La revolució industrial 
		i el treball 
		ACTIVITATS 
		Qüestionari 
		Videos Youtube 
		Anem a la 
		wikipèdia: taylorismo, fordismo, toyotismo, flexibilidad laboral, 
		subcontratación 
		 
		Introducció 
		 
		D’entrada, el treball no sembla que sigui una qüestió problemàtica, sinó 
		més aviat un fet d’allò més quotidià. Tanmateix, encara que el treball 
		sigui una realitat constant en la nostra vida, la concepció que en 
		tinguem pot variar considerablement: des de viure’l com una càrrega i 
		una obligació a veure’l com un aspecte dignificador i perfeccionador de 
		nosaltres mateixos. 
		 
		
		Aproximació al concepte de 
		treball 
		 
		L’ésser humà, com qualsevol altre animal, és un ésser necessitat. 
		Requereix aigua, menjar, calor, salut... Per tal de satisfer aquestes 
		necessitats recorre, com la resta dels animals, a la natural. Però, 
		encara que la natura posseeix el que necessitem per a sobreviure, no 
		sempre ho trobem al nostre abast ni en la quantitat suficient. Per això, 
		l’ésser humà no s’ha limitat a prendre el que la natura li ofereix, sinó 
		que l’ha manipulat i modificat per extreure’n el que li calia. 
		 
		Així, des d’èpoques molt primitives, l’ésser humà sembra, domestica, 
		construeix preses..., és a dir, participa activament en la seva 
		supervivència. Totes aquestes activitats de manipulació es consideren 
		treball. 
		 
		El treball és l’activitat productiva que consisteix en una manipulació i 
		modificació intencionada i conscient de la natura, per tal d’obtenir-ne 
		el necessari per a subsistir. 
		
		 
		Encara que tots els éssers vivents tenen necessitats,no tots les 
		satisfan de la mateixa manera. La majoria dels animals depenen més que 
		l’ésser humà de la natura, perquè es limiten a prendre el que hi troben. 
		Per aquesta raó es diu que, malgrat que les necessitats són comunes, 
		aquesta forma de satisfer-les que és el treball és exclusiva de l’ésser 
		humà. Dit d’una altra manera, el treball és una activitat constitutiva i 
		específica de la condició humana. 
		 
		Actualment, la forma més habitual d’entendre el treball és com a lloc de 
		treball. Entès d’aquesta manera, seria tot allò que fem a canvi d’un 
		sou. Treballo de fuster, d’informàtic o de perruquer. Aquest sentit de 
		treball (com a lloc de treball) no és diferent del treball com activitat 
		productiva. Només en èpoques primitives cada individu participava 
		directament en la producció d’allò que necessitava. Ràpidament es va 
		produir una diversificació d’activitats i cadascú es va especialitzar en 
		una tasca. Després, mitjançant el canvi, aconseguia tota la resta. Per 
		aquesta raó, encara que un treball concret no produeixi directament un 
		bé de primera necessitat (pensem en un futbolista, un informàtica o una 
		professora), sí que consisteix en una activitat indirectament 
		productiva, ja que el seu resultat és canviat per diners i aquests, al 
		seu torn, pel que necessitem. 
		 
		Característiques 
		 
		La majoria dels filòsofs consideren el treball una de les activitats 
		distintives de l’ésser humà. Se li ha concedit tanta importància que, 
		per a alguns pensadors, com Marx, el treball és l’essencial de l’ésser 
		humà i el que el distingeix de les altres espècies animals 
		  
		
			
				| L'home 
				mateix es diferencia dels animals a partir del moment en què 
				comença a produir els seus mitjans de vida 
				                                                                    Marx, K., "La ideologia alemanya"  | 
			 
		 
		
		 
		Vegem-ne algunes característiques: 
		 
		- És una activitat específicament humana. Potser no és el més 
		característic de l’espècie humana (atès que alguns pensadors consideren 
		el nostre caràcter racional com allò més propi nostre), però és evident 
		que és exclusiu d’aquesta espècie. Cap altre ésser vivent manipula 
		intencionadament i conscientment l’entorn per tal de procurar-se el que 
		necessita. 
		 
		- Es una activitat relacionant. Mitjançant el treball l’ésser humà es 
		relaciona amb: 
		 
		- la natura. En l’activitat productiva els individus es 
		dirigeixen a la natura i hi entren en contacte. Aquest contacte no 
		consisteix en una relació ingènua i passiva, sinó en una relació activa 
		de transformació, en la qual procurem adaptar-la a les nostres 
		necessitats. L’ésser humà intervé en la natura: munta sistemes de 
		regadiu, construeix embassaments i centrals nuclears... Els individus, 
		en definitiva, humanitzem la natura perquè l’alterem a la nostra mesura 
		i segons les nostres necessitats. 
		- Els altres. L’acció productiva, com la majoria de les nostres 
		accions, té una marcada dimensió social. En el treball, l’ésser humà es 
		posa en contacte amb els altres. Aquest contacte pot ser directe: col·laborant conjuntament amb d’altres, per exemple quan construeix un 
		embassament, o bé pot ser indirecte: perquè utilitza procediments o 
		coneixements que adquireix gràcies als altres, per exemple quan aplica 
		recursos com la fertilització o la rotació en la producció agrícola 
		d’aliments. 
		 
		- És una activitat relacionada amb la tècnica. La tècnica és la 
		capacitat d’idear, fabricar i utilitzar instruments. La relació que 
		mantenen la tècnica i el treball és tan estreta que, de vegades, 
		s’arriben a confondre. El que resulta evident és que molts treballs 
		requereixen l’ajut, cada cop més sofisticat, de prestacions tècniques 
		que els facin més fàcils i profitosos. Pensa en l’íntima relació que 
		manté qualsevol feina (agricultura, construcció immobiliària, 
		periodisme...) amb l’ús d’instruments, maquinària i procediments 
		específics. 
		 
		- És una activitat d’apropiació legítima. Així ho han defensat alguns 
		autors, com per exemple Locke. Aquest filòsof va defensar que totes les 
		persones tenen dret a la propietat privada. Locke argumentava que, 
		mentre que la natura no pertany a ningú perquè no és una creació humana, 
		el resultat de les nostres accions pertany als qui les duen a terme. En 
		l’actualitat, el reconeixement de la propietat privada i la seva relació 
		amb el treball depenen del sistema cultural, econòmic i polític de cada 
		societat. No obstant això, sembla força estesa la creença que el treball 
		ens confereix certs drets i deures sobre el que produïm. 
		 
		 
		
		Repàs històric a la valoració del treball 
		 
		L’activitat productiva té una important dimensió social, perquè s’hi 
		donen relacions de cooperació i perquè la manera com s’organitza 
		influeix considerablement en la forma de relacionar-nos. En definitiva, 
		el caràcter social del treball es plasma en la mútua relació que es 
		produeix entre treball i societat: el treball influeix en la societat i, 
		alhora, cada societat sosté una concepció i una valoració diferents del 
		treball. A continuació teniu un breu repàs (i també un xic simplista) de 
		les concepcions del treball que s’han donat en èpoques històriques 
		diferents. 
		 
		- En l’antiguitat (s. VII a.C. – s. IV d.C). El treball manual 
		era menyspreat. Aquesta concepció era pròpia d’una societat esclavista 
		en què el treball manual era desenvolupat, gairebé exclusivament, per 
		una classe social inferior (els esclaus). L’activitat productiva es 
		considerava una baixesa, ja que s’associava a un grup social desposseït. 
		D’aquesta manera, el treball va ser valorat per les classes 
		privilegiades com una activitat impròpia d’homes lliures, els quals, 
		“deslliurats” del treball, es podien dedicar del tot a activitats “més 
		elevades” i que no constituïen treball, com la política, la guerra, 
		l’estudi, l’art... El sistema esclavista va ser un dels factors de 
		l’èxit econòmic d’aquestes societats, però, a la llarga, va ser 
		contraproduent, ja que el menyspreu del treball manual no va fomentar 
		que es dediquessin esforços a millorar les tècniques productives. 
		- En l’Edat Mitjana 
		(s. V – s. XIV) tampoc no existia una valoració positiva del treball. 
		Alguns pensadors consideren que aquesta valoració negativa va ser 
		conseqüència de la difusió d’una interpretació literal de la Bíblia, 
		segons la qual la necessitat de treballar és deguda al pecat original. 
		L’ésser humà va ser expulsat del paradís (on gaudia de totes les 
		facilitats i tenia al seu abast tot el que necessitava) i va ser 
		castigat a treballar i a guanyar-se amb el seu esforç tot allò de què 
		havia gaudit feliçment, però del qual s’havia tornat indigne. Influïts 
		per aquesta concepció, els individus de l’Edat Mitjana van veure en el 
		treball una condemna i una obligació penosa que Déu els imposava. 
		 
		Va contribuir a aquesta valoració negativa del treball una societat 
		feudal, caracteritzada per una rígida estratificació social, en la qual 
		a cada estament li corresponia una forma de vida i d’ocupació. En 
		aquesta societat, formada bàsicament per tres estaments (senyors-guerrers), 
		monjos i serfs), el que patia pitjors condicions i pitjor consideració 
		era el tercer estament, el qual suportava, fonamentalment, l’activitat 
		productiva, és a dir, era el que treballava. No obstant això, en la 
		Baixa Edat Mitjana va començar a donar-se un fenomen que va afavorir un 
		canvi social i, també, un canvi en la concepció del treball. Aquest fet 
		innovador va ser el progressiu augment en quantitat i importància d’un 
		altre grup, el dels artesans i comerciants, que es van desvincular dels 
		senyors feudals i de l’agricultura i es van establir a les ciutats. 
		
			
				Treball. 
				Etimologia 
				 
				El mot “treball” ens recorda una imatge desagradable. Ja sigui 
				“TRIPALIUM” (el jou amb el que se subjectava els bous per 
				llaurar o el TREPALIUM (instrument de tortura de tres peus)). El 
				treball ha estat considerat com una font de penalitats, de 
				sofriment, de turment.  
				 
				ELS MALEÏTS TREBALLADORS DE L’EDAT MITJANA 
				 
				L’Església ha concebut el treball com una maledicció “nascut en 
				el moment que Adam i Eva foren expulsats del Paradís terrestre. 
				Aquest Paradís era precisament “paradís” justament perquè es 
				pogués viure sense treballar...” A l’Edat Mitjana els 
				eclesiàstics no dubtaven pas a vilipendiar els gremis i a 
				amonestar-los tot acusant d’indignes molts oficis. 
				 
				La societat medieval estava jerarquitzada en tres ordres: els 
				ORATORES (clergues), els BELLATORES (els senyors) i els 
				LABORATORES (treballadors). Aquells que són a sota de l’escala 
				són considerats indignes perquè l’Església, principal custodi 
				dels valors socials, manifesta doblement el seu disgust per a 
				tota activitat laboriosa. Primer criticaren els gremis. Però 
				també, l’Església fixa una llista d’oficis prohibits o vils. Són 
				aquells que son impurs perquè obliguen a embrutar-se les mans (aquells 
				que renten vaixelles) o la sang (carnissers, cirurgians). Altres 
				oficis conviden als pecats de luxúria (prostitutes o 
				saltimbanquis), als pecats de cobdícia (comerciants, advocats o 
				notaris) o a la gola (cuiners). En definitiva, “tota professió 
				que no “crea” és dolenta o inferior. Cal, com el pagès, extreure 
				de la terra la matèria primera”, segons Jacques Le Goff, un dels 
				grans estudiosos de l’Edat Mitjana. 
				 
