| PAU I MÓN LABORAL 
		Dossier “Coordinadora 
		del Maresme per la Pau i el Desarmament” Abril 2001. Pau i Món Laboral 
		Font: Transcripció Xerrada-Col•loqui “Pau i Món Laboral “, 16 novembre 
		2000. Foment Mataroní 
		  
		Guió 
		INTRODUCCIÓ 
		Primera etapa 
		Segona etapa 
		Tercera etapa. La crisis dels noranta. 
		 
		DEL TAYLOR-FORDISME A LA FLEXIBILITAT 
		Què és la 
		flexibilitat? 
		Repercussions pràctiques 
		Efectes respecte als mitjans de producció.  
		L’impacte de la flexibilitat  
		És nociva la flexibilitat? 
		El cas espanyol 
		 
		COM AFECTA LA FLEXIBILITAT AL SINDICALISME 
		 
		REFLEXIONS ENTORN L’ORGANITZACIÓ DELS TREBALLADORS 
		Quin ha de ser aquest 
		discurs harmonitzador d’allò divers? 
		El concepte d’igualtat. 
		El paper de l’Estat 
  
		 
		Introducció 
		 
		Tot i que no hi ha una relació osmòtica, de reciprocitat, entre el 
		moviment per la pau i el moviment organitzat, sí que trobem en el 
		conflicte social –més concretament, en el conflicte laboral-, un marc de 
		reflexió privilegiat pel que fa a l’educació per a la pau. Sempre que 
		entenguem -com ja és lloc comú- que l’educació per a la pau consisteix 
		en educar en la regulació pacífica dels conflictes. 
		 
		En el marc laboral hi trobem el conflicte per excel•lència: a ningú li 
		agrada dependre sempre de l’altre. Aquesta és l’essència del conflicte 
		social. En ell s’hi circumscriuen dos aspectes cabdals.: primer, la 
		permanència en el temps; segon, la mútua necessitat dels contendents, de 
		les contraparts, la mútua necessitat d’un amb l’altre. 
		 
		El Dret Laboral i les seves manifestacions, com ara els convenis col•lectius, 
		és un tractat de pau entre ambdues parts, on es plasmen les figures de 
		mediació. En l’educació per a la pau es parteix d’una convicció 
		fonamental: si volem avançar cal reconèixer d’entrada l’existència del 
		conflicte. A l’article 28 de la constitució espanyola es constata això: 
		només es pot solucionar el conflicte a través del seu reconeixement 
		exprès. 
		 
		Dit això, convindria fer esment de les successives etapes per les que ha 
		travessat el conflicte social dins el marc de les empreses. 
		 
		Primera etapa 
		 
		Des de mitjan segle XIX fins el primer terç del segle XX, el discurs que 
		predomina és el de classe contra classe; és l’època de les grans 
		ideologies, del darwinisme social. Els interessos d’ambudes parts 
		apareixen com a irreconciliables. 
		 
		Segona etapa 
		 
		A partir de 1910 el panorama industrial canvia, amb transformacions 
		radicals en els sistema productiu. La introducció de nous mètodes i 
		tècniques (Taylorisme, fordisme) desemboquen en el treball en cadena. 
		Aques nou model productiu exigeix una empresa pacificada i certa 
		participació dels treballadors. És a partir d’aqui que podem trobar 
		àmplies dosis de col•laboració entre patrons i treballadors (1945-1980). 
		És el Welfare, l’Estat assistencial o del benestar. 
		 
		Aquesta etapa es caracteritza, doncs, pel pacte social. Aquest pacte 
		social es fonamenta en el ple reconeixement del conflicte social; fins i 
		tot, de la seva plena constitucionalització. Això te la seva traducció 
		en un període de pau social a través d’una xarxa de protecció social. És 
		una època en que la plena ocupació és una realitat. L’Estat té un paper 
		hegemònic en el marc de les relacions laborals, llevat del marc de 
		l’empresa. En aquest període (1945-1980), el moviment obrer oblida la 
		guerra de classe contra classe, atès que és un interlocutor privilegiat 
		entre la patronal i l’Estat. I tot plegat, sense oblidar que, malgrat 
		aquest pacte social, es considera l’empresa com un fet aïllat, on 
		l’empresari fa i desfà: “l’empresa és meva”. 
		 
		Tercera etapa. La crisis dels noranta. 
		 
		A partir de 1990 un nou model productiu s’imposa, i amb ell, la cultura 
		de la flexibilitat. Amb aquesta nova cultura se’n va en orris el pacte 
		social de la postguerra: el neoliberalisme impúdicament fa ostentació de 
		la seva victòria. És a partir d’aleshores que ens trobem amb fets i 
		actituds que s’encadenen: 
		 
		Els pactes laborals no es respecten. No es nega el conflicte social, 
		però ara les classes socials hegemòniques reneguen de la protecció de 
		l’Estat. És a dir, mentre que les patronals reneguen de la protecció 
		assistencial (Welfare) a la contrapart (els treballadors) sí que se’ls 
		exigeix les obligacions del pacte social. Paral•lelament i, com a 
		conseqüència, assistim a un renaixement de la violència juvenil. 
		 
		En resum, podem dir que el neoliberalisme victoriós ha conduït a la 
		flexibilització, i aquesta a la precarització laboral. També hi ha 
		filòsofs que embelleixen, que glorifiquen aquest nou model social, tot 
		lloant les bondats de l’egoisme (Karl R. Popper, primer premi Catalunya). 
		 
		Conclusió: El debat que aquí es proposa, davant la situació d’incertesa, 
		de precarietat, no és entre l’individu i l’estat (perquè és fals), sinó 
		entre individu i societat. Només des d’aquesta perspectiva els 
		treballadors poden trobar camins per poder avançar. 
		 
		 
		DEL TAYLOR-FORDISME 
		A LA FLEXIBILITAT 
		 
		En els darrers anys s’ha parlat i escrit força sobre la flexibilitat. La 
		flexibilitat és l’epicentre d’un autèntic terratrèmol que està fent 
		trontollant les antigues certeses del món del treball. Aquest desconcert 
		és lògic, atès que qui realment està governant aquest procés o, millor, 
		qui està fent el discurs ara com ara hegemònic en la matèria, són els 
		propis empresaris (que han trobat en les noves circumstàncies una 
		coartada per tal de re-distribuir i resituar a favor seu el sistema de 
		drets i obligacions en el contracte de treball. També la dreta ha trobat 
		un autèntic filó per trencar els marcs constitucionals fins ara vigents 
		arreu d’Europa i pretén imposar la seva ideologia egoista basada en 
		l’individualisme i l’afany de lucre, com una mena de dret natural, propi 
		de la condició humana. La desorientació de l’esquerra social i, en ella, 
		de les organitzacions representatives dels treballadors és ben palesa. 
		 
