| 
		 EL 
		DESPLEGAMENT DEL RACIONALISME 
		(Columna) 
		 
		 
		El pensament racionalista del segle XVII té el seu origen a França. Però 
		es manifesta com a producte d'una situació històrica complexíssima de 
		tot Europa amb abast polític, social i religiós. França és certament el 
		centre de gravetat d'una societat en crisi que cerca nous ordres i modes 
		de vida. Però és a l'oest i centre d'Europa (especialment a Alemanya, 
		Anglaterra i Holanda) on es perfilen obertament els canvis. 
		 
		Pel que fa a la vida política, hom contempla la fi de la preponderància 
		espanyola. Religiosament s'estabilitza el pluralisme, que es consagra 
		internacionalment i jurídica per la Pau de Westfàlia (1648) i per la Pau 
		dels Pirineus (1659). La Guerra dels Trenta Anys, típicament religiosa 
		en un moment inicial, degenera en conflagració europea en la qual es 
		dirimeix l'hegemonia espanyola o francesa. 
		 
		Els acords esmentats aparenten voler establir un equilibri a Europa. En 
		realitat fan que França assoleixi una hegemonia que serà ben seva del 
		1648 fins al 1714. 
		 
		Ensems, entre 1640 i 1650, Europa es commou amb uns moviments 
		revolucionaris que presenten certa uniformitat i idèntiques aspiracions. 
		Tendeixen a limitar l'abast de les monarquies absolutes, que es van 
		formant arreu d'Europa Occidental tot seguint l'exemple francès. 
		D'aquest caire són: 1)la crisi política espanyola del 1649, amb la 
		revolta de Catalunya i Portugal; 2) el moviment paral•lel francès de la 
		Fronda; 3) la revolució auspiciada pel partit liberal de Joan de Witt el 
		1654 a Holanda; 4) i també la "Revolta Anglesa" que culminà amb la 
		decapitació de Carles I el 1649. Tots aquests fenòmens manifesten :  
		 
		a) una afirmació dels drets individuals, 
		b) El desig d'una nova estructura dels pressupostos i la seva eficaç 
		fiscalització per part dels ciutadans, 
		c) una voluntat de participació de la ciutadania en el poder legislatiu. 
		 
		En definitiva, tot això són les aspiracions d'una burgesia enriquida i 
		il•lustrada. 
		 
		El pensament filosòfic francès emmiralla, a més a més, una munió de 
		peculiars tensions internes del país: les ferides de les lluites civils 
		entre catòlics i hugonots, entre senyors i burgesos, i, indirectament, 
		l'impacte de la improductivitat i el mode de vida ostentós de la noblesa 
		integrada en la més poderosa burgesia, quan França, per assolir 
		l'hegemonia a la qual aspirava, tenia necessitat de forçar al màxim la 
		productivitat del país, en contra dels interessos senyorials i 
		nobiliaris. 
		 
		Pensadors com ara Descartes i Gassendi són un bon exemple d'una 
		filosofia condicionada per unes estructures socials conflictives. Es un 
		pensament emprenedor i lliure en l'àmbit científic pràctic, però 
		conservador, clerical i escolàstic en l'ideològic. 
		 
		Així, Gassendi s'oposa taxativament a la metafísica idealista i al saber 
		d'essències platònic en nom del saber empíric i pràctic. El coneixement 
		empíric i pràctic era l'únic que podia interessar qui volia produir més 
		i millor per a un domini més perfecte de la natura. Però Gassendi 
		corregeix el materialisme mecanicista d'una concepció atòmica 
		probabilística del món amb un creacionisme providencialista i un 
		espiritualisme intel•lectualísitc heretat de l'Escolàstica. Similars 
		observacions es podrien fer de Descartes. 
		 
		En aquest sentit, El Racionalisme i l'Empirisme, com a dos vessants 
		intrínsecs d'una única Filosofia Moderna, són des dels seus inicis i en 
		una perspectiva política social, les actituds teorètiques que impulsen 
		el desenvolupament de les activitats científiques i el coneixement 
		objectiu del món. Però, al mateix temps, conserven elements propis d'una 
		òptica escolàstica que tan eficaç havia estat per a teoritzar i 
		conservar estructures senyorials de segles endarrera. 
		 
		Tot aquest panorama es va modificant sensiblement en el pas del segle 
		XVII al XVIII. En aquest, la filosofia és el nucli d'una autèntica 
		revolució cultural, eficaç instrument en mans d'una burgesia que vol 
		imposar un canvi polític. L'exaltació de la raó, la llibertat crítica i 
		la tolerància consoliden definitivament l'esperit de la Filosofia 
		Moderna, que culmina en la Il•lustració. Amb una consideració més 
		purament teòrica, l'individu es forja en un esforç espiritual en front 
		de l'herència històrica i aquest esforç es tradueix en un positiu 
		progrés en totes les esferes de la vida. Enfortit per la confiança en 
		una raó superior i immediatament present en ell mateix, i fent ús 
		d'aquesta raó, l'home pot renovar i fer seva l'antiga màxima sofista de 
		"l'home mesura de totes les coses". La màxima no conserva el seu caire 
		escèptic, sinó que subratlla que l'home és subjecte actiu i creador vers 
		l'infinit.  
		 