				A partir del segle X, el nombre d’oficis “prohibits” per 
				l’Església disminueix. En efecte, les transformacions que 
				sacsegen l’occident cristià modela també les mentalitats. Una 
				nova concepció del treball com una forma de guanyar-se el pa 
				guanya terreny, en comptes de ser considerat com a pena. Cada 
				cop més el treball serà vist com a útil a tothom, aquell que 
				permet de satisfer les necessitats humanes (vestit, alimentació), 
				i guanya reconeixement social. És el cas també dels oficis que 
				permeten de proporcionar béns nous (com els mercaders). 
  | 
			 
		 
		- En l’Edat Moderna (s. XV – s. XIX) es va produir una 
		revalorització el treball. Va ser conseqüència de l’auge d’una classe 
		social que devia l’èxit, precisament, al treball: la burgesia. Els 
		artesans i comerciants que durant la Baixa Edat Mitjana havien emigrat a 
		les ciutats (burgs) van formar aquesta nova classe, que va anar 
		adquirint cada cop més importància (social, econòmica i política). El 
		prestigi de la burgesia va estar acompanyat d’un augment del prestigi de 
		la seva ocupació, el treball. 
		- En l’Edat Contemporània s’ha produït una valoració excessiva 
		del treball. Segons alguns pensadors, les societats occidentals basen la 
		seva prosperitat en l’èxit industrial i comercial, només possible 
		mitjançant el treball. L’esforç i l’esperit de superació es 
		converteixen, així, en virtuts socials i morals. Però, malauradament, 
		això s’exagera fins al punt que per a algunes persones el treball és 
		l’única activitat que els pot proporcionar èxit i felicitat. Per a 
		aquests pensadors, aquesta sobrevaloració provoca que fets com ara tenir 
		un bon lloc de treball o triomfar en la carrera professional siguin 
		vistos com l’única manera de realització personal. Tanmateix, aquesta 
		valoració extrema topa, també, amb una situació real de dèficit 
		d’ocupació. I així, encara que s’inculca que el treball és la principal 
		forma de satisfer les inquietuds i la creativitat personal, el cert és 
		que no tothom pot accedir a un lloc de treball, a causa del greu 
		problema de l’atur. D’aquesta manera, el treball esdevé un bé escàs que, 
		mentre que en altres èpoques era una obligació o un deure, en aquesta 
		constitueix un dret. 
		 
		
		
		L'activitat tècnica.
		Aproximació al concepte de tècnica 
		 
		La paraula tècnica, com tantes altres, té l’origen en un terme grec: 
		tekhné. Aquest terme posseïa molts usos i significats, entre els 
		quals hi havia els d’art, ofici, habilitat,manera i, fins i tot, 
		astúcia. Però a la base d’aquesta multiplicitat d’usos existia un 
		significat mínim comú: ser una activitat basada en un conjunt de 
		coneixements, normes i procediments que caracteritzaven una manera de 
		fer concreta, ja fos fer de fuster, poeta, pagès o polític. 
		 
		Passa una cosa similar amb l’actual significat de tècnica. Encara que 
		puguem trobar-lo en múltiples contextos: m’he apuntat a una acadèmic on 
		m’ensenyen la tècnica de la pintura a l’oli; he decidit estudiar 
		Enginyeria Industrial perquè sempre m’han interessat les carreres 
		tècniques; se m’ha espatllat el televisor, així que hauré de trucar a un 
		tècnic que el repari; en Pep és un gran jugador de futbol i destaca per 
		la seva tècnica; en Marc és un tècnic en la matèria..., a la base de 
		tots aquests usos existeix un significat comú. En tots plegats suposem 
		l’existència d’una habilitat o mètode a fer certes coses. Podem 
		considerar la tècnica de la manera següent: 
		 
		- Capacitat per a modificar l’entorn en benefici propi, que es concreta 
		en la possessió de maneres de procedir eficaces i en la possibilitat 
		d’idear, construir i utilitzar instruments que auxiliïn l’acció. 
		
		 
		Aquesta definició podria fer-nos pensar que la tècnica és un tipus de 
		destresa comuna als éssers humans i als animals. Efectivament, observem 
		que alguns animals són capaços d’utilitzar estris i construir 
		artefactes: els castors fabriquen dics; els ocells, nius; les abelles, 
		bresques per a produir mel... Els dics, els nius i les bresques, no són 
		el resultat d’una habilitat tècnica? 
		 
		En sentit estricte, no. Els animals poden construir coses que semblen 
		producte de la tècnica, però en realitat es limiten a seguir uns patrons 
		fixos de conducta, i per això no posseeixen la capacitat de perfeccionar 
		les seves construccions, ni d’inventar i fabricar altres artefactes més 
		eficaços... Només els primats s’acosten mínimament a la capacitat humana 
		per a imaginar, construir i utilitzar eines eficaces en la solució dels 
		problemes amb què es troben. 
		 
		
		Característiques 
		 
		Si en destaquem els tres essencials, la tècnica suposa: 
		 
		- Una adaptació del subjecte al medi. L’aparició de la capacitat 
		tècnica va suposar un mecanisme adaptatiu molt més eficaç que la pura 
		adaptació biològica. Gràcies a la tècnica, els primers homínids van 
		aconseguir de satisfer amb èxit les seves necessitats. Poder produir 
		aliments o aconseguir-los més fàcilment, ser capaç de defensar-se 
		malgrat la seva debilitat física, proporcionar-se calor encara que les 
		condicions fossin adverses... van permetre a l’ésser humà sobreviure en 
		qualsevol lloc del món sense haver d’esperar mutacions genètiques que el 
		fessin més apte per a la vida. Dit d’una altra manera, l’aparició de la 
		capacitat tècnica va fer pràcticament innecessària l’evolució i 
		l’adaptació biològiques. 
		 
		Tanmateix, i encara que sembli paradoxal, la capacitat tècnica va sorgir 
		precisament de l’evolució natural, és a dir, d’una sèrie de 
		transformacions físiques que van patir els homínids. La posició erecta 
		va alliberar les mans i, com que ja no eren necessàries en la locomoció, 
		va possibilitar que es fessin sevir i s’especialitzessin en l’ús 
		d’estris i en el seu transport. Les primeres eines van ser, segurament, 
		les mans: amb elles l’individu primitiu capturava petits animals, 
		arrencava fruits, trossejava els aliments, bevia, curava... Després 
		l’ésser humà va imaginar maneres de fer les seves mans més poderoses i 
		infal•libles, i així va inventar les fletxes, el ganivet, la llança, el 
		martell... Tots aquests instruments suplantaven i substituïen la mà, 
		però, alhora, la feien imprescindible en el seu ús. Per això, per a 
		molts pensadors, la mà és l’instrument d’instruments i la tècnica, una 
		projecció dels òrgans corporals. 
		 
		- Una adaptació del medi al subjecte. Per a alguns filòsofs, 
		l’essencial de la tècnica no és que permet al subjecte adaptar-se al 
		medi, sinó que li permet modificar l’entorn i fer-se’l més favorable. 
		Tots els éssers vius tenen necessitats i tots els que sobreviuen les 
		satisfan; no obstant això,l’ésser humà és l’únic que posseeix capacitat 
		tècnica. Per tant, allò que explica la possessió d’aquesta capacitat no 
		pot ser tenir necessitats, sinó que ha de ser quelcom d’específic dels 
		humans: la fantasia o imaginació. L’ésser humà és l’únic que posseeix un 
		món interior, l’únic que pot abstreure’s o concentrar-se completament en 
		si mateix. En aquesta abstracció, i gràcies a la imaginació, l’ésser 
		humà inventa maneres diferents de satisfer les seves necessitats 
		bàsiques. Però no s’atura aquí. Un cop satisfetes, n’inventa unes altres 
		de noves i, també, noves solucions, en una cadena que, per a alguns 
		pensadors, pot ser inacabable. Això és el característic de la tècnica: 
		la creació d’un món artificial per a satisfer cada nova necessitat. I és 
		que l’ésser humà no tan sols vol alimentar-se i sobreviure; a més, vol 
		divertir-se, viatjar, aprendre... i, per a fer-ho, construeix edificis, 
		carreteres, parcs, cinemes... En definitiva, transforma la natura i, al 
		seu damunt, construeix un món fantàstic. 
		 
		- Una activitat en continu desenvolupament. Des de l’aparició de 
		la tècnica, l’Homo sapiens sapiens no ha evolucionat; en canvi, el que 
		ha sofert grans i profundes transformacions ha estat la tècnica, la qual 
		ha de progressar per adaptar-se a les circumstàncies i, també, per fer 
		front a les noves necessitats. L’ésser humà no tan sols imagina formes 
		d’aconseguir el que necessita, sinó que també s’inventa noves 
		necessitats. Per tot plegat, un dels trets més característics de la 
		tècnica és que comporta un continu procés de canvi i transformació. 
		Aquest procés és, per a molts, un camí de perfeccionament i progrés. En 
		acumular-se els èxits del passat, cada nova generació pot inventar, 
		sobre els antics, nous i millors procediments. A més, la interrelació 
		constant que es dóna entre ciència i tècnica contribueix a augmentar 
		aquest progrés: els avenços i descobriments científics són immediatament 
		aplicats en la construcció d’artefactes més moderns i eficaços. 
		 
  
		
			
				| La natura 
				no construeix màquines, ni locomotores, ni ferrocarrils, ni 
				telègrafs elèctrics, ni telers mecànics, etc. Tots són producte 
				de la voluntat humana que s'imposa a la natura o de la 
				participació humana en la natura. Són òrgans del cervell humà 
				creats per la mà humana, el poder del coneixement objectivat                    
				                      Marx, K. "Fonaments de la crítica de l'economia política"  | 
			 
		 
		El desenvolupament tècnic.  Classificació segons Ortega i Gasset.
		Quadre: 
		
			
				| 
				Etapes | 
				
				Tècnica de l'atzar | 
				
				Tècnica de l'artesà | 
				
				Tècnica del tècnic | 
			 
			
				| 
				Època | 
				
				Fins a l'Antiguitat 
				Fins als s. VII 
				a.C.)  | 
				
				Des de l'Antiguitat fins a l'Edat Mitjana. 
				(Del s. VII aC. al 
				s. XIV d.C)  | 
				
				Des del Renaixement fins a l'actualitat 
				(Des del s. XIV 
				fins a l'actualitat)  | 
			 
			
				| Carac-terís-tiques | 
				- Els recursos 
				tècnics són escassos. 
				-Tots els memebres 
				de la col·lectivitat posseeixen les habilitats tècniques (tots 
				saben fer foc, pescar...) 
				-Els 
				descobriments invents són fruit de la casualitat i de l'atzar. 
				-No hi ha 
				consciència que l'activitat tècnica sigui diferent dels 
				processos naturals. 
				-És pròpia de 
				societats poc desenvolupades 
				   | 
				- Es produeix 
				un creixement del repertori d'acitivitats tècniques. 
				 
				- Especialització: no tots els individus posseeixen els recursos 
				tècnics, els quals es troben en mans dels artesans: són els que 
				saben treballar el ferro, fer sabates... 
				 
				- Comença a haver-hi consciència de la tècnica com d'una cosa 
				especial, diferent dels processos naturals. 
				 
				- No existeix encara plena consciència de la tècnica com a 
				invent. L'artesania es basa sobretot en l'aprenentatge i la 
				tradició. 
				 
				- La tècnica es limita a la utilització d'estris i instruments. 
  | 
				- La dimensió 
				tècnica s'estén a tots els àmbits de la vida. 
				- Es produeix una profunda especialització. No tots els 
				individus posseeixen els coneixements o habilitats tècnics, els 
				quals es troben en mans de tècnics o experts. 
				- Hi ha un procés constant d'invenció i innovació. Ràpid procés 
				de canvi i culte a la novetat. 
				- La tècnica s'enriqueix i s'expandeix amb la fabricació de 
				màquines: a diferència dels instruments, les màquines fan la 
				feina soles. 
				- Es produeix la diferenciació del tècnic (inventor i 
				planificador) respecte de l'obrer (usuari) 
				 
				 
  | 
			 
		 
		A més de l’aparició de les màquines, la tècnica contemporània, la que 
		Ortega i Gasset qualifica de tècnica del tècnic, es caracteritza per un 
		altre tret essencial: la seva íntima relació amb la ciència. La tècnica 
		en l’estat en què la coneixem avui només és concebible si en el seu 
		avenç hi participen decididament els coneixements i descobriments 
		científics. Invents com l’automòbil o l’avió no haurien estat possibles 
		sense la contribució de la moderna física; la càmera fotogràfica o les 
		fibres sintètiques, sense la química; l’enginyeria genètica, sense la 
		biologia... 
		 