		Esquerra i treball asalariat (i cultura del treball asalariat) han estat 
		durant dos segles termes coincidents en qualsevol reflexió. Però quan 
		avui parlem del treball asalariat, resulta inevitable la sensació de 
		vertigen. Enterrada la lluita de classes, ara hi ha també moltes veus 
		que posen en dubte que els treballadors –la classe obrera- sigui el 
		subjecte revolucionari. Els escèptics encara avancen més: té l’esquerra 
		sentit? Té el sindicalisme sentit? 
		 
		Encara que pesi alguns encara segueixen existint els propietaris dels 
		mitjans de producció i persones que han de vendre la seva força de 
		treball físic i/o intel•lectual; segueixen existint alienacions col•lectives 
		tant o encara més profundes que abans, i encara segueix existint un 
		profund dèficit en l’exercici del dret a la igualtat, la més important 
		conquesta de la civilitat humana, juntament amb la resta de les 
		llibertats públiques. Els mitjans de producció –molt més complexos- 
		segueixen en mans d’uns pocs, i molts en depenen d’ells, i aquests pocs 
		imposen el què, el quan i el com es produeix, sense atendre a les 
		necessitats incidividuals i col•lectives de les persones, obviant, si 
		cal als seus interessos, l’Estat de Dret, i devastant la natura en el 
		seu afany de lucre incesant. 
		 
		Aquests pocs reivindiquen no pas la Societat del Benestar, sinó el 
		benestar de les societats (anònimes, per suposat). El fosar entre els 
		diferents països és cada cop més gran, de manera que estem avançant vers 
		una dualització planetària que exclou de les conquestes de la 
		civilització a més de dues terceres parts de la humanitat, tot 
		bunqueritzant els països opulents, fomentant el racisme: la llibertat de 
		circulació és pel capital, no pas per a les persones. El que és pitjor, 
		aquesta manca de seny que regna actualment gaudeix de la major 
		legitimació social que mai havia ostentat. 
		 
		De tota manera, els problemes de fons segueixen essent semblants als 
		d’abans, però en canvi les nostres alternatives estan en crisi perque no 
		s’adequen a la nova realitat. Amb un símil podem explicar-ho: els virus 
		causants d’aquesta patologia que és, en la seva pròpia essència, el 
		capitalisme, han mutat, creant sistemes de defensa als nostres 
		antibiòtics tradicionals: cal buscar-ne, doncs, nous remeis (la qual 
		cosa no vol dir que aquelles medecines antigues siguin ineficaces). 
		 
		Així, doncs, el sistema de produir esta canviant. I amb el sistema 
		productiu estan canviant moltes altres coses: les cultures i la forma 
		d’entendre el món de la gent, els valors que estructuren la societat en 
		què es desenvolupen: cap societat s’ha vertebrat mai sobre un altre 
		element que no sigui el treball; és a partir d’aquesta vertebració que 
		han sorgit les diferents cultures. 
		 
		Cal constatar, d’entrada, que l’esquerra, els treballadors, el 
		sindicalisme, mai no han posat en pràctica un model de producció 
		alternatiu al que ha imperant en cada situació històrica sota el 
		capitalisme. És més, quan han assolit el poder s’han limitat a 
		entronitzar el model vigent en els països capitalistes. Fins i tot han 
		exaltat aquest mateix model. Els “rojos” sempre han posat l’èmfasi en el 
		sistema distributiu, però sempre han acceptat el model hegemònic, el 
		sistema productiu, com a quelcom lògic i immutable. En fi, rarament han 
		discutit la forma de produir; o, quan ho han fet, s’han limitat, en 
		general, a esmenar el sistema existent. Per tant, el discurs de 
		l’esquerra respecte al sistema productiu sempre ha estat subsidiari. 
		 
		Qualsevol manual d’història del sindicalisme o de l’esquerra ens 
		demostra com sempre, sempre, hem arribat tard a les noves situacions 
		produïdes per les revolucions productives. Les hem assumit, sovint, amb 
		la passió dels conversos. El protomoviment obrer anterior a la revolució 
		industrial es va oposar a la mecanització del treball amb mètodes 
		coneguts que avui ens semblen poc ortodoxes, i, tanmateix, amb 
		posterioritat, tant el sindicalisme com l’esquerra van elevar a dogma 
		les bondats (objectives) d’aquella mateixa revolució industrial. De 
		primeres es va abominar del taylorisme i el fordisme, i, pocs anys 
		després consideràvem que això era el súmmum de la cultura productiva (no 
		era aquest model productiu el de la Unió Soviètica?) (¿Quina diferència 
		existeix –des de la perspectiva de la producció- entre el macdonalsdià 
		empleat del mes i el camarada Stajanov i l’emulació socialista?). 
		 
		Doncs bé, en l’actualitat ens trobem davant una situació paradoxal 
		similar: ens malfiem del que és nou i tot just ja comencem a 
		glorificar-lo. Ens ha tocat viure uns temps de profundes mutacions 
		socials en una situació de derrota objectiva. Cal reconstruir els murs 
		de la civilitat destruïts per la nova tecnologia militar dels bàrbars, 
		sense que ens serveixin gran part dels materials i tècniques als que 
		estàvem acostumats. Per fer-ho no tenim més remei que aprendre d’aquesta 
		nova tecnologia i re-adequar les nostres defenses. Ja vindran temps 
		millors per passar a l’atac. 
		 
		 
		 
		Què és la flexibilitat? 
		 
		“L’època de la burgesia es caracteritza i distingeix de totes les altres 
		pel constant i agitat desplaçament de la producció, per la commoció 
		ininterrompuda de totes les relacions socials, per una inquietud i una 
		dinàmica incesants” (“El Manifest Comunista”, 1847). 
		 
		L’entronització de la cultura del diner, de l’afany de lucre, la 
		mercantilització de qualsevol activitat i, fins i tot, de qualsevol 
		sentiment humà, elements que defineixen tots ells intrínsecament el 
		capitalisme, comporten aquesta coneguda dinàmica: el canvi constant del 
		mode productiu per produir més, per ser més competitiu; en definitiva, 
		per guanyar més diners. 
		 