		 
		...................... 
		 
		El segle XVII s'inaugura el corrent filosòfic racionalista. Es l'esperit 
		que aviva i sustenta la concepció del món de l'Edat Moderna, del 
		Neoclassicisme literari i artístic, del període barroc-geomètric-empíric.
		 
		 
		La raó és la substància de la subjectivitat humana, allò que permet 
		aplegar i reconciliar els criteris particulars en un sol criteri comú i 
		universal, i per això mateix, permet a més a més, elaborar una síntesi 
		objectiva, certa i segura dels elements que considera: l'estructura del 
		món real, el valor, l'abast i el fonament de la ciència, i l'ordenació 
		de la vida pràctica de l'home en virtut d'una concòrdia i llibertat 
		igualitària. 
		 
		Aquesta unificació dels camps metafísic, científic, polític, moral i 
		fins i tot religiós, és la tasca que s'han imposat els més alts 
		representants d'aquesta orientació filosòfica: Descartes, Spinoza, 
		Pascal, Malebranche i Leibniz. Però ampliant encara més l'àmbit podem 
		admetre-hi Kant, pel seu apriorisme, i Hegel en qui el racionalisme es 
		potencia al màxim i dóna origen a l'Idealisme. 
		 
		Establertes aquestes premisses inicials, cal concloure que les notes 
		distintives que es desprenen d'aquesta orientació investigadora siguin: 
		 
		a) una aspiració a la possessió de la totalitat 
		b) un afany per l'obra i la creació. 
		c) una aplicació de l'existència a l'activitat. 
		d) un impuls de dominació de les coses a partir del ple desenvolupament 
		de totes les facultats, 
		e) en resum, una visió expansiva i optimista de la vida, de la tasca 
		humana. 
		 
		L'afirmació del poder i autonomia de la raó porta, en conseqüència, una 
		ruptura i una reformulació dels conceptes que han de regular l'acció en 
		la vida pràctica: hom afirma un dret natural, una moral natural i una 
		religió natural independents de tota creació. Però no es concep, de cap 
		manera com a crítica anihiladora, o una suspensió del judici ("epoché") 
		a la manera dels antics escèptics; no es tracta de l'abandonament 
		perenne en el dubte, sinó que en ella i per ella l'home tractarà de 
		posar fonaments, conservar, transmutar, elevar, en definitiva, unir, el 
		bagatge de coneixements que la tradició silenciosament ha apartat. 
		Aquest és el valor del dubte cartesià i el principi de la justificació 
		del mètode. 
		 
		D'altra banda, la ferma creença en el poder de la raó sobre la realitat 
		(allò que és possible que sigui o que és) implica també una autonomia i 
		afirmació de la llibertat. La raó, per al racionalista, és sinònim de 
		llibertat creadora,, llibertat que s'expressa, com hem assenyalat abans 
		en: 
		 
		- L'àmbit especulatiu-teòric: gnoseologia, metafísica. 
		- L'àmbit actiu pràctic: ètica, política, dret racional. 
		- L'àmbit científic: unificació ordenada i estructurada del món dels 
		fenòmens a partir de les seves relacions intrínseques i extrínseques, 
		però sempre en funció dels criteris epistemològico-metafísics adoptats. 
		 
		De nou i sempre eternament vell, se suscita i planteja l'ideal del món 
		antic: la possessió per part de l'intel•lecte de l'ordre i l'harmonia de 
		l'home en aquest cosmos. 
		 
		S'imposa per a aquest fi: 
		 
		a) la necessitat d'una fonamentació justa; 
		b) un ordre vigorós i sever; 
		c) un encadenament sistemàtic dels sabers i dels ordres del saber; 
		d) una anàlisi exhaustiva del camp conceptual; 
		e) la concepció d'una natura inanimada, sotmesa a lleis immutables, 
		proporció fixa de repòs i moviment; un mecanicisme, en resum, que no 
		tolera ni la màgia ni l'encantament. 
		 
		 
		Només és possible un esforç sistemàtic d'aquesta mena pressuposant a 
		tota consideració prèvia la creença en la "universalitat" de la raó. 
		 
		 
		 
		Característiques del Racionalisme. 
		 
		 
		El Racionalisme Modern és, d'altra banda, a) una doctrina gnoseològica, 
		perquè l'únic mitjà adequat i complet de coneixement és la raó, de 
		manera que tot coneixement "veritable" té un origen i un fonament 
		racional. Un repàs de les obres més importants dels autors de la 
		Modernitat ens mostra que aquesta afirmació no és exagerada. Descartes 
		va escriure el "Discurs del Mètode" i les "Regles per a la direcció de 
		l'esperit"; Locke, un "Assaig sobre l'enteniment humà"; Hume, "La 
		investigació sobre l'enteniment humà"; Spinoza, el "Tractat sobre la 
		correcció de l'enteniment"; Kant, la "Crítica de la Raó Pura". 
		 