		Però no tan sols la ciència influeix en la tècnica, sinó que també 
		succeeix el contrari. Els instruments i màquines que la tècnica 
		proporciona són usats pels científics, i així contribueixen a la 
		viabilitat i l’èxit de les seves investigacions. Actualment, la ciència 
		no es pot concebre sense la tècnica. Entre altres raons, la realització 
		d’experiments exigeix condicions especials: laboratoris preparats 
		tècnicament, satèl•lits artificials, acceleradors de partícules, 
		microscopis electrònics, ordinadors potentíssims... 
		 
		
		L’impacte de la 
		tecnologia en el món actual. 
		 
		Tal com s’ha dit, la col•laboració de la ciència i la tècnica ha 
		suposat, per a totes dues, un desenvolupament sense precedents. En 
		concret, per a la tècnica ha significat un desenvolupament tan important 
		que ha estat batejada amb el nom de tecnologia i, la nostra època, amb 
		el d’era tecnològica.  
		 
		Quines repercussions ha tingut la seva introducció i expansió en tots 
		els àmbits de la nostra existència? Tant sigui en l’activitat 
		productiva, repercussions socials i altres...  
		 
		
		Definició de tecnologia 
		 
		De les diverses etapes de la tècnica que s’han esmentat, l’última sembla 
		desmarcar-se de forma profunda de les altres: el grau de sofisticació 
		assolit és un esdeveniment completament original en la història de la 
		humanitat. Aquest desenvolupament espectacular està molt lligat a un 
		factor: la relació que mantenen la tènica i la ciència des de l’Edat 
		Moderna. 
		 
		Tant la ciència com la tècnica, si entenem aquests termes en un sentit 
		ampli, existeixen des de l’inici de la humanitat, però, fins 
		pràcticament el segle XVI, van seguir camins diferents. Els filòsofs i 
		els científics dedicats a l’estudi de la natura tenien generalment 
		inquietuds i interessos diferents dels de pagesos i artesans; les seves 
		activitats, per tant, es desenvolupaven de forma pràcticament aliena i 
		desconnectada. Això va començar a canviar amb el sorgiment de la ciència 
		moderna. És significatiu que Galileu (un dels seus primes representants) 
		fos, també, dels primers a dur a terme les seves investigacions 
		conjuntament amb la tècnica. Galileu va construir un telescopi (aplicant 
		els seus coneixements òptics) i el va utilitzar per a estudiar els 
		altres i, així, confirmar la seva teoria de l’univers. A partir 
		d’aleshores, la relació entre tècnica i ciència ha estat cada cop més 
		estreta. Per a la tècnica, això ha suposat una transformació tan 
		profunda que, comparant-la amb les formes anteriors, s’ha considerat 
		oportú diferenciar-la amb un altre nom, tecnologia. 
		 
		La tecnologia és un conjunt de procediments i recursos de gran 
		complexitat i sofisticació que caracteritzen la tècnica des del segle 
		XVIII. La diferència fonamental respecte de la tècnica anterior és 
		l’aplicació dels avenços i teories científics. 
		 
		Ja ho podem comprovar diàriament: la tecnologia ha envaït pràcticament 
		tots els aspectes de la nostra existència. N’obtenim múltiples 
		beneficis, tants que s’ha convertit en quelcom de completament 
		imprescindible. Qui pot imaginar-se l’actual ritme de vida de la 
		humanitat sense el telèfon, l’ordinador, la fotocopiadora, la televisió, 
		el tren, l’avió, el microones o l’aspiradora? 
		 
		
		Repercussions en l’activitat productiva. 
		 
		La profunda transformació soferta per la tècnica ha afectat enormement 
		el treball. Tanmateix, no sempre ho ha fet de forma positiva. Les 
		repercussions tecnològiques solen ser de doble signe. 
		 
		Avantatges 
		 
		- L’eficàcia i la productivitat. La revolució tecnològica va 
		tenir com a efecte més evident l’augment de l’eficàcia i de la 
		productivitat, ja que gràcies a la introducció de maquinària especial i 
		a la reorganització dels procediments i recursos va ser possible 
		fabricar més, més ràpidament i millor. És fàcil comprovar que amb una 
		màquina excavadora és molt més còmode i ràpid excavar una rasa que 
		fer-ho amb una pala, o bé que la maquinària tèxtil permet fabricar més 
		jerseis que si ho fem a mà... 
		 
		- La humanització de les condicions laborals. L’ús de maquinària 
		i el perfeccionament dels mètodes de treball permeten descarregar el 
		treballador de les feines més dures i pesades. Això constitueix un 
		avenç, ja que suposa alliberar-lo de les tasques més esgotadores 
		físicament i reservar-li les feines més gratificants i creatives, les 
		que requereixen la participació de qualitats essencialment humanes: 
		intel•ligència, espontaneïtat... 
		 
		- El temps lliure. L’augment de la productivitat comporta 
		fabricar més en el mateix temps i amb els mateixos recursos. Això 
		significa que les persones necessiten treballar menys per a produir el 
		mateix. És un fet que, des de l’inici del capitalisme fins ara, hi ha 
		hagut una disminució considerable de la jornada laboral. Al principi, no 
		hi havia horaris fixos, motiu pel qual, depenent de la producció, es 
		podien superar fins i tot les quinze hores per dia. La reducció de la 
		jornada laboral comporta, evidentment, un augment del temps, que les 
		persones poden dedicar al descans, el lleure, la diversió...; és a dir, 
		un augment del temps lliure i de la qualitat de vida. 
		  
		
			
				| Els 
				fabricants de maons, durant més de cinc mil anys, mai no van 
				aconseguir, de mitjana, més de 450 maons per dia i per individu 
				en jornades de més de deu hores.
				Una fàbrica moderna de fabricació contínua de maons produirà 
				400.000 maons per dia i per home.                                                                    Raymond, A. "Què és la tecnocràcia? | 
			 
		 
		
		Inconvenients. 
		 
		- La sobreproducció i el consumisme. Produir més i millor porta, 
		en algunes ocasions, a fabricar més del que la societat necessita en un 
		moment determinat. Aleshores es dóna una situació de sobreproducció: hi 
		ha més oferta d’un producte que persones interessades a adquirir-lo. 
		Aquest fenomen és molt perjudicial per a les empreses perquè, si no 
		venen, poden arribar a tenir pèrdues i veure’s obligades a reduir la 
		plantilla de treballadors. Un dels mecanismes per a solucionar el 
		problema de la sobreproducció és fomentar el consumisme; és a dir, 
		promoure la compra de determinats productes, encara que no n’hi hagi una 
		necessitat real. 
		 
		- La deshumanització i alienació. La introducció i utilització de 
		maquinària no sempre suposa una humanització del treball. De vegades, 
		l’ús de màquines provoca que el treball de les persones es converteixi 
		en un auxili de la màquina i es redueixi, per exemple, a prémer un botó 
		o apujar una palanca al ritme que la màquina imposa. Quan el treball 
		esdevé tan repetitiu i automàtic que es torna similar al funcionament 
		d’una màquina, aleshores perd la seva dimensió humana i parlem de 
		deshumanització o mecanització del treball. Marx va ser un dels 
		pensadors que van denunciar aquesta situació. Segons aquest pensador, el 
		treball és una activitat essencial per a l’ésser humà; no obstant això, 
		en determinades condicions produeix alienació. La paraula alienació 
		prové del terme llatí alienus, que significa “un altre”. Per Marx, estar 
		alienat és estar fora de si, ser estrany a un mateix. Alienar-se suposa, 
		en definitiva, no reconèixer-nos en el que fem, com si,en realitat, ho 
		fes una altra persona. Així, en l’activitat productiva, si l’individu hi 
		participa com una peça anònima més d’una complexa maquinària i perd la 
		consciència de la dignitat i el valor del seu treball, aleshores el 
		treballador no se sent de cap manera identificat amb el que fa ni amb el 
		que produeix; dit d’una altra manera, està alienat. 
		
			
				En què 
				consisteix, aleshores, l'alienació del treball ?  
				Primerament en el fet que el treball és extern al treballador, 
				és a dir, no pertany al seu ésser; en el fet que, en el seu 
				treball, el treballador no s'afirma, sinó que es nega; no se 
				sent feliç, sinó desgraciat; no desenvolupa una lliure energia 
				física i espiritual, sinó que mortifica el seu cos i arruïna el 
				seu esperit. Per això el treballador només se sent en si fora 
				del treball, i en el treball fora de si. 
				
				 
                                                                     Marx, K. "Manuscrits d'economia i filosofia" | 
			 
		 
		- El frau del temps 
		lliure i la desocupació. Per a alguns pensadors, el temps lliure 
		suposa un frau, perquè, encara que considerem que és un temps lliure de 
		treball, en realitat forma part del cicle productiu. Per tal de mantenir 
		l’eficàcia i el rendiment, la producció s’ha de combinar amb moments de 
		descans: un treballador relaxat i descansat treballa més i millor. Per 
		aquest motiu, alguns pensadors sostenen que el temps lliure respon als 
		interessos productius i no pas, com pensem, als del treballador. Els 
		filòsofs que han estudiat aquest fenomen assenyalen, a més, que el temps 
		lliure també contribueix a augmentar el creixement econòmic i 
		industrial, ja que, quan les persones no treballen, es converteixen en 
		consumidores de la indústria de l’oci: cinemes, restaurants, sales 
		musicals, teatres... 
		Una altra de les possibles repercussions de la introducció de maquinària 
		pot ser l’augment de la desocupació. La substitució de treball humà per 
		treball mecànic pot comportar fabricar més amb menys persones i, en 
		conseqüència, pot representar una disminució dels llocs de treball. El 
		temor a una conseqüència d’aquest tipus es va donar des de l’inici de la 
		Revolució Industrial; per això, la introducció de maquinària en alguns 
		sectors, com el tèxtil, va estar acompanyada de protestes i revoltes 
		dels treballadors, que veien perillar els seus llocs de treball. 
		 
		
		Repercussions socials 
		 
		La transformació tecnològica ha estat tan espectacular i decisiva que 
		alguns autors parlen, fins i tot, de revolució i es refereixen a la 
		nostra època amb el terme d’era tecnològica. L’afirmació no sembla 
		exagerada si reflexionem sobre la nostra forma de vida i el nostre 
		entorn. La tecnologia ha envaït tots els àmbits de la nostra existència, 
		no tan sols el productiu, sinó també el familiar, el cultural, 
		l’artístic... Això ha suposat que la societat en què vivim es 
		caracteritzi per un tret fonamental: és una societat tecnificada, una 
		societat dominada per una omnipresència total de la tècnica. 
		 
		En la vida quotidiana això resulta evident. Els habitatges han 
		incorporat els principals avenços tècnics: electrodomèstics, calefacció 
		central, connexions a xarxes telefòniques, televisió per cable, etc. Els 
		edificis, els mitjans de transport o, fins i tot, les activitats de 
		lleure estan tecnificades: gestos com ara despenjar el telèfon o engegar 
		el televisor han esdevinguts “naturals”, i hem oblidat que depenen 
		d’elevats processos tecnològics. 
		 