		En aquesta boja carrera del capitalisme vers la barbàrie i 
		l’autodestrucció conflueixen, en els darrers vint anys, un seguit de 
		factors que cal ponderar, factors interrelacionats entre si, que 
		expliquen el gran salt que han comportat els nous sistemes productius i, 
		en conseqüència, la crisi del taylor-fordisme. 
		 
		En primer lloc, la pròpia crisi del sistema productiu fins 
		aleshores hegemònic, el taylor-fordisme singularment als Estats 
		Units, a finals dels setanta davant la llavors empenta del model japonès 
		(i, en menor mesura, alemany), basat en la descentralització, el treball 
		col•lectiu i el “just in time”. La saturació del mercat i l’exigència 
		social de productes amb canvis constants en les seves formes, que 
		comporta la generalització de la cultura del consumisme, és difícilment 
		compatible amb la producció en sèrie tradicional. D’aquestaa crisi de 
		principis dels anys vuitanta apareix, singularment a les grans empreses, 
		el que es coneixerà com “postfordisme”, és a dir, una nova estructuració 
		empresarial que permeti una realització de productes més flexible. 
		 
		En segon lloc, cal esmentar l’impacte que al respecte té la 
		generalització de la informàtica en la producció, especialment 
		després de la universalització dels ordinadors personals d’ençà mitjan 
		dels vuitanta i, en els últims temps, d’Internet, com a instrument 
		vinculat amb el treball. Les formes de produir experimenten un canvi 
		ostensible en tots els sectors: els treballs constants i repetitius (propis 
		del taylor-fordisme) comencen a ser automatitzats, la producció en sèrie 
		es substituïda per una producció “a la carta” i, al seu torn, s’obren 
		unes potencialitats desconengudes fins ara. 
		 
		Com a tercer element, s’afegeix les indubtables conseqüències de 
		l’anomenada mundialització o globalització, en part provocada 
		pels dos elements abans esmentats, juntament a un espectacular 
		desenvolupament dels sistemes de transport, la caiguda dels països de 
		l’Est i l’apertura de nous mercats. Tot empeny a un mercat únic de 
		capitals a escala planetària. També podem parlar de globalització en el 
		terreny de la producció: internacionalització i parcelació del procés de 
		producció, que permet que les parts que composen qualsevol producte 
		puguin realitzar-se a països diferents. Això dóna facilitat a les 
		empreses en la recerca d’avantatges comparatius respecte d’un Estat a un 
		altre, que incrementin la seva taxa de guanys. 
		 
		En quart lloc, és apreciable l’increment de la terciarització 
		al primer món. La globalització, que s’ha donat també en la 
		producció, ha significat que una part significativa de la indústria 
		tradicional (en general la bruta, encara que no sempre) s’hagi desplaçat 
		fora de les fronteres de les amurallades metròpolis, de tal manera que 
		podem parlar d’una nova divisió mundial del treball. Tot plegat en 
		detriment del sector secundari, en les societats opulentes. 
		 
		Finalment caldria re-situar el que podem anomenar la crisi de 
		legitimació de l’Estat capitalista. La victòria en tota regla del 
		neoliberalisme comporta que les classes dominants ja no necessiten de 
		l’Estat com a garant en front del perill roig (països de socialisme real 
		o esquerra ara en ple desconcert). Això ha abundat en la crisi del pacte 
		social keynesià: el dogmatisme a l’ús avui hegemònic exigeix que l’Estat 
		no interfereixi, no només en el mercat, sinó tampoc en la distribució de 
		la renda; la cultura dominant entre l’empresariat és la de “no 
		m’exigeixi vostè –Estat- més aportacions econòmiques; no es fiqui en els 
		meus negocis; retiri’s de l’economia –llevat de si les coses em van 
		malament i cal que m’ajudi, és clar-... perquè ja no el necessito 
		substancialment com a garant de la propietat privada”. 
		 
		També cal ressenyar l’increment general del nivell cultural-formatiu 
		de les noves generacions (les del “baby boom”: en gran mesura la 
		crisi econòmica dels anys setanta i la de l’ocupació dels vuitanta 
		s’abordà (almenys a Europa) per aquesta via, és a dir, amb un increment 
		dels esforços dedicats a la formació, especialment universitària, com a 
		mesura per reduir el col•lectiu d’aturats. Això ha comportat un 
		increment sensible del nivell cultural dels joves, amb una major 
		capacitació i també amb altres necessitats vitals. Aquest increment s’ha 
		vist associat amb una progressiva potenciació, dins del mercat laboral, 
		del sector de coll blanc (tendència aquesta, al seu torn, 
		interrelacionada amb l’esclat informàtic i la progressiva terciarització). 
		Juntament amb aquest aspecte, cal tenir en compte també l’ingrés en el 
		mercat de treball de nous col•lectius, especialment el de les dones. 
		 
		Finalment, incideix en aquest assumpte la crisi de la plena ocupació 
		del model keynesià. El gran pacte social que dóna lloc al naixement 
		del welfare es configura a partir, d’una banda, de la moderació salarial 
		per part dels treballadors; d’altra banda, a més a més de les 
		contraprestacions, per la garantia estatal de l’estabilitat en 
		l’ocupació. La crisi dels setanta trenca aquest model; i, quan aquesta 
		crisi comença a superar-se, han començat a actuar algunes de les forces 
		que hem esmentat abans: desplaçament d’un cert tipus de producció vers 
		zones semi-perifèriques, impacte de les noves tecnologies en l’ocupació, 
		etc. 
		 
		Tot això és el que ha passat en els darrers temps. Tot aquest procés, 
		encara incipient, és el que anomenem flexibilitat. Els profetes 
		de la modernitat auguren un futur sense treball asalariat, amb milions 
		de micro-empreses de ciutadans autònoms que treballarien informàticament 
		des de casa seva. Però aquests visionaris confonen la realitat amb els 
		somnis. La realitat i el sentit comú ens indiquen que el treball virtual 
		és una realitat que anirà implantant-se en amplis sectors, però que, 
		malgrat tot, no pot existir cap societat humana virtual per definició. 
		Aquests gurus obliden un element cabdal: algú haurà d’encarregar-se dels 
		treballs de manteniment ordinaris, de la reproducció de les forces 
		productives i del transport dels béns produïts i de matèries primeres, 
		fins i tot en les noves metròpolis virtuals. Una recent vaga de la 
		principal empresa del transport en una societat tan internet-dependent 
		com la dels Estats Units posa de mnanifest aquesta contradicció. 
		 
