a los artesanos, responsables del 
		luxe de décoration. Pero es precisamente significativo el hecho de que 
		varios argumentos diferentes convergieran para alentar la hostilidad 
		hacia el mundo de los objetos en una época en que este mundo se 
		encontraba en expansión. 
		 
		 
		 
		Página 62: El ataque al “consumismo” no es en modo alguno una invención 
		o un monopolio del decenio de 1960. 
		 
		Página 63: EL ARGUMENTO MÚLTIPLE CONTRA LOS BIENES NUEVOS . 
		 
		Es concebible que cada vez que una nueva oleada de bienes de consumo 
		llega al mercado, ciertas características específicas de estos bienes 
		suscitan la hostilidad (mientras que otras provocan el deseo apasionado 
		de adquirirlos). Esto se ha demostrado en conexión con los bienes 
		modernos de consumo durables, producidos en masa, y con ciertos 
		servicios brindados por el moderno Estado benefactor. (...) 
		 
		La hostilidad podría deberse a la novedad de los bienes como tal, a´si 
		como a su difusión a gran escala, por primera vez, entre ciertos grupos 
		sociales nuevos. 
		 
		No es un gran descubrimiento el hecho de que la novedad es un arma de 
		dos filos. Después de todo, hay en el idioma varias palabras que 
		reflejan la experiencia de que lo nuevo no es digno de confianza y puede 
		ser decepcionante: novedoso, desconocido, caprichoso, escandaloso, 
		aparte de los diversos sustantivos despectivos tales como chucherías, 
		cachivaches, colifichetes, etc. 
		 
		¿Cuáles han sido las fuentes principales de la hostilidad hacia los 
		productos nuevos? Los argumentos expresan grupos de ideologías o 
		intereses opuestos: 
		 
		La introducción y difusión de nueva riqueza, sobre todo bajo la forma de 
		bienes nuevos, ha sido recibida desde hace mucho tiempo con hostilidad 
		por dos razones muy diferentes. Una es que los bienes nuevos constituyen 
		una amenaza para el orden social y la jerarquía cuando los estratos 
		inferiores de la sociedad los obtienen o los desean. Es probable que 
		este argumento esencialmente conservador en contra del lujo sea el más 
		antiguo. Existe una convicción generalizada, impulsado originalmente por 
		los propios historiadores romanos, en el sentido de que la difusión del 
		lujo provocó la declinación de roma. En todos los grandes países 
		europeos se promulgaron leyes suntuarias desde fines de la Edad Media, 
		con el propósito principal de regular el vestido y el gasto en forma tal 
		que todos los “órdenes” permanecieran en su lugar apropiado. Dado que no 
		hay regulaciones acerca de los bienes nuevos, éstos pueden difundirse 
		por todos los estratos con facilidad mucho mayor que los bienes 
		regulados; un nouveau riche, ese agente de la desintegración social, es 
		de ordinario alguien rodeado de toda clase de novedades. 
		 
		- Muy diferente y mucho más conocido es el argumento siguiente acerca de 
		la hostilidad generada por lo Nuevo: observamos que los artículos nuevos 
		son obtenidos primordialmente, por lo menos al principio, por las clases 
		altas y más ricas; por lo tanto, se acusa a estos artículos de ensanchar 
		la brecha visible que separa a ricos y pobres. (...) Se piensa que las 
		nuevas adquisiciones de los ricos se hacen a expensas de los pobres, 
		quienes entonces estarían en peores condiciones, no sólo en términos 
		relativos, sino también en términos absolutos. Rousseau presentó este 
		argumento en forma gráfica cuando escribió: “necesistamos carne en 
		nuestra cocina; es por ello que tantos enfermos no tienen puchero. 
		Necesitamos vino en nuestra mesa; es por ello que los campesinos beben 
		sólo agua. Necesitamos polvo en nuestras pelucas; es por ello que muchos 
		pobres no tienen pan”. Su conclusión: “Si no hubiera lujo, no habría 
		pobreza alguna”. Esta idea también ha reaparecido una y otra vez en 
		formas diversas. Citaremos un ejemplo contemporáneo: se ha criticado la 
		industrialización de los países en desarrollo por su efecto 
		supuestamente desigualador sobre la distribución del ingreso. De acuerdo 
		con un alegato frecuente, la producción de las industrias nuevas de 
		estos países va sobre todo a las manos de las clases altas y medias. 
		Este argumento ha sido uno de los pilares del ataque contra la 
		industrialización que ha constituido una fuerte corriente intelectual, 
		sobre todo en América Latina, desde mediados de los años sesenta. Y se 
		ha sostenido incluso que el empobrecimiento absoluto de los pobres es 
		una consecuencia, o bien un requisito, de cierto tipo de 
		industrialización.  
		 