		La política, l’economia, l’educació i fins i tot la nostra percepció del 
		món també s’han vist afectades per la introducció de la televisió, els 
		ordinadors i la comunicació per xarxes. Fins i tot l’art s’ha vist 
		influenciat per la revolució tecnològica. D’una banda, han aparegut 
		noves formes d’expressió artística, com el cinema o la fotografia. De 
		l’altra, ha afectat la naturalesa mateixa de l’obra d’art i la seva 
		valoració, ja que la possibilitat de produir-la i reproduir-la en sèrie 
		en fa perillar l’originalitat i el caràcter única. Aquesta presència de 
		la tecnologia en tots els àmbits ha tingut una sèrie de conseqüències. 
		Vegem-ne algunes: 
		 
		- El culte a la novetat. Des del naixement de la ciència al 
		primer vol amb motor van transcórrer vint-i-cinc segles. Des d’aquesta 
		darrera data a l’arribada dels humans a la Lluna només van passar 66 
		anys. Se’n desprèn, doncs, que la ciència i la tècnica progressen a un 
		ritme vertiginós. Això provoca una transformació contínua i un 
		envelliment prematur de gairebé tots els artefactes tècnics que 
		adquirim. Només ens cal pensar en el món informàtic: en terminis molt 
		curts, els nostres ordinadors i programes queden desfasats per uns 
		altres de més recents. El mateix succeeix en altres àmbits: automòbils, 
		moda, equips de música... Tot això converteix la nostra societat en una 
		societat efímera, en la qual ben poques coses conserven el seu valor i 
		prestigi per molt de temps i la majoria són substituïdes per unes altres 
		de més noves i millors. 
		 
		- La indefensió de l’home del carrer. La complexitat i 
		sofisticació dels avenços tècnics provoca, paradoxalment, un 
		distanciament respecte d’aquests avenços: l’home del carrer sap com ha 
		d’usar els artefactes tècnics, però, en la majoria dels casos, es 
		desconeix el funcionament (sabem engegar el televisor i treballar amb 
		l’ordinador, però potser desconeixem com funcionen). Així, el món que 
		ens envolta esdevé tan misteriós com devia ser-ho l’entorn natural per a 
		l’home primitiu. Avui més que mai depenem de la paraula dels 
		tècnics-experts, ja siguin economistes, pedagogs o metges. Ells són els 
		qui saben com han de ser els nostres llocs de treball, el que hem de 
		conèixer o les medecines capaces de salvar-nos la vida. Per aquest motiu 
		es diu que la tecnologia contribueix només parcialment a la llibertat de 
		les persones. 
		 
		- El benestar com a valor suprem. La principal contribució de la 
		tecnologia és la millora de les condicions materials de vida: cases més 
		habitables, feines domèstiques menys pesades, transport més ràpid i 
		còmode, aliments més duradors... En resum, la tecnologia ajuda 
		eficaçment a aconseguir el màxim benestar. Evidentment, això en si 
		mateix no és negatiu: afavorir el nostre benestar és una conquesta 
		important, sempre que no es converteixi en el nostre únic objectiu. 
		Tanmateix, quan el benestar material passa a ser un valor suprem s’hi 
		subordinen tots els altres: cultura, llibertat, respecte, justícia..., 
		aleshores ens trobem davant d’una societat materialista que ha perdut el 
		valor fonamental del que és humà. 
		 
		 
		
		Altres repercussions. 
		 
		Hipnotitzats per l’eficàcia de la tecnologia i pel miratge del benestar, 
		ignorem, per comoditat o per ingenuïtat, algunes de les conseqüències 
		que comporta. No obstant això, si el que volem és una tecnologia 
		respectuosa amb el medi i amb els éssers humans, hem de continuar 
		reflexionant i obrint els ulls davant els problemes que genera.  
		
			
				Importen 
				ben poc les conseqüències indirectes, els inconvenients, les 
				falses promeses, el més eficaç és sempre el millor. Així, la 
				tecnologia dura seria la que mirés sempre la columna positiva, 
				mesurada en diners, i mai la columna negativa; la dels adobs, 
				els pesticides, les deixalles, el combustible fòssil, la 
				producció en masa o l'automòbil. 
                                                                                                     
				     
				F. de Closets | 
			 
		 
		 - Els problemes mediambientals. Els desastres relacionats amb el 
		medi ambient són nombrosos i tothom coneix la seva connexió amb la 
		industrialització i la tecnificació de la cultura del moment actual. 
		Ciència i tècnica han estat unides a un ideal productivista que té com a 
		únic criteri el desenvolupament i l’èxit econòmic. Això ha provocat que 
		no es valorin en la seva justa mesura algunes de les seves 
		conseqüències: l’esgotament dels recursos naturals, la contaminació, la 
		desprotecció de les espècies, l’alteració i dels ecosistemes... Aquesta 
		actitud despreocupada ocasiona que ens trobem amb problemes tan greus 
		com l’escalfament de l’atmosfera o el “forat” de la cap d’ozó, per no 
		parlar del perill que suposen per al planeta les centrals nuclears, les 
		quals constitueixen un risc potencial (possibles accidents) i, també, un 
		risc real (problema dels residus radioactius altament tòxics). Durant 
		tota l’era tecnològica, el benestar de què gaudim els éssers humans s’ha 
		sostingut sobre la precarietat i el perill d’extinció dels altres 
		habitants del planeta. L’espècie humana es pot atribuir el mèrit d’haver 
		edificat el seu món artificial a costa de marees negres i acumulació de 
		residus; és a dir, d’haver construït el seu món sobre la destrucció del 
		món natural. Sortosament, existeix una consciència cada cop més clara 
		d’aquests problemes i una voluntat més ferma de solucionar-los. En els 
		darrers anys hem estat testimonis del naixement de l’ecologisme (mai 
		abans no hi havia hagut un moviment explícit i exclusiu de la natura) i 
		del seu progressiu creixement. 
		 
		- Els problemes bioètics. Un altre dels àmbits en què se susciten 
		problemes amb importants implicacions ètiques és el de la medicina i 
		l’enginyeria genètica. Els descobriments i avenços tecnològics han 
		propiciat enormes beneficis en aquest terreny, per exemple en el 
		diagnòstic de malalties o en el seu tractament i curació mitjançant 
		tècniques i instruments avançadíssims: làser, escàner, ecografies, 
		quimioteràpia i radioteràpia, vacunes, trasplantaments d’òrgans, potents 
		medicaments... No cal assenyalar tot el que això ha significat per a la 
		humanitat. No obstant això, com en altres àmbits, també en aquest la 
		tecnologia i el progrés tenen una cara menys favorable, que planteja 
		seriosos dilemes morals. Destaquen la legitimitat de l’ experimentació 
		amb animals i éssers humans i les repercussions dels avenços en 
		enginyeria genètica (possibles manipulacions de la dotació genètica, 
		reproducció por clonació, creació d’espècies noves per modificació 
		genètica...) Per aquesta raó, el desenvolupament d’una bioètica 
		(disciplina encarregada d’estudiar i aclarir els problemes ètics 
		relacionats amb la vida) que sigui seriosa i eficaç és una 
		responsabilitat que tenim amb les generacions futures nosaltres 
		mateixos. 
		
			
				La 
				successió de catàstrofes ecològiques degudes a les indústries 
				petrolieres, químiques o nuclears, l'agreujament de la pol·lució 
				que afecta l'atmosfera del planeta ("pluges àcides", "forat" a 
				la capa d'ozó, "efecte hivernacle") han donat lloc a una presa 
				de consciència general del danys del progrés, així com a un 
				ampli consens sobre la urgència de salvaguardar el "parimoni 
				comú de la humanitat". Multiplicació d'associacions de protecció 
				de la natura, "Dia de la Terra", èxits electorals dels Verds, la 
				nostra època presencia el triomf dels valors ecològics, és 
				l'hora del "contracte natural" i de la ciutadania mundial: "el 
				nostre país és el planeta" 
				
				 
                                                                 
				
				  
				Lipovetsky, G. "El crepuscle del deure" | 
			 
		 
		
		 
		
		Possibles solucions ? 
		 
		Molts dels pensadors actuals han reflexionat sobre aquest problema i, en 
		conseqüència, han qüestionat l’optimisme progressista que va acompanyar 
		el naixement de la ciència moderna i la tecnologia. Alguns d’aquests 
		pensadors s’han atrevit, fins i tot, a proposar alternatives i possibles 
		solucions que redueixin o suprimeixin el cost negatiu que, 
		inevitablement, sembla que tinguin el desenvolupament i el progrés 
		tecnològics. No obstant això, tot i que som conscients dels problemes 
		que comporta la tecnologia, encara no tenim clar quina pot ser la millor 
		manera de solucionar-los.  
		 
		- El retorn a la natura. Si la causa dels mals que afecten la 
		humanitat és inherent al sistema de vida actual i al desenvolupament 
		tecnològic i industrial que el fa possible, aleshores l’única solució és 
		tornar a un estadi de vida pretecnològic, en què l’ésser humà visqui al 
		marge de la tècnica i en contacte íntim amb la natura. Els que defensen 
		aquesta posició es basen en una concepció de l’ésser humà similar al 
		mite del bon salvatge de Rousseau. Segons aquest filòsof, l’home és bo, 
		generós i lliure per naturalesa; és la civilització (tal com ha 
		evolucionat) la que el corromp, esclavitza i embruteix. Encara que 
		Rousseau no predica el retorn a l’estat de naturalesa, algunes de les 
		seves idees han fet efecte en corrents naturalistes i antiprogressistes, 
		com el moviment hippy, que sí que defensen un retorn a formes de vida 
		més naturals i d’acord amb els nostres instints. 
		 
		Aquest retrocés resulta, per a molts pensadors, inviable, ja que 
		comporta renunciar no tan sols als inconvenients de la tècnica, sinó 
		també a tots els avenços que comporta: aigua corrent, llum elèctrica, 
		penicil•lina... (Vegeu Savater, F.) 
		 
		- Racionalitat crítica enfront de racionalitat instrumental. Per 
		a alguns pensadors, entre els quals cal destacar els integrants de 
		l’escola de Frankfurt, la deshumanització de la natura i de l’ésser humà 
		és fruit de l’expansió a tots els àmbits de la tècnica. La tècnica es 
		basa en una raó que només considera els mitjans més eficaços per a 
		obtenir uns determinats fins. És, per tant, una raó utilitarista o 
		instrumental que tan sols té en compte el criteri més eficient i 
		productiu, però no la conveniència o el valor dels fins al servei dels 
		quals es posa. Per això, la tècnica pot servir a fins inadequats, fins i 
		tot destructius, com ara produir més al preu que sigui o bé obtenir més 
		comoditats a costa d’una natura maltractada. A més, la tècnica es revela 
		completament ineficaç a l’hora de valorar quins fins són més adequats 
		que d’altres: el nostre benestar o la conservació del planeta, més 
		producció o producció més humana. Per aquest motiu, l’escola de 
		Frankfurt defensa, com a única solució als problemes que comporta el 
		desenvolupament tècnic i la seva preeminència, la substitució de la 
		racionalitat instrumental per una racionalitat més àmplia i crítica: una 
		racionalitat que tingui en compte no tan sols els mitjans més eficaços, 
		sinó també els fins més adequats. 
		- La tecnoètica. 
		La ciència és neutral, ja que s’ocupa purament d’ampliar el nostre 
		coneixement; en canvi, la tecnologia pot estar al servei de fins 
		adequats o inadequats èticament. Per aquesta raó, perquè la tecnologia 
		no és intrínsecament bona ni dolenta (depèn dels fins que persegueixi i 
		de la manera com ho faci), si volem que sigui respectuosa amb la natura 
		i amb l’ésser humà i que contribueixi a la supervivència (també a llarg 
		termini), hem d’advocar per la creació d’una tecnoètica, és a dir, d’una 
		ètica de la tècnica que la valori en funció dels seus fins i mitjans. A 
		més, hem d’intentar que els tècnics assumeixin aquesta tecnoètica, hi 
		participin i, per tant, se sentin responsables de les conseqüències del 
		seu treball. 
		 
		Segons Mario Bunge (1919), una de les causes del creixement incontrolat 
		de la tecnologia és que els tècnics no se senten moralment responsables 
		de les conseqüències dels seus projectes. El tècnic-expert sol estar 
		ocupat en una empresa o institució i és contractat perquè trobi el 
		millor mitjà, el més eficaç per a assolir una meta (sigui guanyar unes 
		eleccions, construir un pont o exterminar tot un poble). Com que els 
		fins no són establerts per ell, sinó per l’empresa o la institució que 
		li paga, no se sent directament responsable de l’aplicació del seu 
		projecte o de les conseqüències que se’n deriven. No obstant això, 
		segons Bunge, el tècnic ha de sentir-se responsable de tot el que fa, 
		dissenya o planifica, encara que no estableixi ell els fins i es limiten 
		a complir ordres. Les ordres no han de ser acatades quan contravenen els 
		nostres principis morals. Destruir la natura o crear pobresa, injustícia 
		i desigualtat... han de ser fins incompatibles amb els nostres 
		principis. 
		 