		Repercussions pràctiques 
		 
		En la relació entre la producció i demanda. Ens trobem davant de la 
		fi del model de producció tradicional relativament independent de la 
		demanda. En el taylor-fordisme les empreses anaven elaborant béns 
		sense una causalitat directa amb les comandes, tot acumulant en cas de 
		caiguda de la demanda, els corresponents stocks. Contràriament avui, ens 
		trobem davant una absoluta vinculació de la producció amb la demanda, 
		servint-se les comandes tot seguit, amb stockjs zero o mínims. És el que 
		s’anomena “just in time”. S’aprecia, doncs, una absoluta dependència 
		respecte de la demanda externa, la qual cosa comporta una producció 
		flexible. Això té conseqüències directes en l’àmbit de les relacions 
		laborals. 
		 
		Afectació a l’organització tradicional de l’empresa. Sota els paràmetres 
		del fordisme i del taylorisme, l’empresa tendia a ser un univers tancat, 
		en un espai físic concret, en el que es realitzaven el màxim de 
		productes o serveis dins del procés productiu. Avui, pel contrari, la 
		tònica general és la descentralització en la producció de matèries i la 
		prestació de serveis. La macro empresa piramidal i jerarquitzada 
		passa a ser substituïda per l’empresa xarxa, constituïda per un creixent 
		nombre de micro empreses interrelacionades. Fins i tot determinats 
		processos productius es trasllada al propi client. 
		 
		La flexibilitat afecta també al concepte d’empresari. S’està 
		donant una certa difuminació de la figura de l’empresari, del 
		subjecte que dóna feina. De la mateixa manera que no tots els que 
		treballen en l’espai físic de l’empresa són treballadors de la mateixa. 
		El tradicional exercici de les competències empresarials també queda 
		difuminat, en la mesura en que el poder decisori es descentralitza. Per 
		tant, el model jerarquitzat de competències també entra en crisi. 
		 
		Efectes respecte als 
		mitjans de producció. 
		 
		 
		Un dels grans motors de la crisi de l’antic model es troba en la 
		innovació tecnològico-informàtica, doncs ha mutat en gran mesura el 
		sistema de subordinació del treballador a una determinada màquina o a 
		una repetició constant i immutable dels processos productius. La 
		revolució tecnològica no només exigeix un increment i una variació 
		constant de sabers laborals, sinó que també exigeix una contínua 
		adaptació tant dels asalariats com del propi empresari i del centre de 
		treball. A diferència del taylor-fordisme, la revolució tecnològica 
		sembla no tenir fi: cada innovació informàtica comporta potencialment 
		nous canvis. Y aquesta constant mutació es produeix amb una rapidesa 
		temporal fins ara desconeguda. L’impacte social de la informatització no 
		es limita només a la forma de pensar de la gent: s’ha dinamitat molts 
		dels conceptes fins ara immutables, com ara, la divisió social del 
		treball, l’estratificació entre l’espai fàbrica i la vida privada del 
		treballador, etc.  
		 
		Finalment, el contingut de la prestació laboral també s’ha vist afectat. 
		El contracte de treball ha passat de ser tancat a ser obert. Hem passat 
		d’un sistema “fotogràfic” o d’”imatge fixa” a un altre “cinematogràfic”, 
		en constant dinamisme. El standard fordista del treballador que inicia 
		la seva vida professional com aprenent en una empresa amb un determinat 
		horari o torn (invariables al llarg de la seva vida professional) i 
		acaba la seva carrera laboral com a oficial especialitzat en el mateix 
		ofici (sobre la base de l’increment del coneixement pràctic que 
		significa la constant repetició de determinats moviments o concrets 
		coneixement d’una concreta tecnologia) està essent enterrat a marxes 
		forçades pels nous mètodes i formes de producció.  
		 
		 
		 
		L’impacte de la 
		flexibilitat 
		 
		 
		Ens trobem davant una revolució tan profunda que no pot ser considerada 
		com un simple punt i apart; més aviat caldria emprar la metàfora de la 
		de la fi del capítol. Totes i cadascuna de les institucions pròpies del 
		dret laboral i del sindicalisme s’esta veient afectat pel nou panorama. 
		Així, doncs, tant el Dret Laboral com el sindicalisme s’ha de re-pensar 
		de nou. 
		 
		La pràctica del “just in time” té un impacte indubtable en el 
		marc de les relacions laborals. L’existència de períodes vall i períodes 
		punta en la producció sobre la base d’una demanda externa té clares 
		conseqüències: el sistema de plantilla tancada i estàtica fins ara 
		imperant fa difícil la compatibilitat amb la flexibilitat. Tot plegat es 
		complica, a més a més, davant el fet de que si bé en la majoria dels 
		casos l’empresa sap que aquestes comandes s’han de produir, desconeix en 
		la pràctica quan, en quin moment concret, es produiran. 
		 
		Les mesures que davant aquesta situació ha adoptat el “management” 
		empresarial són diverses: l’abús de la temporalitat en la pràctica 
		contractual, que no és més que més precarietat. Aquest és el cas 
		espanyol. A d’altres països d’Europa no es donen aquestes vies tan 
		oneroses pels asalariats. El discurs interessat de la patronal i de la 
		dreta espanyoles intenta confondre precarietat amb la flexibilitat dels 
		nous sistemes productius. 
		 
		Una altra de les tècniques alternatives per fer front als nous reptes és 
		la contractació a temps parcial de caràcter indefinit, dels contractes 
		fixos discontinus, o la distribució irregular de la jornada i del 
		sistema de descansos mitjançant horaris flexibles; o el sistema de 
		treball a torns, que passa de ser un mecanisme tancat a un altre molt 
		més dinàmic. 
		 
		Els canvis pel que fa a l’organització i jerarquització empresarial 
		també té implicacions en les relacions laborals. Apareixen treballadors 
		autònoms dependents o relacions para-laborals, atès que l’empresa ha 
		descentralitzat bona part dels treballs que abans es realitzaven en el 
		propi centre de treball. Determinades franges de treballadors “propis” 
		es veuen expulsats de la relació asalariada, de l’empresa, vers una 
		situació d’autònoms. Aquest col•lectiu d’autònoms cada cop més es troba 
		en una situació d’absoluta dependència respecte a un empleador. També el 
		teletreball s’està generalitzant. 
		 