		Así pues, la nueva riqueza material se encuentra entre la espada y la 
		pared; si se filtra a las masas, los conservadores se alarman porque 
		amenaza el orden social. Si no se filtra, los progresistas se 
		escandalizan ante la disparidad creciente de los niveles de consumo. 
		 
		- Otra clase de dilema, quizá más intenso aún, deriva de otros dos 
		elementos del descontento provocado por los productos nuevos. Ya 
		conocemos uno de estos elementos: de acuerdo con la formulación de Adam 
		Smith, los nuevos artefactos “protegen contra la lluvia del verano, pero 
		no contra la tormenta del invierno”. Desde esta perspectiva existencial, 
		el esfuerzo frenético de los individuos por adquirir objetos “triviales” 
		parece siempre desproporcionado con el resultado alcanzado. El esfuerzo 
		frenético de los individuos por adquirir objetos “triviales” parece 
		siempre desproporcionado con el resultado alcanzado. Y aun cuando se 
		adquieran los objetos para eludir otra aflicción humana básica, como el 
		aburrimiento, la situación es similar: el tiempo durante el cual puede 
		divertirnos verdaderamente cualquier objeto es estrictamente limitado 
		 
		Es posible que la novedad del siglo XVIII estuviese particularmente 
		expuesta a esta clase de crítica existencial. En los dos siglos 
		siguientes aumentó considerablemente la utilidad y la capacidad de 
		eliminación del aburrimiento de los objetos novedosos, ocn innovaciones 
		tan notables como el ferrocarril, el automóvil y el viaje aéreo, el 
		cine, la radio y la televisión, para no hablar de los avances médicos. 
		Sin embargo, las críticas básicas de Adam Smith y de Madame du Deffand 
		(aburrimiento) siguen aplicándose. 
		 
		Pero hay otra crítica en la dirección contraria: las cosas que se nos 
		proponen no se degradan y muestran como inútiles e insignificantes; más 
		bien se exalta su importancia al denunciarlas como potencialmente 
		desastrosas, y su invención o manufactura se denuncia como algo impío. 
		Esta clase de crítica es probablemente la más antigua de todas. Está 
		implícita en una serie de mitos fundamentales, desde la caída y 
		Expulsión del paraíso hasta el castigo de Prometeo por haber inventado 
		el fuego, y desde la Caja de Pandora hasta la hidra de muchas cabezas. 
		Todos estos mitos se centran en el concepto del Conocimiento Prohibido y 
		en los desastres que nos esperan si tratamos de penetrar en él. En una 
		inversión notable, las cosas que el hombre inventa y produce dejan de 
		ser pronto frívolas e insignificantes para convertirse en cosas 
		extraordinariamente amenazantes y sacrílegas. 
		 
		Una versión moderna del antiguo concepto del conocimiento prohibido está 
		muy presente entre nosotros bajo la forma de los efectos colaterales 
		negativos y perniciosos de diversos productos novedosos producidos en 
		masa, muy alabados al principio, efectos tales como la contaminación 
		aérea generada por el tráfico automovilístico, los daños para la salud 
		producidos por el uso de las “drogas maravillosas”, y aun la pérdida de 
		la independencia económica y política derivada de la dependencia de 
		materias primas importadas. En consecuencia, se cree que todo adelanto 
		crea más problemas que los que resuelve, como resultado de estos efectos 
		laterales. Tenemos aquí un procedimiento moderno, “científico”, para 
		volver al pensamiento antiguo, incorporado en algunos de nuestros mitos 
		más importantes, de que habrá consecuencias lamentables si no se frena 
		la búsqueda del conocimiento por parte del hombre. (los recipientes de 
		plástico no biodegradables, los aerosoles caseros que amenazan la capa 
		de ozono de la atmósfera...) 
		 
		Por supuesto, nada prueba que los problemas inducidos por el avance 
		técnico formen necesariamente una serie divergente, de modo que el 
		desastre no está claramente asegurado todavía. Sin embargo, parece ser 
		que los productos nuevos que está elaborando en abundancia la sociedad 
		industrial y están encontrando aceptación a causa de su utilidad a 
		primera vista sólo revelarán lentamente las desventajas o los efectos 
		laterales negativos que puedan albergar, como resultado del uso 
		reiterado y prolongado por parte de las masas. Es posible que más 
		adelante aparezcan nuevos avances que eliminen los efectos laterales, 
		pero todo este proceso implica que las primeras generaciones de usuarios 
		sirven sin saberlo como conejillos de indias para las generaciones 
		subsecuentes en contra de su voluntad. Es posible que derive un 
		beneficio social neto del hecho de que se engañe a cada generación, por 
		decirlo así, para que beneficie a la siguiente en esta forma 
		involuntaria 
   | 
		  |