		La solució als problemes actuals passa ineludiblement per 
		conscienciar-nos que els tècnics, amb el seu saber i perícia, són els 
		responsables de la bona utilització del seu coneixement. Per això Bunge 
		afirma: “No es pot manipular el món com si fos un tros d’argila, 
		negant-se alhora a assumir la responsabilitat pel que es fa o pel que es 
		refusa de fer, particularment si la perícia de l’expert en qüestió es 
		necessita per a reparar els danys que ha fet o almenys per a evitar 
		danys futurs”. 
		 
		
		La revolució industrial i 
		el treball 
		
		Al segle XVIII els economistes (Smith, Ricardo. Say) 
		coincideixen en demostrar que el treball és a l’origen de la “riquesa de 
		les nacions”. Gràcies al treball, els individus s’enriqueixen i permeten 
		al seu país acumular recursos. Per a Karl Marx, la creació de valor que 
		aporten els treballadors no els pertany. En un sistema capitalista, 
		aquesta aportació de valor va a parar als propietaris dels mitjans de 
		producció. El treballador està doblement alienat, econòmicament i 
		sociològicament car està obligat desposseir-se de les riqueses que ha 
		creat, i des del punt de vista sociològic, perquè està obligat a 
		treballar per viure. Aquesta concepció del treball recorrerà el segle 
		XX. 
		
		El 1893, Émile Durkheim, “el pare de la sociologia 
		francesa”, s’interessa per la “divisió del treball”. Ell està convençut 
		que la divisió del treball no només aporta progrés econòmic sinó també 
		és responsable de la cohesió social: “La divisió del treball fa que el 
		treballador no només estigui encorbat fent la seva tasca, sinó que a, 
		més a més, es relaciona amb els seus col·laboradors i rep les seves 
		accions. Per tant, el treballador no és només una mena de màquina que 
		repeteix una i altra vegada els mateixos moviments sense saber quina és 
		la finalitat de la seva feina, sinó que ell sap que les seves accions 
		tenen un objectiu. Així doncs, el treballador sent que allò que fa 
		serveix per alguna cosa”.  
		
		En resum, la divisió del treball fa veure que els 
		individus són complementaris, com la imatge dels òrgans dins el cos 
		humà. Lluny de dividir-nos, la divisió del treball ens ajunta, afirma E. 
		Durkheim. El treball és així la font de la cohesió social, al costat de 
		la família, de l’escola o de la religió. Tanmateix no tots els sociòlegs 
		del segle XX seran tan optimistes com aquest pare fundador de la 
		sociologia.  
		
		Després de la Segona Guerra mundial, Georges Friedman 
		torna a interessar-se en els efectes de la divisió del treball. 
		Certament Frederick W. Taylor i la seva organització científica del 
		treball han modificat sensiblement les dades del problema. A inicis del 
		segle XX, la posada en marxa en la indústria del sistema taylorista va 
		generar formidables beneficis de productivitat. Segons G. Friedman 
		“l’observació quotidiana dels talleres ens ofereix nombrosos exemples 
		d’escissió, de separació de les tasques, i de degradació de 
		l’aprenentatge, en les branques més diverses de la producció”.  
		
		Segons els propis termes de G. Friedman, “el treball 
		perd tota significació per al treballador especialitzat qui, 
		conseqüentment, tendeix a sentir-se poc responsable respecte de la seva 
		feina elemental”.   
		
		En definitiva, l’excés de divisió del treball fa mal als 
		treballadors i perjudica la qualitat del treball. Així doncs, ¿es pot 
		dir que la divisió del treball desuneix els individus implicats? 
		Segurament, segons G. Friedman. Les solucions al problema cal buscar-les 
		en l’ensenyament d’especialitzacions variades i en el desenvolupament de 
		més temps lliure. En resum, cal fer tot el possible per evitar que la 
		insatisfacció del treball esdevingui en ressentiment que pugui derivar 
		perillosament en comportaments agressius i violents, que perjudicarien 
		la cohesió social. 
		ACTIVITATS 
		
			
				La 
				tercera il·lusió encara estesa és que la ciència pot resoldre 
				tots els problemes. No dubto que la ciència pugui resoldre 
				qualsevol problema concret quan aquest problema està clarament 
				definit. Però la meva experiència em diu que, en resoldre el 
				problema A, crea tota una sèrie de problemes nous. És molt 
				interessant l'observació que en el moment actual viuen més 
				científics dels que hi ha hagut en tota la història anterior de 
				la humanitat junta. I què fan, tots aquests científics? 
				Solucionen problemes amb gran eficàcia. I no ens estem quedant 
				sense problemes? No. En tenim cada cop més. Això sembla un nou 
				sense fons. Creixen més de pressa del que els solucionem. 
				 
                                                                                  Schumacher, E. F. "La bona feina" | 
			 
		 
		Encara que el text es 
		refereix a la ciència, el que diu es pot aplicar perfectament a la 
		tècnica. 
		- Busca tres exemples d'avenços tècnics l'aparició dels quals generi un 
		nou problema. (Per exemple, el cotxe ens permet anar més de pressa, però 
		causa contaminació.) 
		
			
				Les màquines 
				 
				Fins al segle XIX la tècnica s'havia limitat a la invenció i 
				construcció d'instruments que auxiliaven l'ésser humà en la seva 
				tasca. L'instrument, sempre manejat per l'home, constituïa una 
				mena de crossa per a les deficiències humanes: el telescopi ho 
				era per a l'ull, el martell per a la mà... La invenció de les 
				primeres màquines aplicades a la fabricació tèxtil va suposa un 
				gir revolucionari. Les màquines es van caracteritzar pel fet de 
				dur a terme la feina pràcticament soles. L'ésser humà, suplantat 
				per la màquina, li va cedir el protagonisme, ja que en moltes 
				feines, es va convertir en l'apèndix que les auxiliava. Per 
				això, alguns pensadors manifesten que la tècnica deixa de ser un 
				instrument de l'home i l'home passa a ser un instrument de la 
				tècnica. | 
			 
		 
		- Investiga en quina 
		època, aproximadament, van ser inventats artefactes tècnics com: la 
		màquina de vapor, la impremta, el telèfon, l'automòbil, el làser... 
		 
		- Indica què van fer possible aquests artefactes i com van modificar la 
		vida i els costums d'aquesta època. 
		 
		- Assenyala altres invents tècnics que, al teu parer, hagin contribuït 
		decisivament en la forma de vida actual 
		  
			
				Els 
				papalagi (home blanc) és com un peix, un ocell, un cuc i un 
				cavall alhora. Perfora la terra a través del sòl i cava túnels 
				sota els més amples rius d'aigua fresca. Repta per les muntanyes 
				i roques, lliga cordes de ferro als seus peus i corre veloç, més 
				de pressa que el cavall més ràpid. Es mou en l'aire, pot volar! 
				L'he vist lliscar a través de l'aire com una gavina de mar. Té 
				una gran canoa per damunt de l'aigua i també per sota de l'aigua... 
				Els papalagi són mags. Canteu-los una cançó i l'agafaran i fins 
				i tot us la tornaran en el moment que vulgueu. Posen un tros de 
				vidre davant vostre i hi agafen la vostra imatge. I milers de 
				vegades se'n pot treure la vostra imatge falsificada, tantes com 
				vulgueu. 
				 
                                                            Tuiavii de Tiavea, cap d'una tribu del Pacífic Sud | 
			 
		 
		- Indica a quins avenços 
		tècnics es refereix l'autor. 
		 
		- Busca exemples de coses que la tecnologia encara no permet de fer, 
		però que creguis possibles en un futur proper. 
		 
		- Assenyala algun exemple d'alguna cosa que creguis que la tècnica mai 
		no serà capaç de fer. 
  
			
				Doncs bé, 
				hi ha homes que se serveixen tranquil·lament d'un instrument 
				sense tenir la menor idea sobre la seva estructura. Conec 
				locutors de ràdio que no saben ni tan sols si el seu micròfon és 
				un micròfon de cinta o un micròfon de condensador, i conductors 
				d'automòbil que només coneixen del seu cotxe el lloc on hi ha 
				l'accelerador. Fins i tot sembla que el nombre d'aquests homes 
				que diríem automàtics, que no manegen tot i no saben res, va 
				constantment en augment. És un fet realment trist que molt pocs 
				d'entre el nombre immens de radiooients s'interessin per aquesta 
				veritable meravella de la tècnica que és el receptor. 
				 
                                                              Bochénsky, J. "Introducció al pensament filosòfic" | 
			 
		 
		- Llegeix el text de 
		Bochénsy i posa algun exemple d'avenç tècnic que utilitzis, però que no 
		sàpigues com funciona. 
		 
		- L'autor del text sembla atribuir aquest desconeixement a una manca 
		d'interès de l'usuari. Hi estàs d'acord o penses que, a causa del grau 
		de complexitat tècnica actual, és impossible conèixer el funcionament de 
		tots els aparells que utilitzem? 
  
			
				Si 
				Rousseau no predicava el retorn a la natural, imagina't jo, que 
				crec en el "bon salvatge" força menys que ell. Escric aquestes 
				paraules en un ordinador, tu les llegiràs gràcies a la llum 
				elèctrica i per mediació de la indústria editorial; estic 
				desitjant acabar aquesta pàgina per anar-me'n a veure una 
				pel·lícula a la televisió i com que em fa una mica de mal el cap 
				de tant pensar en prendré de seguida una aspirina: de manera que 
				si comencés ara a proclamar com me'n sembla, de dolenta, la 
				civilització seria pura xerrameca. Jo no vull que la 
				civilització desaparegui ni disminueixi; ben al contrari: el que 
				vull és que es civilitzi força més. A més, les societats humanes 
				inventen coses (normes, tècniques, teories...), però mai no "desinventen" 
				res. Quan alguna cosa del que ja està inventat no ens agrada, no 
				pot ser desinventat sinó substituït per una altra invenció 
				millor. Per curar-nos del que ja hem inventat no hi ha cap altre 
				camí que continuar inventant... més i millor 
				 
                                                                  Savater, F. "Política para Amador" | 
			 
		 
		- Explica per què per 
		a l'autor és inviable el retorn a la natura. 
		- Indica quina és la solució que proposa als problemas de la tècnica. 
		- Dóna la teva opinió de forma argumentada. 
		
		Qüestionari 
		
		1. Dóna una definició de treball, tècnica i tecnologia. 
		2. Explica què significa que el treball ha passat de ser un 
		càstig a ser un bé escàs. 
		3. Argumenta per què la introducció de maquinària i la innovació 
		científica suposen una revolució tècnica. 
		4. Explica què és l'alienació segons Marx. 
		5. Defineix què és la tecnoètica i explica com pot contribuir a 
		solucionar les repercussions negatives de la tecnologia 
		6. Compara la racionalitat crítica amb la instrumental 
		 
		7. Explica què significa l'afirmació següent: "La tècnica és, 
		alhora, una forma d'adaptació del subjecte al medi i una forma 
		d'adaptació del medi al subjecte" 
		 
		8. Assenyala amb quin tipus de tècnica (de l'atzar, de l'artesà o 
		del tècnic) relacionaries les frases següents: 
		- Segurament, la invenció del foc friccionant dues pedres es va produir 
		per casualitat. 
		- L'usuari sap quin botó ha de prémer perquè la fotocopiadora es posi en 
		marxa, però segurament desconeix el mecanisme precís del seu 
		funcionament. 
		- La manera de tractar la fusta era transmesa acuradament de generació 
		en generació i molt rarament es produïa alguna innovació. 
		 