		Com està afectant al model tradicional de drets i obligacions? Ho està 
		fent amb l’exigència d’una formació professional allunyada dels antics 
		(i estàtics) sabers anterios: s’exigeix, avui, un esforç constant en 
		matèria formativa, originat pels canvis continus tant en software com en 
		hardware i, encara més important, en les formes de pensar –i produir- 
		dels asalariats. També cal remarcar que els sistemes d’enquadrament 
		professional tradicionals (categories) ha esdevingut, en molts sectors, 
		obsoletes. La innovació informàtica comporta una difuminació ostensible 
		dels antics clixés professionals, sobre els que s’estructurava el salari, 
		l’experiència i els coneixements del treballador. Això ha significat 
		canvis sensibles en la mobilitat funcional (ara molt més àmplia) o la 
		introducció de la noció de polivalència professional. 
		 
		Conceptes tradicionals de la nòmina han caigut en desgràcia (és el cas 
		de l’antiguitat), i apareixen noves realitats, com ara el salari sobre 
		resultats u objectius, o bé sobre els beneficis de l’empresa, etc.. En 
		definitiva, pràcticament la totalitat de les institucions pròpies del 
		contingut individual del Dret del Treball es troben en procés de 
		transformació. Assistim a un autèntic terratrèmol. Al seu torn, s’està 
		produint una fractura important en el col•lectiu asalariat: entre les 
		generacions “culturalment flexibles” i les “culturalment fordistes”. 
		 
		 
		És nociva la flexibilitat? 
		 
		Mai les organitzacions dels treballadors no han tingut un model 
		productiu propi. Des del punt de vista dels interessos dels asalariats 
		tan dolent és el fordisme com la flexibilitat, atès que, en el fons, són 
		dos sistemes d’explotació i alienació. En si maeixa la flexibilitat 
		resulta pel moviment obrer organitzat i pels propis treballadors, un 
		concepte neutre: ni bo ni dolent. Una altra cosa és que cal afrontar la 
		nova situació tot plantant cara a la lectura neoliberal interessada que 
		fa la dreta social i l’empresariat. Aquesta interessada lectura de la 
		flexibilitat no només pretén discutir les conquestes socials assolides 
		durant el segle XX, sinó quelcom més: el retorn a l’individualisme 
		descarnat, la rediscussió del discurs igualitari, el sotmetiment de tota 
		la societat (de la polis) a l’economia (entesa com el simple afany de 
		lucre), el retorn a la llei de la selva, a la llei del més fort: la fi 
		del pacte social keynesià.. Això és el que s’anomena el darwinisme 
		social. 
		 
		Com més temps trigui el moviment organitzat dels asalariats i els seus 
		representants socials i polítics progressistes en intervenir, més els 
		costarà després trobar fòrmules alternatives a la lògica hegemònica 
		actual. L’interès de la dreta social és confondre socialment 
		flexibilitat amb deteriorament social, fer veure que els nous sistemes 
		productius comporten l’empitjorament de les condicions de vida i de 
		treball de la majoria de la població i l’enriquiment d’una minoria. 
		 
		La flexibilitat (com en el seu dia va ocórrer amb el taylor-fordisme) no 
		té per què comportar empitjorament ni deteriorament de les condicions de 
		vida; ho farà, únicament, en la mesura en que les organitzacions socials 
		i polítiques dels asalariats no sàpiga ser a l’alçada de les 
		circumstàncies. 
		 
		El cas espanyol 
		 
		Les diverses patronals europees, en parlar de flexibilitat es refereixen 
		al cas espanyol, que constitueix el model del dogmatisme egoista. La 
		“flexibilització” del nostre marc laboral, que fou generalitzant-se 
		durant els anys vuitanta i al llarg dels noranta, es va produir, en bona 
		mesura, a costa dels treballadors amb contracte indefinit. La cultura de 
		la temporalitat està resultant catastròfica pel nostre sistema productiu: 
		no només pels seus costos (atur, sinistrabilitat laboral, etc.), sinó 
		també pels seus efectes socials (dèficit de formació professional, menor 
		motivació dels treballadors, etc.); i el que resulta més greu: s’ha 
		demostrat que no servia per crear ocupació. La reforma laboral de 1994 
		s’enfrontava, doncs, a aquesta situació, però aquesta reforma fou la 
		consagració de la precarietat, no pas de la flexibilitat. La protecció 
		vers els treballadors va disminuir. La posterior reforma laboral de 1997 
		va intentar paliar aquest desastrós panorama, al menys en el marc legal. 
		La realitat va per un altre lloc. 
		 
		La cultura de la temporalitat dota de més poder a l’empresari en el 
		centre de treball. Els empresaris tenen ara més força de negociació per 
		fixar les condicions de treball individuals: precaritzen el treball i 
		augmenten la seva taxa de beneficis. 
		 
		 
		 
		COM AFECTA LA 
		FLEXIBILITAT AL SINDICALISME 
		 
		El que està en crisi és el model del sindicalisme fordista, el que s’ha 
		anat conformant al llarg del període d’hegemonia del welfare (estat del 
		benestar). 
		 
		El sindicalisme ha continuat obeint als antecedents més tradicionals: la 
		conformació de l’interès col•lectiu dels treballadors; és a dir, la suma 
		de voluntats i interessos individuals per tal de constituir un col•lectiu. 
		Això li permetè fer front a l’empresari i també a l’Estat. 
		 
		És aquesta noció d’interès col•lectiu el que ja no és clar. Aquest col•lectiu 
		es basava en el treballador tipus (home madur, casat, amb feina estable, 
		ofici en el sector industrial, etc). Pel sindicalisme fordista aquest el 
		retrat robot del col•lectiu. Aquest “col•lectiu” convenia a l’empresari, 
		com a interlocutor tipus, la contrapart en la negociació. 
		 
		Aquest model es tradueix en una estructura centralitzant del sindicat i 
		piramidal, doncs els interessos defensats han de ser únics, davant les 
		posicions, també úniques, de l’empresa, de la patronal i de l’estat. 
		Aquest és el model propi del fordisme. Per tant, l’estructuració 
		vertical i piramidal del sindicat no és un fet autista: obeeix a una 
		determinada forma de produir, a uns valors socials i econòmics 
		determinats. 
		 