		La llista podria ser encara més exhaustiva. Els mateixos títols temàtics 
		ens parlen d'aquesta preocupació fonamental del filòsof modern, 
		empirista i/o racionalista, en el seu afany de trobar un mètode 
		d'utilització adequat de l'enteniment, que permeti a aquest saber amb 
		seguretat que no es pot haver equivocat. Sigui com sigui, l'oposició 
		tradicional Racionalisme/Empirisme és més expositiva que real ja que ni 
		els racionalistes moderns rebutjaren la influència del món sensible, ni 
		els empiristes rebutjaren realitats provinents del subjecte; així les 
		idees de "reflexió" de Locke, l'hàbit de Hume. No és més que un problema 
		de proporció. Així mateix els empiristes participen d'un cert 
		racionalisme en admetre el poder sintetitzador de la raó aplicada als 
		fets de l'experiència. 
		 
		I, el Racionalisme és, en definitiva, b) una doctrina metafísica donat 
		que la realitat és en última instància racional: si alguna cosa no és 
		pensada no és. 
		 
		 
		El saber racional i la matemàtica. 
		 
		L'únic instrument que els racionalistes jutgen necessari per al seu 
		designi, la fonamentació i la universalitat vertadera del coneixement 
		fou la creença ferma en la pròpia capacitat de raonament lògic: no 
		autoritat, la Revelació, ni tampoc el comú acord. I aquí sorgeix com una 
		inspiració extraordinàriament màgica i reveladora la ciència matemàtica 
		juntament amb el seu mètode intern, deducció rigorosament pura. 
		 
		El saber matemàtic fou per als racionalistes el tipus de coneixement 
		racional perfecte. L'excel•lència i el valor del coneixement racional, 
		havia d'identificar-se, per tant, amb la matemàtica, saber model, 
		ciència perfecta i pura que ja havia mostrat fructíferament la seva 
		potència i eficàcia en l'àmbit de les ciències, especialment en allò que 
		afecta la quantificació dels fenòmens físics. La constitució de la 
		Ciència Moderna es va iniciar a conseqüència de la crítica de la física 
		aristotèlica. Es començà a desconfiar de la demostració sil•logística 
		com a mètode científic per a subratllar cada vegada més l'observació, 
		l'experiència i la seva subjecció a mesura matemàtica per a aconseguir 
		un autèntic progrés en les ciències. 
		 
		L'experimentació expressada en fòrmules matemàtiques fou el que va fer 
		que la ciència es posés definitivament en camí. Això s'esdevé durant el 
		segle i mig que va des de finals del segle XV fins a principis del XVII. 
		Els homes que millor representen aquesta revolució científica són 
		Copèrnic, Kepler i Galileu, per mitjà del mètode científic que 
		definitivament Bacon havia consolidat. Amb la unificació de la mecànica 
		celeste i terrestre aconseguida per Newton, la revolució científica 
		assoleix la maduresa. 
		 
		Evidentment, per tots ells, només el raonament pot establir les 
		relacions matemàtiques entre els fets de l'experiència i construir-ne 
		una teoria científica. 
		 
		 
		El problema de les idees innates. 
		 
		Malgrat tot, aquesta vinculació al mètode matemàtic va unida 
		correlativament al problema de l'innatisme de les idees. L'època de les 
		llums exigia la prova que l'esperit no era cap recipient sense 
		contingut, cap tàbula rasa, sinó que tenia una existència independent 
		que tancava a dins de si mateixa un tresor de veritats segures i al 
		mateix temps una prova de contrast de les coses. 
		 
		Les idees innates no són reminiscències sinó virtualitats que l'esperit, 
		la ment posseeix per pròpia constitució i que va desenvolupant i 
		actualitzant en la seva evolució interna sense flux exterior 
		 
		...................... 
		 
		En definitiva, l'esperit racionalista es proposa en la seva tasca 
		investigadora maniobrar amb idees objectives, exactes, universals i 
		necessàries que responguin a 
		 
		1) Una Epistemologia (Teoria del coneixement). 
		2) Una Metafísica (estructura profunda de la realitat). 
		3) Una Moral (govern autònom de la vida humana). 
		4) Una Política (relacions mútues entre individus i Estats) 
		inflexiblement racionals. 
		 
		Només en aquesta conveniència, els àmbits del saber ja no serien tan 
		discutits i a l'abast de tantes opinions. El filòsof del Racionalisme 
		que debuta en la Història de les idees a partir de la cautela, de 
		l'escepticisme, de la supressió del judici: "No acceptar mai cap cosa 
		per vertadera si hom no la reconeix vertaderament com a tal" 
		(Descartes), acaba reivindicant, gràcies a la seguretat, que el mètode i 
		la pròpia raó li proporcionen el més alt projecte, al qual tot aquell 
		que és genuïnament filòsof aspira: fer intel•ligible l'univers en 
		conjunt i explicar el lloc que hi té l'home. Es l'esperança d'una 
		llibertat creadora infinita que ja no és potencial sinó actual. 
		 
		 
   | 
		  |