		9. 
		Completa la taula següent: 
			
				|   | 
				
				Instruments | 
				
				Màquines | 
			 
			
				| 
				Característiques | 
				
				............. | 
				  
				.............. 
				   | 
			 
			
				| 
				Exemples | 
				
				............. | 
				  
				.............. 
				   | 
			 
		 
		10. Defineix les 
		expressions següents: tècnica, tecnologia, alienació, 
		societat tecnificada, bioètica, tecnoètica, racionalitat instrumental, 
		racionalitat crítica. 
		 
		11. Llegeix el text de Mario Bunge i: 
		- Indica si consideres factible el que proposa. 
		- Comenta si demanar responsabilitats al tècnic et sembla una bona 
		solució al creixement incontrolat de la teconologia. 
		- Compara la solució que proposa M. Bunge amb les alres que s'han 
		exposat.   
			
				Pel fet 
				de ser moralment ambigua, la tecnologia hauria d'estar sota 
				control en comptes de permetre que es desenvolupi sense traves 
				en benefici dels grups econòmics o polítics que poden pagar-la. 
				En altres paraules, cal tenir el tecnòleg com a responsable, no 
				tan sols tècnicament sinó també moralment, per tot el que 
				dissenyi o executi. No tan sols s'ha d'exigir que els seus 
				artefactes siguin òptimament eficients sinó també que, en 
				comptes de ser malèfics, siguin beneficiosos, i això no tan sols 
				a curt termini sinó també a llarg termini. I que no vinguin amb 
				el conte que només els agents lliures poden ser considerats 
				responsables, de manera que un tècnic que actuï sota ordres és 
				innocent. Si se li ordena que faci alguna cosa perjudicial, el 
				tecnòleg és lliure de refusar d'acatar l'ordre. És clar que 
				podrà ser castigat per desoberir. Però això és part del joc de 
				la vida humana -de tota vida- en societat -en qualsevol societat. 
				Com més responsable és un càrrec, més arriscat és, però també és 
				força més gratificador. 
				 
                                                                   
				
				 Bunge, M. 
				"Ética, ciencia y técnica" | 
			 
		 
		12. Exposa les 
		principals idees del text següent: 
			
				(...) 
				Algunes societats han establert una forma de vida que simplement 
				no dóna gaire valor al canvi tecnològic. Així passa amb els tikopia, com va estudiar l’antropòleg Raymond Firth a final dels 
				anys vint. La seva illa nativa, a la Polinèsia, no té minerals, 
				té poques roques i hi escasseja l’argila i la ceràmica per a la 
				construcció. Usen fibres vegetals, fusta i una mica de ferro, 
				aconseguits mitjançant el comerç, per construir vaixells vestits 
				i eines. Els tikopia van mostrar una decidida manca d’interès 
				pel canvi tecnològic. Firth va trobar que no estaven 
				particularment interessats a fer coses noves o a millorar les 
				tècniques tradicionals. 
				 
				Però als tikopia, ni la religió, ni la màgia no els prohibien 
				l’acceptació de la tecnologia moderna. Quan ho consideraven 
				adient, comerciaven obertament buscant eines de metall, vestits 
				europeus i plantes comestibles importades, i també adaptaven 
				tecnologia forana. En resum, malgrat que els tikopia donaven 
				proves de potencial inventiva, els mancava l’ambició o l’interès 
				per prosseguir la novetat tecnològica amb rigor. Vivint en una 
				cultura ben integrada, on es recompensava la conformitat amb les 
				regles i els procediments establerts, no tenien cap incentiu per 
				buscar cap progrés tècnic. Des de la perspectiva occidental, els tikopia estaven tecnològicament estancats, segons el seu sistema 
				de valors, la tecnologia era on havia de ser i en harmonia amb 
				la resta de la seva cultura. 
                                                                Basalla, G. “La evolución de la tecnología” | 
			 
		 
		
		Videos YOUTUBE 
		Taylorismo 
		
		http://www.youtube.com/watch?v=Nr4rfwnZ7KE 
		
		
		http://www.youtube.com/watch?v=k0p81Ol7njE&feature=related 
		Tiempos modernos. Charles Chaplin 
		
		http://www.youtube.com/watch?v=-YO86Bepf5Y&feature=related 
		Fordismo. La cadena de montaje 
		móvil. 1913 
		
		http://www.youtube.com/watch?v=fs04DopT5QU&feature=related 
		Henry Ford 
		
		http://www.youtube.com/watch?v=it3udPj59kE&feature=related 
		Henry Ford project 
		
		http://www.youtube.com/watch?v=RK-gVb5wKO0&feature=related 
		Toyotismo 
		
		http://www.youtube.com/watch?v=ahnyE93Oyl8 
		Just in time 
		
		http://www.youtube.com/watch?v=g_G7SQzKif4&feature=related 
		"La historia de las cosas". Annie 
		Leonard (com és de depredador el sistema econòmic capitalista!) 
		1.
		
		http://www.youtube.com/watch?v=5BSmAmQ3SDM&feature=related 
		2.
		
		http://www.youtube.com/watch?v=qNhyxwo2xB8&feature=related 
		3.
		
		http://www.youtube.com/watch?v=nuizFG_YiOE&feature=related 
		
		"Comprar, llençar, comprar" (L'obsolescència 
		planificada) 
		1.http://www.youtube.com/watch?v=HV_rBFCsI9Q 
		2.http://www.youtube.com/watch?v=9DVsvliy5q0&feature=related 
		3.http://www.youtube.com/watch?v=XcaCh3qCdmE&feature=related 
		4.http://www.youtube.com/watch?v=pddNW1_tiEg&feature=related 
		5.http://www.youtube.com/watch?v=n2xGNqKBibY&feature=related 
  
		
		Anem a la wikipèdia 
		Taylorismo 
		 
		Frederick W. 
		TaylorEl taylorismo corresponde a la división de las distintas tareas 
		del proceso de producción; conlleva el aislamiento del trabajador y la 
		imposición de un salario proporcional al valor que el obrero añade al 
		proceso productivo. Este fue un nuevo método de organización industrial, 
		cuyo fin era aumentar la productividad y evitar el control que el obrero 
		podía tener en los tiempos de producción. 
		 
		Frederic W. Taylor (1856 - 1915) fue un ingeniero y economista 
		norteamericano que elaboró un sistema de organización racional del 
		trabajo, ampliamente expuesto en su obra “Principles of Scientific 
		Management” (1912), en un planteo integral que luego fue conocido como 
		“taylorismo”. Se basa en la aplicación de métodos científicos de 
		orientación positivista y mecanicista al estudio de la relación entre el 
		obrero y las técnicas modernas de producción industrial, con el fin de 
		maximizar la eficiencia de la mano de obra y de las máquinas y 
		herramientas, mediante la división sistemática de las tareas, la 
		organización racional del trabajo en sus secuencias y procesos, y el 
		cronometraje de las operaciones, más un sistema de motivación mediante 
		el pago de primas al rendimiento, suprimiendo toda improvisación en la 
		actividad industrial. 
		 
		Frederick W. Taylor intentó eliminar por completo los movimientos 
		innecesarios de los obreros con el deseo de aprovechar al máximo el 
		potencial productivo de la industria. Hizo un estudio con el objetivo de 
		eliminar los movimientos inútiles y establecer por medio de cronómetros 
		el tiempo necesario para realizar cada tarea específica. 
		 
		A este método se lo llamó organización científica del trabajo. El 
		sistema de Taylor bajó los costos de producción porque se tenían que 
		pagar menos salarios, las empresas incluso llegaron a pagar menos dinero 
		por cada pieza para que los obreros se diesen más prisa. Para que este 
		sistema funcionase correctamente era imprescindible que los trabajadores 
		estuvieran supervisados y así surgió un grupo especial de empleados, que 
		se encargaba de la supervisión, organización y dirección del trabajo. 
		Este proceso se enmarcó en una época (fines del siglo XIX) de expansión 
		acelerada de los mercados que llevó al proceso de colonialismo, que 
		terminó su cruzada frenética en tragedia a través de las guerras 
		mundiales. Su obsesión por el tiempo productivo lo llevó a trabajar el 
		concepto de cronómetro en el proceso productivo, idea que superaría a la 
		de taller, propia de la primera fase de la Revolución Industrial. 
		 
		La organización del trabajo taylorista transformó a la industria en los 
		siguientes sentidos: 
		 
		Aumento de la destreza del obrero a través de la especialización y el 
		conocimiento técnico.  
		Mayor control de tiempo en la planta, lo que significaba mayor 
		acumulación de capital.  
		Idea inicial del individualismo técnico y la mecanización del rol.  
		Estudio científico de movimientos y tiempo productivo.  
		La división del trabajo planteada por Taylor efectivamente reduce los 
		costos y reorganiza científicamente el trabajo, pero encuentra un 
		rechazo creciente del proletariado, elemento que sumado a la crisis de 
		expansión estructural de mercado (por velocidad de circulación de la 
		mercancía) lo llevaría a una reformulación práctica en el siglo XX que 
		es la idea de fordismo. 
		 
		Según el propio Taylor, las etapas para poner en funcionamiento su 
		sistema de organización del trabajo eran las siguientes: 
		 
		1. Hallar diez o quince obreros (si es posible en distintas empresas y 
		de distintas regiones) que sean particularmente hábiles en la ejecución 
		del trabajo por analizar. 
		 
		2. Definir la serie exacta de movimientos elementales que cada uno de 
		los obreros lleva a cabo para ejecutar el trabajo analizado, así como 
		los útiles y materiales que emplea. 
		 
		3. Determinar con un cronómetro el tiempo necesario para realizar cada 
		uno de estos movimientos elementales y elegir el modo más simple de 
		ejecución. 
		 
		4. Eliminar todos los movimientos mal concebidos, los lentos o inútiles. 
		 
		5. Tras haber suprimido así todos los movimientos inútiles, reunir en 
		una secuencia los movimientos más rápidos y los que permiten emplear 
		mejor los materiales más útiles. 
		 
		La aplicación del sistema de Taylor provocó una baja en los costos de 
		producción porque significó una reducción de los salarios. Para 
		estimular a los obreros a incrementar la producción, muchas empresas 
		disminuyeron el salario pagado por cada pieza. Hacia 1912 y 1913 se 
		produjeron numerosas huelgas en contra de la utilización del sistema de 
		Taylor. 
		 
		Para que el sistema ideado por Taylor funcionara correctamente era 
		imprescindible que los trabajadores estuvieran supervisados en sus 
		tareas. Así se conformó un grupo especial de empleados, encargado de la 
		supervisión, organización y dirección del trabajo fabril. 
		 
		Quedaba atrás, definitivamente, la época en que el artesano podía 
		decidir cuánto tiempo le dedicaba a producir una pieza, según su propio 
		criterio de calidad. Ahora, el ritmo de trabajo y el control del tiempo 
		de las tareas del trabajador estaban sujetos a las necesidades de la 
		competencia en el mercado. 
		 
		Fordismo 
		 
		El término 
		fordismo se refiere al modo de producción en cadena que llevó a la 
		práctica Henry Ford; fabricante de automóviles de Estados Unidos. Este 
		sistema que se desarrolló entre fines de la década del 30 y principios 
		de los 70, supone una combinación de cadenas de montaje, maquinaria 
		especializada, altos salarios y un número elevado de trabajadores en 
		plantilla. Este modo de producción resulta rentable siempre que el 
		producto pueda venderse a un precio bajo en una economía desarrollada. 
		 