		Aquest panorama unitarista per conformar un col•lectiu va començar a 
		entrar en crisi ja durant els anys setanta amb la coneguda aparició de 
		moviments sindicals perifèrics, singularment protagonitzats per les 
		franges de treballadors que prestaven els seus serveis en sectors 
		estragègics. Aquestes minories, conscients de la seva força de 
		negociació, varen fer valer en molts casos el seu poder per tal 
		d’imposar els seus interessos específics al marge de la “majoria” o del 
		“col.lectiu”. Les noves tendències socials i productives han aguditzat 
		la crisi d’aquest model. 
		 
		El “col•lectiu” s’ha disgregat. Els canvis soferts en la producció han 
		afectat a la composició del nucli essencial dels asalariats. Existeixen 
		àmplies franges de treballadors amb interessos i cultures propis: dones, 
		treballadors joves, immigrants, etc. És previsible que un futur proper 
		convisquin el model de sindicalisme fordista (ara ja en decliu) amb 
		sectors de treballadors flexibles, i fins i tot, dins dels treballadors 
		flexibles ja apareixen interessos diferents. Tot plegat farà que es vagi 
		oblidant la “pràctica única” del sindicat: la creença de que poden 
		defensar-se les mateixes coses en tots els àmbits, independentment del 
		tipus d’empresa o sector en què es produeixi el debat sindical. 
		 
		Un cas típic d’aquesta situació és el famós cas de les “dobles escales 
		salarials” en funció de la data d’ingrés en l’empresa i la pèrdua de 
		legitimació del sindicat respecte als col•lectius desafavorits que això 
		significa. El sindicalisme accepta –sovint acríticament- la necessitat 
		de reduir costos salarials per als nous –els joves-, per tal de 
		salvaguardar el salari dels antics. El “col•lectiu”, com un tot, ha 
		desaparegut. 
		 
		La desvertebració de l’empresa fordista (la seva horitzontalització) i 
		l’impacte de les noves tecnologies en la producció, així com la 
		traslació de determinats nivells de producció als propis consumidors 
		estan comportant que, en determinats casos, institucions, com ara la 
		vaga, perdin gran part de la seva eficàcia com a mecanismes de pressió i 
		externalització del conflicte, en no afectar substancialment al servei. 
		La disgregació, d’una banda, la ineficàcia dels models de mobilització 
		tradicional fan dir a molts sindicalistes que “cada cop costa més tirar 
		endavant una vaga”, culpant els propis treballadors d’això. 
		 
		En general, la crisi del sindicalisme comporta una falta de legitimació 
		del sindicat per tal de representar els interessos individuals dins 
		l’empresa. En la mesura en què el sindicalisme és reaci a acceptar la 
		flexibilitat no pot donar una resposta efectiva. La qual cosa es 
		tradueix en l’aparició, en el si del centre de treball, de fenòmens de 
		matriu individualista, com a mecanisme de negociació enfront l’empresari, 
		tot dificultant encara més la pràctica del “col•lectiu”.  
		 
		En el model espanyol el panorama es complica. Ens trobem que en 
		l’interior de l’empresa existeix un organisme unitari, el comitè 
		d’empresa. Aquest comitè representa l’interès de la majoria, i només 
		pensen en clau de centre de treball, obviant qualsevol referència a la 
		situació que vagi més enllà dels murs, reals o virtuals d’aquest espai. 
		És a dir, el comitè d’empresa no ajuda a afrontar els nous temps de la 
		flexibilitat. 
		 
		I, tanmateix, la flexibilitat es caracteritza perquè incrementa els 
		nivells de participació dels treballadors en les formes de produir. A 
		diferència del model fordista en què l’asalariat és un mer apèndix 
		executiu d’una màquina, en una cadena, en una empresa piramidal, la 
		flexibilitat, en la mesura en què es descentralitzen la presa de 
		decisions i que els nous sistemes productius doten de més capacitats 
		decisòries als productors, comporta una resituació, sens dubte en clau 
		positiva, dels instruments de participació.  
		 
		No obstant això, és curiós com l’actual lectura hegemònica dels nous 
		sistemes productius intenta amagar aquest aspecte. Els empresaris, la 
		dreta social, pretenen, doncs, aplicar els elements negatius del canvi 
		productiu –la precarietat- i negar l’aplicació dels més positius. 
		 
		 
		 
		REFLEXIONS ENTORN 
		L’ORGANITZACIÓ DELS TREBALLADORS 
		 
		El sindicalisme juga, ara com ara, un paper central en els sistemes 
		democràtics de relacions laborals. Continua mantenint altes dosis de 
		representativitat dels asalariats i grans nivells de participació i 
		poder social. Dit això també cal esmentar que el sindicalisme és en 
		crisi, perquè el terreny en què es mou està modificant-se ostensiblement. 
		El sindicalisme està en crisi perquè l’esquerra també ho està. 
		L’esquerra és presonera també del dia a dia, de la política mediàtica; 
		ha estat incapaç de readaptar el seu discurs igualitari a les noves 
		situacions, als nous valors, a les noves aspiracions dels ciutadans; en 
		definitiva, al canvi de model productiu. En la mesura en que, per 
		definició, el sindicalisme es situa en el terreny de l’esquerra, aquesta 
		crisi de lo polític també l’afecta. 
		 
		En aquests moments el fordisme continua essent –amb diferència- el 
		sistema hegemònic en la producció i en els valors de la gent (especialment, 
		pel que fa a determinades franges generacionals). I no només això: el 
		fordisme seguirà existint durant molts anys (com, en certa manera, 
		segueixen havent encara artesans) en molts sectors de la producció. Però 
		la flexibilitat va en augment, en progressió geomètrica, guanyant 
		terreny, amb els seus defectes i amb les seves virtuts, en detriment del 
		fordisme i dels valors socials d’aquest. 
		 
		Els interrogants que s’obren són prou importants: ¿el col•lectiu dels 
		asalariats continua sent l’element motor de l’alternativitat al sistema 
		capitalista? La resposta és positiva malgrat el discurs imperant del 
		neoliberalisme. Fa molt de temps, molts anys que han apregut en el 
		sistema imperant noves contradiccions socials que escapen del 
		tradicional conflicte capital-treball i que comporten l’existència 
		d’interessos col•lectius, més o menys organitzats, que ni l’esquerra ni 
		el sindicalisme han sabut integrar en els seus paràmetres fordistes. 
		Molts han vist en aquests moviments la fi de la classe obrera com a 
		subjecte protagonista de l’alternativitat al sistema capitalista. 
		 
		No obstant això, el propi capitalisme és capaç de superar aquests 
		conflictes socials d’aquests nous agents. L’únic enfrontament que el 
		sistema es veu impossibilitat de superar és el conflicte capital-treball: 
		precisament perquè en ell se situa la seva pròpia raó de ser. En aquesta 
		dicotomia s’ha forjat el discurs emancipador dels dos darrers segles. En 
		el moment, si això fos possible, en que se superi aquesta contradicció, 
		el capitalisme, per definició, deixarà de ser capitalisme, doncs haurem 
		entrat en un nou sistema de producció.  
		 
		El que passa és que mai (mai!) en la Història s’ha produït un procés de 
		transformació propiciat per les pròpies classes dominants. És per això 
		que la alternativitat al sistema només pot sorgir d’aquest enfrontament 
		central i irresoluble; la resta de conflictes socials poden subsistir i 
		finalitzar amb l’actual model econòmic, rentant-li la cara, humanitzant-lo, 
		si és el cas, però mai no podrà passar amb el sistema de relacions 
		laborals. 
		 
		La majoria de la població asalariada viu avui bé (fins i tot molt bé) en 
		les societats opulentes... i això comporta (no es pot negar) egoismes i 
		conservadorismes en el seu si. l també, en conseqüència, la crisi dels 
		instruments socials i polítics que aboguen per la igualtat. Però tots 
		sabem que aquests nivells de benestar no són universals: ni en molts 
		col•lectius socials, ni, per descomptat, respecte a la immensa majoria 
		de la població mundial. En definitiva, encara es manté ben viva, 
		íntegra, l’alienació en el treball. 
		 
		Un nou interrogant: ¿Té sentit el sindicalisme en l’era de la 
		flexibilitat? 
		L’eix motor de l’esquerra, del sindicalisme, ha estat la lluita per la 
		igualtat. Mentre que l’exercici de la llibertat ha trobat sòlides 
		tuteles sota el capitalisme –amb totes les limitacions que volguem- no 
		es pot dir el mateix de l’altra pota sobre les que s’han sustentat els 
		règims moderns: el dret a la igualtat. 
		 
		Mentre el capitalisme, per pròpia essència, impedeix que treballadors i 
		empresaris es trobin en un pla d’igualtat substancial –fer-ho seria 
		negar-se a si mateix-, continua vigent la necessitat de la unió dels 
		asalariats, la suma dels interessos individuals en un pla col•lectiu, i 
		l’exercici del conflicte per assolir aquest objectiu: això ha estat així 
		en el manufacturisme, en la revolució industrial, en el taylor-fordisme 
		i en la flexibilitat. 
		 
		En els últims anys, en el marc del debat sindical, assistim a una mena 
		de diàleg de sords entre dues posicions: la dels que postulen la 
		vigència de les antigues certeses, autistes al que està passant, i la 
		dels que aboguen pel simple pragmatisme de pactar lo nou, massa vegades 
		sense contingut crític i sense valors alternatius. Entre ambdues 
		radicalitats existeix una sortida gairebé inexplorada: acceptar lo nou, 
		amb totes les conseqüències, tot adaptant a això els nostres antics 
		sabers, tot creant nous axiomes emancipatoris. Correm el risc 
		d’equivocar-nos puntualment, però el risc de l’immobilisme és, tanmateix, 
		molt més gran. 
		 
		Aquesta acceptació comporta un important canvi de xip en la conformació 
		tradicional del que hem caracteritzat com interès col•lectiu: ja no n’hi 
		ha un sol interès comú, que unifiqui aspiracions individuals, sinó varis 
		interessos i tots ells són legítims. Caldria matisar: no és que 
		existeixin diversos interessos, sinó que el mínim comú denominador que 
		els unifica és més general i, en conseqüència, menor. Si el sindicat es 
		manté en el model de l’interès col•lectiu dels treballadors fordistes, 
		està condemnat a un destí gremialista a llarg termini; a representar, 
		únicament, a una porció dels asalariats, porció que, a més a més, anirà 
		progressivament en retrocés. No es tracta, doncs, de rebaixar 
		plantejaments, sinó de trobar el comú punt de trobada de totes aquelles 
		persones que viuen del seu treball i dotar a aquestes aspiracions de 
		nous axiomes emancipatoris. 
		 
		En la mesura en què el poder en l’empresa s’horitzontalitza, en que 
		l’empresa es difumina i es descentralitza, això ha de comportar una 
		mímesi en idèntic sentit per part del sindicalisme. L’organització del 
		sindicat, doncs, també ha de ser flexible; flexible en el sentit de 
		diversa. Sens dubte, en múltiples sectors i empreses de configuració 
		productiva taylor-fordista, el model fins ara imperant segueix sent 
		útil. Però ja no ho és pels col•lectius que veuen el seu sistema de 
		relacions laborals adequat als sistemes emergents. Aquest és el cas, per 
		posar exemples evidents, dels teletreballadors o dels autònoms 
		dependents, i també el de determinats tipus de feines, vinculats amb les 
		noves tecnologies, que difícilment poden ser classificats 
		organitzativament al vell estil (les federacions –verticals- d’indústria). 
		 
		En la mesura en què amb la flexibilitat la producció es diversifica en 
		funció de cada centre de treball i que l’estructura empresarial es 
		difumina, les singularitats apareixen de manera més visible. D’aquí que 
		també apareixi la necessitat de trobar nous elements d’unificació dels 
		interessos diversos, i noves formes de vertebració de l’esquelet 
		sindical. Sorgeix així una aparent paradoxa: mentre que resulta 
		necessari dotar al sindicat en l’empresa de majors capacitats de decisió, 
		cal re-elaborar el discurs de l’organització com a tal (fora de 
		l’empresa) a fi i efecte que cada nucli productiu no acabi convertint-se 
		en una mena de subjecte autista, amb la consegüent pèrdua de poders i de 
		configuració de respostes alternatives. Per tant el sindicat-organització 
		ha de cedir sobirania als seus àmbits inferiors –els d’empresa- i, al 
		seu torn, ha de consolidar un discurs nou que serveixi per re-unificar 
		una realitat cada cop més diversa. 
		 
		Quin ha de ser aquest discurs harmonitzador d’allò divers? 
		 