		 
		Origen y 
		desarrollo del fordismo 
		 El fordismo apareció en 
		el siglo XIX promoviendo la especialización, la transformación del 
		esquema industrial y la reducción de costos. Esto último, a diferencia 
		del taylorismo, no se logró a costa del trabajador sino a través de una 
		estrategia de expansión del mercado. La razón es que si hay mayor 
		volumen de unidades (debido a la tecnología de ensamblaje) y su costo es 
		reducido (por la razón tiempo/ejecución) habrá un excedente que 
		superaría numéricamente a la élite, tradicional y única consumidora de 
		tecnologías en la modernidad. Aparece un obrero especializado con un 
		status mayor al proletariado de la industrialización y también surge la 
		clase media del modelo norteamericano que se transformará en la cara 
		visible del arquetipo del american way. Pero el sistema excluye el 
		control de tiempo de producción por parte de la clase obrera, como solía 
		ocurrir cuando el obrero además de poseer la fuerza de trabajo, poseía 
		los conocimientos necesarios para realizar su trabajo de forma autónoma, 
		de esta manera el capitalista quedaba fuera de los tiempos de 
		producción. El hinduismo (con ayuda anterior del taylorismo) llega para 
		romper con ese monopolio del trabajo, por un trabajo alienante con 
		características que llevan al obrero a perder ese "monopolio" y por ende 
		perder el control de los tiempos de producción. Además antes de esta 
		nueva clase trabajadora, los obreros estaban sindicados, lo cual les 
		brindaba un respaldo frente a la opresión capitalista, esta forma de 
		agrupamiento llego a Estados Unidos a través de la primera camada de 
		inmigrantes europeos, fuertemente ligados al trabajo de los artesanos y 
		gremios de trabajadores. La idea de sumar la producción en cadena a la 
		producción de mercancías no sólo significó las transformaciones sociales 
		culturales que podemos resumir en la idea de cultura de masas o mass 
		media. Como prototipo se puede hablar de la creación de automóviles en 
		serie, de la expansión interclasista del consumo que deviene en nuevos 
		estímulos y códigos culturales mediados por el capital. También hay que 
		advertir que el modelo madura bajo el esquema económico del 
		keynesianismo (que lleva al Estado de bienestar) lo que promueve un 
		protagonismo histórico de las clases subordinadas y el amarre del 
		capital a consideraciones sociales y de clase. Influido todo esto por el 
		ascenso de los socialismos reales y el miedo a su expansión global por 
		parte del liberalismo capitalista. En resumen, podemos contar como 
		elementos centrales del modelo fordista: 
		 
		-Aumento de la 
		división del trabajo.  
		-Profundización del control de los tiempos productivos del obrero 
		(vinculación tiempo/ejecución)  
		-Reducción de costos y aumento de la circulación de la mercancía 
		(expansión interclasista de mercado) e interés en el aumento del poder 
		adquisitivo de los asalariados (clases subalternas a la élite)  
		-Políticas de acuerdo entre obreros organizados (sindicato) y el 
		capitalista.  
		 
		Crisis y caída del 
		fordismo 
		 El keynesianismo dirigió 
		al fordismo hacia acuerdos sociales que permitieran un mayor nivel en la 
		calidad de vida en la población históricamente diezmada y esclavizada. 
		Para esto el Estado generó una serie de mecanismos e intervino 
		activamente en la economía, redistribuyendo parte de las ganancias. Sin 
		embargo, los trabajadores no agrupados siguieron estando fuertemente 
		excluidos, sobre todo en los países subdesarrollados. En América Latina 
		este proceso se conoció como I.S.I. (Industrialización por sustitución 
		de importaciones) y fue el proyecto industrial que intentó el 
		subcontinente para lograr despegar de su condición periférica. Los 
		países que lograron desarrollar con relativo éxito este proceso fueron 
		Argentina, Colombia, Chile, México, Uruguay y Brasil. 
		 
		Cuando el sistema económico keynesiano y el sistema productivo fordista 
		dan cuenta de un agotamiento estructural en los años 70, las miradas en 
		la producción industrial comienzan a girar al modelo japonés (toyotismo); 
		modelo que permitió llevar a la industria japonesa del subdesarrollo a 
		la categoría de potencia mundial en sólo décadas. La crisis mundial del 
		mercado del petróleo en 1973 advierte la caída del modelo de bienestar 
		(o keynesiano en otras regiones más liberales) lo que se hará 
		mundialmente efectivo ocho años después con el proyecto neoliberal 
		global impulsado por Estados Unidos e Inglaterra a principios de la 
		década de los 80 
		 
		El Posfordismo 
		Es el sistema de producción 
		que encontramos en la mayoría de los países industrializados 
		actualmente. Se diferencia del fordismo, sistema de producción usado en 
		las plantas automotrices de Henry Ford, en que en estos los trabajadores 
		se encontraban en una estructura de producción en línea, y realizaban 
		tareas repetitivas especializadas. 
		 
		El Post-Fordismo se caracteriza por los siguientes atributos: 
		 
		--Nuevas tecnologías de información  
		--Énfasis en los tipos de consumidor, en contraste con el previo énfasis 
		en las clases sociales.  
		--Surgimiento de los servicios y trabajadores de 'cuello blanco'.  
		--La feminización de la fuerza de trabajo.  
		--La globalización de los mercados financieros.  
		-El modo posfordista influye en el sistema de producción, proceso de 
		fabricación, trabajadores, organización empresarial y la 
		comercialización 
		 
		Producción en cadena 
		La producción en 
		cadena fue un proceso revolucionario en la producción industrial cuya 
		base es la cadena de montaje; una forma de organización de la producción 
		que delega a cada trabajador una función específica y especializada en 
		máquinas también más desarrolladas. Su idea teórica nace con el 
		taylorismo, pero madura en el siglo XX con Henry Ford. A fines del siglo 
		XX es superada por una nueva forma de organización industrial llamada 
		toyotismo que se ha profundizado en el siglo XXI. 
		 
		La disciplina del trabajo y la búsqueda del control de los tiempos de 
		producción del obrero tenían un límite objetivo en el siglo XIX. Este 
		era que el día tiene 24 horas y la forma en que el obrero trabajaba 
		tenía una velocidad determinada aún en gran parte por el tiempo dedicado 
		a fabricar algún objeto. La división del trabajo no bastó para aumentar 
		la velocidad en la producción por lo que Fred Taylor trabajó la idea de 
		cronómetro con el objetivo de eliminar ese "tiempo inútil" o malgastado 
		en el proceso productivo. 
		 
		La organización del trabajo taylorista redujo efectivamente los costos 
		de las fábricas pero se desentendió del salario de los obreros. Eso dio 
		inicio a numerosas huelgas y descontento generalizado del proletariado 
		con el modelo, cosa que Henry Ford corrigió y con esto logró también una 
		visible transformación social. 
		 
		La evolución de este modelo productivo se continuaría en el toyotismo. 
		 
		Toyotismo 
		 
		El toyotismo 
		corresponde a una revolución en la producción industrial que fue pilar 
		esencial en el sistema de procedimiento industrial japonés y que después 
		de la crisis del petróleo de 1973 comenzó a desplazar al fordismo como 
		modelo referencial en la producción en cadena. Se destaca de su 
		antecesor básicamente en su idea de trabajo flexible, aumento de la 
		productividad a través de la gestión y organización (just in time) 
		y el trabajo combinado que supera a la mecanización e individualización 
		del trabajador, elemento característico del proceso de cadena fordista. 
		 
		El toyotismo y la crisis productiva de los años. Cuando el sistema 
		económico keynesiano y el sistema productivo fordista dan cuenta de un 
		agotamiento estructural en los años 73-74, las miradas en la producción 
		industrial comienzan a girar al modelo japonés; modelo que permitió 
		llevar a la industria japonesa del subdesarrollo a la categoría de 
		potencia mundial en sólo décadas. Los ejes centrales del modelo lograban 
		revertir la crisis que se presentaba en la producción en cadena fordista. 
		Estos puntos serían: 
		 
		--Flexibilidad laboral y alta rotación en los puestos de trabajo/roles.
		 
		--Estímulos sociales a través del fomento del trabajo en equipo y la 
		identificación transclase entre jefe-subalterno.  
		--Sistema just in time; que revalora la relación entre el tiempo de 
		producción y la circulación de la mercancía a través de la lógica de 
		menor control del obrero en la cadena productiva y un aceleramiento de 
		la demanda que acerca al "stock 0" y permite prescindir de la bodega y 
		sus altos costos por concepto de almacenaje.  
		--Reducción de costos de planta permite traspasar esa baja al consumidor 
		y aumentar progresivamente el consumo en las distintas clases sociales.
		 
		 
		La manera en que se manifiesta idealmente esa nueva concepción 
		vinculación/ejecución tiene que ver con una economía que tenga un 
		crecimiento aceptable y un control amplio de mercados externos. A pesar 
		de que sólo un pequeño grupo de países cumplen con ese escenario, el 
		toyotismo también ha manifestado formas híbridas en otros países con el 
		objetivo de perseguir la reducción de costos y el estímulo social a los 
		trabajadores. 
		 
		Toyotismo como eje industrial del neoliberalismo. 
		 
 El sistema toyotista se complementó con la serie de reformas neoliberales 
		que el mundo presenció en la década de los 80 y que maduraron en los 
		años 90 bajo la idea de globalización. Este complemento ha sido virtuoso 
		en el sentido que sí se han cumplido efectivamente las metas de 
		circulación de la mercancía (expansión del consumo), reducción de costos 
		derivados y pérdida de poder e injerencia del obrero (paralelo a la 
		destrucción de la unidad de la clase obrera) pero también ha traído 
		consecuencias negativas en el modelo socio-cultural de occidente que es 
		si no la cultura moderna industrial. Estos puntos serían: 
		 
		Desaceleramiento en la innovación tecnológica en términos de creatividad 
		y reconfiguración permanente de la cosmovisión (idea de los "grandes 
		inventos"). En ese escenario, el crecimiento se da en el plano de la 
		nanotecnología (reducción progresiva del tamaño de los chips para mayor 
		confortabilidad y ahorro) y la biotecnología, que al estar en manos 
		privadas no se sabe si su uso será mayoritariamente para el beneficio 
		científico o para un programa dual de redireccionamiento bélico 
		(armamento biológico) y prestación utilitarista de mercado.  
		La caída generalizada de salarios, desprotección creciente del otrora 
		Estado de bienestar, potencialización del individualismo y el desempleo 
		estructural (entre otros factores) minan la contención ideológica del 
		trabajador de la época toyotista bajando la productividad esperada. Si 
		bien es cierto que este sistema ha llevado al siglo XXI al control 
		social, de extracción de plusvalía y de pérdida de los tiempos 
		productivos del obrero más altos de la historia del hombre, aún no se ha 
		podido controlar finalmente al obrero en un escenario totalizante del 
		tipo Un mundo feliz o 1984. Esto posibilita la "fuga" de productividad y 
		eventuales crisis que llevan a muchas empresas a fusiones, planes 
		agresivos de reducción cuando no directamente a declararse en quiebra 
		para repactar su déficit.  
		La crisis ecológica y el agotamiento de las materias primas 
		tradicionales aumentan el riesgo en la empresa contemporánea e impiden 
		la perfección del modelo toyotista, aún cuando en muchas empresas sí se 
		logre su implantación ideal. 
		 
		Flexibilidad 
		laboral 
		 
		La flexibilidad laboral hace referencia a la fijación de un modelo 
		regulador flexible para el manejo de los derechos laborales en el 
		interior de las empresas y organizaciones privadas inmersas en una 
		lógica capitalista y de libre mercado. La aplicación de la flexibilidad 
		laboral requiere de un proceso de desregulación del mercado laboral que 
		usa de referente el contrato individual de trabajo,[1] para flexibilizar 
		los antiguos mecanismos logrados por los sindicatos en el siglo XX, 
		esperando con ello mantener el crecimiento de todo el sector privado. 
		 
		Objetivos  
		Los mecanismos de flexibilización laboral se han enfocado en la 
		generación de empleo a través de la reducción del costo de la mano de 
		obra o del tiempo de jornada o de contratación, en tanto se señala que 
		carece de sentido establecer múltiples derechos en favor de cada vez 
		menos personas, engendrando privilegios de los cuales solo algunas 
		personas gozan cabalmente (ej. sindicatos) y que no beneficiarían en 
		estos tiempos a la mayor parte de empleadores y empleados. A su vez este 
		ahorro permite generar a las empresas un aumento de su productividad y a 
		su vez generar más plazas de trabajo, lo que a la larga tendría como 
		consecuencia el incremento del ingreso y el tiempo libre.[2] 
		 
		Se permite así mejorar los servicios, mayores oportunidades a las 
		empresas y a las personas, en mundo globalizado donde las estructuras 
		rígidas y las legislaciones abultadas y complejas resultarían 
		impedimentos a ser superados en pos de mayor libertad para la población 
		económicamente activa. 
		 
		El proceso de flexibilidad actual es paralelo al paso hacia una economía 
		postindustrialista y digital, dónde las fuentes de empleo potencialmente 
		se diversifican y pluralizan, siempre que existan las facilidades para 
		desarrollarlas. De la misma forma los problemas asociados a la 
		desregulación del mercado laboral proviene de debilidades de las 
		estructuras jurídicas donde se aplica, que permiten sacar ventajas más 
		allá del contrato o acuerdo establecido. 
		 
		Mecanismos  
		Este fenómeno sería visible en la tendencia al trabajo por comisión, la 
		contratación por hora, la subcontratación, el trabajo temporal, el 
		autoempleo, etc. 
		 
		A esta serie de transformaciones en los mecanismos de producción se la 
		identifica en su origen con el toyotismo, en relación a la planta 
		japonesa de automóviles que superó el modelo fordista de producción a 
		fines de los 70. Sus principales características son: 
		 
		--Alta rotación en los puestos de trabajo/roles.  
		--Estímulos sociales a través del fomento del trabajo en equipo y la 
		identificación transclase entre jefe-subalterno.  
		--Sistema just in time; que revalora la relación entre el tiempo de 
		producción y la circulación de la mercancía a través de la lógica de 
		menor actividad obrera en la cadena productiva y un aceleramiento de la 
		demanda que acerca al "stock 0" y permite prescindir de la bodega y sus 
		altos costos por concepto de almacenaje.  
		--Reducción de costos de planta permite traspasar esa baja al consumidor 
		y aumentar progresivamente el consumo en las distintas clases sociales.
		 
		 
		Subcontratación 
		 
		Subcontratación (del inglés outsourcing), también llamado 
		tercerización (no debe confundirse con terciarización) o 
		externalización, es el proceso económico en el cual una empresa 
		determinada mueve o destina los recursos orientados a cumplir ciertas 
		tareas, a una empresa externa, por medio de un contrato. Esto se da 
		especialmente en el caso de la subcontratación de empresas 
		especializadas. Para ello, pueden contratar sólo al personal, en cuyo 
		caso los recursos los aportará el cliente (instalaciones, hardware y 
		software), o contratar tanto el personal como los recursos. Por ejemplo, 
		una compañía dedicada a las demoliciones puede subcontratar a una 
		empresa dedicada a la evacuación de residuos para la tarea de deshacerse 
		de los escombros de las unidades demolidas, o una empresa de transporte 
		de bienes puede subcontratar a una empresa especializada en la 
		identificación o empaquetación. 
		 
		El término asociado offshore outsourcing implica la trasferencia 
		de empleos a otro país, si es que se subcontrata empresas extranjeras o 
		bien estableciendo una base en sitios fuera del país. 
		 
		Análisis  
		Por subcontratación se define la gestión o ejecución diaria de una 
		función empresarial por un proveedor externo de servicios. La empresa 
		subcontratante deberá transferir parte del control administrativo y 
		operacional a la empresa subcontratada, de modo que ésta pueda realizar 
		su trabajo apartada de la relación normal de la empresa subcontratante y 
		sus clientes. La subcontratación también implica un considerable grado 
		de intercambio bidireccional de información, coordinación y confianza. 
		 
		Contratar los servicios de una empresa externa no es necesariamente 
		subcontratación. 
		 
		Las organizaciones que ofrecen estos servicios creen que la 
		subcontratación requiere la cesión de la responsabilidad corporativa 
		para gestionar una porción del negocio. En teoría, esta porción no 
		debería ser crítica para el funcionamiento de la empresa, pero la 
		práctica indica lo contrario a menudo. Muchas compañías contratan a 
		empresas especializadas en la subcontratación para encargar la 
		administración de las áreas más propicias a ello. Entre éstas se pueden 
		encontrar las de informática, recursos humanos, administración de 
		activos e inmuebles y contabilidad. Muchas empresas también subcontratan 
		el soporte técnico al usuario y la gestión de llamadas telefónicas, 
		manufactura e ingeniería. En resumen, la subcontratación está 
		caracterizada por la especialización no intrínseca al núcleo de la 
		organización contratante. 
		 
		Los costos generales del servicio son comúnmente menores si son 
		subcontratados, permitiendo a muchas empresas, desde las de servicios a 
		las de bienes de consumo, cerrar sus propios departamentos de relaciones 
		con el cliente y externalizarlos a terceras empresas. La consecuencia 
		lógica de estas decisiones fue la subcontratación de empresas en países 
		con menores costes laborales, tendencia frecuentemente denominada 
		deslocalización. 
		 
		Debido a esta demanda, los centros telefónicos de atención al cliente se 
		han multiplicado en India, Pakistán, Filipinas, Chile, Uruguay, Canadá e 
		incluso el Caribe. Muchas compañías, como Dell y AT&T Wireless, han 
		conseguido cierta mala fama por sus decisiones de emplear recursos en 
		India y Pakistán para sus servicios técnicos y de atención al cliente: 
		una de las quejas más recurrentes consiste en los posibles problemas de 
		comunicación entre los clientes y la plantilla sustituta. 
		 
		Un término relacionado es el de la externalización de tareas (out-tasking): 
		delegar una porción estrictamente delimitada del negocio a otro negocio, 
		típicamente mediante un contrato anual o incluso de menor duración. Esto 
		normalmente implica una gestión continua directa o indirecta, de la toma 
		de decisiones, del contratante. 
		 
		La palabra subcontratación empezó a ser conocida ampliamente debido al 
		crecimiento del número de empresas de tecnología en los primeros años 90 
		que no eran lo suficientemente grandes para mantener departamentos 
		propios de atención al cliente. En algunos casos estas compañías han 
		contratado escritores técnicos para simplificar las instrucciones de uso 
		de sus productos, ordenar los puntos clave de la información; además, 
		han contactado con empresas de trabajo temporal para buscar, formar y 
		contratar a trabajadores poco cualificados que respondan las llamadas. 
		Estos empleados trabajaban en centralitas telefónicas donde la 
		información necesaria para asistir a los clientes estaba disponible en 
		un sistema informático. En muchas ocasiones, los trabajadores no estaban 
		autorizados para decirle al cliente que no trabajaban directamente para 
		la compañía original. En algunos casos, ni siquiera podían identificarse 
		con su nombre real. 
		 
		Crítica  
		Las opiniones en contra de la subcontratación están basada en tres 
		percepciones económicas fundamentales: 
		 
		--Los trabajadores subcontratados no son empleados pagados de la empresa 
		que de hecho presta el servicio, por lo cual no tienen un incentivo de 
		lealtad hacia ésta.  
		--Normalmente se contrata a los trabajadores con "contrato de obra", a 
		pesar de que la tarea realizada suele ser continua. Dada la precariedad 
		total producida y el abuso que se suele dar de esta figura contractual, 
		a veces incluso para realizar despidos arbitrarios, es normal la "huida" 
		de los trabajadores si encuentran un empleo de mayor calidad, con lo 
		cual la calidad del servicio se suele resentir.  
		--La subcontratación (especialmente seguida del out-tasking o la 
		deslocalización) elimina puestos de trabajo.  
		--Varios casos de fraude o robo de identidad por parte de empleados de 
		empresas subcontratadas contra clientes de las empresas subcontratantes 
		(Intel y Citibank en 2005) vienen a dar apoyo al primer punto. Esto está 
		afianzado en el hecho que no hay un motivo real, más allá de la ética 
		empresarial, por el cual una misma empresa no pueda prestar servicios a 
		dos empresas subcontratantes, rivales entre sí, a la vez. Esto se da 
		especialmente en el caso de empresas que operan en un marco legal 
		privilegiado o en un monopolio natural (por ejemplo, el tratamiento de 
		basuras). 
		 
		--Es cierto que en muchos casos el nivel de los servicios prestados al 
		subcontratar sufre una fuerte baja. Los defensores de este modelo 
		argumentan que, si esto fuera cierto, el sistema de mercado se 
		encargaría de forzar a la empresa subcontratante a buscar una mejor 
		alternativa, pero este argumento no es procedente pues no existe una 
		relación de causa-efecto entre la ejecución de los procesos de soporte 
		técnico para un producto adquirido y el grado de satisfacción del 
		consumidor al momento de la compra: en general los consumidores no 
		perciben el soporte y mantenimiento como parte del costo final de un 
		producto o servicio. Desde este punto de vista la subcontratación 
		empeora la situación de los consumidores en cuando a la expectativa de 
		adquirir un producto (como los casos del soporte telefónico de AT&T en 
		los últimos años). 
		 
		--La subcontratación no elimina puestos de trabajo, pero hace menos 
		deseables los puestos que son reemplazados y menos valiosos 
		económicamente los puestos subcontratados. Cuando la subcontratación es 
		paliada con la reconversión de empleos, por ejemplo, algunos de los 
		trabajadores afectados tienen un nivel educativo alto y pueden tener un 
		título universitario y maestría. La reconversión a otro campo puede no 
		ser una opción tras años de estudio y el coste que ello hubiera 
		implicado. También hay pocos incentivos ya que los puestos de trabajo 
		destino pueden ser susceptibles de subcontrata. 
		 
		A favor  
		La opinión versada a favor de la subcontratación se basa en cuatro 
		principios económicos fundamentales: 
		 
		--Permite abaratar los costos de producción.  
		--Permite obtener productos de mejor calidad.  
		--Reduce el número de tareas rutinarias.  
		--Permite a la empresa dedicarse a tareas de mayor rentabilidad  
		--Dado que la subcontratación es también una fuente de competencia, 
		permite a las empresas obtener menores costos de producción 
		subcontratando a empresas que ofrezcan la mejor calidad a un menor 
		precio. En particular, la subcontratación bajo licitación permite 
		exhibir y exponer las mejoras de calidad de los productos cuya cadena de 
		producción ha sido descentralizada. --Otros medios de subcontratación, 
		como la subcontratación de primera oferta y la subcontratación inmediata 
		(no licitada) pueden mejorar la calidad de los productos, ya que 
		usualmente enlazan con empresas subcontratadas de renombre, pero pueden 
		conducir a un aumento del costo para el consumidor final. 
		 
		--Gran parte del poder de la subcontratación radica en liberar a la 
		empresa subcontratante de un costo de departamento, considerado como 
		costo fijo por ejemplo, la capacitación de empleados en un área 
		específica), reemplazándolo por el costo de operar con una empresa donde 
		estos costos ya se han asumido: una empresa que por ende está más 
		especializada en esta área en cuestión, y que para efectos económicos 
		opera como un "departamento" dentro de la empresa subcontratante. Para 
		las empresas subcontratadas, este poder se traduce en aumentar el 
		alcance de mercado y la especialización en la tarea a la mano. En el 
		corto plazo este nuevo alcance de mercado suele generar nuevos empleos. 
		 
		--Para tener un ejemplo claro de las ventajas de la externalización de 
		los procesos internos, analizando los gastos típicos de una empresa, 
		vemos como actualmente las empresas dedican aproximadamente el 3% de los 
		introitos anuales a la impresión y gestión de documentos. A través de 
		una gestión coherente, se puede llegar a ahorrar el 30% de los actuales 
		costes de impresión y gestión de documentos. 
		 
		Subcontratar este tipo de actividades relativas al proceso documental en 
		una empresa (gestión, administración y control de documentos) puede 
		llevar a: 
		 
		--Reducción de los costes y del capital invertido.  
		--Utilización de las mejores prácticas y continua mejora de las mismas, 
		gracias a la experiencia del proveedor del servicio subcontratado.  
		--Flexibilidad máxima con consecuente mejora de la productividad del 
		negocio 
       |