		És difícil pronunciar-se en aquests moments de desconcert. En primer 
		lloc, cal donar per enterrat el temps de les veritats absolutes. Ara com 
		ara ningú no té la raó. Hi ha veritats (moltes i diverses), hi ha idees 
		(moltes i diverses). Això comporta bandejar el corró (rodillo) absolut 
		de les majories sobre les minories. La unificació dels interessos col•lectius 
		cada cop més diversos no passa, doncs, per cap Bé absolut, sinó per la 
		lluita contra el Mal. En d’altres paraules, contra les posicions de la 
		contrapart (patronal) que pretenen una redistribució de les rendes del 
		treball en perjudici de la majoria. Des d’aquest punt de vista, el 
		sindicalisme ha de començar a acceptar que, dins dels seus rengles, i 
		cap l’exterior, existeixi un discurs divers. El sindicalisme, dins 
		l’empresa, ha de fer seu el vell slogan ecologista: “pensar globalment, 
		actuar localment”. I això repercuteix en el significat de la 
		participació. No pas en el sentit d’audiència, sinó de descentralització 
		del poder també en les persones. L’afiliat, així, no ha de ser un mer 
		cotitzant. 
		 
		El concepte d’igualtat. 
		 
		Cal repensar la “igualtat”, que ha estat l’eix vertebrador del 
		sindicalisme. Pel model del sindicalisme en el fordisme això significa 
		tabla rasa. Més que igualtat, probablement, caldria parlar 
		d’homogeneització. Actualment, es tendeix a determinar el salari en base 
		al treball realitzat, a la seva productivitat, a la seva qualitat, 
		generalment a nivell individual. Aquesta tendència és del tot contrària, 
		per definició, a l’anterior concepte d’igualtat. I doncs? És això dolent? 
		És que tractar igual a tothom, en funció de determinats paràmetres 
		objectius, independentment de les condicions (capacitats o aptituds) 
		personals, no vulnera també el dret a la igualtat? No desincentiva també 
		aquesta pràctica a molts asalariats, convertint-se sovint en un altre 
		element d’alienació? Igualtat formal no és igualtat substantiva. Cal 
		postular la igualtat en la diversitat. 
		 
		El problema no és tant la diversitat en la remuneració, en el seu vincle 
		amb la producció, sinó qui i com determina aquesta diversitat. 
		 
		El paper de l’Estat 
		 
		És característic de gran part de l’esquerra que faci bandera de l’Estat 
		en el seu discurs polític. Però no cal oblidar que aquest discurs es 
		sustentava en gran part sobre el propi eix motor de l’esquerra: la 
		societat. Una de les grans diferències entre esquerra i dreta (al marge 
		de l’altre eix que representa la igualtat) és que la dreta posa lo 
		individual per damunt de lo col•lectiu. 
		 
		En el debat actual, a la recerca d’una postura plenament alternativa, 
		l’esquerra ha d’apostar per potenciar la societat civil amb tots els 
		seus valors. Entre l’individualisme propi del liberalisme i 
		l’estatalisme tradicional de l’esquerra (i, en part, del welfare) hi cap 
		un terreny necessari: la resituació de la societat com a element que 
		pren decisions i les posa en pràctica. És veritat que el welfare –com 
		diuen els neoliberals- ha creat una certa dependència dels ciutadans 
		respecte de l’Estat. Però això no equival a substituir aquest Estat-dependència 
		per l’individualisme extrem. Probablement el pacte social del tercer 
		mil•leni ja no passa peel gran acord interclassista amb l’Estat com a 
		garant (el welfare keynesià), sinó entre els ciutadans entre si a través 
		de la pròpia Societat, com a element de tutela davant la barbàrie. 
		 
		En efecte, les empreses no són ja illes allunyades del fet col•lectiu de 
		la ciutadania. De fet, no ho han estat mai, però paradoxalment, amb la 
		flexibilitat ho són menys. L’empresa –tot i que s’hagi negat- sempre ha 
		tingut un determinat cost social: ¿No ha estat així, per exemple, quan 
		les coses han anat malament o l’empleador ha volgut incrementar els seus 
		guanys, tot això mitjançant plans de reestructuració que han pagat els 
		ciutadans, especialment els asalariats? ¿No ha estat així en els casos 
		de sinistrabilitat laboral? També l’impacte social de l’empresa s’ha 
		incrementat en els darrers temps: ho ha fet per les necessitats 
		ecològiques de salvació del mediambient socialment demandades; ho ha fet 
		també, en exigir-se cada cop més, amb la introducció de les noves 
		tecnologies, una constant i creixent formació professional. I tot plegat 
		és pagat per tots els ciutadans. Així, doncs, malgrat la retòrica 
		neoliberal, en els darrers temps l’ús de recursos socials per part dels 
		empresaris –els mateixos que reclamen la fi de l’intervencionisme de 
		l’Estat- no han minvat; ans al contrari, s’han incrementat. 
		 
		Hi ha més. La flexibilitat, el nou model productiu, també està 
		comportant una major vinculació de la producció amb els propis individus. 
		Ho fa quan es traspassen determinats processos als propis ciutadans. Ho 
		fa també quan estem assistint al que es coneix com a producció 
		individualitzada, de tal manera que cada consumidor pugui elegir 
		prèviament les característiques del producte que vol adquirir. Doncs bé, 
		si aquesta persona individualitza la producció al seu gust i, al seu 
		torn, se li traspassen determinades activitats productives –tot pagant 
		per això- sembla obvi que també tingui dret a triar no només el què, 
		sinó també el com es produeix. 
		 
		En fi, cal acabar amb la desconnexió entre empresa i societat, i aquí 
		només el sindicat pot ser el valedor dels interessos dels ciutadans en 
		el si de les empreses. Només el sindicat pot discutir amb els patrons en 
		el propi centre productiu què i com es produeix. Difícilment aquest rol 
		pot ser jugat, per exemple, pels organismes unitaris (comitès d’empresa). 
		Aquesta seria la traducció del slogan ecologista: “pensar globalment, 
		actuar localment”. Només així es pot construir un fil conductor comú 
		d’un interès col•lectiu cada cop més divers i evitar la disgregació del 
		col•lectiu asalariat i la pèrdua dels valors de l’esquerra. 
		 
		Això suposa posar fi a l’estrabisme en l’acció sindical: tot i sent 
		necessari l’Estat, el sindicalisme ha de deixar de mirar tant vers ell, 
		i fixar la seva mirada en la societat i la producció. 
		 
		 
		 
 
  | 
		  |